Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:51

fransje23 schreef:
Of komt het door het standaard rollenpatroon?

Daar kiezen ze dan toch zelf voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:53

Palmera schreef:
En waar komt dat standaard rollenpatroon vandaan? Juist ja, die baarmoeder.

En er mag gewoon de keus gemaakt worden om niets met die baarmoeder te doen. Maar als je er wel wat mee doet mag je niet verwachten dat de hele wereld zich daaraan aanpast.

En mannen hebben dat nou eenmaal niet. Accepteer i.p.v protesteer.

Nee, niet alleen vanuit de baarmoeder ook vanuit de geschiedenis.

Vrouwen zijn te lang totaal niet gelijk geweest qua kansen en mogelijkheden aan mannen. Dat is niet zo maar weggepoetst en in grote delen van de wereld ook nog heel actueel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:55

Whale schreef:
fransje23 schreef:
Of komt het door het standaard rollenpatroon?

Daar kiezen ze dan toch zelf voor.

Is dat zo?
Of is er ook een sociale druk?

Wil de partner niet weggezet worden als Janus jurk en zij niet als slechte moeder?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:57

fransje23 schreef:
Is dat zo?

Wil de partner niet weggezet worden als Janus jurk en zij niet als slechte moeder?

Dan is het toch nog steeds je eigen keuze of je je iets aan trekt van de sociale druk? Daar kan je ook gewoon je middelvinger naar opsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:18

Whale schreef:
Dan is het toch nog steeds je eigen keuze of je je iets aan trekt van de sociale druk? Daar kan je ook gewoon je middelvinger naar opsteken.

_/-\o_

Het verhaal dat ik altijd hoor is dat vrouwen alles kunnen wat mannen kunnen, al dan niet beter. Maar in hetzelfde verhaal zit dat ze zo op zoek zijn naar sociale acceptatie en zo slecht tegen al dan niet bestaande druk kunnen dat ze niet hogerop kunnen komen.

Welke van de twee is het nou?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:27

Whale schreef:
fransje23 schreef:
Is dat zo?

Zo eenvoudig is dat niet in de praktijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:27

enzino schreef:
Whale schreef:

_/-\o_

Het verhaal dat ik altijd hoor is dat vrouwen alles kunnen wat mannen kunnen, al dan niet beter. Maar in hetzelfde verhaal zit dat ze zo op zoek zijn naar sociale acceptatie en zo slecht tegen al dan niet bestaande druk kunnen dat ze niet hogerop kunnen komen.

Welke van de twee is het nou?

De derde optie

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:35

Ik word altijd zo moe van dit soort discussies. Het ligt altijd aan de ander, de omgeving, de sociale druk, de werkvloer. Zelfs als een vrouw zelf de keuze maakt om parttime te gaan werken, wordt er getwijfeld of dat niet door anderen komt. Kiezen om fulltime te werken is blijkbaar wel de keuze van de vrouw en parttime de druk van de omgeving?

Ik heb vanaf de zijkant een aantal jaar een kijkje kunnen nemen in de top van het bedrijfsleven. Oke, niet helemaal de top, net de slag eronder. Dat waren echt niet alleen mannen, ook een hoop vrouwen. En ja, ook vrouwen die niet door konden stoten naar die top functie, omdat ze niet de extra uren wilden of konden maken. Maar dat gold ook voor een aantal mannen. Of ze waren gewoon niet goed genoeg voor die functie.

Er zijn echt sectoren die nog discrimineren, maar lang niet overal en is er een andere reden waarom iemand een functie niet krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:49

Ik word ook moe van dit soort discussies, maar dan omdat er nog steeds zoveel mensen zijn die ontkennen dat in onze samenleving nog steeds allerlei vooroordelen over mannen en vrouwen bestaan. In theorie is alles mogelijk, maar de praktijk is niet altijd zo mooi.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:53

Marie_Anne schreef:
Ik word ook moe van dit soort discussies, maar dan omdat er nog steeds zoveel mensen zijn die ontkennen dat in onze samenleving nog steeds allerlei vooroordelen over mannen en vrouwen bestaan. In theorie is alles mogelijk, maar de praktijk is niet altijd zo mooi.

Dit ja.

Vrijdag had nieuwsuur ereen item over, het zal ook nog wel op de site staan. Echt de moeite waard om even terug te kijken!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:55

Ik zie dit vraagstuk eerlijk gezegd wat anders.

Mannen aan de top vind ik logisch, van nature de jagers en gaan recht op hun doel/prooi af. Daarom geschikt voor besturingsfuncties.
Vrouwen zijn de verzorgers, de verzamelaars. Die hebben van nature hele andere kwaliteiten.
Vooroordelen zijn er ongetwijfeld, maar we moeten niet doorslaan in het voorhouden van die vooroordelen, daarmee maken we dingen JUIST ongewoon (die vrouw aan de top bijvoorbeeld).

We denken tegenwoordig veel te veel naar mijn idee. Sommige dingen moet je accepteren; de vrouw die vecht voor een topfunctie, de vrouw die graag bij haar kinderen thuis is. En hetzelfde geld voor de mannen die vechten voor die topfunctie of graag huisvader willen zijn.
Het rare is dat we alles voor iedereen moeten/willen bepalen... Zonder die rare eigenschap van de mens was het nu ook lang zo onrustig niet in het midden oosten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:59

fransje23 schreef:
elnienjo schreef:
De bewust kindvrije carrieretijger komt er wel hoor.

