Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:44

Huertecilla schreef:
Daar meer nadruk op leggen draagt meer bij dan hele smoezenboeken daarvoor hier plaatsen. Net Imandra wéér een lijst met excuses. En dan straks weer roepen dat de zorg overbelast is door....??? Juist risicogroep. ´Ja maar, vooral niet gevaccineerd´. Klopt en wel gezond hadden er net zo goed minder gelegen.
Dus hou op met smoezen. Leef OOK gezonder. Naast masker, afstand, minder bij elkaar, vaccineren. Per maart/april vorig jaar was dat al zo en nu nog steeds smoezen over te rook, te dronk en vooral te dik? -O-
En nee Imandar, de uitzonderingen die het niet lukt zijn geen probleem. Als de overgrote meerderheid de eigen verantwoordelijkheid neemt in gedrag is er minder risico op alles. Niet zo ingewikkeld en ook niet moeilijk.

Even omicron en kerst-/jaarwisselingsvieringen vergelijken.
Een prikpas verplicht voor grote bijeenkomsten .... de vaccinatie reduceert het risico met zeg factor 10 en met 20 x meer dicht bij elkaar = minimáál verdubbeling van risico.
Idem vliegvakanties.
Gebruik gezond verstand en neem je eigen verantwoordelijkheid.
Voor ALLES. Dit alleen roepen voor vaccineren lost niets op.

@Imandra: ´ja maar,...´ = Nee, want.

Maar ja, je hebt ook ergens gelijk in. Ik ga mijn zegeningen tellen +:)+

Ach hou toch op. Het zijn geen smoesjes, geen uitzonderingen, het zijn legitieme redenen waarom zoiets niet lukt of moeilijk gaat. Ik zeg nergens dat we het dan maar links moeten laten liggen– absoluut niet. Ik zeg alleen dat het makkelijker is dan tegen iedereen zeggen "leef gezonder".

Gedragsverandering is moeilijk. Dat vereist flink doorzettingsvermogen en motivatie. Niet iedereen kan dat uit zichzelf opbrengen, daar zal hulp bij moeten komen, motivatie van omgeving en overheid. Positive reinforcement. Stel je voor dat je een leven lang "ongezond" leven gewend bent. Dat kan je niet met een vingerknip omdraaien.

"Leef gezonder" is gewoon complex, lastig, en geen garantie dat je gaat afvallen. Dus je verantwoordelijkheid nemen en dus gezonder gaan leven is geen garantie dat je dan afvalt en dus minder risico hebt om op de IC te komen.

Misschien moet je een stoppen met naast je schoenen lopen en je in anderen verplaatsen die het niet zo makkelijk hebben als jij.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:49

IMANDRA schreef:
996981 schreef:
Een half uurtje wandelen in de pauze en een half uurtje voor of na je werk is voor bijna iedereen (met een kantoorbaan) te bewerkstelligen

Natuurlijk, maar is dat genoeg? Ga je daarmee afvallen?

Edit: het gaat me ook helemaal niet om individueel niveau. Het is een maatschappelijk probleem wat nu deels meespeelt in/impact heeft op de Coronapandemie. Ik wil alleen maar zeggen dat hoewel overgewicht op de IC vaak wordt weggezet als oorzaak, dit geen makkelijk probleem is om op te lossen en hier héél veel moeite in moet worden gestoken door de maatschappij als geheel willen we hier een deuk in maken en het verschil merken.

Natuurlijk moet er meer aandacht voor komen, maar belangrijkste wat écht zoden aan de dijk zal zetten is en blijft vaccineren. Wat véél simpeler heeft en meer + directere + snellere impact heeft.

Of je daarvan afvalt hangt natuurlijk vooral af van je dieet. Wat echter zeker is dat je met een halfuur/uur wandelen per dag enorm veel gesondheidsvoordelen kan halen op zowel fysiek als emotioneel vlak. Alleen daarom al zou je het jezelf moeten gunnen.
Laatst bijgewerkt door 996981 op 10-12-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:50

996981 schreef:
Of je daarvan afvalt hangt natuurlijk voordat af van je dieet. Wat echter zeker is dat je met een halfuur/uur wandelen per dag enorm veel gesondheidsvoordelen kan halen op zowel fysiek als emotioneel vlak. Alleen daarom al zou je het jezelf moeten gunnen.

