Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:03

Szan schreef:
Ik snap het ook niet precies. Soms gaan vertraagde treinen juist voor, om de vertraging verder te beperken. En soms wordt juist bewust gekozen om vertraagde treinen te laten wachten op treinen die nog wel op tijd rijden. Iemand die verheldering kan geven? :D

Daar is geen logica in. Soms laten ze een trein die geen last heeft van een paar minuutjes vertraging op tijd vertrekken waardoor een trein die een paar minuutjes vertraging heeft maar er nog wel uit zou kunnen rijden compleet verzuipt.

Net ben ik met +3 uit utrecht vertrokken naar den bosch. Dat kan ik er prima uit rijden en weer keurig op tijd den bosch binnen rijden. Helaas was er een dropveter van een treindienstleider die ter hoogte van houten een goederentrein voor me duwt. Hij beloofde mij dat ik er in geldermalsen of zaltbommel voorbij zou mogen. Hij kwam geen van beiden na en ik kwam met +15 en een bloedsoploop op kooktemperatuur den bosch binnen _-:( . In den bosch gelukkig een betere treindienstleider en die hield de goederentrein voor me tegen bij vught zodat ik weer even door kon rijden. Door mijn vertraging was het in den bosch ook een rotzooi want de stoptrein naar eindhoven kon niet vertrekken en de intercity naar roosendaal kon niet binnen komen.

Tot eindhoven flink wat vertraging eruit gereden om nu lekker met een slakkengang achter de stoptrein naar weert te moeten rijden -:(- -:(- -:(- . Kom ik voor weert voor en rood sein en bel ik de treindienstleider; ohh meester bent u er al, ik zal het sein even voor u bedienen..... en hoppa weer een paar minuten kwijt door onnodig afremmen en optrekken.

En dan heeft de staat de NS afgedwongen dat we straks met 6 intercity's en 4 stoptreinen tussen den bosch en utrecht moeten gaan rijden...........3x raden wie straks de schuld krijgt want al het rijdend personeel roept al vanaf dag 1 dat dat niet kan :n

ontherun

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:08

Oh Gloa volgens mij gebeurt dat vaker bij weert. Ik heb al zo vaak voor een rood sein gestaan, achter een stoptrein gereden... Laatst die nieuwe die een proefrit maakte, 10 min vertraging, uiteindelijk nog 5 in sittard, waardoor ik dus net op een haar na mijn sprinter miste... Half uur wachten op de volgende -O-

Ik heb echt weken waarin het goed gaat en weken waarin alles mis gaat. Pas nog in 1 week een keer omgedraaid omdat we zoveel vertraging hadden vlak voor eindhoven, een college gemist door vertraging, op de terugweg die sprinter gemist en geen treinen door een springer. Naja, toen zijn we maar gaan lunchen, daar kan ik niet kwaad om worden.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:46

Gloa schreef:
Szan schreef:
Ik snap het ook niet precies. Soms gaan vertraagde treinen juist voor, om de vertraging verder te beperken. En soms wordt juist bewust gekozen om vertraagde treinen te laten wachten op treinen die nog wel op tijd rijden. Iemand die verheldering kan geven? :D

Daar is geen logica in. Soms laten ze een trein die geen last heeft van een paar minuutjes vertraging op tijd vertrekken waardoor een trein die een paar minuutjes vertraging heeft maar er nog wel uit zou kunnen rijden compleet verzuipt.

Net ben ik met +3 uit utrecht vertrokken naar den bosch. Dat kan ik er prima uit rijden en weer keurig op tijd den bosch binnen rijden. Helaas was er een dropveter van een treindienstleider die ter hoogte van houten een goederentrein voor me duwt. Hij beloofde mij dat ik er in geldermalsen of zaltbommel voorbij zou mogen. Hij kwam geen van beiden na en ik kwam met +15 en een bloedsoploop op kooktemperatuur den bosch binnen _-:( . In den bosch gelukkig een betere treindienstleider en die hield de goederentrein voor me tegen bij vught zodat ik weer even door kon rijden. Door mijn vertraging was het in den bosch ook een rotzooi want de stoptrein naar eindhoven kon niet vertrekken en de intercity naar roosendaal kon niet binnen komen.

Tot eindhoven flink wat vertraging eruit gereden om nu lekker met een slakkengang achter de stoptrein naar weert te moeten rijden -:(- -:(- -:(- . Kom ik voor weert voor en rood sein en bel ik de treindienstleider; ohh meester bent u er al, ik zal het sein even voor u bedienen..... en hoppa weer een paar minuten kwijt door onnodig afremmen en optrekken.

