Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:18

Fitzroy schreef:
Het is zo makkelijk om af te geven op het beleid. Ik zou zeggen: allemaal de politiek in. Jullie doen het vast beter, beste stuurlui :j +:)+

Behalve de politiek in, allemaal ook solliciteren coor een baan of opleiding in de zorg.
Sommigen kunnen het zo goed vertellen.

Mijn vriendin haar zoon is afgelopen vrijdag opgenomen in het zkh met Corona.
28 jaar, zou deze week 2e vaccin krijgen, slank en geen onderliggend lijden.

Maar ach, stelt niets voor en wat het met extra druk op de zorg te maken heeft, snappen sommigen ook nog steeds niet ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:20

Fitzroy schreef:
Het is zo makkelijk om af te geven op het beleid. Ik zou zeggen: allemaal de politiek in. Jullie doen het vast beter, beste stuurlui :j +:)+

Want als je niet in de politiek zit mag je geen dingen opmerken en daar terecht vraagtekens bij plaatsen? Ik ben blij dat er kritische denkers langs de zijlijn staan. Niet iedereen heeft evenveel inhoud en nuttige dingen te zeggen, maar het is goed als er ook mensen zijn die wel de data goed bekijken en daar terecht vraagtekens bij plaatsen.

Op het werk mag ik toch ook kritisch zijn, ook al zit ik niet in het management of de raad van bestuur.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:20

Een schijntje wow :( :(
Riant betaald althans hier in Belgie

Moeten we dan allemaal knikken naar de politiekers
Ik heb alleszins maar voor heel weinig politiekers respect
Zakkenvullers zoveel en zolang mogelijk , hypocriet tot en met
Als je alleen al kijkt hoe ze maatregelen oplegden en ze zelf flagrant aan hun laars lapten ..hoezo geloofwaardig

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:33

besita schreef:
Een schijntje wow :( :(
Riant betaald althans hier in Belgie

Moeten we dan allemaal knikken naar de politiekers
Ik heb alleszins maar voor heel weinig politiekers respect
Zakkenvullers zoveel en zolang mogelijk , hypocriet tot en met
Als je alleen al kijkt hoe ze maatregelen oplegden en ze zelf flagrant aan hun laars lapten ..hoezo geloofwaardig

In vergelijking met het bedrijfsleven verdienen ze inderdaad een schijntje voor de verantwoordelijkheid die ze hebben en de hoeveelheid uren die ze maken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:36

Daarom gaan ze allemaal zo graag de politiek in ..voor dat hongerloontje inderdaad :=
En na een schandaal of als ze genoeg binnen hebben een jobke bij de EU aan 6k per maand minimaal

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:38

Nou dat wordt dan wel weer ruim gecompenseerd met wachtgeld 996981 :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:46

besita schreef:
Daarom gaan ze allemaal zo graag de politiek in ..voor dat hongerloontje inderdaad :=
En na een schandaal of als ze genoeg binnen hebben een jobke bij de EU aan 6k per maand minimaal

Ik weet niet waarom individuele politica/politicus voor de politiek gekozen hebben. Ik ken ze niet ;) dat ze minder verdienen dan met een vergelijkbare verantwoordelijk in het bedrijfsleven is echter gewoon een feit. Er zullen vast voordelen zijn t.o.v. Het bedrijfsleven, maar er wordt relatief weinig verdient.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 15-08-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:48

Needje schreef:

Tegenwoordig niet meer hoor. Een politicus kan nu nog maximaal drie jaar en twee maanden wachtgeld krijgen, afhankelijk van hoe lang hij of zij een politiek ambt heeft gehad. In het eerste jaar na aftreden krijgt de politicus 80 procent van zijn jaarsalaris, daarna 70 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... atieplicht

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:53

Needje schreef:

Wachtgeld is aangepast.

Ik heb ook niet voor iedere politicus respect of waardering.

Maar de meesten hebben een goede opleiding en algemene ontwikkeling en maken veel uren.