Zeker :j. Maar het ging over Corona en de impact van gewicht daarop, vandaar mijn reactie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:51

Overgewicht is een risico , zal tegen mijn dochter zeggen dat ze zeer onverantwoordelijk is door juist nu in deze tijd zwanger te zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:56

IMANDRA schreef:
Ik zeg alleen dat het makkelijker is dan tegen iedereen zeggen "leef gezonder".
niet tegen "iedereen".. .maar dat heb ik denk al 1000x geprobeerd uit te leggen..

Citaat:
"Leef gezonder" is gewoon complex, lastig, en geen garantie dat je gaat afvallen. Dus je verantwoordelijkheid nemen en dus gezonder gaan leven is geen garantie dat je dan afvalt en dus minder risico hebt om op de IC te komen.

Wat voor mensen liggen er nu vnl momenteel op de IC eigenlijk ookalweer?

Gezond leven is niet makkelijk... wie zegt dat het makkelijk is?
Wil je dan zeggen dat de mensen die gezond leven dat makkelijk voor elkaar gekregen hebben? Dat vind ik ook nogal een uitpraak...
ik vind dat ik daar toch echt wel kneiterhard mn best voor doe, en ik ben echt niet de enige hoor...
vanaf het begin van Covid ben ik daar nóg meer mee bezig ja... :j

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:01

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Ik zeg alleen dat het makkelijker is dan tegen iedereen zeggen "leef gezonder".
niet tegen "iedereen".. .maar dat heb ik denk al 1000x geprobeerd uit te leggen..

Citaat:

Wat voor mensen liggen er nu vnl momenteel op de IC eigenlijk ookalweer?

Gezond leven is niet makkelijk... wie zegt dat het makkelijk is?
Wil je dan zeggen dat de mensen die gezond leven dat makkelijk voor elkaar gekregen hebben? Dat vind ik ook nogal een uitpraak...
ik vind dat ik daar toch echt wel kneiterhard mn best voor doe, en ik ben echt niet de enige hoor...
vanaf het begin van Covid ben ik daar nóg meer mee bezig ja... :j

Oh ik bedoelde jou ook niet daarmee :j. Maar bijv. HC heeft daar nogal een handje van :D.

En zeker niet. Bij sommige mensen zit het "ingebakken", die leven al gezonder voor heel hun leven, hebben dat vanuit de ouders en opvoeding al goed meegekregen. Dus als je het hebt over gedragsverandering hebben hun het, relatief gezien, makkelijker. Maar er zijn ook veel mensen zoals jij die daar keihard hun best voor doen en het vervolgens wel lukt :j.

80% op de IC heeft overgewicht. Dus het zal vast meespelen, ik bedoel gewoon dat gezonder leven (gezonder eten, meer bewegen) geen garantie is op afvallen en dus het kwijtraken van dat overgewicht wat je mogelijk een ernstiger verloop van COVID bezorgt. Het is véél te kort door de bocht als HC en Enzino roepen dat "mensen met overgewicht hun verantwoordelijkheid maar gewoon moeten nemen". Want wie zegt dat een hele grote groep dat niet al doet? Overgewicht is geen teken van je verantwoordelijkheid niet nemen. Die twee zijn niet per se direct gelinked aan elkaar. Geen causale relatie, if you will.

Edit: ik zeg NIET dat er geen focus op overgewicht moet zijn. Dat moet er zeker zijn, inclusief meer incentives en motivatie vanuit maatschappij en overheid. Ik zeg alleen dat het wel wat ingewikkelder is dan door sommige wordt gesteld. En er geen simpele of snelle oplossing is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:08

IMANDRA schreef:
Het is véél te kort door de bocht als HC en Enzino roepen dat "mensen met overgewicht hun verantwoordelijkheid maar gewoon moeten nemen". Want wie zegt dat een hele grote groep dat niet al doet?

