Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:18

Nayomie dat ziet er bijzonder uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 10:20

Rijden ze nou echt samen op 1 rijbaan? :wow:

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:21

Rennie89 schreef:
Maar waarom is met een baan ertussen rechts inhalen opeens wel geaccepteerd? Als jij van veraf al iemand links ziet rijden zonder verkeer naast of voor zich dan kan je wedden dat daar niet opeens verandering in zal komen als jij in de buurt komt. Tuurlijk sein je eerst even maar krijg je geen reactie dan is het tjalla ik ben weg, en nee, niet om asociaal te doen, maar ik heb wel iets beters te doen dan in een treintje te rijden omdat iemand anders besluit langzaam links te rijden.

Dat is toch logisch? Dan zit er een baan bufferzone voor het geval die persoon wel ineens naar rechts gaat. Hij schrikt bv van het feit dat jij hem rechts inhaalt, of hij was met hele andere dingen bezig en besluit dan naar rechts te gaan.

Dat je dat verschil niet ziet vind ik wel bijzonder, zeker als je al zo lang je rijbewijs hebt én zoveel kilometers in de drukke randstad rijdt ;)

Nayomie schreef:
[ [url=m/muILjI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zag gisteren deze actie. Auto met aanhanger moest invoegen, dus geeft netjes knipperlicht aan en rijdt voor de Mitsubishi. Die Mitsubishi wilde pertinent geen ruimte geven. Die ging nog liever de berm in dan ruimte geven. Waar zit je dan met je asociale hoofd? :=

Als je maar de voorste bent!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:27

Ineke2 schreef:

Ja, dit is op de Afsluitdijk dus met werkzaamheden moet je dus invoegen. Maar een wilde de ander écht geen ruimte geven dus reden ze samen op 1 wegdeel. Al reed de Mitsubishi eerst nog even een stuk door het gras heen want indd wat Marjo zegt, zolang je maar de voorste bent. :')

Ik snap dat dus echt niet, geef elkaar gewoon wat ruimte, maakt het voor iedereen veiliger en prettiger. Stond ik laatst ook in de file, zelfde principe. Vrachtwagen moest naar links en niemand gaf hem ruimte. Ik ben netjes gaan wachten en ruimte gaan geven, maar zo veel mensen die dat niet doen. Gaat er bij mij echt niet in. :')

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:37

Nayomie schreef:
Ineke2 schreef:

Ja, dit is op de Afsluitdijk dus met werkzaamheden moet je dus invoegen. Maar een wilde de ander écht geen ruimte geven dus reden ze samen op 1 wegdeel. Al reed de Mitsubishi eerst nog even een stuk door het gras heen want indd wat Marjo zegt, zolang je maar de voorste bent. :')

Ik snap dat dus echt niet, geef elkaar gewoon wat ruimte, maakt het voor iedereen veiliger en prettiger. Stond ik laatst ook in de file, zelfde principe. Vrachtwagen moest naar links en niemand gaf hem ruimte. Ik ben netjes gaan wachten en ruimte gaan geven, maar zo veel mensen die dat niet doen. Gaat er bij mij echt niet in. :')

Wat een mafkees met die Mitsubishi, alsof hij er heel erg mee opschiet ook…

Er is eens een onderzoek geweest, zal er eens naar zoeken, dat Nederlanders de beroerdste ritsers zijn omdat het inderdaad een kwestie van geven en nemen is. Blijkbaar kunnen veel mensen op de weg dat niet echt goed. :=

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:44

Dat zou me niks verbazen eigenlijk. :')
N50 hier oprit staat ook elke dag vast omdat er geritst moet worden en dat blijkbaar niet kan en dan staat het stil.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:14

Als ik erop zoek staat er een artikel bovenaan waarin gesteld wordt dat Belgische bestuurders behoren tot de agressiefste bestuurders van Europa :')
Dan heb ik echt een totaal verkeerd beeld want als ik ze hier in Nederland zie rijden vind ik de agressie wel meevallen en zijn ze vaak zelfs ‘traag’.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:17

Hier wel ja, maar moet je eens in de spits over de ring van Antwerpen of (met name) Brussel proberen te komen. Niet normaal :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:18

AmyII schreef:
Als ik erop zoek staat er een artikel bovenaan waarin gesteld wordt dat Belgische bestuurders behoren tot de agressiefste bestuurders van Europa :')
Dan heb ik echt een totaal verkeerd beeld want als ik ze hier in Nederland zie rijden vind ik de agressie wel meevallen en zijn ze vaak zelfs ‘traag’.

Nou in België vrijdag -O-
Mijn hemel, sorry hoor maar sommigen doen maar wat voor mijn idee. Zomaar ineens van baan wisselen, in elkaars dode hoeken rijden (2x bijna fout gegaan met vrachtwagens), met een noodvaart voorbij komen om dan vervolgens voor je weer enorm af te remmen, geen snelheid vasthouden waardoor je iemand 4x inhaalt (ik reed op cruisecontrol)...

