Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:58

Ik vind splitten echt een verschrikking.
Ooit in turkije met een groep uit eten geweest, iedereen uitgebreid eten en drinken, maar ik mocht ivm dieet (gluten en melkallergie) bijna niks.
Ik had twee cola en een betaalbaar visje met kale aardappeltjes en mocht €40 aftikken, nou sorry dat vond ik toch zo niet fair. -O-
Vooral als je bedenkt dat de rest aan de alcohol en alles erop en eraan zat.
Ik heb gewoon 2x zoveel betaald als ik verbruikt heb die avond, je gaat mij niet vertellen dat dat nog netjes is.
Gevolg is dat ik dus gewoon nooit meer met ze mee ben geweest, hoe graag ik ook mee had gewild, ik beslis graag zelf of ik 2x zoveel voor mijn etentje betaal.
Tis ook niet dat ik gierig ben, recent iemand meegenomen t-bone steak eten ergens.
Ja dat is niet goedkoop, maar dat is me niet ongevraagd in de maag gesplitst terwijl ik zelf amper gegeten had. :+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:15

Mavelle schreef:
Ik vind het raar om op het etentje zelf te vragen of het goed is dat je de rekening split bij wijze van verjaardagscadeau. Als zoiets je aangeboden wordt is dat leuk, maar daar vraag je toch niet zelf om :+ Voor mij is dat hetzelfde als vragen om een cadeautje. Hoe was het afgesproken van te voren? Waren de gasten er überhaupt op voorbereid dat ze hun eigen eten moesten betalen?

Ik vind dat ook best vreemd. Zo ik het lees heeft de jarige dus voorgesteld om de rekening te splitten en heeft zij zelf niets betaald?
Sowieso vraag ik mij ook af of de gasten er niet van uit gingen dat zij geen kosten hadden, aangezien het om een verjaardagsfeestje gaat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:53

Mjetterd schreef:
Mavelle schreef:
Ik vind het raar om op het etentje zelf te vragen of het goed is dat je de rekening split bij wijze van verjaardagscadeau. Als zoiets je aangeboden wordt is dat leuk, maar daar vraag je toch niet zelf om :+ Voor mij is dat hetzelfde als vragen om een cadeautje. Hoe was het afgesproken van te voren? Waren de gasten er überhaupt op voorbereid dat ze hun eigen eten moesten betalen?

Ik vind dat ook best vreemd. Zo ik het lees heeft de jarige dus voorgesteld om de rekening te splitten en heeft zij zelf niets betaald?
Sowieso vraag ik mij ook af of de gasten er niet van uit gingen dat zij geen kosten hadden, aangezien het om een verjaardagsfeestje gaat.

Ik neem aan dat dit over mijn bericht gaat. Ik heb van tevoren bij de uitnodiging al aangegeven een leuke avond te willen doen ipv een cadeau oid. Daar was iedereen dus van op de hoogte. De vraag van het splitten doelde er ook meer op dat ik mijn deel dan van iedereen als deel 'cadeau' kreeg zodat het voor mij gratis was.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:54

Maddoxx schreef:
Ik neem aan dat dit over mijn bericht gaat. Ik heb van tevoren bij de uitnodiging al aangegeven een leuke avond te willen doen ipv een cadeau oid. Daar was iedereen dus van op de hoogte. De vraag van het splitten doelde er ook meer op dat ik mijn deel dan van iedereen als deel 'cadeau' kreeg zodat het voor mij gratis was.

Ik denk dat dat juist verwarrend is geweest. Als ik zo'n bericht zou krijgen zou ik inderdaad denken dat het om een leuke avond gaat, en niet dat de leuke avond 'hun' kado is. Omdat er in het bericht staat 'ipv'...

Nala

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:57

Ik heb ondertussen bericht terug gekregen dat ze het gewoon vergeten zijn. Ik geloof niet dat er verwarring over was.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:00

Woww, wacht even. Je geeft een verjaardagsfeestje en gaat dan basically gewoon vragen of zij jou avond willen betalen want jij bent jarig? :+

Sorry maar dat is voor mij echt omgekeerde wereld. Het zou dan eerder moeten zijn; ´ik ben jarig jongens, ik trakteer´

Ik vind het sowieso een beetje apart om ervan uit te gaan dat zij dan voor jou betalen. :+ Toen ik mijn vrienden mee nam terrassen voor mijn verjaardag 2 jaar terug (ik werd 17 en had dus niet zoveel te besteden) heb ik het eerste rondje op mijn naam gezet omdat ik jarig was. Later in de avond was een vriend van mij zo attent om een rondje op zijn naam te doen omdat ik jarig was. :j Vond ik super lief van hem.

Maar nee, het zou nooit in mij opkomen om op mijn eigen verjaardagsgelegenheid een traktatie te opperen.
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 27-11-18 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:00

Ik kan je wel vertellen, dat als ik met een groep weg ga die allemaal veel alcohol drinken, vlees eten, 3 gangen eten etc. En die dan per se willen splitten, dan ga ik naar huis. _O-

Gelukkig zijn mijn vrienden niet zo, die overleggen. Ik ga echt niet dik betalen voor een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:01

Shaggy09 schreef:
Woww, wacht even. Je geeft een verjaardagsfeestje en gaat dan basically gewoon vragen of zij jou avond willen betalen want jij bent jarig? :+

Sorry maar dat is voor mij echt omgekeerde wereld. Het zou dan eerder moeten zijn; ´ik ben jarig jongens, ik trakteer´

Ik vind het sowieso een beetje apart om ervan uit te gaan dat zij dan voor jou betalen. :+ Toen ik mijn vrienden mee nam terrassen voor mijn verjaardag (ik werd 17 en had dus niet zoveel te besteden) heb ik het eerste rondje op mijn naam gezet omdat ik jarig was. Later in de avond was een vriend van mij zo attent om een rondje op zijn naam te doen omdat ik jarig was. :j Vond ik super lief van hem.

Maar nee, het zou nooit in mij opkomen om op mijn eigen verjaardagsgelegenheid een traktatie te opperen.

Ik snap het op zich wel hoor. Als ik thuis een feestje geef koop ik ook alleen de echte benodigdheden en zeg ik tegen m'n vrienden dat ze lekker zelf ook wat mee mogen nemen. Als je niet een hele grote vriendengroep hebt en je spreekt het van tevoren af vind ik het echt niet zo gek.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:02

Nou ja er zit een verschil tussen op een thuis feest vragen of iedereen wat lekkers meeneemt of een appje sturen of ze nog even willen betalen voor jou want jij was jarig. :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:08

Ik vind zelf iets mee moeten nemen naar een verjaardag ook wel karig eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:09

Mavelle schreef:

Tsja, als mijn vriend of ik 20 man uitnodigen voor een feestje ga ik echt niet voor iedereen sterke drank etc faciliteren. We zorgen dat er genoeg bier is om de avond eventueel door te komen en hebben wat wijn en wat fris, maar als iemand iets anders dan dat willen drinken mogen ze het lekker zelf meenemen. We leven van een starterssalaris en studiefinanciering dus anders zouden we failliet gaan op feestjes.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:10

_Barbara_ schreef:
Maddoxx schreef:

Ik denk dat dat juist verwarrend is geweest. Als ik zo'n bericht zou krijgen zou ik inderdaad denken dat het om een leuke avond gaat, en niet dat de leuke avond 'hun' kado is. Omdat er in het bericht staat 'ipv'...

Dat klopt dan toch juist? Zo zou ik het ook opvatten hoor. Dat iedereen die komt het eigen deel en deel van de jarige betaalt. Maar snap de verwarring ook wel weer, heb dit jaren geleden ook eens gehad: uitgenodigd door vriendin, die wilde ipv feestje thuis uiteten met vriendinnen. Daarna zei ze tegen mij dat ze van de cadeautjes af wilde: het was altijd ‘de 1 geeft wat om vervolgens weer wat te krijgen’ (ik vond dat trouwens juist het leuke van verjaardagen, iets geven)

Dus op de avond van het uitje: iedereen had een cadeau.. ik had toevallig toch een kleinigheidje gehaald, maar voelde me wel banketstaaf dat ik dus bijna zonder cadeau was gekomen in de veronderstelling ‘we doen geen cadeautjes meer’.

Net voor het bestellen zei de jarige dat het eerste drankje van haar was, rest eigen rekening. Dus jarige betaalde ook haar eigen eten. Achteraf had dit dus toch wat duidelijker mogen zijn, dan had ik wat meer mijn best gedaan met het cadeautje..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:14

Volgens mij is het eten voor een verjaardag al een keer aan bod is geweest.

Wij doen het altijd zo. De jarige krijgt geen cadeau en wij betalen het eten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:18

Mavelle schreef:

Als mensen allemaal sterke drank drinken ga ik dat niet allemaal halen hoor.
Wij halen bier, wijn, fris, er staat Bacardi, whiskey en likeur 43. Als ze allemaal andere sterke drank gaan drinken mogen ze dat mooi zelf meenemen :+.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:54

Nee iedereen van zijn favo cognac voorzien gaat natuurlijk niet. Althans dat is onbetaalbaar. Dus ik zou als je alleen wijn en bier hebt gewoon aangeven op je uitnodging ing dat als mensen graag iets anders willen nuttigen ze dat zelf mee kunnen nemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:58

Es_ther schreef:
Mavelle schreef:

Als mensen allemaal sterke drank drinken ga ik dat niet allemaal halen hoor.
Wij halen bier, wijn, fris, er staat Bacardi, whiskey en likeur 43. Als ze allemaal andere sterke drank gaan drinken mogen ze dat mooi zelf meenemen :+.

Ja, maar ik denk dat dat iedereen normaal vindt. Je bent namelijk geen bar. Maar feit is dat je dan dus niks MOET meenemen, er is namelijk drinken genoeg.
Het gaat om de feestjes waar je echt wel iets MOET meenemen omdat er te weinig ingekocht is door de organisator en iedereen best zijn eigen hapje en drankje meepakt. Dan vind ik het zelf ook niet echt een feestje meer, maar eerder een gezellige avond met wat vrienden. Als ik uitgenodigd wordt op een feestje verwacht ik niet zelf in mijn drank te moeten voorzien. Een vriendinnenavond op de bank met film is wat anders, dan breng ik gerust mijn eigen prik mee. :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:03

Ah zo.
Nee, onze verjaardagen staan er bekend om dat mensen hun lunch overslaan, aangezien wij 9/10 keer teveel eten in huis halen :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:04

Ik snap jou wel Gini.
Denk wel dat het een rol speelt wie er een feestje geeft.
Als mijn beste vriendin een feest geeft dan heb ik toch al een ander gevoel als bijvoorbeeld het feest van een kennis.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:26

Maddoxx schreef:

Oke, een leuke avond op je verjaardag en iedereen betaald zijn eigen deel daar kan ik dan nog wel inkomen als iedereen dat van te voren weet. Maar dat je zelf voorstelt om niet mee te betalen vind ik eigenlijk best bijzonder.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:33

Doen we hier ook met 2 vriendinnen.
Als er 1 van ons jarig is geweest gaan we uiteten of bios.
De jarige hoeft niet te betalen.
Rijden doen we omstebeurt.
Parkeerkosten worden wel betaald voor degene die rijd.
Nooit geen gezeur.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:11

Bij ons in de vriendengroep is het eigenlijk volledig normaal dat je zelf wat te drinken en te knabbelen mee neemt naar een feestje.
De meeste mensen in mijn vriendengroep zijn niet rijk. Zeg maar gerust arm. Als de gasten niet zelf iets mee zouden nemen zou er überhaupt geen feestje plaats kunnen vinden.
De mensen die wat meer te besteden hebben nemen vaak wat extra drinken en knabbeltjes mee zodat de mensen die dit niet kunnen betalen toch nog wat lekkers hebben.

Overigens doen we in deze vriendengroep verder niet echt aan cadeautjes bij verjaardagen. (uitzonderingen daargelaten uiteraard) Het op de verjaardag komen is het cadeautje al.
Zo word niemand teleurgesteld en krijgt niemand het idee dat hij/zij minder waard is dan de rest :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:18

Als ik dit alles zo lees ben ik blij dat er met mijn vrienden goed te communiceren valt. Ik had weinig te besteden omdat we aan het sparen waren voor ons huis, als ik dan werd gevraagd om uit eten te gaan gaf ik aan dat ik dit graag wilde, maar het goedkoopste van de kaart ging nemen en niet kon splitten :) wist iedereen waar hij aan toe is. Inmiddels gelukkig weer in staat de rekeningen gewoon te delen door aantal personen :))

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:10

Ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb een leaseauto en de baas betaald mijn benzinekosten. Echter, nu is het natuurlijk niet zo dat deze auto mij niks kost. Ik lever er immers iedere maand loon voor in (bijtelling).

Als vriendinnen nu ergens heen willen, is vaak de eerste reactie oh we kunnen wel met jou auto want jij rijd toch gratis! Is het raar als ik hen vraag toch een klein deel mee te betalen? Er is er namelijk ook nooit een die zegt oh dan betaal ik mee aan de parkeerkosten en ben het inmiddels wel een beetje zat dat er zo makkelijk over gedaan wordt..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:13

mrieeek schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik heb een leaseauto en de baas betaald mijn benzinekosten. Echter, nu is het natuurlijk niet zo dat deze auto mij niks kost. Ik lever er immers iedere maand loon voor in (bijtelling).

Als vriendinnen nu ergens heen willen, is vaak de eerste reactie oh we kunnen wel met jou auto want jij rijd toch gratis! Is het raar als ik hen vraag toch een klein deel mee te betalen? Er is er namelijk ook nooit een die zegt oh dan betaal ik mee aan de parkeerkosten en ben het inmiddels wel een beetje zat dat er zo makkelijk over gedaan wordt..

Benzinekosten zou ik niet vragen, die auto kost jouw geen cent extra als je met jouw vriendinnen op pad gaat, wel zou ik het netjes vinden als zij de parkeerkosten betalen en jouw vrijhouden. Ze rijden immers gratis mee.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 11:15

mrieeek schreef:

Voor de auto vind ik het wel een beetje raar als diegene moet meebetalen. Bijtelling betaal je sowieso. Parkeerkosten zou ik dan weer niet vreemd vinden als de ander meebetaalt.