Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 20:46

Friesfanaat schreef:
Stille meelezer: Er zijn weinig voordelen aan slechthorend zijn, maar door kunnen slapen tijdens slecht weer is er wel 1 van :))

Dat is waar :D Ik hoor ook slecht en ik heb nauwelijks iets gemerkt van het onweer. Ik heb lekker geslapen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 21:20

Afbeelding

Heeft iemand ideeën om het doffe hierin wat op te helderen?
Het kistje is van ca. 1930 als ik een advertentie op marktplaats moet geloven.

Stal_Fiore

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:06

Ik zou het naar een restaurateur brengen. Of er mee naar tussen kunst en kitsch

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 00:13

Als het van koper is dan koperpoets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 10:41

Stal_Fiore schreef:
Ik zou het naar een restaurateur brengen. Of er mee naar tussen kunst en kitsch

Nou op Marktplaats staat hij massaal :')
Dus zo bijzonder is hij ook niet...

Britta31 schreef:
Als het van koper is dan koperpoets.

Zat ik ook aan te denken, al denk ik niet dat het van koper is als het op marktplaats staat voor krap een 10tje...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:14

Is het niet gewoon zo'n blikken doos? Daar doe je niet zoveel aan, je poetst alleen de kleur verder weg.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 11:32

Wellicht kun je iets proberen met was-achtig spul, om er wat meer glans op te krijgen. Maar inderdaad, wel oppassen dat je de bestaande verflaag er niet af poetst.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:27

Je zou met koperpoets aan de binnenkant een stukje kunnen testen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:30

Britta31 schreef:
Je zou met koperpoets aan de binnenkant een stukje kunnen testen.

Ik deed 'm vanmiddag even open en dacht dit precies dus!
Aan de binnenkant zit namelijk ook her en der nog die glans... Maar ik betwijfel of koperpoets hier vat op krijgt. M'n moeder zei cola..

APCIII schreef:
Wellicht kun je iets proberen met was-achtig spul, om er wat meer glans op te krijgen. Maar inderdaad, wel oppassen dat je de bestaande verflaag er niet af poetst.

Je wilt toch geen was op iets van metaal? Dat neemt toch niet op?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:47

belle_boef schreef:
Wat doen jullie als je snachts niet kan slapen. -O-

Tellen tot 4, blijven herhalen totdat je in slaap valt. Of de white Noise app aanzetten.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:48

Janine1990 schreef:
[…]

Ik deed 'm vanmiddag even open en dacht dit precies dus!
Aan de binnenkant zit namelijk ook her en der nog die glans... Maar ik betwijfel of koperpoets hier vat op krijgt. M'n moeder zei cola..

APCIII schreef:

Je wilt toch geen was op iets van metaal? Dat neemt toch niet op?

Nee, het hoeft ook niets op te nemen. Je zet er een doorzichtig laagje bovenop, waardoor de matte plekken meer glans krijgen. Een dun laagje olie zou ook kunnen, maar dat blijft zo plakkerig :)

Even een willekeurige pagina met beschrijving gequote:
Citaat:
https://www.merkelbachshop.be/metaalwas
De vaste metaalwas is samengesteld voor het beschermen en kleuren van giet- en smeedijzer, gewalst staal of plaatstaal maar ook brons en gelijkaardige legeringen.
De metaalwas vertraagt de vorming van roest/oxidatie aanzienlijk. Het metaal moet volledig bedekt zijn met de was, maar een zeer dunne laag volstaat. Geroeste oppervlaktes kunnen, na afborstelen van losse delen, met de microkristallijnwas gefixeerd worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 15:52

APCIII schreef:
Nee, het hoeft ook niets op te nemen. Je zet er een doorzichtig laagje bovenop, waardoor de matte plekken meer glans krijgen. Een dun laagje olie zou ook kunnen, maar dat blijft zo plakkerig :)

Even een willekeurige pagina met beschrijving gequote:
Citaat:
https://www.merkelbachshop.be/metaalwas
De vaste metaalwas is samengesteld voor het beschermen en kleuren van giet- en smeedijzer, gewalst staal of plaatstaal maar ook brons en gelijkaardige legeringen.
De metaalwas vertraagt de vorming van roest/oxidatie aanzienlijk. Het metaal moet volledig bedekt zijn met de was, maar een zeer dunne laag volstaat. Geroeste oppervlaktes kunnen, na afborstelen van losse delen, met de microkristallijnwas gefixeerd worden.

Oehh, ik DIY eigenlijk nooit met metalen, dus hier had ik echt geen weet van.

Bedankt!!! *\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:37

Knaagt het wel eens bij meer mensen dat een dressuurjury meer punten geeft dan dat de proef waard was? Dat je dan je protocol terugziet en je een 'het knaagt'-gevoel hebt?

Gister tweede geworden op wedstrijd, en echt iedereen had hoge punten. Onderaan stond 'nette proef'. Mijn hoofd: 'dit kon beter, die volte was te klein, ponylief sjeesde door de hoek'.

