Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:50

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:52

Ik zou me eigenlijk wel beschikbaar willen stellen om besmet te worden. Dat draagt bij aan de groepsimmuniteit. Als ik ziek word hoeft een ander niet ziek te worden die er misschien minder goed tegen kan.

Ik woon alleen, ben verder gezond, hoef nu niet te werken, en kan het makkelijk twee weken binnen uithouden. Als ik dan straks weer beter ben kan ik me vol inzetten op plekken waar het nodig is. De mensen die al corona hebben gehad worden straks heel waardevol.

Zeer waarschijnlijk word ik er niet ernstig ziek van en ga ik er niet dood aan. Maar mocht dat wel zo zijn, so be it. Ze hoeven mij ook niet te beademen als ik in het ziekenhuis terecht mocht komen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik mij niet ergens kan aanmelden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:53

Ik begrijp wel dat het in Brabant stijgt want 2 weken geleden stond ik ook nog volop in de kroeg. Pas over een week of anderhalf zullen we denk ik resultaat zien.

Als ik het goed begrijp stijgt de ic met +/- 40 per dag? En dan gaan er ook mensen weg straks.. Dan zou het wel ongeveer moeten uitkomen met de curve. Maar zeker weten doe je niet.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:54

LindyH schreef:
Ik zou me eigenlijk wel beschikbaar willen stellen om besmet te worden. Dat draagt bij aan de groepsimmuniteit. Als ik ziek word hoeft een ander niet ziek te worden die er misschien minder goed tegen kan.

Ik woon alleen, ben verder gezond, hoef nu niet te werken, en kan het makkelijk twee weken binnen uithouden. Als ik dan straks weer beter ben kan ik me vol inzetten op plekken waar het nodig is. De mensen die al corona hebben gehad worden straks heel waardevol.

Zeer waarschijnlijk word ik er niet ernstig ziek van en ga ik er niet dood aan. Maar mocht dat wel zo zijn, so be it. Ze hoeven mij ook niet te beademen als ik in het ziekenhuis terecht mocht komen.

Je kunt wel denken dat je gezond bent maar het kan altijd zijn dat er toch complicaties bij komen kijken van iets waarvan je niet wist dat je het had. De ziekte uit zich bij iedereen anders. Dus het risico dat jij dan op een IC komt te liggen is er ook gewoon. Als veel mensen denken zoals jij stroomt de IC nog voller.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:55

sureido schreef:
Ik begrijp wel dat het in Brabant stijgt want 2 weken geleden stond ik ook nog volop in de kroeg. Pas over een week of anderhalf zullen we denk ik resultaat zien.

Als ik het goed begrijp stijgt de ic met +/- 40 per dag? En dan gaan er ook mensen weg straks.. Dan zou het wel ongeveer moeten uitkomen met de curve. Maar zeker weten doe je niet.

Niet alleen de kroeg, deze week staat zelfs nog iedereen met 100 man aan de kassa met het hele gezin.
Kinderen en jeugd met groepen aan het spelen of hangen.
Ouders de hele parkeerplaats vol bij de gamma want thuiswerken heet klusvakantie.
Dus dat resultaat verwacht ik amper.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:56

Ik vind dat wel een behoorlijke stijging. Zeker als je kijkt dat hier bijna niemand getest wordt.

Was net in de supermarkt. Hier nu ook voor het eerst de kassa's afgeschermd en stickers op de grond. Mensen waren heel rustig, alles was aanwezig... behalve satésaus en chocolade hagelslag.
Wc papier was er wel.

Wat ik graag zou willen weten of ik het al gehad heb. Denk zelf van niet. Sanquin kan daarop testen, maar dat doen ze helaas wel weer anoniem, de persoon zelf wordt niet ingelicht over het resultaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:57

Nou ik was in de appie net en het valt nu allemaal wel mee. Het bos zijn we ook niemand meer tegen gekomen met het wandelen. Het was in het dorp ook veel rustiger. Denk dat dat al een veel groter verschil maakt dan naar festivals gaan, de kroeg bezoeken en terrassen met z’n allen niet waar :D, en mocht groepsimmuniteit wel zijn is het toch fijn als mensen wel nog besmet worden? Want degene die buiten spelen zijn er fit genoeg voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:59

Destination schreef:
[ [url=m/l1jclj.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.n-tv.de/panorama/14-35-In-R ... 26512.html

Ligt het trouwens aan mij of gaat het ineens heel hard in de VS? Alleen in New York zijn er al meer dan 4000 bevestigde gevallen.

