Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:49

Janneke2 schreef:
Hm, volgende vraag: waarom geldt beelddenken bij sommigen als een probleem.....?

Wanneer mensen een spreekwoord zeggen en ze het niet letterlijk voor zich zien en jij doet dat wel levert soms wel wat miscommunicatie op :p

Eske_B

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:52

Klopt, ik denk dingen vaak te letterlijk, of zie van die gruwelijke verhalen heerlijk voor me :')
Ik heb moeite met bijvoorbeeld beeldspraak bij Nederlands op school, en in een andere taal kan ik dingen niet altijd voor me zien, dat is soms lastig.
Ook heb ik geen stem in mijn hoofd voor zover ik weet.

Verder is het wel leuk, herinneringen zijn meestal ook in beelden en met boeken lezen zie ik een film voor me :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:11

Hoe het kan dat wij mensen tegen vlees kunnen.
Dat je een stuk vlees ziet, net geslacht en heel herkenbaar als dier. Vinden wij normaal. En misschien zelfs vol bloed en loshangende ingewanden.

Terwijl als je een 'net' mensen lijk ziet van bijvoorbeeld een onbekende dat menigeen slachtofferhulp nodig heeft. Of een bloederige plek.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:17

We zijn niet anders gewend, zo gaat dat al duizenden dan niet miljoenen jaren

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:21

Knert schreef:
Hoe het kan dat wij mensen tegen vlees kunnen.
Dat je een stuk vlees ziet, net geslacht en heel herkenbaar als dier. Vinden wij normaal. En misschien zelfs vol bloed en loshangende ingewanden.

Terwijl als je een 'net' mensen lijk ziet van bijvoorbeeld een onbekende dat menigeen slachtofferhulp nodig heeft. Of een bloederige plek.

Vanuit mijn eigen oogpunt gedacht:
Vlees van dieren is al miljoenen jaren gelinkt aan voedsel en overleven.
Een dood mens lijkt mij instinctief gelinkt aan gevaar--> vluchten.
Ofwel om een gevaarlijk roofdier dat nog in de buurt kan zijn,of een onzichtbare dodelijke bacterie. Pure overlevingsdrang denk ik?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:36

Een net mensenlijk? Die zie toch regelmatig als mensen zijn overleden?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:06

hannahaapje schreef:
Janneke2 schreef:
Hm, volgende vraag: waarom geldt beelddenken bij sommigen als een probleem.....?

Wanneer mensen een spreekwoord zeggen en ze het niet letterlijk voor zich zien en jij doet dat wel levert soms wel wat miscommunicatie op :p

Omdat als mensen ranzige verhalen vertellen, bijvoorbeeld over medische toestanden o.i.d, ik alles voor me zie :=
Als ik ook iets per ongeluk op tv tegenkom (dan gaat het om vieze verwondingen etc) en ik zap net iets te laat weg, kan ik dat beeld ook precies nog voor me halen. Soms komt dat beeld gewoon willekeurig langs, terwijl ik daar helemaal niet mee bezig ben.. -O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:59

Dingen die ik me ook altijd afvraag;
hoe moeilijk is het om ABN te typen? Het is mijn of m'n, niet me of men en ga zo maar even door :')\

Edit: Typo _O-
Laatst bijgewerkt door Tigress op 29-07-15 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:09

Me paardjuh is me allus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:13

Tigress schreef:
hoe moeilijk is het om ANB te typen? Het is mijn of m'n, niet me of men en ga zo maar even door :')

ABN? Zeer moeilijk dus. O:)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:14

Anoniem schreef:
Tigress schreef:
hoe moeilijk is het om ANB te typen? Het is mijn of m'n, niet me of men en ga zo maar even door :')

:') :') :') Dit wou ik nét gaan reageren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:15

Anoniem schreef:
Tigress schreef:

bwhaha, heel moeilijk inderdaad _O- Okey, typen en praten gaat dus niet samen :') aangepast! :P

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:16

Nee joh! Algemeen Neschaafd Bederlands. Kennen jullie dat niet dan?
Hebben jullie onder een steen geleefd ofzo? Dat is het nieuwe ABN

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:18

amkeVH schreef:

Nederlands voor mensen met een typgeblek :')

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:50

Tigress schreef:
amkeVH schreef:

Gaat wel goed hier :')