Vergeleken bij het bedrijfsleven is de vergoeding inderdaad niet heel veel.

Het zwalkend beleid, komt omdat dit een nieuw virus is met grote gevolgen, er komen steeds nieuwe inzichten en conclusies.
De regering laat zich adviseren door OMT. Daarbij een oppositie die van alles eist, allerlei organisaties die lobbyen, de financiële gevolgen en de druk vanuit de samenleving.

Ik vind het allemaal niet zo gek.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:54

Ik vind netto bedragen tussen de 5 en 10 k per maand ( en meer want ze mogen meerdere mandaten uitvoeren ) en daarbovenop een niet belastbare vergoeding van minimaal 2000 euro best veel geld ongeacht of het bedrijfsleven dan zoveel meer krijgt

"Als je bedenkt dat 48 procent van de Belgische werknemers er niet in slaagt om aan het eind van de maand iets opzij te zetten, dat vier op de tien gepensioneerden en één op de vijf kinderen onder de armoedegrens leven, dan is het totaal ongepast om jezelf als Kamerlid zo'n salaris toe te kennen. Uit de meest recente cijfers van de FOD Economie (2014) kan worden afgeleid dat alle Kamerleden bij de 5 procent met de hoogste inkomens van België zitten. En dit houdt alleen rekening met de inkomsten uit parlementaire activiteiten, en dus niet met andere forfaitaire vergoedingen zoals die 2000 euro, het zeer lucratieve pensioenplan of de uittredingsvergoeding. Het zou mooi zijn om de politici eraan te herinneren dat het hun rol is om de mensen te dienen, en niet om zichzelf te verrijken op hun kosten.

Naast de vraag over de rechtvaardigheid is er de kwestie van de representativiteit. Hoe kun je beweren dat je de werknemers, de kleine zelfstandigen, de uitkeringsgerechtigden verdedigt als je hun werkelijkheid niet beleeft, als je deel uitmaakt van een bevoorrechte kaste? Met zo'n salaris is het duidelijk dat de politici de stijging van de water-, elektriciteits- en transportkosten zelf niet voelen. Deze bezoldiging is een van de oorzaken van de almaar breder wordende kloof tussen burger en politiek."

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 13:59

besita schreef:
Ik vind netto bedragen tussen de 5 en 10 k per maand ( en meer want ze mogen meerdere mandaten uitvoeren ) en daarbovenop een niet belastbare vergoeding van minimaal 2000 euro best veel geld ongeacht of het bedrijfsleven dan zoveel meer krijgt

"Als je bedenkt dat 48 procent van de Belgische werknemers er niet in slaagt om aan het eind van de maand iets opzij te zetten, dat vier op de tien gepensioneerden en één op de vijf kinderen onder de armoedegrens leven, dan is het totaal ongepast om jezelf als Kamerlid zo'n salaris toe te kennen. Uit de meest recente cijfers van de FOD Economie (2014) kan worden afgeleid dat alle Kamerleden bij de 5 procent met de hoogste inkomens van België zitten. En dit houdt alleen rekening met de inkomsten uit parlementaire activiteiten, en dus niet met andere forfaitaire vergoedingen zoals die 2000 euro, het zeer lucratieve pensioenplan of de uittredingsvergoeding. Het zou mooi zijn om de politici eraan te herinneren dat het hun rol is om de mensen te dienen, en niet om zichzelf te verrijken op hun kosten.

Naast de vraag over de rechtvaardigheid is er de kwestie van de representativiteit. Hoe kun je beweren dat je de werknemers, de kleine zelfstandigen, de uitkeringsgerechtigden verdedigt als je hun werkelijkheid niet beleeft, als je deel uitmaakt van een bevoorrechte kaste? Met zo'n salaris is het duidelijk dat de politici de stijging van de water-, elektriciteits- en transportkosten zelf niet voelen. Deze bezoldiging is een van de oorzaken van de almaar breder wordende kloof tussen burger en politiek."

