Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 06:26

Benzz schreef:
Ik had zelf stamppot zuurkool met een gehaktbal :D

Jaaa dan had ik ook sushi voor mezelf besteld.
Doen wij hier regelmatig, sushi delen :=

Sheran

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:27

Na weer wat kennissen met kinderen en andere mijlpalen:

-iedere werknemer moet de kans krijgen tot behoorlijk lang betaald verlof. In ieder geval 1x. Vul je het met een zwangerschap - helemaal leuk. Maar wil je het graag vullen met een mooie reis of gewoon op de bank vegeteren, dan moet dat ook goed zijn. Iedereen heeft zijn eigen invulling van zijn leven en het een hoeft niet boven het ander gesteld te worden.

- Normaliseer het vieren van andere mijlpalen dan samenwonen, trouwen, kinderen, het kopen van een huis. Ook het verbreken van een moeilijke relatie, het afronden van een studie, het toch maar weer alles een jaar in je eentje doen - dat mag ook gevierd. Kijk wat voor die persoon belangrijk is.

(En ik ontken niet dat hier een beetje frustratie bij zit nadat ik jarenlang collega's met zwangerschapsverlof moest overnemen, ik huwelijkscadeaus kocht, bloemetjes voor van alles en iedereen, en voor mijn eigen dingen/niet standaard mijlpalen nooit iets heb gekregen. Die worden dan terzijde geschoven. Ik weet dat ik niet de enige ben).
-

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:37

Ja, mee eens. :j heb wel eens overwogen voor mezelf een hoera-wij-willen-nooit-een-baby-shower te organiseren maar dat is ook zowat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:13

:D :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:15

Roosch schreef:
Ja, mee eens. :j heb wel eens overwogen voor mezelf een hoera-wij-willen-nooit-een-baby-shower te organiseren maar dat is ook zowat.

Dan krijg je de moederbrigade over je heen.
Idem als je op jonge(re) leeftijd er een knoop in wil laten leggen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:16

Ik merk ook vaak dat alleen dergelijke mijlpalen vieren mensen zich slecht over zichzelf doen voelen. Sommigen vinden door omstandigheden gewoon geen geschikte partner, kunnen geen kinderen krijgen, verliezen hun baan... Niet fijn om er dan steeds in te peperen dat dat het enige is dat telt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:22

Maar hebben jullie daar dan geen feestjes voor? Bij ons in de groep is er eens een vrijgezellenfeest georganiseerd voor een vriend die 40 werd eeuwig vrijgezel bleef (zoals het er naar uit zag) Paar jaar later ging ie wel trouwen, maar goed.

Ook wel eens een ‘feest’ voor een vriendin gehad die idd de relatie verbroken had en er best doorheen zat.

Je kan toch zelf kiezen wat je wil vieren? Deze UO begrijp ik niet helemaal goed denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:23

Roosch schreef:

Hihi :D
Heel herkenbaar Sheran!
Het liep bij ons helemaal de spuigaten uit; van kado's voor zwangerschapsverlof én geboorte, tot ouderschapsverlof voor niet-eigen kinderen; je kunt het zo gek niet bedenken.
Daarnaast een grote wisseling in personeel, met allemaal weer een afscheidskadootje.
Ik heb, als altijd in dienst gebleven, nooit iets gekregen; geen nieuw puppy in huis kado of -verlof, of eerste eigen paard kado. Zelfs geen vrij om te verhuizen. Laat staan een kado voor mijn nieuwe huis.
En vergeet niet dat eeuwige afwezig zijn omdat het kind wat mankeert :roll:

Verootjoo dat kan, maar op je werk hoef je er waarschijnlijk niet mee aan te komen, en is er geen budget voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:24

Sheran schreef:
Ik merk ook vaak dat alleen dergelijke mijlpalen vieren mensen zich slecht over zichzelf doen voelen. Sommigen vinden door omstandigheden gewoon geen geschikte partner, kunnen geen kinderen krijgen, verliezen hun baan... Niet fijn om er dan steeds in te peperen dat dat het enige is dat telt.

Een stukje is ook dat je het je in laat peperen.

Wij hebben wat paarden. Ja, dat is niet goedkoop maar denk je dat kinderen zo'n goedkope hobby is?
Die hint is misschien wat lomp maar hij wordt meestal wel begrepen.

Over jouw stelling van al die vrije dagen: bij mijn werkgever betaal je dat voor een behoorlijk deel zelf, in de vorm van minder salaris en minder te besteden binnen je budget.
Dat budget is voor iedereen gelijk (is totaal ca 18% van je jaarsalaris) maar hoe je het besteed, bepaal je zelf.

Voor huwelijk, geboorte en dat soort dingen zamelen we geld in onder de collega's. Iedereen een paar euro en je hebt best een leuk kado.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:31

Nikass schreef:
Verootjoo dat kan, maar op je werk hoef je er waarschijnlijk niet mee aan te komen, en is er geen budget voor.

