Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:09

Ik heb in 1994 geleerd mijn knipperlicht naar links aan te zetten als ik de rotonde 3/4 wilde nemen.
In Duitsland mag het niet naar links knipperen als je een rotonde opgaat. Enkel knipperen als je eraf gaat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:25

NoTwixLeft schreef:
Denk dat een examinator daar iets van gaat vinden... iets met veiligheid en doorstroming....

Mag hopen van niet, lijkt me niet dat iets waar geen wettelijke regels voor zijn mee mag tellen voor het al dan niet slagen van een leerling :x

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:28

Exitium schreef:
NoTwixLeft schreef:
Denk dat een examinator daar iets van gaat vinden... iets met veiligheid en doorstroming....

Mag hopen van niet, lijkt me niet dat iets waar geen wettelijke regels voor zijn mee mag tellen voor het al dan niet slagen van een leerling :x

Mij is 4 jaar geleden geleerd dat het niet verplicht is. Maar een examinator het wel wil zien. Dus ik ben het blijven doen.

Dat het in andere landen niet mag heb ik nooit meegekregen.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:29

Exitium schreef:
NoTwixLeft schreef:

Alles wat invloed heeft op veiligheid, doorstroming, bediening van de auto en milieuvriendelijk rijgedrag wordt je op beoordeeld. Of dat nu wettelijk is of niet.
Er staat bijvoorbeeld ook nergens in een wet dat je geen 80 in z'n 1 mag rijden. Maar als je dat doet, ga je niet slagen.
Je knipper niet aan zetten kan de keuze van andere weggebruikers beïnvloeden, waardoor het onveilige situaties kan opleveren. Dus ja, je zal er op zakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:31

Er staat ook niet in de wet dat je geen 40 mag rijden op een onoverzichtelijk gladde 50 weg, maar daar kan je echt op zakken :+ hoewel dat wel discussie oplevert tussen examinatoren

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:35

MyWishMax schreef:
Er staat ook niet in de wet dat je geen 40 mag rijden op een onoverzichtelijk gladde 50 weg, maar daar kan je echt op zakken :+ hoewel dat wel discussie oplevert tussen examinatoren

Dan heb je de een die 40 prima vindt. De volgende 40 te zacht en de laatste 40 te hard..... -O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:47

Ahja, ik heb 30-40 gereden op een weg waar 50 was toegestaan tijdens mijn examen. Was het een duidelijke 50-weg? Nee. Maar kwam er wel achter dat het 50 was en ik heb alles hardop gezegd wat ik dacht tijdens het examen. :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:47

luuntje schreef:
Ik heb in 1994 geleerd mijn knipperlicht naar links aan te zetten als ik de rotonde 3/4 wilde nemen.
In Duitsland mag het niet naar links knipperen als je een rotonde opgaat. Enkel knipperen als je eraf gaat.

4 jaar geleden toen ik met mijn vrachtauto rijbewijs bezig was in Duitsland heb ik geprobeerd de rijleraar uit te leggen waarom de Nederlandse manier van knipperlichten op de rotonde zo handig was.

Hij snapte er niks van en vond het achterlijk blabla... Ik ben ook niet voor niets van rijleraar gewisseld :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 17:48

Ja zo ben ik mijn eerste rijexamen gezakt. Het regende flink. Er werd gezegd dat ik netjes reed, maar dat ik geen rekening had gehouden met de weersomstandigheden, dus gezakt.

Dat is dus puur gebaseerd op willekeur van een examinator ( naar mijn mening )

Op de examendag er na was het gelukkig droog dus kon dat niet / minder mee spelen.
Glansrijk geslaagd :)

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:52

Ik weet van een deel van mijn examen niet hoe hard ik reed. Laagstaande zon en kon de km teller niet zien, dus op gevoel gereden. Geen idee of de examinator het door heeft gehad, wrs wel :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:55

Haha ineke, bij mij zat er nog iemand bij om de examinator te beoordelen en die vond het juist te streng. Enorm spannend ineens 2 mensen mee en instructeur die niet mee mocht.

Was een 50 weg met allemaal zijwegen en rechts voorrang, maar je zag die wegen en dus auto's pas op laatste moment. In de herfst, stoeprand was niet zichtbaar door hoeveelheid blad. Was dus gezakt, want te voorzichtig volgens examinator, maar dat is wel enorme discussie geweest.
Vlak daarna wel geslaagd zonder ook maar 1 opmerking. Niet eens meer gelest tussendoor, want dat vond instructeur niet nodig.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:04

Hagelslag altijd fijn die verschillen.
Een instructeur moet wel bij je passen.