Ondanks dat Trump het afdeed als een griepje en een aantal insiders snel hun aandelen verkochten zal de impact in dit land gigantisch zijn. Gezondheidszorg is daar van een hoog niveau voor diegene die het kan betalen en reken maar dat veel ouderen en daklozen zich absoluut ver gaan houden van ziekenhuizen. Om de simpele reden dat ze meteen bankroet zijn, ook mensen met een gewone baan trouwens.
Trump geeft iedereen een cheque van geloof 1000 dollar en de test is inmiddels gratis maar dat zal daar veel ellende niet voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:00

Ik snap ergens wel dat sommige oudere mensen liever het risico nemen dan zich af te zonderen en dan aan iets anders te sterven.
Als ik naar mijn schoonvader kijk dan kan hij sowieso zomaar ineens slecht worden, ook zonder corona. Dan snap ik wel dat hij denkt: laat mij de kleinkinderen maar gewoon zien. Straks zit ik hier afgezonderd veilig te wezen tegen corona maar sterf eenzaam aan hartfalen (of zo). Die leeft veel meer nog van dag tot dag op zijn leeftijd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:01

anne_bento schreef:
LindyH schreef:

Je kunt wel denken dat je gezond bent maar het kan altijd zijn dat er toch complicaties bij komen kijken van iets waarvan je niet wist dat je het had. De ziekte uit zich bij iedereen anders. Dus het risico dat jij dan op een IC komt te liggen is er ook gewoon. Als veel mensen denken zoals jij stroomt de IC nog voller.

Ja, maar op de manier zoals het nu gaat gaan we nooit aan die groepsimmuniteit komen.

Bovendien worden nu willekeurig mensen ziek, ook de zwakkeren. Die weten dat in eerste instantie niet, dus hebben meer kans om andere willekeurige mensen te besmetten. Als ik zou weten vanaf welk moment ik besmet ga worden kan ik daar optimaal rekening mee houden.
Daarnaast is de kans dat iemand op de IC komt groter bij besmetting van willekeurige mensen, zoals nu gebeurt. Bij besmetting van gezonde jonge mensen is de kans op IC-opname veel kleiner. Niet nul, maar wel kleiner.

Hoe gaan we anders aan die 40% groepsimmuniteit komen met zo min mogelijk doden?
Laatst bijgewerkt door LindyH op 20-03-20 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Ik dacht ook laat me testen dan heb ik zekerheid of ik het gehad heb. Maar als testen anoniem is heeft dat niet veel zin.

Loretta

_Penotti schreef:
Niet alleen de kroeg, deze week staat zelfs nog iedereen met 100 man aan de kassa met het hele gezin.
Ouders de hele parkeerplaats vol bij de gamma want thuiswerken heet klusvakantie.

En dat gaat ondertussen gewoon door terwijl de curve nu al duizelingwekkend steil is. Misschien gaat die an het eind van de twee week net iets minder stijl. Maar hoeveel mensen paraderen nu nog steeds buiten alsof er niets aan de hand is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:02

LindyH schreef:

Ik dacht eigenlijk een beetje hetzelfde. Zou mezelf daar ook wel beschikbaar voor willen stellen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:02

bigone schreef:
Destination schreef:
[ [url=m/l1jclj.png]Afbeelding[/url] ]
https://www.n-tv.de/panorama/14-35-In-R ... 26512.html

Ligt het trouwens aan mij of gaat het ineens heel hard in de VS? Alleen in New York zijn er al meer dan 4000 bevestigde gevallen.

