Secret Santa 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Secret Santa 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:58

Aah die kittens <3

Verder eens met wat er gezegd is. Ik wil mijn lootje blij maken. En als mijn lootje graag iets wil voor haar kind, dan is dat zo. Dan ga ik mijn best doen, met mijn nul kinder ervaring :')

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 21:04

Het gesprek over de doos is ook weer gestart zie ik. Ieder jaar weer een terugkerend onderwerp

Hier sta ik er hetzelfde in. Iets kleins voor de meiden is geen probleem, maar het hoeft zeker geen (liever niet zelfs) kinderpakket te worden. Maar idd een doosje smarties, een koekje of verzin het maar. Het hoeft echt geen hogere wiskunde te zijn. De liefde van een kind, gaat het als die van een man, ook door de maag. En hier dus ook bubbeltjesplastic welkom, maar met een andere reden dan Indinn. Dat is dus ook iets wat de meiden leuk vinden. Een langwerpig stuk, wat je op de grond kunt leggen om overheen te rennen of zo.

Die pluizige kinderen zijn ook echt prachtig zeg <3 . Maar zelfs die kunnen niet in mijn pakket. Tenzij voorzien van een hele berg allergiepillen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:12

<3 omg die kittens! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:18

LWDaisy schreef:
Oeh, ik heb nog een leuk voorwerp in mijn huis gevonden: mijn nieuwe rugzak!
Twee weken geleden gekocht, gisteren eindelijk getest. Het ding heeft led-lampjes!! Handig dus als ik in het donker de baan op moet (ik rij met de scooter), ik voelde me meteen meer zichtbaar :D Hij zou ook waterdicht zijn, maar van mij hoeft het niet perse te regenen zodat ik dat kan testen, ik geloof het zo ook wel haha.

Ik las ergens Atypical. Geweldig leuke serie!!
Ik ben wel een Harry Potter fan, ieder zijn/haar mening natuurlijk :D Ik verwachtte de nieuwste uitgave van Jim Kay gisteren, maar helaas...
Bridgerton vond ik trouwens ook ge-wel-dig. De serie, de boeken, de audioboeken *\o/*
Breaking bad heb ik nooit gezien. The walking dead wel, maar helaas niet meer zo'n fan van. De eerste seizoenen vond ik top, daarna niet meer. Carl is echt een rotjong hahaha.

Verder voel ik me niet de slimste vandaag. Gisteren een 4 uur durende workshop omtrent polarisatie gehad. Na 4u kan ik nog steeds niet zo goed uitleggen wat polarisatie juist inhoudt, dus volgens mij heb ik meer workshops nodig. Het was een interessant onderwerp, maar ik weet nog steeds niet erg goed hoe ik dat moet gaan toepassen tijdens mijn werk. Maar de workshop was pas na 17u gedaan en ik moest daarna ook nog naar de paarden, dus tegen dat ik daar klaar was was het donker genoeg om mijn rugzak te activeren, dus dat was wel positief haha. En ik heb een eervolle vermelding gekregen van meneer de directeur, omdat ik als groentje een trauma heb opgelopen, de ballen had om dat gewoon met de "oude rotten" te delen én nog steeds met een big smile mijn werk kom doen :j

Dus mocht mijn Santa in kinderlijke bewoordingen "polarisatie" kunnen uitleggen en hoe ik dat op de werkvloer moet kan toepassen: please :j

Ikea-kasten: ik heb een vent die weigert om handleidingen te raadplegen. Dus blijven we steeds met een vijs of plug zitten :')

Ohww ik schrijf op dit moment een paper over polarisatie maar ben nog niet zo ver, Ik kom hier op terug 8-)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:34

Menino schreef:
LWDaisy schreef:
Oeh, ik heb nog een leuk voorwerp in mijn huis gevonden: mijn nieuwe rugzak!
Twee weken geleden gekocht, gisteren eindelijk getest. Het ding heeft led-lampjes!! Handig dus als ik in het donker de baan op moet (ik rij met de scooter), ik voelde me meteen meer zichtbaar :D Hij zou ook waterdicht zijn, maar van mij hoeft het niet perse te regenen zodat ik dat kan testen, ik geloof het zo ook wel haha.