Wat ik dan wel interessant vind.. waarom blijf jij de opmerkingen generaliserend herhalen, terwijl zij dat niet doen?
Ik lees dat ivm overgewicht wel heel vaak, ook van anderen:"dus jullie vinden dat ALLE .." .. nee, ik heb het over een groep die het wel kan maar gewoon niet doet. Voor wat voor reden dan ook.
Ik zit nu een croissantje te eten, dat is níet handig, en dat doe ik echt zelf. Niemand heeft dat ding in mn winkelmandje gegooid :)

Er zijn echt mensen die de kantjes ervan aflopen vwb hun gezondheid.. hoe lastig is het om dat gewoon te benoemen? Niet allemaal (!) maar wel een aantal (!) :)

IMANDRA

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:12

Goede vraag.

Ik denk omdat ik me afvraag hoe groot die groep is die daadwerkelijk met de pet gooit naar diens gezondheid.

En bovendien geldt ook voor hen die complexiteit qua gedragsverandering, ook al zijn de "oplossingen" die ze kunnen invoeren om hun gezondheid te verbeteren wellicht wat simpeler. Hoe ga je hun zo gemotiveerd krijgen dat ze iets aan hun gezondheid doen en dus wél hun verantwoordelijkheid nemen? Uit zichzelf doen ze dat niet, dat hebben we wel gezien. (en ja, ook ik zou graag zien dat zij hun verantwoordelijkheid nemen, maar ik zie ook in dat dit niet zo simpel is om voor elkaar te krijgen bij die mensen).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:14

Mijn ouders hebben deze week de griepprik gehaald. Toen ze deze een week of drie geleden zouden halen bleken ze op te zijn, waren veel meer gezet dan andere jaren zei de huisarts.
Nu dus alsnog gehaald, na afloop vroeg mijn moeder nog even hoe het zit met de boosterprik. Toch maar even twee weken tussen laten zei de huisarts.
Als ze het niet gaat gevraagd had ze het niet geweten.
Misschien zijn er meer mensen die in dezelfde situatie zitten, dan is het wellicht handig om te weten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:15

Niet iedereen die gezond leeft heeft dat van thuis meegekregen? Wat een groot misverstand… je hebt in welke situatie je ook opgroeit, altijd de kans andere keuzes te maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:16

996981 schreef:
Niet iedereen die gezond leeft heeft dat van thuis meegekregen? Wat een groot misverstand… je hebt in welke situatie je ook opgroeit, altijd de kans andere keuzes te maken.

nou ja dan kom je ook soms een beetje in de 'zo ben ik nu eenmaal' categorie denk?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:17

996981 schreef:

Misschien moet je lezen wat er staat, want dat zeg ik niet.

Als jij gedrag vanuit thuis uit hebt meegekregen zit het "ingebakken" en is het amper nodig om jezelf toe te zetten naar andere keuzes maken (amper gedragsverandering nodig, je gedrag "klopt" al). Heb je dat niet meegekregen dan zal je daar meer moeite voor moeten doen (meer gedragsverandering nodig).

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om andere keuzes te maken, in tegendeel. Ik zeg alleen dat die andere keuzes meer moeite kosten in bepaalde situaties. Een "zo ben ik nu eenmaal" mentaliteit vind ik dus niet terecht, maar ik zie wel in dat het moeilijker is als je het niet vanuit thuis uit hebt meegekregen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:23

mag Ik er even op attenderen het niet alleen mensen met overgewicht zijn die chronisch ziek worden\zijn!

Neem mijzelf, ben 173cm lang, weeg 52 kilo, rook en drink niet, ben sportief, actief veelal buiten en slaap goed.
Heb wel een longaandoening die mij tot een risico groep laat behoren.
Aan de buitenkant zie je dat niet aan mij, zo slank Ben ik altijd al. Valt enkel op als ik chronisch hoest.
Dan heeft dit slanke dennetje ook nog familiaire hoog cholesterol. Dit kan niet omlaag door geen dierlijke vetten te eten, enkel statines helpen hierbij.

