Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
naranja1 schreef:Dit heb ik gebruikt om on te starten
Dag 1
10 gram starter
20 gram water
3 uur laten staan
10 gram bloem
Dag 2
20 bloem
20 water
Starter
8 tot 10 uur
Daarna herhaal stap 2
Wacht tot actief
Veldbloem schreef:Beste bakkers, ik kom even binnenvallen en wil graag jullie ervaringen weten.
Ik heb vanavond een stap overgeslagen in het voorbereiden bij mijn wekelijkse broodbakken. Niet handig om 'even' aan het werk te gaan, en dan geen kookwekker te zetten.
Mijn deeg voor brood 2 en 3 moest nog 1x worden doorgeslagen en dan gevormd en in de broodbakvorm. Dat heb ik niet gedaan, dus toen brood 1 uit de oven kwam, was deeg 2 en 3 op het aanrecht inmiddels erg groot gerezen. Ik heb ze maar opgepakt en op een bakplaat in de oven gedaan, hopelijk wordt het nog wat.
Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe kwam bij jou het brood uit de oven?
Marije_jiplover schreef:Waarschijnlijk is het bovenin heel luchtig en onderin "ingezakt" omdat het te hard heeft door gerezen en dan onder invloed van de zwaartekracht onderin een beetje instort.
Maar waarschijnlijk is het op dat wat minder luchtige onderin wel prima eetbaar.
Granoek schreef:Ik zou volgende keer denk ik nog eens opnieuw proberen vormen en dan in de oven?
Mijn vorige waren ook veel te hoog geworden en die zijn met bakken dan wat ingezakt en plat gebleven, maar wel gewoon lekker.
Granoek schreef:naranja1 schreef:Dit heb ik gebruikt om on te starten
Dag 1
10 gram starter
20 gram water
3 uur laten staan
10 gram bloem
Dag 2
20 bloem
20 water
Starter
8 tot 10 uur
Daarna herhaal stap 2
Wacht tot actief
Oh dus je had al een ‘gewone’ actieve starter?
Ik ben dan eigenlijk gewoon van de ene op de andere dag 1:4:3 gaan voeden. Ook niet eerst water en na een paar uur pas bloem eigenlijk.
Ik doe 5gr starter, 20gr bloem en 15gr water op gewoon te onderhouden. En als ik hem wil gebruiken ga ik naar 50gr starter, 200gr bloem en 150gr water.
axel_1997 schreef:Dat amaretto niet werkt komt denk ik door de alcohol. Normale gisting levert nooit meer dan 15-20% op. Daarboven gaat het gist dood. Dus door al het water te vervangen door sterke drank maak je het je gist wel erg moeilijk. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de amaretto eerst kookt om een deel van de alcohol kwijt te raken. hopelijk blijft er in de gekookte vloeistof genoeg smaak over om je brood lekker te maken.
JudithO schreef:Het enige correcte brood is het brood waar je zelf tevreden mee bent
Dus, zo te lezen is dit het geval en zijn het dus twee hele mooie correcte broden!
ElineGC schreef:JudithO schreef:Het enige correcte brood is het brood waar je zelf tevreden mee bent
Dus, zo te lezen is dit het geval en zijn het dus twee hele mooie correcte broden!
Ha, daar kan ik me in vinden!
Ik bedoel meer in de zin van, het zijn 2 best verschillende broden. De ene is wat egaler, de ander heeft wat meer grotere gaten. Is het dan de bedoeling dat ze meer grotere gaten hebben of juist minder..
axel_1997 schreef:ElineGC schreef:
Ha, daar kan ik me in vinden!
Ik bedoel meer in de zin van, het zijn 2 best verschillende broden. De ene is wat egaler, de ander heeft wat meer grotere gaten. Is het dan de bedoeling dat ze meer grotere gaten hebben of juist minder..
Ook weer jouw keuze. Als ik zelf brood bak wil ik de luchtbellen zo groot mogelijk hebben. Als ik m’n gekochte brood smeer sta ik elke keer weer te vloeken als het beleg door de gaten in mijn boterham heen komt.