Ik las ergens Atypical. Geweldig leuke serie!!
Ik ben wel een Harry Potter fan, ieder zijn/haar mening natuurlijk :D Ik verwachtte de nieuwste uitgave van Jim Kay gisteren, maar helaas...
Bridgerton vond ik trouwens ook ge-wel-dig. De serie, de boeken, de audioboeken *\o/*
Breaking bad heb ik nooit gezien. The walking dead wel, maar helaas niet meer zo'n fan van. De eerste seizoenen vond ik top, daarna niet meer. Carl is echt een rotjong hahaha.

Verder voel ik me niet de slimste vandaag. Gisteren een 4 uur durende workshop omtrent polarisatie gehad. Na 4u kan ik nog steeds niet zo goed uitleggen wat polarisatie juist inhoudt, dus volgens mij heb ik meer workshops nodig. Het was een interessant onderwerp, maar ik weet nog steeds niet erg goed hoe ik dat moet gaan toepassen tijdens mijn werk. Maar de workshop was pas na 17u gedaan en ik moest daarna ook nog naar de paarden, dus tegen dat ik daar klaar was was het donker genoeg om mijn rugzak te activeren, dus dat was wel positief haha. En ik heb een eervolle vermelding gekregen van meneer de directeur, omdat ik als groentje een trauma heb opgelopen, de ballen had om dat gewoon met de "oude rotten" te delen én nog steeds met een big smile mijn werk kom doen :j

Dus mocht mijn Santa in kinderlijke bewoordingen "polarisatie" kunnen uitleggen en hoe ik dat op de werkvloer moet kan toepassen: please :j

Ikea-kasten: ik heb een vent die weigert om handleidingen te raadplegen. Dus blijven we steeds met een vijs of plug zitten :')

Ohww ik schrijf op dit moment een paper over polarisatie maar ben nog niet zo ver, Ik kom hier op terug 8-)

Coronatijd 2020/2021 was toch wel een heel goed voorbeeld wat betreft polarisatie ;-)

Gevaccineerd vs ongevaccineerd bijvoorbeeld.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:37

Ik lees hierboven smarties, zijn die eigenlijk nog te koop?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 22:39

Charaz schreef:

Jazeker! Toevallig laatst nog een grote zak vol met doosjes smarties gekocht :-D

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 02:05

HIREATH! DIE ROOIE MAG IN MIJN PAKKET!!!
Wat een pracht beestjes <3 <3 <3 <3

Ik heb vorig jaar ook wat voor de kinderen van mijn SS gekocht, heb echt wel een half uur in de action gestaan omdat ik GEEEEEEEN IDEE had wat ik moest kopen, of ze het al hadden en of het uberhaupt in de smaak zou vallen :=

Vind het heel moeilijk om in te schatten wat een kind leuk vindt _O-

Oow ik zag iemand nog over een jerrycan... hier mag er diesel in... zullen wel 4 hele druppels worden denk ik _O-

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 07:41

fohadie schreef:
Gaaf, Japan! Heel veel plezier alvast.

Vraagje aan de mensen met kinderen hier: zullen jullie erg teleurgesteld zijn als er niets voor het kind in het pakket zit?

Nee hoor !

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:35

Roodvos schreef:
Jodym schreef:
Ikea kastjes zijn relatietesten :')

COOL! Dus als ik een Ikea kast koop krijg ik er een relatie bij cadeau [&] ? 8-)

Bienotje schreef:
Een vaatwasser die in een keukenbladen past, ik hou me aanbevolen!

Kleine keuken en ik mis een vaatwasser echt wel.
Daarom staat die van mij in de bijkeuken :j.
Ik heb ook bijna 20 jaar met de hand afgewassen hoor. Toen stond de wasmachine in de bijkeuken.
Na het overlijden van mijn oude paard 3,5 jaar geleden is de wasmachine verhuisd naar de inpandige berging waar ik een poetsplaats had. En zo kwam er ruimte voor een vaatwasser.