En dan heeft de staat de NS afgedwongen dat we straks met 6 intercity's en 4 stoptreinen tussen den bosch en utrecht moeten gaan rijden...........3x raden wie straks de schuld krijgt want al het rijdend personeel roept al vanaf dag 1 dat dat niet kan :n

Zat je op het traject naar Heerlen of Maastricht? Lijkt me toevallig als er een keer een bokker in een trein zit die bestuurd wordt door een bokker. :D
Maar wat naar die frustraties voor jou! Als reiziger heb je altijd een beetje het idee dat het de machinisten niet enorm boeit ofzo. Maar wel dus. :Y)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:50

Die trein heb ik meerdere keren per week! Traject Schiphol-Heerlen :D Rampzalig als het gaat om drukte, die koffers die toeristen meenemen.. Daar pas ik zelf wel 2 keer in :=

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:53

Ja ik ga in het weekend wel eens van Maastricht naar Winschoten (provincie Groningen) en meestal pak ik dan een sprinter naar Sittard en stap daar op de intercity vanuit Heerlen naar Schiphol volgens mij. Heel vaak mensen met koffers hahaha. :') Vrijdag weer! Denk de 13.00 IC.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:58

Ik zit er altijd van Utrecht-Bijlmer ArenA en andersom in :)) In Utrecht heb ik hem best vaak voorbij moeten laten gaan omdat het letterlijk niet meer paste.

Gloa, mijn trein (Tiel-Utrecht) staat op Geldermalsen altijd 6 minuten stil. Is dat zo geregeld vanwege de IC's die dan moeten inhalen? Ik weet wel dat er altijd een IC voorbij komt daar, maar vanwaar is er dan gekozen voor het 6 minuten stilstaan en niet bijvoorbeeld later vertrekken uit Tiel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:01

Ik pak hem altijd omgekeerd s morgens, van Bijlmer arena naar Utrecht. Die is altijd lekker rustig, heb nog nooit meegemaakt dat ik niet kon zitten.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:06

Ik pak hem daadwerkelijk van sittard tot Eindhoven elke dag _O- Juist omgekeerd van Peerappel, ik heb de sprinter van Hoensbroek naar Sittard en pak dan de ic vanuit maastricht. Kan ik lekker met de auto naar het station, gratis parkeren, ipv in een volgepropte bus te moeten staan :D
Hij is wel echt druk deze week zeg... Gister moesten er in sittard al mensen staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:10

@PeerAppel; dat was inderdaad de ic alkmaar-maastricht. 18.37 vertrek uit utrecht

We doen altijd ons best om vertraging eruit te rijden. Maar soms heb je echt van die weken dat je elke keer wordt 'tegengewerkt' door de treindienstleider en dat je over gaat op de houding van 'krijg toch allemaal de paasei en zoek het lekker uit'.

@ghostattack; vroeger vertrok hij ook een 3minuten later uit tiel. Pas vanaf wadenoijen wordt het dubbelspoor en er was vaak gedoe met de tegentrein die dan moest wachten als hij net een minuutje later weg ging uit tiel. Nu is er wat meer speling en kan de tegentrein in 1x doorrijden waardoor de overstap naar arnhem ook wat comfortabeler is geworden. De aansluiting bij geldermalsen is ook zo'n krap punt waar nu iets meer lucnt in zit. De ic naar amsterdam komt daar altijd voorbij en ook die moest vaak afremmen omdat de stopper uit tiel nog niet binnen was. Het laten afremmen en weer optrekken van een trein kost gigantisch veel stroom en tijd. Het is dus wel zo prettig als alles soepel kruist en iedereen op snelheid kan blijven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:18

Ah oke, duidelijk! Vraag me ook al jaren af of Tiel ooit gaat uitbreiden met dubbelspoor, maar dat zal wel niet omdat er tussen Tiel en Passewaaij zo weinig ruimte is (en je zit met dat viaduct daar). Terwijl Tiel zelf juist vrij groot is, er ligt zelfs nog een oud begroeid spoor :)) Wel jammer, want het wordt een steeds drukkere route en 1x per half uur is dan best weinig. Baal altijd enorm als ik de trein naar Tiel mis, weer een half uur later thuis :')

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:24

In theorie zouden 6 IC en 4 stoptreinen wel moeten kunnen, maar alleen bij dubbel spoor. Tussen Gouda en Utrecht rijden ook 8 IC en 2 stoptreinen per uur en dan is er ook nog op een gedeelte van dat traject de stoptrein tussen Rotterdam en Uitgeest en de stoptrein en IC tussen Woerden en Utrecht.

Denk je wel om je hart. De vertraging is niet jouw schuld. Al wordt je er helaas soms wel door de reizigers op aangekeken.

Afgelopen zaterdag had ik nog een leuk gesprekje met een conducteur op station Gouda. Hij had pauze en ik zat in het zonnetje te wachten op een passerende stoomtrein om wat mooie foto's te maken. De stoomtrein van dichtbij was echt wel gaaf.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:34

In de week stond in de krant dat mijn lijn geweldige recordhouder is. 480 keer afgeschaft op 6 maanden tijd, wat een gemiddelde geeft van 2 treinen per dag die niet rijden. Yeey

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:38

Dan heb ik je zien rijden Gloa.. na die goederentrein :+ ( woon bij station Castellum)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 22:06

Jans schreef:
Dan heb ik je zien rijden Gloa.. na die goederentrein :+ ( woon bij station Castellum)

Hahaha dat is toevallig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:10

Vandaag ook een klein ergerpuntje.

