Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:56

Sanet schreef:
Jup, ik zou gewoon elke 5 jaar graag een “levensgebeurtenis” verlof willen hebben. En of je die nu gebruikt voor een kind (van welke leeftijd dan ook maar), om de wereld rond te reizen of voor puppy/veulen verlof, mag je lekker helemaal zelf weten.

Dat zou idd dikke prima zijn :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:57

Als je bij de overheid gaat werken krijg je elke maand, naast je reguliere salaris, Ikb. Als ik daar bijvoorbeeld volledig uren voor koop, kan ik elk jaar bijna 3 maanden betaald verlof opnemen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:58

Ik vind dat ook wel een goed idee, ik vrees alleen dat dat nooit gaat gebeuren.

Bij sommige bedrijven heb je diversiteitsverlof. Dit is dan een dag of 2 dat je in mag zetten waar je maar voor wil. Het Suikerfeest of de verjaardag van je kat, daar ben je vrij in. Prettig, maar ik had dat liever uitgebreid gezien inderdaad.

Fokfanaat, ik weet niet hoe dat bij de overheid werkt maar bij ons kan dat ook. Dat gaat dan wel van je dertiende maand en vakantiegeld af en dat vind ik dan weer wat minder. :')

fokfanaat

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:59

Ja dat is hier ook wel, maar je kan dus ook een gedeelte uren doen en rest uitbetalen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:00

Ach, ik wil ook wel af van alle verplichte christelijke feestdagen.
Ik heb niks met het geloof en zie niet in waarom ik verplicht vrij moet zijn met Pasen, Hemelvaart, Pinksteren of Kerst.
Geef mij 5 vrije dagen extra en ik werk gewoon op de betreffende feestdagen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:02

fokfanaat schreef:
Ja dat is hier ook wel, maar je kan dus ook een gedeelte uren doen en rest uitbetalen

Ja, zo ga ik het dit jaar ook doen maar doet toch zeer aan de portemonnee. :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:03

Ooooh ja, ik wil ook wel gewoon op die dagen werken. Dat lijkt me prima. Maar dat geldt ook wel voor Koningsdag of bevrijdingsdag. Vind ik ook prima wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:04

verootjoo schreef:
@Nikass; dit staat echt niet in welke CAO dan ook. (Ik ken er wel wat) Dit is een keuze van je werkgever of het is onbetaald verlof.
Lees anders je CAO even door, het zou me zeer verbazen als deze situatie per CAO zo geregeld is.

en daarnaast: wat je collega's vertellen en wat er daadwerkelijk is afgesproken, is lang niet altijd hetzelfde.

Daarnaast, al dat verlof; bedenk dat de wet toe staat dat je iets van 216 uur (pin me niet vast op het laatste uur) per jaar kopen.
Het is aan de marktpartijen om in te vullen hoe.

Als je dan even telt dat je 160 uur wettelijk verlof (is vier weken voltijd) hebt; veel bedrijven/CAO's en afspraken voorzien is 25 - 28 vakatiedagen (is 200 - 224 uur) en je mag er dan ook nog eens 216 uur bij kopen, dan heb je totaal een slordige 420 uur = 52 dagen verlof. Dat is ruim tien weken!

Als je dan even uit gaat van 50 werkweken op jaarbasis (de rest is feestdagen, give or take een dag) dan heb je dus 20% van je werkbare tijd verlof!

fokfanaat schreef:

Ik weet niet welke overheid jouw werkgever is maar in het IKB van de netwerkbedrijven zit meer dan alleen je adv en bovenwettelijk verlof.
Als ik alles in vrije dagen omzet, ga ik over die 216 uur heen.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:12

Sanet schreef:
Jup, ik zou gewoon elke 5 jaar graag een “levensgebeurtenis” verlof willen hebben. En of je die nu gebruikt voor een kind (van welke leeftijd dan ook maar), om de wereld rond te reizen of voor puppy/veulen verlof, mag je lekker helemaal zelf weten.

Jaa precies! Dit zou het leven in mijn ogen zoveel mooier en inclusiever maken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:16

Sheran schreef:
Sanet schreef:

Jaa precies! Dit zou het leven in mijn ogen zoveel mooier en inclusiever maken!

Er zijn geruchten dat het in onze nieuwe bedrijfs-CAO komt.
We hebben een experiment op beperkte schaal gehad en dat is positief ontvangen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:17

Maar hoe regel je dat dan voor mensen die hun verlof al op hebben gemaakt en dan kinderen krijgen?
Geen zwangerschapsverlof en ouderverlof dan maar?
Dikke pech, werken tot t kind er is en meteen de dag erna weer aan de slag?
Volledig zelf betalen? Jammer dan, dan maar droog brood tot je weer aan t werk kan?
Voor mij prima als deze mensen er doelbewust voor gekozen hebben om zwanger te proberen te raken als ze geen verlof meer hadden.
Maar wat doe je dan met de mensen die alles geprobeerd hebben om zwanger te worden en door iedereen is verteld 'sorry t gaat niet lukken' en dan besluiten om t op te geven en een mooie reis te maken?
En dan later toch zwanger worden?
Vette pech, doorwerken of leven op droog brood?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:21

fleurtjeuh schreef:
Maar hoe regel je dat dan voor mensen die hun verlof al op hebben gemaakt en dan kinderen krijgen?
Volledig zelf betalen? Jammer dan, dan maar droog brood tot je weer aan t werk kan?
Voor mij prima als deze mensen er doelbewust voor gekozen hebben om zwanger te proberen te raken als ze geen verlof meer hadden.
Maar wat doe je dan met de mensen die alles geprobeerd hebben om zwanger te worden en door iedereen is verteld 'sorry t gaat niet lukken' en dan besluiten om t op te geven en een mooie reis te maken?