Waarom bewust kindvrij?

Omdat het gros van de vrouwen die kinderen neemt minder gaat werken ipv een fulltime nanny in te huren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:14

Ik wil er even ingooien dat ik kindvrij een hele nare term vind. Net of kinderen het vreselijkste zijn wat je kan overkomen en dat je leven dan voorbij is. De meeste succesvolle vrouwen die ik ken zijn naast gewoon heel goed in hun werk ook nog moeder. Daar kan ik alleen maar diep respect voor opbrengen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:17

Janine1990 schreef:
Ik zie dit vraagstuk eerlijk gezegd wat anders.

Mannen aan de top vind ik logisch, van nature de jagers en gaan recht op hun doel/prooi af. Daarom geschikt voor besturingsfuncties.
Vrouwen zijn de verzorgers, de verzamelaars. Die hebben van nature hele andere kwaliteiten.
Vooroordelen zijn er ongetwijfeld, maar we moeten niet doorslaan in het voorhouden van die vooroordelen, daarmee maken we dingen JUIST ongewoon (die vrouw aan de top bijvoorbeeld).

We denken tegenwoordig veel te veel naar mijn idee. Sommige dingen moet je accepteren; de vrouw die vecht voor een topfunctie, de vrouw die graag bij haar kinderen thuis is. En hetzelfde geld voor de mannen die vechten voor die topfunctie of graag huisvader willen zijn.
Het rare is dat we alles voor iedereen moeten/willen bepalen... Zonder die rare eigenschap van de mens was het nu ook lang zo onrustig niet in het midden oosten.

Heel duidelijk en helder. Ik heb vanaf de zijlijn het een en ander gezien/gehoord waardoor ik het niet meer ongewoon vind. Maar ik ben het met je eens. Die kwaliteiten zijn belangrijk, niet het geslacht waar die kwaliteiten in te vinden zijn. En accepteren inderdaad, niet bij alles meteen twijfels hebben. Aan de ene kant menselijk, maar het gevaar is dat je dus met die vooroordelen een mening ergens over vormt die helemaal niet klopt.

Dan kunnen een aantal voorbeelden die vooroordelen nog meer bevestigen, terwijl er daar helemaal geen sprake van hoeft te zijn. Ja, het kan natuurlijk nog beter. Maar dat gaat ook beide kanten op, als ik hier op bokt sommige topics lees zijn mannen de meest vreselijke figuren en wordt er in situaties ook vreselijk gediscrimineerd. Het werkt echt beide kanten op, er is niet overal gelijkheid en ook mannen hebben daar last van.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-09-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:17

SusanH schreef:
Ik wil er even ingooien dat ik kindvrij een hele nare term vind. Net of kinderen het vreselijkste zijn wat je kan overkomen en dat je leven dan voorbij is. De meeste succesvolle vrouwen die ik ken zijn naast gewoon heel goed in hun werk ook nog moeder. Daar kan ik alleen maar diep respect voor opbrengen.

Het is juist bedoeld om respectvol onderscheid te maken tussen hen die vrijwillig geen ouders zijn geworden en degenen met een wens maar zonder kind

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:19

SusanH schreef:

Maar kindloos mag ik niet zeggen want dan kwets ik mensen die geen kinderen kunnen krijgen....

En voor mij zou zwanger worden idd het ergste zijn wat me kan overkomen en als ik het dan zou moeten houden zou mijn leven voorbij zijn ja

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:22

SusanH schreef:

Zo ervaar ik de uitspraak ook... Alsof het een schande is dat je je kind niet wilt onderbrengen bij een ander. Het meest dierbare dat je kan overkomen is een eigen kind, ik begrijp heel goed dat je die niet zomaar weggeeft.

Ik weet van dichtbij dat mensen heel snel heel veel missen aan de groei van hun kind... Door hun werk...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:25

Dat mijn kippen voor het eind van dit jaar in de vriezer eindigen. :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:26

SusanH schreef:

Kindvrij vind ik een zeer juiste term. Dat betekent dat je er goed over nagedacht hebt en je vooral heel veel nadelen ziet in het hebben van kinderen. Kinderloos is een term voor vrouwen die wel willen maar niet kunnen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:27

Marcella schreef:

Mijn vriendin heeft sinds mei ofzo een kalkoen en die heet Reneetje Kerstdinertje :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:29

Je kan toch ook gewoon zeggen dat je geen kind(eren) hebt. Waarom moet altijd overal een term voor worden verzonnen terwijl er al manieren zijn om het zo te zeggen dat het ook de lading dekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:30

LadyMadonna schreef:
Marcella schreef:

Mijn vriendin heeft sinds mei ofzo een kalkoen en die heet Reneetje Kerstdinertje :')

_O- _O-
Die ga ik onthouden!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:32

SusanH schreef:
Je kan toch ook gewoon zeggen dat je geen kind(eren) hebt. Waarom moet altijd overal een term voor worden verzonnen terwijl er al manieren zijn om het zo te zeggen dat het ook de lading dekt.

Ik vind het wel lekker duidelijk om daarmee ook aan te geven dat ik kinderen niet leuk vind. Hoeven ze ook niet over hun bloedjes te gaan zeuren want dat interesseert me geen biet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:34

LadyMadonna schreef:
Marcella schreef:

_O-

Bij mij heten ze kip 1, 2 en 3. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:37

Marcella schreef:

Hele brutale vraag, en in het kader van het internet; je hoeft geen antwoord te geven hoor...

Ga je dat zelf doen?