Mijn vader was ook lang slank en sterk. vroeger altijd wel sportief en actief. At gezond en niet veel. Hij had hart problemen, hoog cholesterol kreeg 2 hersen tias en stierf uiteindelijk door slokdarmkanker!

Staar jé dus niet blind op overgewicht want daar zullen er vast onder zijn die evengoed hartstikke gezond zijn net zoals er dus onder slanke mensen zat ongezond kunnen zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:30

Ik weet niet hoeveel chronisch zieken er nu op de IC liggen met Covid?

Overigens hadden we volgens mij al een aantal keer vastgesteld dat het niet voor 'alle' of 'iedereen' geldt.. toch? Generaliseren is sowieso nooit goed..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:41

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Misschien moet je lezen wat er staat, want dat zeg ik niet.

Als jij gedrag vanuit thuis uit hebt meegekregen zit het "ingebakken" en is het amper nodig om jezelf toe te zetten naar andere keuzes maken (amper gedragsverandering nodig, je gedrag "klopt" al). Heb je dat niet meegekregen dan zal je daar meer moeite voor moeten doen (meer gedragsverandering nodig).

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om andere keuzes te maken, in tegendeel. Ik zeg alleen dat die andere keuzes meer moeite kosten in bepaalde situaties. Een "zo ben ik nu eenmaal" mentaliteit vind ik dus niet terecht, maar ik zie wel in dat het moeilijker is als je het niet vanuit thuis uit hebt meegekregen.

En als dat niet zo is, zul je het er zélf in moeten bakken. Maar ja; daar moet je inderdaad wat voor doen. Makkelijker is om je er bij neer te leggen dat je iets niet van huis hebt meegekregen, dat klopt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:43

996981 schreef:
En als dat niet zo is, zul je het er zélf in moeten bakken. Maar ja; daar moet je inderdaad wat voor doen. Makkelijker is om je er bij neer te leggen dat je iets niet van huis hebt meegekregen, dat klopt.

Ja. Dat is gedragsverandering, en gedragsverandering is moeilijk te bewerkstelligen, zeker op maatschappelijke schaal. Dat erkennen wil niet zeggen dat ik vind dat men zich er maar bij neer moet leggen. Of dat we het op moeten geven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:11

Word het zo langzamerhand niet eens tijd dat iemand hier een apart topic over opent daar waar het thuishoort, namelijk onder Mensenwelzijn en Sport? Want daar gaat het toch feitelijk over?
Hoe val je af, hoe beweeg je meer op een dag, hoe verander je ongezonde eet- en leefgewoonten. Allemaal interessante vragen, maar off topic om hier in detail te bespreken.

En bovendien inmiddels knap vermoeiend, maar dat ik er zo over denk is inmiddels wel duidelijk neem ik aan :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:14

Geen idee, ik volgde gewoon .. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:21

Dan nu even wat goed, motiverend nieuws delen:

Vriendin nét terug van huisarts mbt bloedwaardes.
Heeft al decénnia problemen met haar gewicht. Ook erfelijke aanleg voor astma/alergiën, hoge bloeddruk, diabetes, cholesterol en nog wat meer.
Het eerste heeft diréct negatief effect op de rest. ´Ja maar.... aanleg´ is maar één alinea uit het smoezenboek wat Imandra hier herhaalt.

Winter jaar 0 gewoon te zwaar, niet morbide maar wel gewoon te dik. Bloedwaardes alarmerend.
Zou ík zien als een keiharde motivatie om de puntjes op de ´i´ van voor háár gezond leven te zetten. ´Ja,maar....(kies iets uit smoezenboek)´.
Komt Covid. Hier huisarrest. Écht huisarrest.
Muntje valt dat zij een pagina aan risicofactoren heeft.

Plan opgesteld. Ik ook meedoen om haar te helpen motiveren en nóg gezonder dan gezond kan nooit kwaad tenslotte.
Gelijk mee begonnen. Halleluja wat een humeursverdonkering maar ja, tis voor een goed doel.