Ondanks dat Trump het afdeed als een griepje en een aantal insiders snel hun aandelen verkochten zal de impact in dit land gigantisch zijn. Gezondheidszorg is daar van een hoog niveau voor diegene die het kan betalen en reken maar dat veel ouderen en daklozen zich absoluut ver gaan houden van ziekenhuizen. Om de simpele reden dat ze meteen bankroet zijn, ook mensen met een gewone baan trouwens.
Trump geeft iedereen een cheque van geloof 1000 dollar en de test is inmiddels gratis maar dat zal daar veel ellende niet voorkomen.

Ik vind het echt triest. Mensen moeten daar straks gaan kiezen tussen overleven en failliet gaan of maar thuis blijven en het beste hopen -O- $1000 helpt ook niet veel in zo'n duur gezondheidssysteem.

Scum schreef:
Ik vind dat wel een behoorlijke stijging. Zeker als je kijkt dat hier bijna niemand getest wordt.

Was net in de supermarkt. Hier nu ook voor het eerst de kassa's afgeschermd en stickers op de grond. Mensen waren heel rustig, alles was aanwezig... behalve satésaus en chocolade hagelslag.
Wc papier was er wel.

Wat ik graag zou willen weten of ik het al gehad heb. Denk zelf van niet. Sanquin kan daarop testen, maar dat doen ze helaas wel weer anoniem, de persoon zelf wordt niet ingelicht over het resultaat.

Hier in Duitsland hebben ze nu ook strepen op de grond waar je achter moet blijven staan en grote plexiglazen wanden bij de kassa's. Je moet je hand door een gat in de want steken om je pas in het pinapparaat te stoppen.

_Penotti schreef:
sureido schreef:

Ik snap het echt niet :n IMO mogen ze alle niet-noodzakelijke winkels dicht doen, net als in Duitsland. En zelfs dat schijnt nog niet afdoende te werken, want veel deelstaten nemen nu nog strengere maatregelen om mensen van de straat te houden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:03

Loretta schreef:
Kendra schreef:
Het schijnt ook zo te zijn dat mensen vrijwel niet in staat zijn om nu maatregelen te nemen die pas later hun effect hebben. Dat zie je bv bij de klimaatdiscussie. Ook daar wordt iedereen pas wakker als het bijna te laat is (daar zie je trouwens de goede invloed van Corona :+ ).
Ik denk dus dat dat 'stilstaan bij' mooi is, maar of het op termijn veel effect zal hebben is de vraag.
Onze samenleving is een ingewikkelde constructie (economisch, sociaal, politiek) en heeft meer weg van een oceaanstomer dan van een wendbaar konvooi. Veranderingen gaan zeer geleidelijk of schoksgewijs. Ik vraag me af of de impact van Corona groot genoeg zal zijn om een echte verandering te bewerkstelligen.

Misschien kan thuiswerken wel een goed effect hebben voor het klimaat. Lijkt me effectiever dan veel van de maatregelen die we de laatste jaren voorbij hebben zien komen.

Het zijn natuurlijk niet alleen de thuiswerkers die deze verbetering veroorzaken.
Er zijn mensen werkeloos, dus thuis, maar geen werk.
Winkels en horeca en sportaccommodaties zijn dicht.
Geen toeristen, geen taxi's.
Bijna geen vliegverkeer.
Er liggen fabrieken (gedeeltelijk) stil.

Was het maar zo gemakkelijk dat door thuiswerken het klimaat zo zou verbeteren. :D

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:05

Natuurlijk als dit voorbij is gaat iedereen op dezelfde hand weer verder maar voor nu kan ‘het klimaat’ wel even ademhalen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:06

Ergens stond toch al dat het stikstof enorm was afgenomen?
Je weet wel van die zondebok koeien die nu ineens niet meer schijten? :D
Ik zal de bron eens zoeken. (nee niet van de koeien maar dat begrepen jullie denk ik wel :+ )

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:13

Dreamy schreef:
LindyH schreef:

Ik dacht eigenlijk een beetje hetzelfde. Zou mezelf daar ook wel beschikbaar voor willen stellen.