Ik denk omdat je dat op de middelbare eigenlijk nauwelijks meer krijgt op de basisschool had je nog vaak een dictee maar op de middelbare alleen zinnen ontleden (tenminste ik want wij kregen niet veel Nederlands op school :') )

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:51

Dat gezin van de jumbo reclames, is dat een echt gezin? Of zijn in iedergeval de kinderen broers en zus?
Of zijn ze alle 5 apart gecast?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:53

LisannePruts schreef:
Tigress schreef:

Gaat wel goed hier :')

Ik denk omdat je dat op de middelbare eigenlijk nauwelijks meer krijgt op de basisschool had je nog vaak een dictee maar op de middelbare alleen zinnen ontleden (tenminste ik want wij kregen niet veel Nederlands op school :') )

Dat is met opzet zo getypt, splaakgeblek, typgeblek :') Aantonend dat praten schijnbaar moeizaam gaat _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:59

amkeVH schreef:
Dat gezin van de jumbo reclames, is dat een echt gezin? Of zijn in iedergeval de kinderen broers en zus?
Of zijn ze alle 5 apart gecast?

Nee is geen echt gezin. De vader is een bekende acteur, de vrouw heb ik ook eerder gezien. Met dit soort castings is er sprake van Typecasting, de vader is in dit geval de onhandige, maar schattige vader en moeders regelt het allemaal goed en wel. (precies geënt op de vrouw die in huis de meeste boodschappen doet :) ) Verder een jongetje en een meisje en een nakomertje... Vrij standaard allemaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:21

hannahaapje schreef:
Janneke2 schreef:

Eh, ja - dat kan. (Het hoeft niet. Als je bij de uitdrukking "wat is er aan de hand?" weet dat het een uitdrukking is, geeft het niets als jij een hand voor je ziet, al dan niet "een hand waar iets mee is".)

Maar er is ook een of ander geloof dat als een kind een beelddenker zou zijn, dat dat ten nadele van schoolprestaties zou gaan en dus ongewenst is.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:47

2 vragen.
- Kan je een thuis-oven ijken?
- Kan je een personenweegschaal (10-100 kg) ijken zonder een 2e weegschaal?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:55

Je kan niets ijken zonder een punt waarnaar je toe moet ijken. Je hebt dus altijd iets nodig met een vaste en gecontroleerde ijkwaarde waarmee je het te ijken ding kan vergelijken.

Je kan een personenweegschaal dus zeker niet ijken zonder tweede weegschaal, en dat kan alleen enigszins goed als je ook heel zeker bent dat de tweede (controleweegschaal) ook daadwerkelijk ongeveer het juiste gewicht aangeeft (of in elk geval binnen vastgestelde marges daarvan zit). Je ijkt immers altijd ten opzichte van een product dat gegarandeerd binnen de ijkwaarden valt.

Een thuisoven kan geijkt worden. Kost je alleen een boel centen. Een nieuwe oven kopen is zeker goedkoper als je twijfelt aan je huidige.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:56

Nu vraag ik me af wat ijken is :') (ijklijn staat me nog vaag bij van natuurkunde 3 jaar geleden)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:59

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:02

mick75 schreef:
Je kan niets ijken zonder een punt waarnaar je toe moet ijken. Je hebt dus altijd iets nodig met een vaste en gecontroleerde ijkwaarde waarmee je het te ijken ding kan vergelijken.

Je kan een personenweegschaal dus zeker niet ijken zonder tweede weegschaal, en dat kan alleen enigszins goed als je ook heel zeker bent dat de tweede (controleweegschaal) ook daadwerkelijk ongeveer het juiste gewicht aangeeft (of in elk geval binnen vastgestelde marges daarvan zit). Je ijkt immers altijd ten opzichte van een product dat gegarandeerd binnen de ijkwaarden valt.

Een thuisoven kan geijkt worden. Kost je alleen een boel centen. Een nieuwe oven kopen is zeker goedkoper als je twijfelt aan je huidige.

Verdorie :') ik twijfel namelijk aan beide

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 23:22

Maar, kan je dan niet bij de weegschaal, het heel simpel controleren door bijvoorbeeld een volle zak hondenbrokken van 10 kg erop te doen, en dan kijken wat je weegschaal aangeeft? Dan zie je toch (ongeveer) of het klopt?