Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:48

Askja schreef:
Even serieus. Al die ongevraagde eet- en leefadviezen hier, hou toch gewoon eens op. Ik krijg er echt een sik van zo langzamerhand, vooral van het veroordelende ondertoontje.

Wat zal jij een lange sik hebben na pagina's vol met ongevraagde vaccinatieadviezen, reisadviezen, quarantaineadviezen en adviezen wat de overheid beter zal moeten doen. En alles met een veroordelend toontje als je dat erin wilt lezen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:49

Sowieso niet blind staren op enkel BMI, dat is echt een waardeloze graadmeter.. BMI is gemiddeld genomen misschien redelijk, maar neem iemand die flink gespierd is, die heeft een te hoge BMI, maar een keurig en gezond vetpercentage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:01

Relaxed schreef:
Sowieso niet blind staren op enkel BMI, dat is echt een waardeloze graadmeter.. BMI is gemiddeld genomen misschien redelijk, maar neem iemand die flink gespierd is, die heeft een te hoge BMI, maar een keurig en gezond vetpercentage.

Zo slecht doet BMI het anders niet als voorspellende factor; tenminste in de UK op basis van 7 miljoen patiënt dossiers (gepubliceerd in The Lancet Diabetes & Endocrinology).

"the researchers divided the patients into four age ranges: 20-39, 40-59, 60-79, and over 80. They found that in the two younger groups - including adults up to age 60 - being obese was associated with nearly ALL the risk that Covid would lead to intensive care or death. The findings held even after they adjusted for many different potential confounding factors, like smoking, non-weight-related illnesses, and wealth."

En:
In fact, the findings suggest that for people under 60, weight loss would be the single best way to reduce the risk of Covid - probably even more than a vaccine (and with no side effects).

(https://www.thelancet.com/journals/land ... 13-8587(21)00089-9/fulltext - in de appendix)

En nog een meta analyse:
https://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(20)30237-7/fulltext
• Obesity (BMI > 30 kg/m2) was associated with a significantly increased risk of critical COVID-19 and mortality.
• Random-effects dose-response meta-analysis showed a linear association between BMI and both severe COVID-19 and mortality.
• Patients with obesity and age > 60 years had a higher risk of COVID-19 mortality.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-12-21 14:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:03

pien_2010 schreef:
Eens en laat je dus ook vaccineren

Waarom dat nog toevoegen?
Dat wás ook al geschreven :)* Dat we beiden gevaccineerd zijn.

Het is echter geen allesoplosser; vaccineren is geen alibi voor laks gedrag, niet voor ongezond doorleven et al.
Vaccineren koopt tijd, meer niet. Koopt tijd voor structurele reducties van gezondheidsrisicos.

Een beetje meer evenwichtig een integrale aanpak belichten ipv smoezenboek en agressieve vaccinatie-boventoon in élk Covid gerelateerde draad hier op Bokt kan helpen. Dat geldt voor nodeloos vliegen tot roken met van álles er tussen.

Dat het van de overheid mág om met 200 in een zaal (overdadig) te dineren, schouder aan schouder zonder masker, want gevaccineerd maakt dat nog niet verstandig.
Dat mag vanwege economische belangen; het groter belang. Niet omdat het geen risico is.

QR code op de prikpas is geen paspoort naar een gezonde toekomst. Dáár is een evenwichtiger integrale aanpak voor nodig.
Nee, dat is niet de verantwoordelijkheid van de overheid want die heeft ´grotere´ verstengelde, zelfs daarmee strijdige, belangen.
Het is onze eigen verantwoordelijkheid. Reduceer je eigen risicos. Als we dat allemaal doen dan is het voor iedereen gereduceerd. Zó eenvoudig is dat. Ís dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:09

enzino schreef:
Relaxed schreef:

Zo slecht doet BMI het anders niet als voorspellende factor; tenminste in de UK op basis van 7 miljoen patiënt dossiers (gepubliceerd in The Lancet Diabetes & Endocrinology - April 2021 - peer reviewed).

"the researchers divided the patients into four age ranges: 20-39, 40-59, 60-79, and over 80. They found that in the two younger groups - including adults up to age 60 - being obese was associated with nearly ALL the risk that Covid would lead to intensive care or death. The findings held even after they adjusted for many different potential confounding factors, like smoking, non-weight-related illnesses, and wealth."

En:
In fact, the findings suggest that for people under 60, weight loss would be the single best way to reduce the risk of Covid - probably even more than a vaccine (and with no side effects).

Dit gaat over overgewicht en dat lijkt me wel een duidelijk verhaal. Maar BMI als getal vind ik niet altijd even duidelijk, BMI kijkt puur naar lengte vs gewicht en dat gaat mank als iemand bijvoorbeeld enorm gespierd is (te hoog BMI, maar zeker geen overgewicht) Mijn ex was 2 meter en behoorlijk athletisch gebouwd, een gespierde spijker en toch een te hoog BMI :')

En ja, hier in het dorp hebben we toch ook echt het voorbeeld van die bodybuilder die is overleden aan corona.. En zijn zwaar gespierde zoon van 27 die 2 maanden op de IC heeft doorgebracht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:14

Relaxed schreef:

Hoppa en wéér een smoes.
Nee, niet 100% accuraat. Net als maskers, net als.... vaccineren!