Is nog niet eens zeker of het ga werken. En bovendien op dit moment wil je echt niet besmet raken want zoals het nu loopt dan kan de zorg wel eens heel snel onderuit gaan. Als je het dan al echt wil proberen wacht dan tenminste tot na de eerste piek.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:13

Ik vroeg me eerder al af hoe ze Coronapatiënten van Brabant naar Groningen hadden gebracht, maar er blijkt dus een speciale behandelbus te zijn. Het is een omgebouwde lijnbus en er worden 6 patiënten mee vervoerd. 3 artsen van de intensive care in Groningen reizen mee naar Brabant voor de zorg onderweg.
https://www.dvhn.nl/groningen/Coronabus-met-zes-patiënten-uit-het-Zuiden-arriveert-bij-het-UMCG-in-Groningen-25484327.html

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:14

Ik hoop dat Kuggur zich nog meld hoe de situatie in Ijsland is. Daar zijn in verhouding naar aantal inwoners 1200 per 1 miljoen mensen geinfecteerd en hier in Nederland 175 per miljoen. Ben benieuwd hoe ze het daar aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:16

sureido schreef:
Natuurlijk als dit voorbij is gaat iedereen op dezelfde hand weer verder maar voor nu kan ‘het klimaat’ wel even ademhalen.

Ik las laatst juist dat de lucht wel schoner is, maar dat de invloed op het klimaat nog klein is.
https://nos.nl/l/2327485

Van die schone lucht merk ik eigenlijk ook nog niet veel, ik woon vlakbij een snelweg en die klinkt nou niet veel stiller dan voorheen. Ik vind het hier in de stad nog best druk met auto's, niemand gaat meer met ov.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:18

Destination schreef:
Hier in Duitsland hebben ze nu ook strepen op de grond waar je achter moet blijven staan en grote plexiglazen wanden bij de kassa's. Je moet je hand door een gat in de want steken om je pas in het pinapparaat te stoppen.
.

Die wanden van plexiglas lijken me toch een schijn veiligheid. Strepen staan hier ook , maar de twee ca 14 jarige dames voor me hadden het te druk met babbelen. Toen ik ze aansprak en naar de grond wees konden ze alleen maar giebelen....
Tja....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:19

_Penotti schreef:
Ergens stond toch al dat het stikstof enorm was afgenomen?
Je weet wel van die zondebok koeien die nu ineens niet meer schijten? :D
Ik zal de bron eens zoeken. (nee niet van de koeien maar dat begrepen jullie denk ik wel :+ )

dit dus.
eindelijk wat waardering voor de NL koeien :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:19

Marie_Anne schreef:
sureido schreef:

Ik las laatst juist dat de lucht wel schoner is, maar dat de invloed op het klimaat nog klein is.
https://nos.nl/l/2327485

Van die schone lucht merk ik eigenlijk ook nog niet veel, ik woon vlakbij een snelweg en die klinkt nou niet veel stiller dan voorheen. Ik vind het hier in de stad nog best druk met auto's, niemand gaat meer met ov.

Hier toch wel, ik woon vlakbij de A2, maar ik merk wel degelijk verschil in geluid.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:22

LadyMadonna schreef:
Destination schreef:
.

Die wanden van plexiglas lijken me toch een schijn veiligheid. Strepen staan hier ook , maar de twee ca 14 jarige dames voor me hadden het te druk met babbelen. Toen ik ze aansprak en naar de grond wees konden ze alleen maar giebelen....
Tja....

Waarom zou plexiglas schijnveiligheid zijn? Je hebt dan overduidelijk afstand van de caissière, die zit helemaal afgeschermd. Ze raakt je bankpas ook niet aan (dat gebeurt hier normaal gesproken wel veel) en scant eigenlijk alleen de producten. Speekseldeeltjes die een caissière normaal op zich krijgt door te praten met klanten, worden nu tegengehouden door het wandje. Ook in Nederland zie je steeds meer van dit soort oplossingen bij kassa's, toch?