Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:31

Idd ik geloof ook niet dat het alleen door de scholen komt. Die waren ook al langer open, en toen leek het zelfs even te dalen. Ik vind de stijging nog steeds niet schokkend trouwens.

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:43

Bij nieuwsuur heeft marion koopmans het wederom over een derde golf... waar is die golf dan die een paar maanden eerder zou komen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:46

purny schreef:
Bij nieuwsuur heeft marion koopmans het wederom over een derde golf... waar is die golf dan die een paar maanden eerder zou komen?

Dat was de tweede golf. Nu bereiden we ons in de zorg voor op de derde golf.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:48

Gewoon enten enten enten hoppa

Kijk eens naar Israël leven komt weer op gang

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:50

Echwel schreef:

Kan me echt verheugen op mijn eerste terrasje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:51

bigone schreef:
Echwel schreef:

Kan me echt verheugen op mijn eerste terrasje.

Ohhh ik ook
Fietsen en dan onderweg kunnen lunchen en een bakkie doen....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:52

SusanH schreef:
Idd ik geloof ook niet dat het alleen door de scholen komt. Die waren ook al langer open, en toen leek het zelfs even te dalen. Ik vind de stijging nog steeds niet schokkend trouwens.

Ik ook niet. Lichte stijging qua ziekenhuisopnames en IC’s. Kan net zo goed over een aantal dagen weer dalen. Ze leren steeds meer over hoe patiënten zo goed mogelijk te behandelen. Er wordt dagelijks gevaccineerd. En er worden hele klassen getest en om me heen zie ik aardig wat a-symptomatische besmettingen of mensen met slechts keelpijn. Zij worden eruit gepikt en door de isolatie geeft dit minder kans op verspreiding. Een a-symptomatische kind welke eerder niet zou hebben getest, zou dan voor meer besmettingen kunnen zorgen dan nu.

We bereiden ons al weken voor op een derde golf. En het kan hoor, maar ergens voelt het ook wat als bangmakerij. Hij is al zo lang uitgebleven. Wellicht belanden we er nu in, maar ik zie het net zo goed weer zakken over wat dagen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:54

Vayo schreef:
SusanH schreef:

Ik ook niet. Lichte stijging qua ziekenhuisopnames en IC’s. Kan net zo goed over een aantal dagen weer dalen. Ze leren steeds meer over hoe patiënten zo goed mogelijk te behandelen. Er wordt dagelijks gevaccineerd. En er worden hele klassen getest en om me heen zie ik aardig wat a-symptomatische besmettingen of mensen met slechts keelpijn. Zij worden eruit gepikt en door de isolatie geeft dit minder kans op verspreiding. Een a-symptomatische kind welke eerder niet zou hebben getest, zou dan voor meer besmettingen kunnen zorgen dan nu.

We bereiden ons al weken voor op een derde golf. En het kan hoor, maar ergens voelt het ook wat als bangmakerij. Hij is al zo lang uitgebleven. Wellicht belanden we er nu in, maar ik zie het net zo goed weer zakken over wat dagen.

Jij vat mn gevoel heel goed samen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:06

verootjoo schreef:
purny schreef:

Dat was de tweede golf. Nu bereiden we ons in de zorg voor op de derde golf.

Ik begin heel goed te snappen waarom het draagvlak verdwijnt. We worden al weken al is het niet maanden onder de duim gehouden door van dissel en zijn mensen als het gaat om de derde golf...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:15

Weer een mooi voorbeeld van de preventieparadox.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:34

secricible schreef:
Weer een mooi voorbeeld van de preventieparadox.

Wat bedoel je?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:38

De preventieparadox: er worden maatregelen genomen om een probleem (de derde golf) te voorkomen of uit te stellen.
Dat is succesvol, waardoor mensen gaan roepen dat "we al maanden bang gemaakt worden voor die derde golf".