Ik zei toch al, kleine keuken. Géen bijkeuken. En raad eens, ook geen paard in de tuin gehad dat ik de poetsplaats daarvoor kan opofferen ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:49

Hier ook geen ruimte voor vaatwassers en poetsplaatsen :')

Voor degenen die ook graag huisdieren in het pakket willen, ik zal kijken of ik een paar muizen op stal kan vangen :-)
Er vliegen nu ook vleermuizen rond, maar dat vind ik zielig in het pakket :+

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 09:58

Matheno schreef:
Menino schreef:

Coronatijd 2020/2021 was toch wel een heel goed voorbeeld wat betreft polarisatie ;-)

Dat was het voorbeeld dat mijn mama aanhaalde toen ik haar over de workshop vertelde!
Maar.. hoe pas je daar in godsnaam het schema van Brandsma op toe?

Ik snap het schema, ik snap de rollen van het schema, wie wie is. Ik snap de theorie achter polarisatie.
En ik snap het verschil tussen conflict (hoezo ben jij niet gevaccineerd?!) en polarisatie (die zonder mondmasker zal wel niet "geloven" in Corona en niet gevaccineerd zijn!), maar ik snap niet goed hoe je daar dan mee omgaat om polarisatie tegen te gaan/op te lossen.
Ik snap nu hoe polarisatie tot stand komt, dat het levend gehouden wordt en groter wordt naargelang de brandstof die je het geeft, en als ik naar het schema kijk zie ik hoe je dat kan proberen oplossen - maar dat in de praktijk omzetten vind ik heel moeilijk.

Je moet het verschil tussen wij/zij onbelangrijk maken - maar hoe dan? :')

Ik onthou vooral dat je "de pusher" geen podium mag geven, wat logisch is. Ik weet alleen niet hoe je dat dan juist doet.
Kan aan mij liggen, ik hou van een goeie discussie. Ik hou ervan om te weten hoe iemand anders over eenzelfde situatie denkt, en daarover te sparren. Maar daardoor maak ik van mezelf de andere pusher, en dat is nou net niet de bedoeling :')

Het issue is vooral dat ik deze workshop vanuit mijn werk gevolgd heb, en er daar dus iets aan zou moeten hebben. Dat is voor mij nogal een probleem, want de polarisatie die ik daar tegen het lijf loop is meestal meteen al heel extreem, met echt rotopmerkingen tot gevolg, en hoewel mijn verstand weet "geen podium geven" kan mijn hart een opmerking als "het waren maar rotjoden" niet aan, en MOET ik gewoon reageren. Dat moet echt :') Mijn collega's lopen tegen hetzelfde probleem aan. Met desinteresse kunnen we werken, maar van rotopmerkingen komen onze haren overeind. Je loopt verdorie in een nationaal monument rond, gedraag je en heb respect...

Ik zou de middenweg kunnen proberen. "De manier waarop jij denkt, zorgde dat een plaats zoals Breendonk kon gedijen." Als daarmee het kwartje valt en ik diegene daar de mond mee kan snoeren is het klaar, maar als dat niet het geval is, vind ik het moeilijk het zomaar te "pikken" daar iemand uitgerekend op die plaats zulke opmerkingen maakt.
De docent vond het ook moeilijk hoor, na het horen van een aantal ervaringen van ons. De joker van de klas, die grapjes maakt, kunnen we wel aan. Die loopt meestal maar te geinen. Maar de radicale commentaren zijn heel moeilijk te plaatsen voor de gidsen. Wij nemen die baan van gids vrijwillig op ons, uit pure passie en interesse, met echt bepaalde doelstellingen voor ogen. Als je daar dan iemand tegen het lijf loopt die heel radicaal uit te hoek komt, raakt dat altijd een snaar.

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar collega's zijn ze wel al tegen gekomen: de ontkenners van de Holocaust. God mag weten hoe ik daar op moet reageren...