Je kan toch zelf een ‘lief en leed’ commissie oprichten :)

Bij ons worden zulke dingen gewoon door collega’s onderling geregeld en betaald.
Als je iets wilt veranderen, begint dat toch vaak bij jezelf :)

En ja, wij geven wel cadeautjes voor nieuwe puppy’s, (huur)huizen, werkjubilea of verdrietige omstandigheden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:32

Ja dat ken ik bij ons ook, maar daarnaast is er budget vanuit de organisatie.
En puppy verlof staat niet, zoals ouderschapsverlof wel, in de cao.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 01-01-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:33

Ik kreeg heel lief een theepakket van mijn werkgever toen onze hond doodziek was. En toen we ons huis kochten, een bon voor de bouwmarkt en een bos bloemen met een kaart.

Ik denk dat het heel erg aan het bedrijf ligt hoe of wat, dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:35

Ik moet het bedrijf dat puppy verlof in de cao geregeld heeft nog tegenkomen. Of zoals Sheran aangaf, zelf in te vullen.

Mijn collega ging samenwonen met een man die al een kind had in co- ouderschap. Mijn collega kreeg daarvoor drie maanden ouderschapsverlof.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:37

Nikass schreef:
Ja dat ken ik bij ons ook, maar daarnaast is er budget vanuit de organisatie.
En puppy verlof staat niet, zoals ouderschapsverlof wel, in de cao.

Ouderschapsverlof is gewoon wettelijk geregeld, niet per se in de CAO.
Een puppy verlof niet, maar op zich lijkt me dat ook best wel logisch, maar ja.

Ouderschapsverlof is overigens veelal onbetaald verlof, en dat kan dan wel weer iedereen.
Behalve dat er nu een nieuwe regeling is, maar dat vind ik alleen maar goed in het kader van emancipatie, plus dat een kind natuurlijk een veel ingrijpender verandering in je leven is dan een hond, zowel fysiek als mentaal.

In dat voorbeeld wat jij noemt is niet wettelijk de regeling gevolgd (volgens mij) dus een keuze van je werkgever. Als je dat oneerlijk vindt, kan je naar de OR of met je LG bespreken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:04

Ja inderdaad, wat eerder wordt gezegd. Is niet officieel geregeld. We hebben een lief- en leedpot, maar ik draag slechts bij en ontvang niks. Zoals wel meerderen.

verootjoo schreef:
Maar hebben jullie daar dan geen feestjes voor? Bij ons in de groep is er eens een vrijgezellenfeest georganiseerd voor een vriend die 40 werd eeuwig vrijgezel bleef (zoals het er naar uit zag) Paar jaar later ging ie wel trouwen, maar goed.

Ook wel eens een ‘feest’ voor een vriendin gehad die idd de relatie verbroken had en er best doorheen zat.

Je kan toch zelf kiezen wat je wil vieren? Deze UO begrijp ik niet helemaal goed denk ik.

Nee, daar hebben wij geen feesten voor. Ik probeerde soms zelf wat te organiseren, zoals een housewarming, maar mensen komen niet of nauwelijks. Huwelijk en baby's worden automatisch gevierd. Maar inderdaad zeker vanuit werk geen aandacht voor. Heel jammer!

Puppyverlof <3 <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:17

Hoezo is puppyverlof niet logisch en ouderschapsverlof wel volgens jou verootjoo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:23

Hoe leuk puppyverlof ook zal zijn, wat onbetaald best geregeld kan worden denk ik, is het toch logisch dat er een verschil is tussen een kind en een hond? Een kind is een levenslange investering, opvoeding naar functionerende volwassenen die mee gaan draaien in de maatschappij en bij gaan dragen aan de economie. In het begin verandert er enorm veel, dat heeft aanpassing en wennen nodig.

Ik vind kinderen echt helemaal niet leuk, en puppy's juist weer wel heel erg leuk, en ik vind het ook strontirritant dat ouders zo veel mogelijkheden geboden krijgen en maar te pas en te onpas weg kunnen als dat blaag een gescheurde nagel heeft of zo, als collega's vind ik moeders ook het meest vervelend om die reden. Maar de logica van ouderschapsverlof snap ik heel goed.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-01-24 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:24

Jamaar puppy's en kinderen mag je niet met elkaar vergelijken.......

Dit hierboven niet mijn mening overigens;)

Verder helemaal mee eens. Zo oneerlijk dat kinderen baren en samen zijn zoveel beter, unieker? Specialer wordt gezien als dan je alleen blijft. Als single, kinderloze hoor je er eigenlijk gewoon niet bij en mag je als straf het werk opknappen als een ander voor de 3e keer met zwangerschapsverlof is EN indirect meebetalen aan t ouderschapsverlof.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:26

Oh dat zou kunnen verootjoo, dat het wettelijk is en niet persé in de cao. Het ging er mij om dat het officieel geregeld is.
Dus de collega die ging samenwonen met man met deeltijd-kind van 6 jaar, kreeg drie maanden ouderschapsverlof. Dat betaal je inderdaad gedeeltelijk zelf. Niet volledig.
Een andere collega die drie maanden ging reizen in Zuid Amerika, betaalde drie maaanden onbetaald verlof dus wel volledig zelf.
Hoezo heb je recht op drie maanden ouderschapsverlof voor een kind dat niet van jezelf is, dat maar gedeeltelijk bij je woont, en dat al naar school gaat?
Het "in het begin verandert er heel veel" gaat dan niet echt op.