Hoe beter de preventieparadox werkt, hoe slechter het draagvlak wordt. Er is toch immers niks aan de hand.
Precies wat je met je vorige post illustreert.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:48

secricible schreef:
De preventieparadox: er worden maatregelen genomen om een probleem (de derde golf) te voorkomen of uit te stellen.
Dat is succesvol, waardoor mensen gaan roepen dat "we al maanden bang gemaakt worden voor die derde golf".

Hoe beter de preventieparadox werkt, hoe slechter het draagvlak wordt. Er is toch immers niks aan de hand.

Bedankt voor je uitleg. Ik wist niet wat het woord betekende
Maar bedoel je het positief of negatief?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:51

Een paradox laat tegenspraak zien en dat is gezien Corona denk ik niet positief te noemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:56

Ik bedoel dat gewoob zoals het is: jij bent van mening dat van Dissel ons bang maakt en onder de duim houdt en ik interpreteer dat als dat je niet gelooft in een derde golf.
Terwijl ik denk dat zonder de maatregelen en waarschuwingen van van dissel we alweer keihard in die golf hadden gezeten.

Als iemand jou zegt dat je dagelijks je huis moet insprayen want anders komen er leeuwen binnen en je doet dat braaf. En er komen geen leeuwen. Komt dat dan door die spray of was die leeuw er überhaupt nooit geweest? Aldus de preventieparadox.

In Maart 2020 keek ik een webinar van de UU en werd er al voor gewaarschuwd: pakken ze het verkeerd aan krijgen we code zwart en is het kabinet schuld. Pakken ze het goed aan gebeurt er niks en vinden mensen de maatregelen belachelijk en is het kabinet schuld.
Het is nooit goed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:19

Zonder maatregelen zouden we hier in Brazilië aan de Noordzee wonen. Maar door de maatregelen is dat niet het geval en klagen we over die maatregelen, die we door diezelfde maatregelen niet nodig vinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:26

secricible schreef:

Maar je komt er gewoon niet achter. Hebben de maatregelen inderdaad gewerkt en de derde golf vooruit geduwd? Of hadden we met de maatregelen die we hadden tot 23 januari (2 pers. bezoek, geen avondklok) ook geen derde golf gehad? Want wellicht was toen het draagvlak iets groter waardoor meer mensen zich beter aan die ietsjes soepelere regels hielden dan nu aan de iets strengere regels? Want het draagvlak begint steeds kleiner te worden. Dan kun je maatregelen strenger maken, maar dat werkt dan soms juist averechts.

Ikzelf denk juist dat steeds maatregelen strenger maken en/of veranderen meer zorgt voor onrust en onvrede dan langere tijd dezelfde iets mildere maatregelen aanhouden. In mijn ogen komen de meeste besmettingen voort uit groepen die zich in het beginsel al niet aan de basisregels en adviezen hielden. Dan kun je het strenger maken, maar diezelfde groepen hielden zich er al niet aan en gaan dat ook niet doen als het strenger wordt. Mensen die zich er wel aan hielden moeten nog meer inleveren tot dit op een punt komt waarop het teveel wordt en ze eens wat makkelijker een keer een regel of advies negeren. En als je eenmaal over die drempel bent, doe je het iedere volgende keer steeds iets makkelijker. Ik denk dat dat met name nu toeneemt. Bovenop de groep die zich al niet hield aan de basisregels en adviezen.

Ik denk ook dat juist de regels verstrengen terwijl cijfers stabiel waren en zelfs licht daalden bij veel mensen het draagvlak onder hun voeten heeft weggeslagen. En dan ook nog eens niet alleen een avondklok, maar bezoek ook van 2 naar 1. Avondklok zou er snel vanaf gaan en dit gebeurd gewoon niet. Ik denk dat mensen nu echt iets hebben van ´het zal allemaal wel, ik doe mijn eigen ding´.

En eerlijk ... ik ben ook makkelijker geworden. Ik doe het op een manier die goed voelt voor mij en ook wel redelijk verantwoord voelt. En die afstand ook ... van echt de meeste mensen houd ik afstand, maar na een jaar wil je wel eens een knuffel of een arm om je heen. Soms is dat ook gewoon niet te doen.