Lang verhaal kort; regelmatig bloed laten testen en vanmorgen verlopp van 2016 tot nu bekeken met arts.
Naar de nu populaire kleurcodes vertaald is ze over de hele linie van donkerrood, naar rood, naar oranje nu geel gegaan.
Nee, niet alle medicijn-gebruik overboord want er is wel degelijk nog steeds een aanleg en geen groen licht.
Zij in mineur want ´ja maar ik wil van medicijnen af´.
Welnu ééntje is bijna niets meer.
´Ok, iets is meer dan niet, maar....´.
Jolines, je bent van alarmerend naar opletten gegaan. Dat is halleluja.
Ook keurig BMI groen nu.

Dat is een voorbeeld eigen verantwoordelijkheid nemen. De medische zorg
geeft alleen maar waarschuwing, raad, medicijnvoorschrift.

Dat sinds maart/april 2020.
Nee, het is geen 100% garantie en ja, ze kan nog steeds ziek gaan en dood worden (bb) maar de waslijst aan risicofactoren in donkerrood is nu geel op een groen papiertje.
De kern is drieledig:.
Het is eigen verantwoordelijkheid voor haarzelf en naar de maatschappij om de kans/tijd van zorgbelasting te reduceren.
Het gaat verder dan een makkelijke prik en het kán!

We moeten met Covid19 leren leven. Aan reduceren van je structurele eigen risicos werken is gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid. Voor jezelf en iedereen.
´Ja maar, nú dan??´ Begin :)*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:25

HC Ik heb het nergens over erfelijke aanleg hoor.

@Askja: je hebt ook gelijk, sorry. Wordt gewoon een beetje moe van het "JA MAAR OVERGEWICHT" van de mensen die continu kritiek hebben op de vaccinatiestrategie. Maar zal kappen met dit onderwerp, mijn mening is inmiddels wel duidelijk en er blijft toch wel in een cirkeltje gepraat worden nu :))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:28

Huertecilla schreef:
We moeten met Covid19 leren leven. Aan reduceren van je structurele eigen risicos werken is gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid. Voor jezelf en iedereen.
´Ja maar, nú dan??´ Begin

Eens en laat je dus ook vaccineren zodat je de echte klap geeft op dit vreselijke virulente virus die al zolang de hele wereld plat legt! Dan is het én, én en heb je de meeste kans voor jezelf en je omgeving dat je er zo min mogelijk geschonden of zelfs ongeschonden uit komt.
Fijn voor je vriendin HC.

Popstra herkenbaar je post. HIer ook zo'n familie en dat is niet gemakkelijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:39

Hier ook die hart- en vaatziekten in de familie. Allemaal slank en niet roken en veel bewegen etc.
Dus idd niet blind staren op leefwijze.

Plus, ik ervaar nu dat hormonen dus echt wel invloed hebben. Staartje overgang en ben nu bijna tien kilo zwaarder dan daarvoor. Nu was ik altijd te mager, dus erg is het nog niet maar het moet wel een keer stoppen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:40

mysa schreef:
Hier ook die hart- en vaatziekten in de familie. Allemaal slank en niet roken en veel bewegen etc.

Plus, ik ervaar nu dat hormonen dus echt wel invloed hebben. Staartje overgang en ben nu bijna tien kilo zwaarder dan daarvoor. Nu was ik altijd te mager, dus erg is het nog niet maar het moet wel een keer stoppen...

_O- _O- Welkom bij de club Mysa.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:45

Ja maar dat is g&*^%ver klote... ik train me een soort van slag in de rondte en ik word alleen maar zwaarder/dikker (nee, niet gespierder dus).. zegt de Trainer 'ja, gezien je leeftijd, het kan ook de overgang zijn'... -:(-
Dus sja, weer schemas bekijken, want meer sport, puzzelen met tijd want dingen zijn dicht, voeding weer anders... nee ja, super eenvoudig allemaal hoor... %)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:47

pien_2010 schreef:
mysa schreef:

_O- _O- Welkom bij de club Mysa.

Hier nog eentje -O-