On topic: een dosis kalmte voor zo'n gevallen is zeer welkom! :') Iemand die me kan leren hoe ik me niet laat triggeren op zo'n moment: yes please!
@Menino jouw paper is ten allen tijde zeer welkom :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:08

Overdag verzenden, dan slapen ze toch :+

Hier maak ik pakket met mijn kinderen open, ze weten dat het een pakket voo mama is. Maar vorige keer zat er een klein puzzeltje eens in voor hun extra of een klein kegelsetje en dat vonden ze toen wel erg leuk :j

O ja, mijn kinderen zijn ook regelmatig bij hun vader. Als het pakket tzt ontvangen is, wacht ik even tot ze weer bij mij zijn met openmaken. Dan weet mijn SS alvast dat het kan zijn dat het paar dagen duurt voor ik het echt ga openmaken Y;(

O ja, glitters in het pakket geen bezwaar, mag ook zonder bericht vooraf. Mocht er iets a la satisfier pro in zitten graag wel even vooraf laten weten ivm bovenstaande O:) _O-

LWdaisy, kun je er dan gewoon niet op in gaan? Geen aandacht aangeven of een reactie waarmee je aangeeft dat je hoort wat iemand zegt, maar graag eerst je verhaal als gids wil afmaken ook voor de andere mensen die daar voor gekomen zijn en als diegene wilt je achteraf nog even de tijd voorstelt om in gesprek te gaan bv? Je gaat zo iemand niet snoeren door te vertellen dat hij ongelijk heeft iig. Ieder mag zelf bepalen hoe hij erover denkt. Verder dan voorkomen dat zo iemand een platform krijgt en je verhaal als gids verpest ook voor de anderen kun je niet echt denk ik.
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 14-10-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:19

Charaz schreef:

Jazeker, die zijn nog te koop! Bij de AH zijn ze zelfs in de aanbieding nu. <<)

LWdaisy, op momenten dat de mensen met wie je werkt zulke rotopmerkingen maken in openbare ruimtes, dan kun je het misschien hebben over algemene fatsoensnormen (niet schreeuwen en je fatsoenlijk gedragen), zonder inhoudelijk in te gaan op de opmerkingen. Mijn ervaring is dat met mensen met een dergelijk extreem denkbeeld zeer lastig te praten valt. Zulk gedrag negeren zou ik ook zeker niet kunnen, hoor. Ik vraag mij trouwens überhaupt af waarom je als holocaustontkenner naar een dergelijk monument gaat, maar dat terzijde.

Glitters mogen hier ook best in het pakket.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:37

Ik krijg door alle berichten steeds meer de zenuwen of ik dit jaar wel een leuk pakket kan maken.....
Het word tijd voor de loodjes te verdelen haha

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:43

Bienotje schreef:
Overdag verzenden, dan slapen ze toch :+

Hier maak ik pakket met mijn kinderen open, ze weten dat het een pakket voo mama is. Maar vorige keer zat er een klein puzzeltje eens in voor hun extra of een klein kegelsetje en dat vonden ze toen wel erg leuk :j

O ja, mijn kinderen zijn ook regelmatig bij hun vader. Als het pakket tzt ontvangen is, wacht ik even tot ze weer bij mij zijn met openmaken. Dan weet mijn SS alvast dat het kan zijn dat het paar dagen duurt voor ik het echt ga openmaken Y;(

O ja, glitters in het pakket geen bezwaar, mag ook zonder bericht vooraf. Mocht er iets a la satisfier pro in zitten graag wel even vooraf laten weten ivm bovenstaande O:) _O-

LWdaisy, kun je er dan gewoon niet op in gaan? Geen aandacht aangeven of een reactie waarmee je aangeeft dat je hoort wat iemand zegt, maar graag eerst je verhaal als gids wil afmaken ook voor de andere mensen die daar voor gekomen zijn en als diegene wilt je achteraf nog even de tijd voorstelt om in gesprek te gaan bv? Je gaat zo iemand niet snoeren door te vertellen dat hij ongelijk heeft iig. Ieder mag zelf bepalen hoe hij erover denkt. Verder dan voorkomen dat zo iemand een platform krijgt en je verhaal als gids verpest ook voor de anderen kun je niet echt denk ik.