Ik had de trein gemist dus een uur wachten - dit was geen probleem want die pech heb ik wel eens als een hoorcollege uitloopt..

Nu stonden er wat treinen met vertraging of treinen die niet zouden rijden.
Ik grap naar een klasgenoot die met een trein die niet zou rijden moest: 'misschien gaan ze wel pendelen! Kun jij toch op jouwn station uitstappen.. Want de defecte trein staat verder dan jouwn station!'. (dus gewoon van a naar b naar a. Want tussen b en c staat een defecte trein.)

Ns-medewerkster die langsliep direct zeer geïrriteerd en met luide stem:
'Nee! Er pendelen geen treinen!'

Misschien was het niet boos bedoelt van haar, of was ze geïrriteerd over alle reizigers die opmerkingen en vragen over deze vertraging hadden.. Maar reageer dan niet op zo'n manier tegen iemand die minimaal 5 meter verderop staat :=

Ik snap dat een conducteur of machinist niets kan doen aan vertraging.. Maar ga het niet op klanten botvieren :=

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:02

Ik stond gister te wachten op iemand uit de trein vanaf Utrecht op Maastricht en toen ik de deur open zag gaan van de machinist keek ik nog even heel goed, maar denk niet dat je een oudere meneer bent Goia _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:04

PeerAppel schreef:
Ik stond gister te wachten op iemand uit de trein vanaf Utrecht op Maastricht en toen ik de deur open zag gaan van de machinist keek ik nog even heel goed, maar denk niet dat je een oudere meneer bent Goia _O-

Hahaha nee ik moest er in sittard weer vanaf.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:13

Rij jij ook wel eens met de deur open Gloa? Zag er van de week één bij Den Haag HS wegrijden met de deur open, lijkt me echt eng :')
Maar ik heb sowieso een vreemde relatie tot treinen, aan de ene kant vind ik ze supertof en interessant, maar als er op Blaak een doorgaande intercity of goederen trein langs knalt schuil ik altijd achter de muur _O- lijkt me heel tof om eens in een machinistencabine te kijken, maar toch ook weer niet want treinen zijn óók eng :')

Rij je trouwens wel eens tussen Rotterdam en Leiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:51

Heel soms als het te warm is geworden in de cabine of het er stinkt. Maar nooit langer dan noodzakelijk vanwege de herrie. We worden gekeurd op ons gehoor en ik moet nog heel wat jaartjes werken dus ben zuinig op m'n oren.

Eng is het niet echt hoor. Je zit in het midden en normaal val je ook nooit uit je stoel. Alleen bij de grote loc zit je direct langs de deur en dan moet je er gewoon niet teveel bij nadenken :+

Als er treinen op snelheid langs komen doe ik ook altijd een stapje terug. Eigenlijk al het personeel wel want als je ermee werkt kriig je er alleen maar meer ontzag voor.

Ja hoor daar kom ik wel eens. Vandaag onder andere van utrecht binnendoor naar leiden. Kom ik hoogstens 1x per jaar dus straks maar weer ff kijken hoe dat daar allemaal zit :=

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:02

Ahh Utrecht-Leiden, gedeeltelijk mijn dagelijkse traject.
Wordt flink over geklaagd omdat de trein schijnt te stuiteren bij Bodegraven :')

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:06

Dat klopt wel dat ie daar behoorlijk wiebelt. Er zijn daar veel onderdoorgangen voor vee. Als kind mocht ik een keer mee in de cabine, was bij een kinderfeestje waarbij we met de trein naar de feestlocatie gingen. Was wel echt gaaf.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:43

Warboel schreef:
Rij jij ook wel eens met de deur open Gloa? Zag er van de week één bij Den Haag HS wegrijden met de deur open, lijkt me echt eng :')
Maar ik heb sowieso een vreemde relatie tot treinen, aan de ene kant vind ik ze supertof en interessant, maar als er op Blaak een doorgaande intercity of goederen trein langs knalt schuil ik altijd achter de muur _O- lijkt me heel tof om eens in een machinistencabine te kijken, maar toch ook weer niet want treinen zijn óók eng :')

Rij je trouwens wel eens tussen Rotterdam en Leiden?

Moet je naar het spoorwegmuseum! Daar hebben ze een machinistencabine staan :)
Was er toen ook eindelijk achter wat dat irritantje belletje is wat je steeds vanuit de machinistencabine hoort _O-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:09

:oo Wat is dat belletje dan, want dat hoor ik ook regelmatig en ik zit me elke keer weer af te vragen wat in vredesnaam zo'n rotgeluid maakt de hele tijd _O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:12

Foaly schreef:
:oo Wat is dat belletje dan, want dat hoor ik ook regelmatig en ik zit me elke keer weer af te vragen wat in vredesnaam zo'n rotgeluid maakt de hele tijd _O-

Dodemansknop :P Die moeten ze elke 30(?) seconden in drukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:18

Ik denk toch dat je de atb bedoeld. De dodeman is meer een zoemer en die hoor je alleen als de mcn niet op tijd reageert.