Nee ik ben niet zo gecharmeerd van de gemiddelde Belgische autocoureur :o

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:38

Oh echt? Hahahaha, dan heb ik gewoon echt een totaal verkeerd beeld, ik heb ze vooral vaak sloom en overdreven voorzichtig meegemaakt (op het vervelende af) :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 12:04

Als ik een Belgisch kenteken zie, zorg ik er het liefst voor dat ik zo snel mogelijk uit de buurt ben of extra goed op let / afstand hou. Ik heb niet zo’n hoge pet op van de rijstijl van de Belgen :o

Met dat ritsen valt mij ook wel op. Vorige week een vrachtwagen wagen die er maar niet tussen gelaten werd. Uiteindelijk zag ik hem aan het einde van de rijstrook voor mij er maar echt dwingend schuin ervoor gaan gooien in de al bestaande file. Hoe moeilijk is het om eventjes niet aan te sluiten maar iemand die duidelijk ( al 3x eerder! ) met richting aangeeft er tussen te willen ook ruimte te geven.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:09

Ik denk dat het ook stuk gewoonte is. Ik ben veel in de grensstreek en een aantal dingen worden toch echt anders aangeleerd.
Belgen gaan later invoegen dan Nederlanders bvb, maar dit wel meer op snelheid doen.
Pinken - knipperlicht voor jullie - op een rond punt naar links als je rond moet, doen wij ook niet.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:20

Ineke2 schreef:
Als ik een Belgisch kenteken zie, zorg ik er het liefst voor dat ik zo snel mogelijk uit de buurt ben of extra goed op let / afstand hou. Ik heb niet zo’n hoge pet op van de rijstijl van de Belgen :o

Met dat ritsen valt mij ook wel op. Vorige week een vrachtwagen wagen die er maar niet tussen gelaten werd. Uiteindelijk zag ik hem aan het einde van de rijstrook voor mij er maar echt dwingend schuin ervoor gaan gooien in de al bestaande file. Hoe moeilijk is het om eventjes niet aan te sluiten maar iemand die duidelijk ( al 3x eerder! ) met richting aangeeft er tussen te willen ook ruimte te geven.

Heb er nog geen artikel over kunnen vinden helaas maar inderdaad, hoe lastig is het om er ff iemand tussen te laten…

Vlak voor de Coentunnel (middelste buis) vanaf Amsterdam-Noord naar de A5 staat al-tijd een file, omdat daar van 2 naar 1 baan geritst moet worden. Zie daar regelmatig dat mensen links doorrijden (door de kruizen) om de rij voorbij te komen, want zodra je in de tunnel bent rijdt het weer. Super aso, zeker voor iedereen die wel netjes wacht en ritst en stel dat er op die (altijd) gesloten baan wel iemand staat met pech.
Heb daar wel eens een vrachtwagen gezien die ‘m schuin op de linkerbaan zette, kon rechts ff rustig doorrijden en hij kon een bakkie koffie doen :') _/-\o_

Over later invoegen: in het geval van ritsen rij ik altijd tot het einde van de strook (is beter voor de doorstroming), bij uitvoegen rij ik altijd direct de uitvoegstrook op (zegmaar als ‘ie er is, mee met de schuin lopende lijn) en bij invoegen op de snelweg geef ik toe dat ik niet altijd de hele strook gebruik. Ik maak tempo, zoek ruimte en voeg in zeg maar.

Knipperlicht op rotonde bij rotonde rond is discussie over geloof ik, ‘vroeger’ werd het niet aangeleerd bij rijlessen, tegenwoordig geloof ik wel.
Maar leuk om die verschillen te lezen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 12:24

Mwah die knipperlicht word vaker niet dan wel gebruikt op een rotonde heb ik het idee. :')

Ook bij mijn rijlessen ( dat is toch al wel 20 jaar geleden ) werd geleerd als je linksaf moet bij een rotonde dan doe je de knipperlicht naar links aan en wanneer je de rotonde dan verlaat de knipperlicht naar rechts.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 12:33

Die vrachtwagen waar ik het over had wilde invoegen over de blokmarkering naar de 2 linkerrijstroken. De blokmarkering loopt maar tot een bepaald punt en daarna moet je eerst de tunnel in. De vrachtwagen wilde voordat de tunnel begon al naar links zijn opgeschoven. De linkerbanen gaan richting Bergen op zoom en Zierikzee. De rechterbanen naar Hoogvliet Hellevoetsluis en Pernis.

Als ik geen plek zie om in te ritsen waarbij er een rijstrook minder komt, rij ook door tot het einde en voeg daar in. Als er wel wat eerder plek is schuif ik er wat eerder tussen. Dan hoeft er niemand te remmen of iets gaat best.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:27

Marjo ik haal dat rechts inhalen met baan ertussen niet er bij omdat het ik het hetzelfde vind of net zo onveilig vind als inhalen zonder baan er tussen, want het is zeker wel veiliger en totaal anders. Maar het blijft rechts inhalen en is net zo “verboden” met die baan er tussen, voor de Pietje preciesjes onder ons gezien er de hele tijd word gezegd “verboden dit dat”. Maar weet je, ik ben plijte, hoe leuk ik dit topic ook vond is voor mij de lol er wel vanaf.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 25-07-21 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:29

Optiwolk schreef:
Ik denk dat het ook stuk gewoonte is. Ik ben veel in de grensstreek en een aantal dingen worden toch echt anders aangeleerd.
Belgen gaan later invoegen dan Nederlanders bvb, maar dit wel meer op snelheid doen.
Pinken - knipperlicht voor jullie - op een rond punt naar links als je rond moet, doen wij ook niet.