Ooh ik zie het al voor me, "mama wat is dit?" :')

Niet op die opmerkingen in gaan.. Dat vind ik echt moeilijk. Zulke opmerkingen horen gewoon niet thuis in het Fort. Nergens, als je het mij vraagt, maar al helemaal niet op zo'n plek.
Misschien kan ik zo wel reageren. Niet inhoudelijk doordrammen, maar gewoon simpel en kort "zulke opmerkingen horen hier niet thuis, gelieve onze reglementen te respecteren" = van onderwerp veranderen, want nu gaat het over reglementen in plaats van over de opmerking zelf.
Ik vind het moeilijk haha. Mijn hart gaat er niet mee akkoord :')

Justdiesel idem hier, ik wil mijn lootje en beginnen shoppen :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:50

Ooooh kittens <3
Ik heb al een peetkat in huis die niet zo vriendelijk is naar andere katten, dus hoe schattig ze ook zijn is het niet verstandig om ze in mijn pakket te stoppen helaas. Is denk ik sowieso niet verstandig ivm versturen maar dat zijn details :+

Series kijk ik niet echt veel, soms ter ontspanning/afleiding van mijn zware studie, maar door de hoge werklast heb ik aan het eind van de dag echt geen hersens meer over om nog een 'goede' serie of film te kijken, dus als ik iets kijk is het een eenvoudige sitcom. Of ik probeer te lezen <3 Ben nu met Anne of Greengables bezig maar het wil nog niet heel erg vlotten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:01

LWDaisy schreef:
Matheno schreef:

Dat was het voorbeeld dat mijn mama aanhaalde toen ik haar over de workshop vertelde!
Maar.. hoe pas je daar in godsnaam het schema van Brandsma op toe?

Ik snap het schema, ik snap de rollen van het schema, wie wie is. Ik snap de theorie achter polarisatie.
En ik snap het verschil tussen conflict (hoezo ben jij niet gevaccineerd?!) en polarisatie (die zonder mondmasker zal wel niet "geloven" in Corona en niet gevaccineerd zijn!), maar ik snap niet goed hoe je daar dan mee omgaat om polarisatie tegen te gaan/op te lossen.
Ik snap nu hoe polarisatie tot stand komt, dat het levend gehouden wordt en groter wordt naargelang de brandstof die je het geeft, en als ik naar het schema kijk zie ik hoe je dat kan proberen oplossen - maar dat in de praktijk omzetten vind ik heel moeilijk.

Je moet het verschil tussen wij/zij onbelangrijk maken - maar hoe dan? :')

Ik onthou vooral dat je "de pusher" geen podium mag geven, wat logisch is. Ik weet alleen niet hoe je dat dan juist doet.
Kan aan mij liggen, ik hou van een goeie discussie. Ik hou ervan om te weten hoe iemand anders over eenzelfde situatie denkt, en daarover te sparren. Maar daardoor maak ik van mezelf de andere pusher, en dat is nou net niet de bedoeling :')

Het issue is vooral dat ik deze workshop vanuit mijn werk gevolgd heb, en er daar dus iets aan zou moeten hebben. Dat is voor mij nogal een probleem, want de polarisatie die ik daar tegen het lijf loop is meestal meteen al heel extreem, met echt rotopmerkingen tot gevolg, en hoewel mijn verstand weet "geen podium geven" kan mijn hart een opmerking als "het waren maar rotjoden" niet aan, en MOET ik gewoon reageren. Dat moet echt :') Mijn collega's lopen tegen hetzelfde probleem aan. Met desinteresse kunnen we werken, maar van rotopmerkingen komen onze haren overeind. Je loopt verdorie in een nationaal monument rond, gedraag je en heb respect...

Ik zou de middenweg kunnen proberen. "De manier waarop jij denkt, zorgde dat een plaats zoals Breendonk kon gedijen." Als daarmee het kwartje valt en ik diegene daar de mond mee kan snoeren is het klaar, maar als dat niet het geval is, vind ik het moeilijk het zomaar te "pikken" daar iemand uitgerekend op die plaats zulke opmerkingen maakt.
De docent vond het ook moeilijk hoor, na het horen van een aantal ervaringen van ons. De joker van de klas, die grapjes maakt, kunnen we wel aan. Die loopt meestal maar te geinen. Maar de radicale commentaren zijn heel moeilijk te plaatsen voor de gidsen. Wij nemen die baan van gids vrijwillig op ons, uit pure passie en interesse, met echt bepaalde doelstellingen voor ogen. Als je daar dan iemand tegen het lijf loopt die heel radicaal uit te hoek komt, raakt dat altijd een snaar.

