Daphara schreef:Het is kapotte kleding, ik vind het een hoop gezeur hoor! Geen drupje bloed, geen lichamen, alleen kapotte kleding en dat zorgt al voor bovenkomende trauma’s? Komt het trauma ook boven als ze een zwerver met kapotte kleding zien lopen?
Ik heb PTSS. En, ja, je kunt soms door kleine dingen weer van alles bovenbrengen.
En het probleem is dat je dan gelijk 3 dagen van de kaart bent. Want het is niet alleen een herinnering. Je beleeft het moment letterlijk opnieuw, inclusief gevoel, maar ook reuk, smaak, alles.......
En dat is echt, echt geen dingetje om even overheen te stappen. Tel daarbij op de paniekaanvallen, waarbij je keel letterlijk dichtgeknepen wordt, en je dus geen lucht krijgt, je hard dat op hol slaat, adrenaline in je lijf en die beelden steeds maar voor je zien. En dat kan echt uren duren, en je kunt jezelf niet kalmeren.
En dan de nachtmerries, wat eigenlijk gewoon herbelevingen zijn...... waardoor je geen rust krijgt, en soms helemaal niet meer kunt slapen, en dan blijf je wakker, uit angst voor nog een nachtmerrie, maar als je geen rust krijgt en geen slaap, wordt de depressie heftiger, en je kunt minder reguleren, wat alleen maar zorgt dat je vaker paniekaanvallen hebt......
Daphara schreef:Ik vind dat wij als Nederlanders soms te veel een cultuur hebben van “rekening houden met de gevoelens van iedereen”, maar je kunt nou eenmaal niet iedereen blij maken. Noem eens een campagne die hetzelfde effect zou hebben bij de doelgroep, maar niet traumatisch zou zijn bij de betrokkenen?
Ik verwacht ook niet dat iedereen met alles rekening houdt, dat kan ook neit, want soms kunnen de gekste dingen een trigger zijn, en je weet het ook niet van tevoren. Ik kan niet een lijst maken met mijn triggers.
Tegelijk had het wel handig geweest om een mailtje naar de machinisten te sturen mijn info dat, ja wij denken dat deze campagne nodig is, maar kijk het niet, want voor jou kan het een trigger zijn, en dan beschrijven wat er in te zien is.
Dan kun je kiezen om te kijken, maar ook is het shock effect minder omdat je weet wat er gaat komen, en je mentaal kunt voorbereiden, en daarmee kun je de hele cyclus zoals boven beschreven voorkomen.