Huertecilla schreef:Daar meer nadruk op leggen draagt meer bij dan hele smoezenboeken daarvoor hier plaatsen. Net Imandra wéér een lijst met excuses. En dan straks weer roepen dat de zorg overbelast is door....??? Juist risicogroep. ´Ja maar, vooral niet gevaccineerd´. Klopt en wel gezond hadden er net zo goed minder gelegen.
Dus hou op met smoezen. Leef OOK gezonder. Naast masker, afstand, minder bij elkaar, vaccineren. Per maart/april vorig jaar was dat al zo en nu nog steeds smoezen over te rook, te dronk en vooral te dik?![]()
En nee Imandar, de uitzonderingen die het niet lukt zijn geen probleem. Als de overgrote meerderheid de eigen verantwoordelijkheid neemt in gedrag is er minder risico op alles. Niet zo ingewikkeld en ook niet moeilijk.
Even omicron en kerst-/jaarwisselingsvieringen vergelijken.
Een prikpas verplicht voor grote bijeenkomsten .... de vaccinatie reduceert het risico met zeg factor 10 en met 20 x meer dicht bij elkaar = minimáál verdubbeling van risico.
Idem vliegvakanties.
Gebruik gezond verstand en neem je eigen verantwoordelijkheid.
Voor ALLES. Dit alleen roepen voor vaccineren lost niets op.
@Imandra: ´ja maar,...´ = Nee, want.
Maar ja, je hebt ook ergens gelijk in. Ik ga mijn zegeningen tellen
Ach hou toch op. Het zijn geen smoesjes, geen uitzonderingen, het zijn legitieme redenen waarom zoiets niet lukt of moeilijk gaat. Ik zeg nergens dat we het dan maar links moeten laten liggen– absoluut niet. Ik zeg alleen dat het makkelijker is dan tegen iedereen zeggen "leef gezonder".
Gedragsverandering is moeilijk. Dat vereist flink doorzettingsvermogen en motivatie. Niet iedereen kan dat uit zichzelf opbrengen, daar zal hulp bij moeten komen, motivatie van omgeving en overheid. Positive reinforcement. Stel je voor dat je een leven lang "ongezond" leven gewend bent. Dat kan je niet met een vingerknip omdraaien.
"Leef gezonder" is gewoon complex, lastig, en geen garantie dat je gaat afvallen. Dus je verantwoordelijkheid nemen en dus gezonder gaan leven is geen garantie dat je dan afvalt en dus minder risico hebt om op de IC te komen.
Misschien moet je een stoppen met naast je schoenen lopen en je in anderen verplaatsen die het niet zo makkelijk hebben als jij.