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar collega's zijn ze wel al tegen gekomen: de ontkenners van de Holocaust. God mag weten hoe ik daar op moet reageren...

On topic: een dosis kalmte voor zo'n gevallen is zeer welkom! :') Iemand die me kan leren hoe ik me niet laat triggeren op zo'n moment: yes please!
@Menino jouw paper is ten allen tijde zeer welkom :D

Zijn er serieus mensen die dit soort opmerkingen maken op zo'n plek?
Wat onfatsoenlijk!

Had je mijn vorige reactie op jou gelezen?

Mbt het schema, maak het mensenlijk.
Wat is de gemeenschappelijke deler? We zijn allemaal mensen, wat we nodig hebben is veelal hetzelfde: Zuurstof, voedsel en water om te overleven, gezelschap om ons sociale wezen te stimuleren. Als we bloeden heeft ons bloed dezelfde kleur.
Het waren vaders, moeders, opa's, oma's en kinderen.
Bankieren, fabrieksarbeiders, boeren, schrijvers, acteurs, muzikanten.
Met hobby's die wij ook beoefenen: Voetbal, paardrijden, schaken, hardlopen, atletiek, tennis, knutselen, schilderen, lezen.

Vind de gemeenschappelijke deler, pas die toe en het Wij/Zij gevoel verdwijnt :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:07

Maar zijn dat pubers die verplicht mee moeten van school?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:23

Ik wil ook graag mijn lootje. Heb ook nog geen idee wat ik als hint zou moeten doen ofzo.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:37

Urbanus schreef:

Zulke opmerkingen komen idd voornamelijk van pubers die verplicht de uitstap moeten maken.
Ik snap het wel hoor, ik was ook niet altijd een aangename puber, en al helemaal niet als iets "moet".

En ik begrijp desinteresse, maar dan nog - ook als het je niet interesseert, ook als je hier bent omdat het verplicht is - show some respect.

De helft van die pubers zegt zulke dingen om aandacht te krijgen, om te shockeren.
Maar triestig genoeg zijn er ook een heleboel die ménen wat ze zeggen. Doodeng vind ik dat. Over pakweg 2 jaar staan zij in het stemlokaal.
En zonder wij/zij te willen doen, maar het toch te doen: het zijn vaak jongeren van andere origine die zulke opmerkingen maken. Het is niet "hun" geschiedenis, het zijn niet "hun" voorvaderen over wie ik vertel, het gaat niet over "hun" oorlog - hoewel ik er wel op hamer dat dit niet alleen de Joden is overkomen. Dat er wereldwijd, doorheen heel de geschiedenis en ook vandaag, mensen vluchten omdat ze niet veilig zijn.
Ik probeer het dus op heel de mensheid te laten slaan, het persoonlijk te maken. Maar daar hebben ze niet altijd oor naar, helaas.

M_D_H
Je wilt niet weten wat voor opmerkingen er soms gemaakt worden... Uitgerekend daar.. Maar het zijn dus idd vaak de pubers die daar verplicht rondlopen die zulke dingen zeggen, om interessant te doen. Maar helaas dus ook omdat ze het soms echt menen... Net die opmerkingen maken het voor mij natuurlijk wel erg makkelijk om duidelijk te maken dat zulke opvattingen voor een plek als Breendonk zorgden.

Idd, de menselijke gemeenschappelijke factor! Kleur, ras, afkomst, .. doen er allemaal niet toe. Iedereen wilt hetzelfde. Een dak boven het hoofd, voedsel, water, familie, geborgenheid. Veiligheid. Vrijheid.

