fransje23 schreef:Of komt het door het standaard rollenpatroon?
Daar kiezen ze dan toch zelf voor.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Palmera schreef:En waar komt dat standaard rollenpatroon vandaan? Juist ja, die baarmoeder.
En er mag gewoon de keus gemaakt worden om niets met die baarmoeder te doen. Maar als je er wel wat mee doet mag je niet verwachten dat de hele wereld zich daaraan aanpast.
En mannen hebben dat nou eenmaal niet. Accepteer i.p.v protesteer.
Whale schreef:Dan is het toch nog steeds je eigen keuze of je je iets aan trekt van de sociale druk? Daar kan je ook gewoon je middelvinger naar opsteken.
Whale schreef:fransje23 schreef:Is dat zo?
Of is er ook een sociale druk?
Wil de partner niet weggezet worden als Janus jurk en zij niet als slechte moeder?
Dan is het toch nog steeds je eigen keuze of je je iets aan trekt van de sociale druk? Daar kan je ook gewoon je middelvinger naar opsteken.
enzino schreef:Whale schreef:Dan is het toch nog steeds je eigen keuze of je je iets aan trekt van de sociale druk? Daar kan je ook gewoon je middelvinger naar opsteken.
![]()
Het verhaal dat ik altijd hoor is dat vrouwen alles kunnen wat mannen kunnen, al dan niet beter. Maar in hetzelfde verhaal zit dat ze zo op zoek zijn naar sociale acceptatie en zo slecht tegen al dan niet bestaande druk kunnen dat ze niet hogerop kunnen komen.
Welke van de twee is het nou?
Marie_Anne schreef:Ik word ook moe van dit soort discussies, maar dan omdat er nog steeds zoveel mensen zijn die ontkennen dat in onze samenleving nog steeds allerlei vooroordelen over mannen en vrouwen bestaan. In theorie is alles mogelijk, maar de praktijk is niet altijd zo mooi.
Janine1990 schreef:Ik zie dit vraagstuk eerlijk gezegd wat anders.
Mannen aan de top vind ik logisch, van nature de jagers en gaan recht op hun doel/prooi af. Daarom geschikt voor besturingsfuncties.
Vrouwen zijn de verzorgers, de verzamelaars. Die hebben van nature hele andere kwaliteiten.
Vooroordelen zijn er ongetwijfeld, maar we moeten niet doorslaan in het voorhouden van die vooroordelen, daarmee maken we dingen JUIST ongewoon (die vrouw aan de top bijvoorbeeld).
We denken tegenwoordig veel te veel naar mijn idee. Sommige dingen moet je accepteren; de vrouw die vecht voor een topfunctie, de vrouw die graag bij haar kinderen thuis is. En hetzelfde geld voor de mannen die vechten voor die topfunctie of graag huisvader willen zijn.
Het rare is dat we alles voor iedereen moeten/willen bepalen... Zonder die rare eigenschap van de mens was het nu ook lang zo onrustig niet in het midden oosten.
SusanH schreef:Ik wil er even ingooien dat ik kindvrij een hele nare term vind. Net of kinderen het vreselijkste zijn wat je kan overkomen en dat je leven dan voorbij is. De meeste succesvolle vrouwen die ik ken zijn naast gewoon heel goed in hun werk ook nog moeder. Daar kan ik alleen maar diep respect voor opbrengen.
SusanH schreef:Ik wil er even ingooien dat ik kindvrij een hele nare term vind. Net of kinderen het vreselijkste zijn wat je kan overkomen en dat je leven dan voorbij is. De meeste succesvolle vrouwen die ik ken zijn naast gewoon heel goed in hun werk ook nog moeder. Daar kan ik alleen maar diep respect voor opbrengen.
SusanH schreef:Je kan toch ook gewoon zeggen dat je geen kind(eren) hebt. Waarom moet altijd overal een term voor worden verzonnen terwijl er al manieren zijn om het zo te zeggen dat het ook de lading dekt.