Volgens mij is het ook willekeur of je slaagt voor je rijbewijs of niet.
De een slaagt met een kleine ingreep en de ander zakt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 01:08

:D ik had laatst mijn examinator in de bus := _O-
Toen hij uitstapte heb ik gevraagd of ik weer geslaagd was...
Uiteraard was zijn reactie anders had ik je niet laten slagen. :)F

Mijn oude instructeur reed laatst ook met een leerling achter me aan. Inmiddels ben ik master in de rotondes in de 5-hoek met de bus dus was ze al snel weer kwijt.

Met lessen vond ik dat echt een rotstuk; 5 rotondes achter elkaar, stoepen, borden, fietsers, drempels... heb er heel vaak een stoeprand meegenomen.

Blijft wel een irritatie, de bus moet wel door de wijk maar de straat wordt er niet op ingericht. Toppunt vind ik haltes waar je de bus niet fatsoenlijk kan halteren.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:27

Anne zo verbaas ik mij over al die rotondes en drempels overal.
Voor bussen, vrachtwagens en ambulances lijkt het mij geen doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:31

Anne, daar verbaas ik me hier over. Aantal jaar geleden een nieuwe weg aangelegd. Buiten de bebouwde kom, maar wel drukke route voor bussen. Vrachtwagens mogen er niet rijden, maar trekkers wel heel veel want polder en veel boeren.

Hebben ze die nieuwe weg smaller gemaakt met veel bochten. Bussen kunnen elkaar niet passeren op rechte stukken, dan moet er 1 de stoep op, dus bij trekkers ook. En in de bochten past de bus niet langs een auto :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:50

NoTwixLeft schreef:
Exitium schreef:
Het is geen verplichting (rotonde is gelijk aan een (oneindig rechtdoorgaande) eenrichtingsweg, je hoeft enkel richting aan te geven als je afslaat), maar wordt wel regelmatig als tip meegegeven bij rijlessen. In diverse andere landen is knipperlicht naar links op een rotonde overigens verboden, dus op vakantie is dat wel iets om rekening mee te houden.

Is geen tip voor mijn leerlingen, maar ze moeten het gewoon doen. Geen discussie mogelijk.
Verplicht is het misschien niet, maar tijdens het examen niet knipperen naar links voor een rotonde.... Denk dat een examinator daar iets van gaat vinden... iets met veiligheid en doorstroming....
Voor het een rotonde is/wordt, moet je het namelijk gewoon zien als een normale kruising, dus knipper aan naar links.

Ja ze leren het wel juist, maar het eerste wat ze doen met rijbewijs in handen is met superlijm hun iPhone vastplakken aan hun linker hand en dan heb je dus geen handje meer vrij om richting aan te geven |o

Richting aangeven doe je volledig voor een ander in het verkeer, en iets doen voor een ander wordt in deze ego , ikke ikke ikke wereld gezien als iets complete onzin.... : tja een paar millimeter je vinger optillen voor een ander is al teveel, wordt je moe van.
Per provincie verschilt dit trouwens enorm, in het noorden geeft vrijwel niemand richting aan, en dan ook echt nooit ! Maakt niet uit welke situatie.
Regelmatig in Achterhoek en daar gaat het al stukken beter, zeker Duitsers zijn bijzonder hoffelijk in het verkeer.
Zeeland was dit jaar ook een puinhoop en met in regio Utrecht wat rondrijden zie je in korte tijd voor duizenden euro's aan overtredingen rondom je voorbij komen, het spelen met tel. is daar dramatisch, de een na de ander.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:35

Anne_GTI schreef:
Blijft wel een irritatie, de bus moet wel door de wijk maar de straat wordt er niet op ingericht. Toppunt vind ik haltes waar je de bus niet fatsoenlijk kan halteren.