Het is altijd mogelijk om ergens een ´ja maar, niet 100%..´ voor te geven. Niet meer of minder mbt vaccineren. Dat laat ook de deur naar ernstige gevolgen met 10 of meer % open. Toch maar doen niet?!
Waarom dat wel en het ook belangrijke overgewicht niet?

Bedenk eens een reden om wél je eigen risicofactoren te reduceren.
Hint; minder risico is mínder risico. Alles draagt bij :)* Ook wat minder smoezenboek hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:15

Relaxed schreef:
Dit gaat over overgewicht en dat lijkt me wel een duidelijk verhaal. Maar BMI als getal vind ik niet altijd even duidelijk, BMI kijkt puur naar lengte vs gewicht en dat gaat mank als iemand bijvoorbeeld enorm gespierd is (te hoog BMI, maar zeker geen overgewicht)

Ze meten overgewicht hier op basis van BMI. En zo lang niet een groot deel van de bevolking aan bodybuilding doet maken die paar uitzonderingen weinig uit in de statistieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:16

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:

Hoppa en wéér een smoes.
Nee, niet 100% accuraat. Net als maskers, net als.... vaccineren!

Waar lees jij een smoes? :?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:17

enzino schreef:
Relaxed schreef:

Zo slecht doet BMI het anders niet als voorspellende factor; tenminste in de UK op basis van 7 miljoen patiënt dossiers (gepubliceerd in The Lancet Diabetes & Endocrinology).

En:

(https://www.thelancet.com/journals/land ... 13-8587(21)00089-9/fulltext - in de appendix)

En nog een meta analyse:
https://www.metabolismjournal.com/article/S0026-0495(20)30237-7/fulltext
• Obesity (BMI > 30 kg/m2) was associated with a significantly increased risk of critical COVID-19 and mortality.
• Random-effects dose-response meta-analysis showed a linear association between BMI and both severe COVID-19 and mortality.
• Patients with obesity and age > 60 years had a higher risk of COVID-19 mortality.

Enzino, het komt je blijkbaar erg goed uit om je alleen op obesitas te richten en het vaccineren te laten liggen.
Het is én én, alleen als je een niet vaccer bent dan is het fijner om het feit dat een vaccin een enorme klap op dit virus geeft, uit de weg te gaan. Jammer en hopelijk kom je/ en alle anderen niet vaccers er goed mee weg→ en dat meen ik serieus!
Want ik gun niemand covid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:22

pien_2010 schreef:
Enzino, het komt je blijkbaar erg goed uit om je alleen op obesitas te richten en het vaccineren te laten liggen.

Ik probeer te onderbouwen waarom een hoog BMI zoveel invloed kan hebben, waarom zou ik daar vaccineren bij halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:23

Ach mijn zusje ook hoor, die beweerde deze week glashard dat het natuurlijk doormaken van covid een veel betere weerstand/antistoffen geeft dan van het vaccin.. Dus ik zei al, ik hoop dat je dat doormaken dan overleeft, want ook zij en mijn zwager vallen wel in de categorie fors overgewicht :+ Toen was het uiteraard weer eind gesprek :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:25

Relaxed schreef:
Ach mijn zusje ook hoor, die beweerde deze week glashard dat het natuurlijk doormaken van covid een veel betere weerstand/antistoffen geeft dan van het vaccin.. Dus ik zei al, ik hoop dat je dat doormaken dan overleeft, want ook zij en mijn zwager vallen wel in de categorie fors overgewicht :+ Toen was het uiteraard weer eind gesprek :')

Ik snap dat ze dan niet meer in gesprek willen met je, want je opmerking slaat nergens op

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:26

pien_2010 schreef:
het komt je blijkbaar erg goed uit om je alleen op obesitas te richten en het vaccineren te laten liggen.

maar hoewel het én én is, lees ik hier en daar toch wel dat je aan obesitas niet veel kan/hoeft te doen..?

En verder, dat is denk ook weer alleen aan mensen voorbehouden.. doorgaan met ziektes, afwijkingen, genetische defecten en zo meer... vermoed ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:27

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Ik snap dat ze dan niet meer in gesprek willen met je, want je opmerking slaat nergens op

Want? Ik vind de stelligheid van haar opmerking nergens op slaan, want het is gewoon niet waar..

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:28

Het verbaast me wel dat zij het nog niet hebben gehad Relaxed.. want ik meen te herinneren dat jij wel eens vertelde dat zij er helemaal niet in geloven (covid), toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:31

pien_2010 schreef:
Jammer en hopelijk kom je/ en alle anderen niet vaccers er goed mee weg→ en dat meen ik serieus!

p.s. ik ben gewoon gevaccineerd hoor, 2 maal AZ en in januari heb ik een afspraak voor Moderna als booster.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:31

Relaxed schreef:
996981 schreef:

Want? Ik vind de stelligheid van haar opmerking nergens op slaan, want het is gewoon niet waar..

