Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 13:03

Ik heb ook droge starter maar mijn eerste keer is die niet goed op gang gekomen. Hoe doen jullie dit?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:31

Bedoel je dat je vanaf het begin meteen 'droog' bent gaan voeden? Ik heb mijne eerst wel gewoon 1:1:1 gevoed paar maanden voor ik deze optie tegenkwam. Ik heb daarna niet echt een overgang gemerkt, hij ging gewoon gelijk goed.

Ik heb zelfs een tijd beide naast elkaar gehouden en met beide een brood gemaakt volgens hetzelfde recept. Zat zowel in smaak als in werk minimaal verschil in, bulk ging even snel bij beide, en ze kwamen allebei even mooi omhoog. Ook na bakken bijna geen verschil maar ik vind de stift starter wel gemakkelijker werken.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:09

Dit heb ik gebruikt om on te starten

Dag 1
10 gram starter
20 gram water
3 uur laten staan
10 gram bloem

Dag 2
20 bloem
20 water
Starter
8 tot 10 uur
Daarna herhaal stap 2
Wacht tot actief

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:42

Beste bakkers, ik kom even binnenvallen en wil graag jullie ervaringen weten.
Ik heb vanavond een stap overgeslagen in het voorbereiden bij mijn wekelijkse broodbakken. Niet handig om 'even' aan het werk te gaan, en dan geen kookwekker te zetten.
Mijn deeg voor brood 2 en 3 moest nog 1x worden doorgeslagen en dan gevormd en in de broodbakvorm. Dat heb ik niet gedaan, dus toen brood 1 uit de oven kwam, was deeg 2 en 3 op het aanrecht inmiddels erg groot gerezen. Ik heb ze maar opgepakt en op een bakplaat in de oven gedaan, hopelijk wordt het nog wat.
Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe kwam bij jou het brood uit de oven?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:51

Waarschijnlijk is het bovenin heel luchtig en onderin "ingezakt" omdat het te hard heeft door gerezen en dan onder invloed van de zwaartekracht onderin een beetje instort.
Maar waarschijnlijk is het op dat wat minder luchtige onderin wel prima eetbaar.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:59

naranja1 schreef:

Dag 1
10 gram starter
20 gram water
3 uur laten staan
10 gram bloem

Dag 2
20 bloem
20 water
Starter
8 tot 10 uur
Daarna herhaal stap 2
Wacht tot actief

Oh dus je had al een ‘gewone’ actieve starter?
Ik ben dan eigenlijk gewoon van de ene op de andere dag 1:4:3 gaan voeden. Ook niet eerst water en na een paar uur pas bloem eigenlijk.
Ik doe 5gr starter, 20gr bloem en 15gr water op gewoon te onderhouden. En als ik hem wil gebruiken ga ik naar 50gr starter, 200gr bloem en 150gr water.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:01

Veldbloem schreef:
Beste bakkers, ik kom even binnenvallen en wil graag jullie ervaringen weten.
Ik heb vanavond een stap overgeslagen in het voorbereiden bij mijn wekelijkse broodbakken. Niet handig om 'even' aan het werk te gaan, en dan geen kookwekker te zetten.
Mijn deeg voor brood 2 en 3 moest nog 1x worden doorgeslagen en dan gevormd en in de broodbakvorm. Dat heb ik niet gedaan, dus toen brood 1 uit de oven kwam, was deeg 2 en 3 op het aanrecht inmiddels erg groot gerezen. Ik heb ze maar opgepakt en op een bakplaat in de oven gedaan, hopelijk wordt het nog wat.
Wie heeft hier ook ervaring mee en hoe kwam bij jou het brood uit de oven?

Ik zou volgende keer denk ik nog eens opnieuw proberen vormen en dan in de oven?
Mijn vorige waren ook veel te hoog geworden en die zijn met bakken dan wat ingezakt en plat gebleven, maar wel gewoon lekker.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:30

Marije_jiplover schreef:
Waarschijnlijk is het bovenin heel luchtig en onderin "ingezakt" omdat het te hard heeft door gerezen en dan onder invloed van de zwaartekracht onderin een beetje instort.
Maar waarschijnlijk is het op dat wat minder luchtige onderin wel prima eetbaar.

Je had helemaal gelijk! Ik heb m vandaag aangesneden en onderin is het wat compact maar eigenlijk valt het reuze mee.

Granoek schreef:
Ik zou volgende keer denk ik nog eens opnieuw proberen vormen en dan in de oven?
Mijn vorige waren ook veel te hoog geworden en die zijn met bakken dan wat ingezakt en plat gebleven, maar wel gewoon lekker.

Heb ik wel overwogen, zou je dan ook nog een keer laten rijzen? Ik heb dat uit pure zuinigheid niet gedaan, de oven stond klaar en om dan nog een uur te wachten, met het risico dat het niet weer opnieuw zou rijzen...

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval :)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 15:47

Granoek schreef:
naranja1 schreef:

Dag 1
10 gram starter
20 gram water
3 uur laten staan
10 gram bloem

Dag 2
20 bloem
20 water
Starter
8 tot 10 uur
Daarna herhaal stap 2
Wacht tot actief

Oh dus je had al een ‘gewone’ actieve starter?
Ik ben dan eigenlijk gewoon van de ene op de andere dag 1:4:3 gaan voeden. Ook niet eerst water en na een paar uur pas bloem eigenlijk.
Ik doe 5gr starter, 20gr bloem en 15gr water op gewoon te onderhouden. En als ik hem wil gebruiken ga ik naar 50gr starter, 200gr bloem en 150gr water.