We hadden het over politicus vs mensen in het bedrijfsleven met een gelijke verantwoordelijkheid. Dan heb je het over CEO’s en CFO’s. Tuurlijk verdient een politicus goed, maar als je dat afstreept tegen de verantwoordelijkheid die ze hebben en de uren die ze maken valt dat echt heel erg mee.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:01

Wat doen gewasbeschermingsmiddelen in PCR-testen ?

Citaat:
Het omstreden product ethyleenoxide zit niet alleen in voedingsmiddelen, maar ook in PCR-testen waarmee gecontroleerd wordt of iemand met corona besmet is. “Maar daar is er geen gevaar voor de gezondheid”, zeggen experts.
Al meer dan vijftig producten werden sinds eind juni door voedingswaakhond FAVV teruggeroepen omdat ze een te hoge concentratie van het gewasbeschermingsmiddel ethyleenoxide bevatten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:02

Ik denk eerlijk gezegd dat de verantwoordelijkheid van politici best wel aardig meevalt :D
Althans hier in BE toch. Het is altijd de schuld van iemand anders, niemand is verantwoordelijk en er zijn nooit gevolgen. :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:04

Pandora2 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat de verantwoordelijkheid van politici best wel aardig meevalt :D
Althans hier in BE toch. Het is altijd de schuld van iemand anders, niemand is verantwoordelijk en er zijn nooit gevolgen. :=

Een land besturen geen grote verantwoordelijkheid?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:06

Hier is het land meer dan een jaar zonder regering geweest. We zijn ook niet omgevallen.
Hoezo besturen ? :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:07

Pandora2 schreef:
Hier is het land meer dan een jaar zonder regering geweest. We zijn ook niet omgevallen.
Hoezo besturen ? :P

Omdat er dan doorgeborduurd wordt op beslissingen die de politiek eerder genomen heeft?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:11

Ha ja, ooit. In het jaar stillekes :D
Het ene lijk na het andere valt hier de laatste jaren uit de kast. Gewoon grote schandalen. Politiek wanbeheer van de bovenste plank. Geen controle op uitgaven en waar subsidies naartoe gaan.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Dus verantwoordelijkheid bij politiekers ? Niet echt nee :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:17

Pandora2 schreef:
Het ene lijk na het andere valt hier de laatste jaren uit de kast. Gewoon grote schandalen. Politiek wanbeheer van de bovenste plank. Geen controle op uitgaven en waar subsidies naartoe gaan.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Dus verantwoordelijkheid bij politiekers ? Niet echt nee :')

Haha inderdaad
En maar uitgeven zonder het geld ervoor te hebben ..miljarden staatsschuld tot gevolg
Probeer dat maar eens in het bedrijfsleven

Experten in sjoemelen ja :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:17

Pandora2 schreef:

Welke regeringsvorm zou je liever zien? Waar zou de verantwoordelijkheid wel moeten liggen? En om in Coronasferen te blijven; welke invloed zou dat hebben op de maatregelen rond Corona?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:25

besita schreef:
Pandora2 schreef:

Haha inderdaad
En maar uitgeven zonder het geld ervoor te hebben ..miljarden staatsschuld tot gevolg
Probeer dat maar eens in het bedrijfsleven

Experten in sjoemelen ja :+

In het bedrijfsleven wordt ook Intens veel geleend en gesjoemeld.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:27

De verantwoordelijkheid moet liggen bij degenen die hiervoor door het volk verkozen zijn en deze job dus uiteraard ook aanvaard hebben.
Maar met een vlaamse en een waalse regering en daarbovenop nog eens een federale regering met uiteraard elk zijn bijhorend aantal ministers ( :$ :$ ), is de zwarte piet wel heel gemakkelijk en bijzonder snel door te schuiven :+
Voor volksgezondheid bijv hebben wij 9 ministers als ik het goed heb. 9 !!