De collega's hadden een soortgelijke goede tip! Vragen of ze lid zijn van een vereniging. Dat kan de voetbalclub zijn, basketballen, chiro of scouts. Van daaruit verder bouwen, de link naar de Hitlerjugend leggen. Uitleggen hoe dat in zijn werk ging, dat het de enige vereniging was waar je nog bij mocht, en wat er gebeurde met je familie als je dat weigerde. Vertellen hoe het er in die vereniging aan toe ging. Dat iets wat je met de paplepel ingegoten krijgt, daarom niet correct is.

Idd dus de link leggen naar "ons". De kans om "zij" te zeggen wegnemen, het is allemaal "wij". Wij zijn allemaal mensen, wij hebben allemaal pijn als we een mes in het lijf krijgen.
Dat is wat de docent ook aanhaalde: de reden voor conflict is vaak niet omdat we anders zijn, maar net omdat we allemaal hetzelfde willen.

Ik krijg het gevoel dat ik het topic hiermee vervuil, ik ga het hierbij laten en open één van de dagen een topic omtrent polarisatie. Ik lees goede tips, dus hoop er daar nog meer te krijgen. Dank voor jullie insteek!

Leuker nieuws: ik vertrek straks naar Centerparcs *\o/* dus zal komend weekend minder aanwezig zijn. Als ik nou al een lootje had, kon ik daar in de buurt lekker gaan shoppen :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 11:39

Ik zou het bij de docenten neerleggen. Hun puber, hun probleem. Niet mee in discussie gaan want dat is precies wat ze willen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:27

"Nou, ik zou er anders mooi niet bij zijn gegaan hoor!"

En dan sta je daar weer met je toelichting. Alles wat je aandacht geeft groeit! Zowel positief als negatief :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:59

LWDaisy schreef:
Urbanus schreef:

Zulke opmerkingen komen idd voornamelijk van pubers die verplicht de uitstap moeten maken.
Ik snap het wel hoor, ik was ook niet altijd een aangename puber, en al helemaal niet als iets "moet".

En ik begrijp desinteresse, maar dan nog - ook als het je niet interesseert, ook als je hier bent omdat het verplicht is - show some respect.

De helft van die pubers zegt zulke dingen om aandacht te krijgen, om te shockeren.
Maar triestig genoeg zijn er ook een heleboel die ménen wat ze zeggen. Doodeng vind ik dat. Over pakweg 2 jaar staan zij in het stemlokaal.
En zonder wij/zij te willen doen, maar het toch te doen: het zijn vaak jongeren van andere origine die zulke opmerkingen maken. Het is niet "hun" geschiedenis, het zijn niet "hun" voorvaderen over wie ik vertel, het gaat niet over "hun" oorlog - hoewel ik er wel op hamer dat dit niet alleen de Joden is overkomen. Dat er wereldwijd, doorheen heel de geschiedenis en ook vandaag, mensen vluchten omdat ze niet veilig zijn.
Ik probeer het dus op heel de mensheid te laten slaan, het persoonlijk te maken. Maar daar hebben ze niet altijd oor naar, helaas.

M_D_H
Je wilt niet weten wat voor opmerkingen er soms gemaakt worden... Uitgerekend daar.. Maar het zijn dus idd vaak de pubers die daar verplicht rondlopen die zulke dingen zeggen, om interessant te doen. Maar helaas dus ook omdat ze het soms echt menen... Net die opmerkingen maken het voor mij natuurlijk wel erg makkelijk om duidelijk te maken dat zulke opvattingen voor een plek als Breendonk zorgden.

Idd, de menselijke gemeenschappelijke factor! Kleur, ras, afkomst, .. doen er allemaal niet toe. Iedereen wilt hetzelfde. Een dak boven het hoofd, voedsel, water, familie, geborgenheid. Veiligheid. Vrijheid.

De collega's hadden een soortgelijke goede tip! Vragen of ze lid zijn van een vereniging. Dat kan de voetbalclub zijn, basketballen, chiro of scouts. Van daaruit verder bouwen, de link naar de Hitlerjugend leggen. Uitleggen hoe dat in zijn werk ging, dat het de enige vereniging was waar je nog bij mocht, en wat er gebeurde met je familie als je dat weigerde. Vertellen hoe het er in die vereniging aan toe ging. Dat iets wat je met de paplepel ingegoten krijgt, daarom niet correct is.

