Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:12

Nielojram schreef:
Onderwijzers die het zwaar hebben.

Minimaal twaalf weken per jaar betaald vrij ten opzichte van de gemiddelde 3,5 van de overige werkende Nederlanders.

Hm ja, maar wel enorme werkdruk, lange dagen en in de vakanties ook moeten voorbereiden.
En de hele dag moeten dealen met andermans koters die er, vandaag de dag, niet beschaafder op worden.

Nee, geef mij dan maar mijn 20 vakantiedagen hoor. Ik zou niet willen ruilen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:12

En moeten dealen met de opvoeddramas van anderen en hun ouders ;(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:17

Sherivey schreef:
Nielojram schreef:
Onderwijzers die het zwaar hebben.

Minimaal twaalf weken per jaar betaald vrij ten opzichte van de gemiddelde 3,5 van de overige werkende Nederlanders.

Hm ja, maar wel enorme werkdruk, lange dagen en in de vakanties ook moeten voorbereiden.
En de hele dag moeten dealen met andermans koters die er, vandaag de dag, niet beschaafder op worden.

Nee, geef mij dan maar mijn 20 vakantiedagen hoor. Ik zou niet willen ruilen.

Als jij maar 20 vakantiedagen hebt, zou ik toch eens omkijken naar een betere werkgever.

Sherivey

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:18

Hoezo? Voor parttime werk vind ik dat niet verkeerd hoor

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:35

Mannelijke collega heeft heel blij lopen vertellen op het werk vooraf en achteraf hoeveel hij wel niet aan zijn huis verbouwd heeft tijdens zijn ouderschapsverlof (of hoe dat officieel ook maar heet).
Leuk voor hem….

Dus zwangerschapsverlof mag uiteraard nog steeds blijven. Vaders mogen ook best wel meer dan 2 dagen van vroeger.. 2-4 weken prima. Maar dat extra wat ze nu nog krijgen wordt lang niet altijd ook echt in het kind geïnvesteerd. De rest van de wereld die niet voortplant (en wel 100x kraamcadeaus koopt enzo, die) mag toch ook wel eens gewoon een gratis verbouwvakantie dan…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:39

UO:
Mensen moeten eens ophouden met dingen willen die een ander heeft.. of het nou een grotere auto, een paard, of meer vakantie is .. :+
Als het het anders wil had je wat anders moeten doen.. dan had je het ook gehad :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:50

Cer schreef:
UO:
Mensen moeten eens ophouden met dingen willen die een ander heeft.. of het nou een grotere auto, een paard, of meer vakantie is .. :+
Als het het anders wil had je wat anders moeten doen.. dan had je het ook gehad :j

Mijn auto is zo groot, jouw auto past in de kofferbak van mijn auto. We hebben hier meer paarden dan mensen in huis en ik kan meer vakantie nemen dan wettelijk toegestaan }>

:D :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:01

:D
Ja zo gaat dat :P

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:04

UO: je mening over de meningen van anderen verpakken in een zogenaamde nieuwe UO is zo passief agressief :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:08

Niobe schreef:
UO: je mening over de meningen van anderen verpakken in een zogenaamde nieuwe UO is zo passief agressief :+

Ik wilde iets zeggen over een mening hebben over de mening over andermans mening maar toen raakte ik in de war :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:09

fleurtjeuh schreef:
Niobe schreef:

Ik wilde iets zeggen over een mening hebben over de mening over andermans mening maar toen raakte ik in de war :')

Dat was nou precies mijn bedoeling _O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:13

:')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:15

Niobe schreef:

#skillzz :')

Anders staat er gewoon “niet zo zeiken joh”
:+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:18

Cer schreef:
:D
Ja zo gaat dat :P

Ja en het is ook zo gigantisch van belang, not :D maar dat is kennelijk ook niet populair :+

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:20

Cer schreef:
Niobe schreef:

#skillzz :')

Anders staat er gewoon “niet zo zeiken joh”
:+

Van mij mag dat :*

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:31

ikke schreef:
Cer schreef:
UO:

Mijn auto is zo groot, jouw auto past in de kofferbak van mijn auto. We hebben hier meer paarden dan mensen in huis en ik kan meer vakantie nemen dan wettelijk toegestaan }>

In huis Ikke?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:47

fleurtjeuh schreef:
Niobe schreef:

Yep, mijn brein is gecrashed :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:51

Benzz schreef:
ikke schreef:

In huis Ikke?

Yep :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:27

Geen mening maar een vraag:
Hoeveel betaald verlof krijgen vaders eigenlijk wettelijk in nederland?

Wat een individuele werkgever doet, vind ik niet zo boeiend, maar wat is de wettelijke norm?

In Zwitserland was het tot 2020 nog 3 dagen, inmiddels is het 2 weken en dan 80% van een gemiddeld loon (dus grootverdieners leveren er meer op in).
Echter neemt lang niet iedere man deze dagen op (zo‘n 30% doet het niet).

Ik vind dat niet zo’n enorm voordeel dat ik daar nou zo vreeeeeeeselijk jaloers op ben of zo. (Zeker niet als ik daarbij bedenk dat een kdv hier ongeveer 40% van een mediaan loon kost).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-01-24 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:31

Hier kwam een mannelijke medewerker recent tot half jaar actief werk en de rest vrij icm 70% betaald verlof.

Had geprobeerd overgebleven vakantiedagen uitbetalen, maar dat gaat niet. Zo simpel is het dusook niet.
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 02-01-24 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:34

Is dat wettelijk of omdat die specifieke werkgever dat zo heeft?
Werkgevers kun je namelijk kiezen, de wet niet.
Ik ken ook wel iemand die kort voor de geboorte werkgever gewisseld heeft omdat hij daar enkele maanden kreeg ipv 3 dagen, dat is gewoon een slimme zet :Y)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:40

Ik dacht wettelijk. Ouderschapsverlof is recentelijk veranderd voor de man om vrouw betere kans op arbeidsmarkt te geven. Maar geen enkele vrouw komt voor meer uren dan gewenst tijdelijk terug als de man eerste tijd wat minder werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:34

https://www.oudersvannu.nl/profile/sign ... rompt=none

Citaat:
Geboorteverlof 2024
Als partner heb je na de geboorte van je baby recht op één werkweek wettelijk geboorteverlof. Hoeveel uur dit precies is, hangt af van hoeveel uur je per week werkt. Werk je bijvoorbeeld 4 dagen per week en 8 uur per dag? Dan krijg je 32 uur partnerverlof: 4 x 8 werkuren. De werkgever betaalt je loon tijdens dit verlof volledig door.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:41

In onze cao kan de man nu echt heel veel geboorteverlof/ouderschapsverlof opnemen. Eerst een maand vrij en dan echt maanden de helft van de tijd werken enzo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:55

Afbeelding

Afbeelding

Voor de mensen die nog niet in de gaten hadden dat het wettelijk geregeld is; bij deze, ook voor niet-eigen kinderen.

Ouderschapsverlof komt bovenop het geboorteverlof.

En ik vind het allemaal prima, gun het iedereen
Maar mensen zonder kinderen zouden ook ergens voor in aanmerking moeten kunnen komen