En jij doet het overkomen alsof er een heel grote kans is dat men overlijdt na een Coronabesmetting. Dat is evengoed onzin. Bizar laag niveau van discussiëren van beide kanten als je het mij vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:33

Cer schreef:
Het verbaast me wel dat zij het nog niet hebben gehad Relaxed.. want ik meen te herinneren dat jij wel eens vertelde dat zij er helemaal niet in geloven (covid), toch?

Nou ze wonen in Duitsland en houden zich inmiddels wel redelijk aan de maatregelen. Ze accepteren ook dat ze daar straks niks meer kunnen en mogen. Maar ja, het is wel bijzonder dat ze het nog niet hebben gehad, bij mijn neefje op school ging het vorige week aardig rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:35

996981 schreef:
Relaxed schreef:

En jij doet het overkomen alsof er een heel grote kans is dat men overlijdt na een Coronabesmetting. Dat is evengoed onzin. Bizar laag niveau van discussiëren van beide kanten als je het mij vraagt

Ik heb het nergens over een grote kans.. Niet helemaal zo letterlijk, ik zou het ook al oprecht vervelend vinden als ze er lange termijn klachten aan over houden, waarom zou je dat willen? Maar ik zie wel dat zij risico lopen ivm overgewicht, wat voor mij de reden was om bijvoorbeeld wel te vaccineren (een van de 86 redenen overigens :') )

Maar he, we zien het vanzelf :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:38

Relaxed schreef:
Nou ze wonen in Duitsland en houden zich inmiddels wel redelijk aan de maatregelen. Ze accepteren ook dat ze daar straks niks meer kunnen en mogen. Maar ja, het is wel bijzonder dat ze het nog niet hebben gehad, bij mijn neefje op school ging het vorige week aardig rond.

Ah das dan wel een beetje bijgedraaid toch?
Nou ja, dan zijn ze wel principieel :+ Dat dan weer wel..
maar nog steeds, binnen een familie .. rot hoor -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:40

Ik stap zo op de motorfiets. Zet maar geen helm op denk ik. Beschermt me net als een vaccin en afvallen geen 100% tegen ernstige gevolgen van Covid infectie, niet 100% tegen de gevolgen van een ongeval.

Ik ben gezond, op gewicht, gevaccineerd en doe een helm op. Kan ik nóg dood gaan aan covid of een verkeersongeval.
Daarom gedráág ik me ook veilig, risicobewust. En dan nóg...

Waarom al die smoezen voor alles en alleen maar hameren op vaccineren? Kleiner risico is genoeg reden om ´het´ wél te doen.
Doe gewoon wat je kan. Per nú.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:41

Relaxed schreef:
996981 schreef:

Ik heb het nergens over een grote kans.. Niet helemaal zo letterlijk, ik zou het ook al oprecht vervelend vinden als ze er lange termijn klachten aan over houden, waarom zou je dat willen? Maar ik zie wel dat zij risico lopen ivm overgewicht, wat voor mij de reden was om bijvoorbeeld wel te vaccineren (een van de 86 redenen overigens :') )

Maar he, we zien het vanzelf :+

“Ik hoop dat je dat doormaken dan overleeft” impliceert dat er een grote kans is dat ze het niet overleeft. Maargoed, blijf vooral lekker ruzie maken met elkaar en dat vooral ook online delen :j is heel nuttig en goed voor je onderlinge relatie ook. Ik hoop op mijn beurt weer dat je familie niet ooit te lezen komt hoe jij over ze schrijft. Ik zou not amused zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:42

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Ah das dan wel een beetje bijgedraaid toch?
Nou ja, dan zijn ze wel principieel :+ Dat dan weer wel..
maar nog steeds, binnen een familie .. rot hoor -O-

Bij dwang gaan ze wel, mijn neefje is nu ook gevaccineerd tegen mazelen, want dat wordt verplicht anders mag ie niet meer naar school. Wel 1 prik en dan antistoffen bepalen, want ze wil absoluut geen 2e als het niet hoeft.. Ik vind het vooral maar een hoop moeilijk gedoe, maar goed, hun keuze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:43

Huertecilla schreef:
Ik stap zo op de motorfiets. Zet maar geen helm op denk ik. Beschermt me net als een vaccin en afvallen geen 100% tegen ernstige gevolgen van Covid infectie, niet 100% tegen de gevolgen van een ongeval.

Ik ben gezond, op gewicht, gevaccineerd en doe een helm op. Kan ik nóg dood gaan aan covid of een verkeersongeval.

Waarom al die smoezen voor alles en alleen maar hameren op vaccineren? Kleiner risico is genoeg reden om ´het´ wél te doen.

Hou toch op met dat gedram en gecommandeer :n

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:43

Huertecilla schreef:

Volgens mij heeft niemand het over "alleen" vaccineren.

@996981: laten we niet doen alsof het niet minimaal vanuit twee kanten komt, kom op zeg. Laat haar lekker even ranten, zo'n familie lijkt me ook ontzettend vermoeiend.