Gelukkig hebben we de vaccins, ondanks dat dat allemaal niet even soepel loopt. Maar ik ben er van overtuigd dat dit gaat zorgen dat we eruit komen. Kijk maar eens naar de besmettingen onder de thuiswonende 70+ers , gehandicaptenzorg en verpleeghuisbewoners. Die dalen allemaal mooi hoor. Laat ze vooral maar eens gaan focussen op het vaccineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:44

Hiet steeds meer besmettingen. De een is schooljuf op de basisschool en is positief getest. Met heel het gezin in quarantaine, dochter zit op het middelbaar bij mijn zoon in de klas, de andere is administratief medewerker op een kinderdagverblijf, die zit ook in quarantaine met de familie, moeder van bijna 90 woont bij hen. En dan hebben we nog een ouder echtpaar wiens kleinkinderen waren langs geweest.
Dus ja top, die basisscholen en kinderopvangcentra open.
Dat in een dorp van 300 mensen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 01:54

Mindim schreef:
Hiet steeds meer besmettingen. De een is schooljuf op de basisschool en is positief getest. Met heel het gezin in quarantaine, dochter zit op het middelbaar bij mijn zoon in de klas, de andere is administratief medewerker op een kinderdagverblijf, die zit ook in quarantaine met de familie, moeder van bijna 90 woont bij hen. En dan hebben we nog een ouder echtpaar wiens kleinkinderen waren langs geweest.
Dus ja top, die basisscholen en kinderopvangcentra open.
Dat in een dorp van 300 mensen.

Hier ook, maar het is opvallend dat veel hiervan a-symptomatisch zijn of hele lichte klachten hebben zoals wat keelpijn.
Dus is er nu echt een toename onder deze groep of wordt het nu pas officieel vastgesteld, omdat hele klassen en veel leerkrachten en onderwijsassistenten getest worden tijdens opgelegde quarantaine?

De a-symptomatische besmette mensen zouden anders nooit weten dat ze positief zijn. Bij een positieve uitslag moeten vervolgens hun nauwe contacten ook in quarantaine en eventueel testen vanaf dag 5. Hier op school zagen we dat ook hieruit weer a-symptomatische besmette mensen naar voren kwamen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:20

Hier gister vervroegd overlegcomité geweest.
De ministers van onderwijs moeten tegen maandag met een plan komen voor de scholen.
o.a. daar zitten de grootste clusters en toch willen ze die openhouden, dus er moet wat gebeuren.

De versoepelingen vanaf 1 april gaan niet door. Daar heb je nu natuurlijk niks aan ... :+

Er mogen minder reizigers naar de kust in de paasvakantie. Iedereen van +12 moet aan het venster gaan zitten en er mag niemand naast komen zitten als ik het goed begrepen heb. De politie moet controleren.
Waar gaan ze al die extra agenten halen ? :=

Enfin, de wetenschappers zijn hier niet blij mee gezien de besmettingen en ziekenhuisopnames toch best flink stijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:06

Aan het venster gaan zitten, wat bedoel je daarmee? Binnen blijven?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:08

Nee, aan het venster in de trein :D
Dan zet je 1 persoon per zitbank en kunnen er dus minder mensen mee met de trein richting kust.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:09

opisop_shop schreef:
Aan het venster gaan zitten, wat bedoel je daarmee? Binnen blijven?

Ik weet het niet zeker maar ik had het gelezen als in het ov.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:09

Zo'n absurd domme maatregel Pandora
Want door de week in een bomvolle trein ,bus metro kan je geen corona oplopen : vanaf paasvakantie enkel aan het raam zitten in trein op weg naar toeristische plek ..serieus :+
Echt waar :roll:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:10

Pandora2 schreef:
Nee, aan het venster in de trein :D
Dan zet je 1 persoon per zitbank en kunnen er dus minder mensen mee met de trein richting kust.

Toch goed haha was dit nog niet zo? Of waren alleen kinderen daarin uitzondering?

Hier was dat volgens mij al zo. Gewoon in het ov trouwens. Al zullen kinderen daarin wel uitzondering zijn
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 20-03-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt