Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:20

MoniqueT schreef:
elnienjo schreef:
Vind het vooral schokkend dat er blijkbaar geen noodvoorraad voor de ziekenhuizen aanwezig is in Nederland. Zowel wat het aantal testen betreft als beschermmateriaal. De Nederlandse overheid is duidelijk helemaal niet voorbereid op een pandemie, terwijl ze altijd roepen heel goed voorbereid te zijn op allerhande crisissen. Dat geeft toch te denken.

Niemand was hierop voorbereid. Denk je echt dat dit alleen een probleem is van de Nederlandse overheid? Hier in Spanje is het precies hetzelfde hoor.

Het is toch dom om hier niet op voorbereid te zijn? Men waarschuwt al jaren voor een pandemie dus ik schrik van de onvoorbereidheid. Ik ging er in al mijn naieviteit vanuit dat er in Nederland wel ergens een magazijn volstond met noodmaterialen, maar niet dus...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:23

Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 20-03-20 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:23

Ik heb een mondkapje, dat ik gebruikte bij speksteen bewerken. Zit dus flink wat stof in en ik heb er flink doorheen geademd. Dus die hou ik maar voor mezelf, maar gebruik ik wel. (Was van plan die ook te gebruiken om toch binnenkort een keer mijn post te halen.)

MoniqueT schreef:
Niemand was hierop voorbereid. Denk je echt dat dit alleen een probleem is van de Nederlandse overheid? Hier in Spanje is het precies hetzelfde hoor.

Nee, maar het is wel gek. Hoewel we niet precies wisten hoe en wanneer er een pandemie zou komen, was de kans op een fikse uitbraak al lange tijd aanwezig, en dan zijn mondkapjes en ander beschermend materiaal vrij standaard. Dus geen idee waarom er niet hele loodsen met dat materiaal op voorraad zijn per land.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:24

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:26

Het probleem met een enorme voorraad kapjes is dat er een houdbaarheidsdatum op zit, uit mijn hoofd een of twee jaar. Dan zou je een centrale voorraad moeten hebben en die steeds aan moeten vullen ofzo, dus het gewone dagelijkse gebruik aan moeten vullen?

Weet niet of dat werkt want ik kan me voorstellen dat vooral die ffp3 kapjes (gelukkig) relatief weinig gebruikt worden.

(Edit, post verduidelijkt)

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:27

Dank voor je uitleg, Sodera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:29

Mondkapje begin ik nog niet aan, maar ik zag vandaag wel mensen met wegwerphandschoenen in de supermarkt en dat vind ik wel heel slim. Vooral als je mandjes of karretjes aan moet raken wel fijn.

Echwel

Destination

Pandora2 schreef:
Geen enkel land was hierop voorbereid.
En dan krijg je ook nog dit...
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Gelukkig heeft, mede dankzij onze koning, China ons 5 miljoen mondmaskers geleverd.
Zijn gister toegekomen in Luik.

Wat bedoelen ze met vrijgeven? Zowel Duitsland en Frankrijk hebben beslag gelegd op de mondkapjes e.d. Daar kunnen de bedrijven nu vrij weinig aan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:30

Mondkapjes kunnen ook opnieuw gereinigd en hergebruikt worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:32

elnienjo schreef:
MoniqueT schreef:

Vind het vooral schokkend dat er blijkbaar geen noodvoorraad voor de ziekenhuizen aanwezig is in Nederland. Zowel wat het aantal testen betreft als beschermmateriaal. De Nederlandse overheid is duidelijk helemaal niet voorbereid op een pandemie, terwijl ze altijd roepen heel goed voorbereid te zijn op allerhande crisissen. Dat geeft toch te denken.

Het is toch dom om hier niet op voorbereid te zijn? Men waarschuwt al jaren voor een pandemie dus ik schrik van de onvoorbereidheid. Ik ging er in al mijn naieviteit vanuit dat er in Nederland wel ergens een magazijn volstond met noodmaterialen, maar niet dus...

Het is inderdaad echt te gek voor woorden.
Ik heb een studie gedaan in deze richting en het is echt bizar hoor hoe onvoorbereid men is.
Zowel burgers als overheid. Het kost allemaal teveel geld. En pas als de koe verdronken is dempt men de koe. Veiligheid is een ondergeschoven kindje, vaak wordt het als gezeik opgevat. Zowel in bedrijven (al dat gezeur over regels) als in andere takken. Veiligheid is toch vaak moeten optreden met zwaaiend vingertje, men vind het overdreven etc etc. Arbeidsveiligheid is goed geregeld in Nederland. We zijn daar een behoorlijke kartrekker in. Maar als de pleuris uitbreekt is dat toch een probleempje, niet in de laatste plaats omdat mensen kuddedieren zijn en je dus afhankelijk bent van de rest van de wereld/europa. Echter, kun je maar beter zo'n 'zeikend politie agentje" zijn als het op dit soort situaties aankomt. Er is een hoop weg-bezuinigd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:36

Loretta schreef:
Het RIVM krijgt toch kritiek uit alle hoeken.
Zelf snap ik ook niet waarom ze niet beter naar de WHO en China hadden geluisterd.

https://www.parool.nl/nederland/critici ... ce=twitter

Niet uit alle hoeken hoor. Altijd dezelfde hoek die altijd klaagt.
Citaat:
Een kleine, maar luidruchtige groep hekelt de Nederlandse koers. Daarbij herinneren ze aan hoe het RIVM aanvankelijk laconiek reageerde op de corona-uitbraak.