Ik had droge starter van een actieve starter haha

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:14

Aaah ik las droge als ‘stiff’ zeg maar, mijn kwartje valt nu pas dat hij gedroogd is hahahaha

Ik heb deze daarvoor van iemand gekregen:
Afbeelding

Edit: maar dat komt dus op hetzelfde neer zie ik

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:56

Ja volgensmij heb ik zelfs die site gebuikt aan het lettertype te zien hahaha

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:00

Zij heeft daarmee mijn gedroogde starter wel succesvol aan de gang gekregen, heb het zelf nog niet geprobeerd

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:23

Nog wat foto’s van mijn brood-overdosis. Ik vond het geen succes, veel te veel deeg tegelijk en dat was totaal niet meer handelbaar na rijzen. We hebben het geprobeerd en ik laat het aan professionals over haha

Afbeelding

De 2 speciale die ik apart had gedaan waren ook 2 uitersten; amaretto ipv water werkt totaal niet:

Afbeelding

Pizzasaus ipv water is echt TOP

Afbeelding

Afbeelding

Naast elkaar zie je dat die met amaretto totaal niet omhoog kwam

Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 14:53

Mij starter doet het weer!
En ik heb een nieuw boek. Dus binnenkort crossaintjes, brioche, frisdrank, ingemaakte wortel, krentebollen, en gnoccibrood van zuurdesem.
Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 15:12

Dat amaretto niet werkt komt denk ik door de alcohol. Normale gisting levert nooit meer dan 15-20% op. Daarboven gaat het gist dood. Dus door al het water te vervangen door sterke drank maak je het je gist wel erg moeilijk. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de amaretto eerst kookt om een deel van de alcohol kwijt te raken. hopelijk blijft er in de gekookte vloeistof genoeg smaak over om je brood lekker te maken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 17:57

axel_1997 schreef:
Dat amaretto niet werkt komt denk ik door de alcohol. Normale gisting levert nooit meer dan 15-20% op. Daarboven gaat het gist dood. Dus door al het water te vervangen door sterke drank maak je het je gist wel erg moeilijk. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de amaretto eerst kookt om een deel van de alcohol kwijt te raken. hopelijk blijft er in de gekookte vloeistof genoeg smaak over om je brood lekker te maken.

Ja dat is me dan weer net wat veel dedication denk ik, ik wil veel proberen maar als iets dan niet meteen werkt is het ook gewoon klaar hahahaha.
Amandelspijs wil ik wel nog eens proberen!

En koffie zou ook lekker moeten zijn met cacao

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 18:46

Dat is lekker inderdaad!! Althans dat vind ik.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:49

Zuurdesem krentebollen

Afbeelding

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:25

Hi, nadat ik al een tijdje meelees, wil ik me ook graag melden in dit topic!
Ik heb afgelopen weekend mijn eerste 2 zuurdesembroden gebakken. Ik ben er super tevreden over maar ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Is dit een correct brood gebakken oid? Oh hebben jullie nog tips?
Afbeelding
Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 13:35

Het enige correcte brood is het brood waar je zelf tevreden mee bent :D
Dus, zo te lezen is dit het geval en zijn het dus twee hele mooie correcte broden!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:33

Ik ben op dit moment voor het eerst een tijgerbrood aan het maken. Ik had ineens zin om brood te gaan bakken.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 16:36

JudithO schreef:
Dus, zo te lezen is dit het geval en zijn het dus twee hele mooie correcte broden!

Ha, daar kan ik me in vinden!
Ik bedoel meer in de zin van, het zijn 2 best verschillende broden. De ene is wat egaler, de ander heeft wat meer grotere gaten. Is het dan de bedoeling dat ze meer grotere gaten hebben of juist minder..

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 18:46

ElineGC schreef:
JudithO schreef:

Ik bedoel meer in de zin van, het zijn 2 best verschillende broden. De ene is wat egaler, de ander heeft wat meer grotere gaten. Is het dan de bedoeling dat ze meer grotere gaten hebben of juist minder..

Ook weer jouw keuze. Als ik zelf brood bak wil ik de luchtbellen zo groot mogelijk hebben. Als ik m’n gekochte brood smeer sta ik elke keer weer te vloeken als het beleg door de gaten in mijn boterham heen komt. :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 19:39

axel_1997 schreef:
ElineGC schreef:

Ook weer jouw keuze. Als ik zelf brood bak wil ik de luchtbellen zo groot mogelijk hebben. Als ik m’n gekochte brood smeer sta ik elke keer weer te vloeken als het beleg door de gaten in mijn boterham heen komt. :D

_O- ik ga stuk, Axel _O-

Wij maken hier verschillende soorten brood.
Mijn volkoren busbrood heeft regelmatige luchtigheid, geen grote gaten.

De rustieke broodjes die mijn man vaak in het weekend bakt, hebben "zo groot mogelijke gaten" zo ongeveer.

Dus wat hoort, tja, voor die twee soorten die ik hier opnoem, is het bereidingsproces ook totaal verschillend en het resultaat dus ook.

Wanneer je bij jouw twee broden 2x min of meer hetzelfde hebt gedaan, is het toch de kunst om erachter te komen wat dan toch het verschil is geweest dat maakt dat ze zo verschillend zijn geworden.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:12

Haha dat kwa gaten is inderdaad heel verschillend. Ik ben zelf ook iets minder van de hele grote gaten want dat is zo hinderlijk met beleg hahaha. Maar het is wel mooi voor de looks