Ik heb bij een aantal inspraakavonden van de gemeente gezeten, en weginrichting is zo moeilijk. Een weg die goed toegankelijk voor bussen is, is vrijwel onvermijdelijk een aantrekkelijke racebaan voor tuig. Of je sluit de boel af voor auto's maar dan is de bereikbaarheid weer slecht (zie bv de Amazonedreef die wel-niet-wel-niet opengesteld wordt voor auto's.)
Dan nog wat freewheelende fietsers erbij, maar ook een boel mensen die slecht ter been zijn, niet wendbaar of juist met grote kans op onoplettendheid zoals kinderen... en zodra je het voor de een iets beter wilt maken creeer je ofwel grote kansen voor misbruik, of juist flinke overlast voor de anderen.

... en dan veranderen ook nog af en toe de busroutes op momenten dat de gemeente geen geld voor de nieuwe inrichting heeft, of is de gemeente de weg aan het inrichten op een moment dat de bus er niets mee kan. (Zo liggen er ook nog een paar van die mooie, toegankelijke bushaltes op plekken waar de bus niet meer rijdt.)
Op sommige plekken is het dan vooral het rouleren tussen oplossingen die het allemaal net niet zijn, en dan maar na een aantal jaar weer eens iets anders proberen.

En aankomend jaar gaat er vziw in elk geval weer 1 rotonde bijkomen - vermoedelijk een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie, maar wel weer een rotonde... (sorry Y;( )

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:46

Vandaag een paar motorrijders die graag dood wilden. Vanmorgen een die met minstens 150 km/u wegreed op de A27, net tussen auto's door. En vanmiddag eenzelfde (wel een andere, dit was een dirtbike-achtig ding) die over de A2 richting het zuiden schoot. Toen het op de linkerbaan wat te druk werd ging 'ie van baan 4 naar baan 2 om rechts het nodige in te halen en er daarna op de linkerbaan tussen te schieten. Een paar km verder zag ik 'm de uitvoegstrook op de brug bij Vianen pakken om daar met 140+ voorbij een rij vrachtwagens te gaan en daarna weer terug de hoofdbaan op te schieten. Echt, er hoefde maar één auto niet helemaal goed op te letten bij het uitvoegen en hij lag in de Lek :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 19:08

Asociaal en levensmoe zijn zulke motormuizen.

Op de terugweg naar huis zoals gewoonlijk file… Nou hoorde ik op het nieuws dat er een auto met pech stond en er daarom file was. Zie ik net na dat nieuws een rood kruis op de rechterbaan. Ik reed zelf helemaal links.
Dus ik dacht o dat pechgeval staat op de rechterbaan. Logisch toch?

Bleek dat hij helemaal links stond 8)7 schiet mij maar lek met dat afkruizen van de rechterbaan dan…

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:18

Ineke de kruizen maker had vast links en rechts door elkaar gehaald.
Best gevaarlijk.

Exitium die motorrijder had mazzel met zijn medeweggebruikers.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:20

Wat apart. Kan het zijn dat de pech van de auto begon op de rechterbaan met een lekkage ofzo en dat ze daarom die baan hadden afgekruist in afwachting van de ZOAB cleaner? Of dat ze die rechterbaan hadden afgekruist zodat de berger vrij baan had naar de pechvogel?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 19:37

JPitty schreef:
Wat apart. Kan het zijn dat de pech van de auto begon op de rechterbaan met een lekkage ofzo en dat ze daarom die baan hadden afgekruist in afwachting van de ZOAB cleaner? Of dat ze die rechterbaan hadden afgekruist zodat de berger vrij baan had naar de pechvogel?

Dan hadden ze beter alle rijbanen tijdelijk afgesloten. Nu was de situatie echt gevaarlijk hoor.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:42

Dat geloof ik meteen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:05

Vanochtend even flink lopen vloeken en tieren. Reed op een 80 weg die overgaat in een 100 weg. Dus ik vast vaart maken, komt er een vrachtwagen uit een zijstraat en pleurt dat ding zo op de weg voor mijn neus. :x Moest plat op de rem, maar ugh.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 14:10

Vanmorgen verlaat ik de rotonde en moet weer op de rem, omdat een automobilist een voetganger voor laat gaan die bij een fietser oversteekplaats staat te wachten. Fietsers hebben daar géén voorrang en voetgangers dus al helemaal niet. Kanttekening: Er is een zebrapad 10 meter verderop.

Echt waarom doen mensen dit -O-

Als ze dan toch ergens staan waar ze geen voorrang hebben, laat ze lekker wachten tot de weg vrij is.

Dit is het enige waar ik wel echt een beetje boos van word, want het maakt het weggedrag onvoorspelbaar naar mijn mening.