San, moeten er dan ook geen eisen worden gesteld aan die investering?

Ik ben het volledig met Sheran eens dat iedereen een zelfde bijzonder verlof zou moeten krijgen, wat je kunt invullen zoals je zelf wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:38

Nikass schreef:
Oh dat zou kunnen verootjoo, dat het wettelijk is en niet persé in de cao. Het ging er mij om dat het officieel geregeld is.
Dus de collega die ging samenwonen met man met deeltijd-kind van 6 jaar, kreeg drie maanden ouderschapsverlof. Dat betaal je inderdaad gedeeltelijk zelf. Niet volledig.
Een andere collega die drie maanden ging reizen in Zuid Amerika, betaalde drie maaanden onbetaald verlof dus wel volledig zelf.
Hoezo heb je recht op drie maanden ouderschapsverlof voor een kind dat niet van jezelf is, dat maar gedeeltelijk bij je woont, en dat al naar school gaat?

Dit moet je echt aan je werkgever vragen, want dit is wettelijk niet zo geregeld. Misschien heeft ze er zelf voor gekozen om onbetaald verlof op te nemen, net zoals iemand dat soms doet voor een lange reis. Of misschien heeft je werkgever ervoor gekozen om hieraan bij te dragen, maar dit is hij niet verplicht.

Ouderschapsverlof betaal je na het eerste jaar volledig zelf. Sinds kort krijg je voor het eerste jaar 9 weken 70% betaald.
Daarna is het volledig onbetaald, tenzij de werkgever hier voor kiest. Dit is echter niet verplicht.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:42

Een andere uitzondering kan zijn dat je collega het kind heeft geadopteerd? Daarvoor geldt (deels) doorbetaald ouderschapsverlof ook.

Of je moet (net als ik) bij een extra lieve werkgever zitten. Extra aanvulling van ouderschapsverlof. Deels betaalde sabbatical regeling. Het is nog altijd een relatief goed moment om te kijken of je iets kan vinden met puppyverlof of whatever. +:)+

Maarja, natuurlijk is een puppy anders dan een baby. Dat heeft niets te maken met het 'beter en unieker' dan een puppy, maar het feit dat je een persoon op de wereld zet. Kijk eens om je heen. De ouderschapsregeling in NL is voor een Westers land nieteens heel bijzonder ruim.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:45

Zelfs ik snap het verschil wel tussen een kind en een puppy. De tijd die je ervoor krijgt lijkt echter wel een waarde-oordeel in te houden over je prioriteiten/levensinvulling. Daarom zie ik het liever in de vorm van algemeen verlof.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:46

Het kind is niet geaccepteerd en het verlof is gewoon ouderschapsverlof. Als het niet algemeen wettelijk is geregeld dan staat het dus in de cao.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:48

[***] schreef:
Een andere uitzondering kan zijn dat je collega het kind heeft geadopteerd? Daarvoor geldt (deels) doorbetaald ouderschapsverlof ook.

Oh ja, dit zou ook een optie kunnen zijn.
Maar aangezien er ‘deeltijdkind’ werd geschreven ga ik er niet van uit.

Ik vind het verschil tussen een puppy en een kind ook wel erg groot.
Je zet een kind op de wereld, als voortzetting van onze maatschappij. We willen met z’n allen dat deze kinderen goed opgroeien zodat ze ook daadwerkelijk een nuttige bijdrage gaat leveren in de maatschappij en de kans hierop vergroot je met een goede hechting. In NL hebben we daarvoor al een vrij karige regeling vergeleken met andere landen om ons heen, daarom is het onlangs wat versoepeld.
Goed gehechte kinderen hebben meer kans om productief te worden in de maatschappij en niet veel geld te kosten aan de bajes of GGZ.
Dus logisch dat we er veel geld tegenaan gooien om dit goed te regelen.

Bij een puppy is dat gewoon anders. Als je dat niet ziet vind ik dat toch wel erg bijzonder :')

@Nikass; dit staat echt niet in welke CAO dan ook. (Ik ken er wel wat) Dit is een keuze van je werkgever of het is onbetaald verlof.
Lees anders je CAO even door, het zou me zeer verbazen als deze situatie per CAO zo geregeld is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 19:53

Jup, ik zou gewoon elke 5 jaar graag een “levensgebeurtenis” verlof willen hebben. En of je die nu gebruikt voor een kind (van welke leeftijd dan ook maar), om de wereld rond te reizen of voor puppy/veulen verlof, mag je lekker helemaal zelf weten.