Idd dus de link leggen naar "ons". De kans om "zij" te zeggen wegnemen, het is allemaal "wij". Wij zijn allemaal mensen, wij hebben allemaal pijn als we een mes in het lijf krijgen.
Dat is wat de docent ook aanhaalde: de reden voor conflict is vaak niet omdat we anders zijn, maar net omdat we allemaal hetzelfde willen.

Ik krijg het gevoel dat ik het topic hiermee vervuil, ik ga het hierbij laten en open één van de dagen een topic omtrent polarisatie. Ik lees goede tips, dus hoop er daar nog meer te krijgen. Dank voor jullie insteek!

Leuker nieuws: ik vertrek straks naar Centerparcs *\o/* dus zal komend weekend minder aanwezig zijn. Als ik nou al een lootje had, kon ik daar in de buurt lekker gaan shoppen :')

Ja wat ik nu uit mijn paper (in de startblokken) en literatuur haal is dat

.1 mensen altijd denken dat de wereld om hen heen meer denkt zoals zij, omdat ze geen correctie krijgen. Dit soort mensen denken dus dat hun mening helemaal niet zo afwijkend is, helemaal als ze een beetje stoer zijn en klasgenootjes er niet tegenin durven gaan (= false consensus effect).
Dan zou het dus helpen om ze wel degelijk een correctie te geven, maar ze ook mee te geven dat de meeste mensen in ons land toch echt een hele andere mening er op na houden dan zij. Want kennelijk hebben we zelf een blinde vlek als veel mensen het niet met ons eens zijn, en volgens literatuur is dit één van de oorzaken die bijdraagt aan polarisatie.

.2 Andere mensen (de Joiners) geen zin hebben in conflict en daarom niet tegen andere mensen ingaan (groupthink). Mensen conformeren zich naar elkaar in een groep, en met name als er een charismtaische leider tussenzit. Hier ligt wel iets interessants verscholen, want als het de norm is om heel extremistisch te zijn zal de gehele groep waarschijnlijk steeds extremistischer worden (mening A is cool > dan is mening AA NOG cooler) . Zit er iemand (een "leider") in die juist heel genuanceerd is, zal het de neiging van de groep zijn om steeds genuanceerder te worden. Dus het werkt ook omgekeerd. Misschien kan het helpen om aan iemand die goed in de klas ligt een vraag te stellen die dwingt om een genuanceerd antwoord te geven? als je ziet dat iemand dat cognitieve vermogen heeft op die leeftijd :)) Hopelijk kan diegene dan een trend zetten. Zou wel gaaf zijn als dan niemand meer met zijn radicale rukmening (excuse my french) naar voren durft te komen :+ .

.3 We hebben als mensen de neiging om te denken dat andere mensen meer controle hebben over hun leven dan ze hebben, en dat dingen die ze overkomen dus ook meer hun eigen schuld zijn dan feitelijk gezien waar is. En tegenovergesteld dingen die onszelf overkomen dan wel weer overmatig toe te schrijven aan pech (ultimate attribution theory). Ik kan me dus voorstellen dat als je de nadruk legt op de dingen die hen overkomen zijn (bv. dat je er niet voor kiest om Joods te worden, maar dat dat al bij geboorte bepaald is, dat je daar helemaal geen controle over hebt) dat dat ook dingen in een ander daglicht zet. Tuurlijk is dat niet het juiste morele argument (alsof ze het wel verdiend hadden als ze ervoor gekozen hadden om Joods te zijn.... :roll:) . Maar het plant misschien wel het zaadje dat zij het ook hadden kunnen zijn. Iets waar ze helemaal niets aan zouden kunnen doen.

Nou dit was mijn TED talk :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:16

Kittens zijn leukkkk!! <3

Hier net een nieuwe autoparfum van Rituals erin gestopt en ik kom tot de ontdekking dat het de laatste is. Dus mijn ss mag er best een paar inpakken voor mij :D Alle smaken is goed :D