Laatste doe ik ook niet en met mij velen, is ook geen regel hier. Enkel bij afslaan ben je verplicht richting aan te geven.

Ik heb een paar jaar terug diverse keren de ring van Antwerpen en Brussel gereden in de spits, en wat mij daar opviel was dat Belgen redelijk van rijbaan wisselen en dan vaak hun auto in een ruimte mikten die er echt maar nét was. En dan ook niet rustig, maar met erg langzaamrijdend verkeer waren ze binnen twee seconden van rijbaan gewisseld. Reed echt totaal niet lekker, met name in Brussel gebeurde dat regelmatig :')

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:34

Ineke2 schreef:
Mwah die knipperlicht word vaker niet dan wel gebruikt op een rotonde heb ik het idee. :')

Ook bij mijn rijlessen ( dat is toch al wel 20 jaar geleden ) werd geleerd als je linksaf moet bij een rotonde dan doe je de knipperlicht naar links aan en wanneer je de rotonde dan verlaat de knipperlicht naar rechts.

Dat mijn partner rijles had mocht knipper naar links op de rotonde niet eens, dat is 24 jaar geleden, toen ik 8 jaar later ging was het wel verplicht. Zo zie je hoe rap de regels veranderen. Maar idd, die knipper wordt vaker niet dan wel gebruikt. :')

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:37

Mij is inderdaad ook geleerd als je de hele rontonde over moet je de knipperlicht naar links aan doet en waar je er af wil naar rechts.
Nu moet ik eerlijk zeggen als de rotonde leeg is en er staan verder geen auto's te wachten dat ik dat niet doe. Als het druk op een rotonde is of mensen staan te wachten doe ik het wel.
Vind het namelijk zelf behoorlijk irritant als ik sta te wachten en mensen geen knipperlicht gebruiken en je dus voor niets staat te wachten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:44

Het is geen verplichting (rotonde is gelijk aan een (oneindig rechtdoorgaande) eenrichtingsweg, je hoeft enkel richting aan te geven als je afslaat), maar wordt wel regelmatig als tip meegegeven bij rijlessen. In diverse andere landen is knipperlicht naar links op een rotonde overigens verboden, dus op vakantie is dat wel iets om rekening mee te houden.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:57

Oh joh! Ik wist niet dat het niet verplicht was, thanks voor de heads up. Dat heb ik dan tijdens mijn lessen verkeerd begrepen, goede om het idd op vakantie dan niet te doen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:01

Ik heb een tijdje in Frankrijk gewoond en daar lieten ze hun knipperlicht aan staan als ze aan het inhalen zijn. Dan weet je dat ze weer naar rechts gaan. Vond ik wel handig. Ik vond de Fransen (Z-Fr) sowieso erg netjes rijden op de snelweg. Op die kleine kronkelweggetjes dan weer niet maar daar vonden ze mij waarschijnlijk gewoon een pussy. Ze mogen daar 90 op die smalle wegen met 1000 scherpe bochten en aan één zijde een diepe greppel en de andere kant de afgrond.
Nachtmerries aan die wegen :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:01

Ik doe het ook altijd omdat ik gek wordt van de mensen die hem op het laatste moment nog voor je auto gooien op de rotonde -O-
Kun je vol in de remmen omdat iemand geen geduld heeft...

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:07

Ergernis van vandaag, auto met trailer voor me die steeds tussen de 50 en 60 km/u reed. Op een 80 weg waar een ventweg naast ligt. Maar ipv daar te gaan rijden, gewoon op de 80 weg blijven he |o
De twee auto’s voor me hebben ingehaald ondanks dubbele doorgetrokken streep. Ik houd niet zo van zulke acties en was bijna thuis, dus ben er achter gebleven. Auto achter mij ging zodra ie kon de ventweg op om hem daar voorbij te gaan :')

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:00

Exitium schreef:
Het is geen verplichting (rotonde is gelijk aan een (oneindig rechtdoorgaande) eenrichtingsweg, je hoeft enkel richting aan te geven als je afslaat), maar wordt wel regelmatig als tip meegegeven bij rijlessen. In diverse andere landen is knipperlicht naar links op een rotonde overigens verboden, dus op vakantie is dat wel iets om rekening mee te houden.

Is geen tip voor mijn leerlingen, maar ze moeten het gewoon doen. Geen discussie mogelijk.
Verplicht is het misschien niet, maar tijdens het examen niet knipperen naar links voor een rotonde.... Denk dat een examinator daar iets van gaat vinden... iets met veiligheid en doorstroming....
Voor het een rotonde is/wordt, moet je het namelijk gewoon zien als een normale kruising, dus knipper aan naar links.