Nu mag ik blij zijn, als ze iedereen wat realistischer had gepunt was ik vast ook tweede geworden. Maar afijn :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:49

Kookaburra schreef:
Knaagt het wel eens bij meer mensen dat een dressuurjury meer punten geeft dan dat de proef waard was? Dat je dan je protocol terugziet en je een 'het knaagt'-gevoel hebt?

Gister tweede geworden op wedstrijd, en echt iedereen had hoge punten. Onderaan stond 'nette proef'. Mijn hoofd: 'dit kon beter, die volte was te klein, ponylief sjeesde door de hoek'.

Nu mag ik blij zijn, als ze iedereen wat realistischer had gepunt was ik vast ook tweede geworden. Maar afijn :D

Als perfectionist heb ik daar mee moeten leren omgaan.
Het gebeurt ook wel andersom en dan snap je het ook niet. Schouders ophalen en weer doorgaan... Het is en blijft een jurysport.

En op een gegeven moment ken je de deelnemerslijst wel een beetje en weet je wat je kansen zijn, of heb je al bij zoveel van die mensen gekeken, dat je de punten steeds beter gaat begrijpen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:02

Klopt. Tis zeker een jurysport. Maar fijn om te weten dat iemand anders het in ieder geval herkent.

Hier waren het echt bizar hoge punten. Jury zal een goede dag gehad hebben :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:36

Kookaburra schreef:
Klopt. Tis zeker een jurysport. Maar fijn om te weten dat iemand anders het in ieder geval herkent.

Hier waren het echt bizar hoge punten. Jury zal een goede dag gehad hebben :')

Je zit niet toevallig in het noorden??

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:04

Nope. Laat me raden. Jij had hetzelfde?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:09

Kookaburra schreef:
Nope. Laat me raden. Jij had hetzelfde?

Nee, ik heb al een poosje geen wedstrijden meer gereden, mijn jonge paard wordt beleerd dus ik hoop van de winter ofzo weer wat op te zoeken.
Maar ik weet er wel eentje die hier in de buurt dit nog wel eens doet :P

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:08

Kookaburra schreef:

Toevallig vandaag zoiets gehad. 2 proeven bij 2 jury´s. Geen noemenswaardige fouten of dat ik dacht dat was slecht in 1 van de proeven. toch zat er 32 punten verschil tussen de proeven. :7

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:29

En dan hebben ze allemaal dezelfde opleiding gehad :Y)
32 punten verschil is ook serieus veel. Ik denk dat ik gister 20 punten meer had dan hoe ik het had ingeschat en wat ik gemiddeld rijd :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 20:53

Kookaburra schreef:
En dan hebben ze allemaal dezelfde opleiding gehad :Y)
32 punten verschil is ook serieus veel. Ik denk dat ik gister 20 punten meer had dan hoe ik het had ingeschat en wat ik gemiddeld rijd :+

Moet toch geen verrassing zijn als je ziet hoeveel 'smaken' er hier al op Bokt voorkomen ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:29

Maar de meeste bokkers hebben er geen "opleiding cq cursus" voor gedaan janine. Neem aan dat je in een jury opleiding leert dat je allemaal een beetje hetzelfde punt. Maar aan de andere kant, als je als jury standaard een 7 geeft waarbij de buurjury een 6 geeft gaat het wel hard natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 21:37

Ladygiroc schreef:
Maar de meeste bokkers hebben er geen "opleiding cq cursus" voor gedaan janine. Neem aan dat je in een jury opleiding leert dat je allemaal een beetje hetzelfde punt. Maar aan de andere kant, als je als jury standaard een 7 geeft waarbij de buurjury een 6 geeft gaat het wel hard natuurlijk.

True... :)

Maar het zit 'm meer in dat laatste inderdaad... Ga bij verschillende jury's schrijven en je zult ze stuk voor stuk (uitzonderingen daargelaten) begrijpen, ook al liggen de punten heel ver uit elkaar.
Ze hebben weliswaar hetzelfde geleerd, maar zijn ook mensen en hebben zo hun voorkeuren.

Ik weet nog dat ik jaren geleden een B proef reed en in de eerste proef 167 had en de tweede proef 188, voor gevoelsmatig exact dezelfde proeven. Jury in de eerste proef strafte het achter de LL lopen van mijn jonge Fries op elke oefening af. Jury in de tweede proef gaf dit enkel aan op de laatste cijfers.
Volgens mij had geen van beide ongelijk...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:03

Zijn er mensen die ervaring hebben met het op wedstrijd gaan als je geen eigen trailer + auto hebt? Hoeveel ben je ongeveer kwijt? Ik zou wat mogen starten met mijn bijrijdpaard, wat ik heel graag wil, maar de wedstrijden op de stal zelf en op loopafstand zijn geen optie, want die rijdt de eigenaresse zelf.
Zijn er oproepgroepjes op facebook bijvoorbeeld, voor meerijden met elkaar? Of iets anders? Ik heb op stal niet echt de contacten om het te vragen. Ik zit in omgeving Leiden. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:08

Kan je niet beide op dezelfde wedstrijd starten?