Of eens beginnen met niet hoger te poepen dan je gat zit?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:25

Wat een leuke aannames weer. Mijn werkgever volgt gewoon de cao, en de informatie heb ik van mijn werkgever, en niet van de collega zelf.

Waarom het in het kader van dit topic relevant is waar het precies staat, is me overigens niet duidelijk. Het gaat er volgens mij om dat je een al dan niet populaire mening hebt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:27

ikke schreef:
fleurtjeuh schreef:

Bijzondere post om te lezen als je net op de wc zit :')

Maar dat terzijde.
Als we zo gaan denken, kunnen we ook wel stoppen met hypotheken of andere leningen. Want als je t in termijnen kan af betalen, dan kan je ook gewoon wat langer sparen tot je het wel kunt betalen, toch?
Want die hypotheek zorgt er niet voor dat t geleende bedrag kleiner wordt ten slotte, uiteindelijk betaal je alleen maar meer

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:28

Haha, het is maar goed dat Bokkers niet verantwoordelijk zijn voor zulke regelingen maken. Voor je het weet zit je met een wettelijk puppyverlof, krijgt je tweede kind een hechtingsstoornis omdat je het durfde te wagen om binnen 5 jaar nog een keer een kind te baren en moet je nog je medische historie gaan delen ook voordat je je verlof krijgt. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:36

fleurtjeuh schreef:
ikke schreef:

Bijzondere post om te lezen als je net op de wc zit :')

Maar dat terzijde.
Als we zo gaan denken, kunnen we ook wel stoppen met hypotheken of andere leningen. Want als je t in termijnen kan af betalen, dan kan je ook gewoon wat langer sparen tot je het wel kunt betalen, toch?
Want die hypotheek zorgt er niet voor dat t geleende bedrag kleiner wordt ten slotte, uiteindelijk betaal je alleen maar meer

Dat is een tikkie kort door de bocht.
Hoeveel je mag lenen is aan regels gebonden en die regels zijn er nu juist op gericht dat je niet te veel kosten aan die hypotheek hebt; lees: dat je nog kunt leven naast de kosten van de hypotheek.
Dat die regels ontstaan zijn omdat mensen zich knettergek lieten maken en vervolgens in de problemen kwamen toen de zeepbel knapte, is in de basis hetzelfde: geen grotere hypotheek aan gaan dan je kunt betalen en als je echt verstandig bent, ga je nog een beetje onder dat maximum zitten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:38

fokfanaat schreef:
Als je bij de overheid gaat werken krijg je elke maand, naast je reguliere salaris, Ikb. Als ik daar bijvoorbeeld volledig uren voor koop, kan ik elk jaar bijna 3 maanden betaald verlof opnemen.

Ik geloof dat bij de overheid werken wel meer voordelen heeft :j

Maarja, moet je wel aangenomen worden/ het werk kunnen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:40

Sherivey schreef:
fokfanaat schreef:

Ik geloof dat bij de overheid werken wel meer voordelen heeft :j

Maarja, moet je wel aangenomen worden/ het werk kunnen :')

Stug volhouden. Op enig moment kom je binnen maar soms heb je meerdere pogingen nodig.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:45

[***] schreef:
Haha, het is maar goed dat Bokkers niet verantwoordelijk zijn voor zulke regelingen maken. Voor je het weet zit je met een wettelijk puppyverlof, krijgt je tweede kind een hechtingsstoornis omdat je het durfde te wagen om binnen 5 jaar nog een keer een kind te baren en moet je nog je medische historie gaan delen ook voordat je je verlof krijgt. :')

Het is ook het unpopular opinion topic he :+ hoeft niet allemaal super reeël te zijn.

Anoniem

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:08

Onderwijzers die het zwaar hebben.

Minimaal twaalf weken per jaar betaald vrij ten opzichte van de gemiddelde 3,5 van de overige werkende Nederlanders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:08

Ouderschaps verlof als „doe maar wat je wilt verlof“ vind ik ook wel een cool idee. Al zit ik in een land dat sowieso amper ouderschapsverlof kent.

Zwangerschapsverlof (voor de moeder) is in feite een vorm van (verplicht) ziekte/herstel verlof, dat kun je niet vergelijken. Je gaat een verplicht herstel na een heupoperatie of na een burnout ook niet van je verlof aftrekken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:09

Zo vind ik de conclusie van t boek Inferno door Dan Brown helemaal niet zo'n slecht idee. Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.

De film is trouwens bijzonder slecht, die hoef je niet te kijken en heeft nieteens dezelfde conclusie

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:10

Nielojram schreef:

Minimaal twaalf weken per jaar betaald vrij ten opzichte van de gemiddelde 3,5 van de overige werkende Nederlanders.

Hier moet ik altijd toch weer tegen in brengen dat we gewoon werken voor die weken!
Neemt niet weg dat het inderdaad heel fijn is ja.
Maar waarom gaan dan niet meer mensen het onderwijs in...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:10

Sheran schreef:
Nielojram schreef:

Hier moet ik altijd toch weer tegen in brengen dat we gewoon werken voor die weken!
Neemt niet weg dat het inderdaad heel fijn is ja.
Maar waarom gaan dan niet meer mensen het onderwijs in...

Omdat er meer is dan alleen wat meer verlof :)).

Lesgeven is voor mij pure horror.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:11

Ik moet er niet aan denken dat ik aan de schoolvakanties gebonden ben en niet spontaan vrij kan nemen bij mooi weer :+