De oplossingen voor heel wat zaken worden tegengehouden door grote economische spelers met een directe lijn met de politiek. En laat nu net die politiek hier in BE uit wel bijzonder veel postjes bestaan voor zo een klein landje. Dus vele handen die moeten gevuld worden uiteraard en veel mensen die belang hebben bij beslissingen.

De gezondheidszorg is nog zo'n krom voorbeeld. Eigenlijk is dat hier ziekenzorg. Aan preventie wordt haast niet gedaan.
De ziekenhuizen worden betaald naargelang het aantal behandelingen en de hoeveelheid medicijnen die ze voorschrijven, niet op de kwaliteit die ze leveren. Dat gebeurt bijna nergens anders.
Hoe krom wil je het hebben.
Niet voor niks dat BE in verhouding ongeveer evenveel covid-doden heeft als Brazilië :x

MarlindeRooz

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:28

Lijkt me een vreselijk land om in te wonen. Je kan altijd nog naar een ander land emigreren. Zoals Nederland dan krijg je gratis Thierry Baudet en Wilders erbij. En in Frankrijk lopen ook wat gezellige extreem rechtse mensen rond geloof ik. :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:33

Pandora2 schreef:
De verantwoordelijkheid moet liggen bij degenen die hiervoor door het volk verkozen zijn en deze job dus uiteraard ook aanvaard hebben.
Maar met een vlaamse en een waalse regering en daarbovenop nog eens een federale regering met uiteraard elk zijn bijhorend aantal ministers ( :$ :$ ), is de zwarte piet wel heel gemakkelijk en bijzonder snel door te schuiven :+
Voor volksgezondheid bijv hebben wij 9 ministers als ik het goed heb. 9 !!

De oplossingen voor heel wat zaken worden tegengehouden door grote economische spelers met een directe lijn met de politiek. En laat nu net die politiek hier in BE uit wel bijzonder veel postjes bestaan voor zo een klein landje. Dus vele handen die moeten gevuld worden uiteraard en veel mensen die belang hebben bij beslissingen.

De gezondheidszorg is nog zo'n krom voorbeeld. Eigenlijk is dat hier ziekenzorg. Aan preventie wordt haast niet gedaan.
De ziekenhuizen worden betaald naargelang het aantal behandelingen en de hoeveelheid medicijnen die ze voorschrijven, niet op de kwaliteit die ze leveren. Dat gebeurt bijna nergens anders.
Hoe krom wil je het hebben.
Niet voor niks dat BE in verhouding ongeveer evenveel covid-doden heeft als Brazilië :x

Dus er moeten wel politici bestaan als verantwoordelijken, maar ze moeten daar minder aan verdienen?

Ik ken het systeem in België niet goed. Ik ben het met je eens dat er ook hier in nl veel misstanden zijn in de politiek (waar niet? Het zijn net mensen en het lijk bijna op het “normale leven). Maar we hebben volksvertegenwoordigers nodig die democratisch gekozen zijn om het land te besturen, koers te bepalen. Daarvoor moeten die mensen toch zeker betaald worden? Wanneer zou hun loon dan wel in verhouding zijn? Hoeveel zouden ze wel mogen verdienen en op basis waarvan?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:35

Het is hier echt verschrikkelijk ja :')

Voor het extreem rechtse moet ik het in elk geval niet doen. De ' bakermat ' van heel wat extreem rechts is hier op een slordige 15km vandaan :Y)

Nee, zonder gekheid. Tuurlijk zijn hier ook bijzonder goeie dingen. En is het op veel plekken stukken slechter.
Maar er zijn de laatste tijd wat teveel ( politieke ) lijken uit de kast gevallen en dan word ik soms een beetje boos. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 14:38

Wat betreft de verkozenen... hier bestaat de regering die nu aan zet is in elk geval niet uit mensen of partijen die door het volk gekozen zijn tijdens de laatste verkiezingen. Maar dat terzijde.
Dus laten we maar eerst eens beginnen met de zetels te verdelen naargelang de voorkeur van de burger, want wij hebben tenslotte stemplicht.
Daarna kunnen we over het loon gaan praten :=