Uit jouw artikel. Een kleine groep schreeuwers. Het zou ze sieren even de beetje te dimmen nu. Als dit alles achter de rug is kunnen we terugkijken. Ook uit jouw artikel:
Citaat:
RIVM-woordvoerder Harald Wychgel reageert gelaten. “Je communiceert op basis van wat je op dat moment weet. En destijds wisten we minder dan nu. Je weet niet alles en dat maakt communicatie en advies heel erg lastig in deze situatie. De maatregelen die we adviseren zijn steeds gebaseerd op onze kennis van dat moment.”

Niemand heeft de wijsheid in pacht nu. Niemand.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:37

Emmaa_ schreef:
Mondkapje begin ik nog niet aan, maar ik zag vandaag wel mensen met wegwerphandschoenen in de supermarkt en dat vind ik wel heel slim. Vooral als je mandjes of karretjes aan moet raken wel fijn.

Die zie ik inderdaad ook al regelmatig. Sommige supermarkten hier die desinfecteren regelmatig de karretjes, maar niet na elke klant. Dus vind het inderdaad ook niet vreemd dat mensen die handschoentjes dragen. Alleen dan moet je nog zorgen dat je niet met je handen met handschoentjes aan in je gezicht gaat zitten :D want dat heb ik dus ook wel al gezien dat ze dat doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:44

Echwel schreef:
Loretta schreef:
Zelf snap ik ook niet waarom ze niet beter naar de WHO en China hadden geluisterd.

Critici ik noem het eerder roeptoeters

Precies !

Tot nu toe gaat Nederland er redelijk mee om.
Er is op dit moment nog genoeg plaats op de IC, er liggen geen mensen op straat of op de gang te sterven.
Dat er mensen heel erg ziek worden of dood gaan aan een virus of de griep gebeurt altijd al, helaas.
Het is een illusie om te denken/verwachten dat de overheid alles kan voorkomen of oplossen.

Er zijn mensen die deze crisis aangrijpen om op de overheid/regering te zeiken, maar een echte oplossing, die werkt, die hebben ze niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:44

Je kan ook een grote sjaal voor je mond en neus doen als je in de super loopt. En inderdaad, wegwerp handschoentjes aan doen voor je kar of mandje pakt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:45

Ik doe mijn boodschappen nu rechtstreeks in mijn tassen zodat ik uberhaupt geen mandje hoef te pakken. En zodra ik in de auto zit ontsmet ik mijn handen en autosleutel met 'n alcoholwipe.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:45

Karl66 schreef:
Loretta schreef:

Sinds wanneer is een groepje beroepsquerelanten uit alle hoeken?

Maar het is gigantisch onderschat. en die sussende Tweets van het RIVM aan het begin hebben toch wel een hoog "Gaat u toch rustig slapen gehalte"

Ik geef wel toe dat het iets is wat je in veel Westerse landen terug ziet. Dat heeft er misschien ook wel mee te maken dat wij nooit eerder met iets dergelijks te maken gehad hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:46

Ik was alleen mijn handen extra, meer doe ik niet, voorlopig.
En ik werk thuis.
Ook al behoor ik tot de risico-groepen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:47

Ik heb de huisarts gesproken over de nsaid's. Zij adviseert om geen nsaid's te gebruiken als het niet hoeft, omdat er inderdaad een link lijkt te zijn en er nog niet veel over bekend is.
Géén medisch advies, bel je huisarts als je twijfelt uiteraard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:48

Popstra schreef:
Je kan ook een grote sjaal voor je mond en neus doen als je in de super loopt. En inderdaad, wegwerp handschoentjes aan doen voor je kar of mandje pakt.

Ik vermoed zomaar dat de virus deeltjes heel wat kleiner zijn dan de gaatjes in de stof.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:49

Destination schreef:
Pandora2 schreef:
Geen enkel land was hierop voorbereid.
En dan krijg je ook nog dit...
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp

Gelukkig heeft, mede dankzij onze koning, China ons 5 miljoen mondmaskers geleverd.
Zijn gister toegekomen in Luik.

Wat bedoelen ze met vrijgeven? Zowel Duitsland en Frankrijk hebben beslag gelegd op de mondkapjes e.d. Daar kunnen de bedrijven nu vrij weinig aan doen.

De douane geeft het medisch materiaal niet vrij. Dus de bestellingen blijven ergens geblokkeerd staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:52

Ik zie nu in de app van de NOS zo weer een persconferentie van Rutte, maar kan er verder niets over vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:54

Ingelaste persconferentie zie ik nu.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:57

Zullen wel meer maatregelen volgen....