Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:11

@knollentuin, uitbraak hier is voor zover ik het begrijp voornamelijk uit de wintersport gebieden opgehaald door de Nederlanders. En verspreid door de carnavalsdrukte.
Als toeristenseizoen hier goed op gang was, was verspreiding in Nederland nog sneller gegaan.

Ik denk dat niemand er aan ontkomt, waar ook ter wereld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:13

corine1981 schreef:
Kana schreef:
Hebben jullie dit filmpje al gezien?
Van kurtzgesagt, heel informatief over wat Corona met je lichaam doet.
https://www.youtube.com/watch?v=BtN-goy9VOY

Mooi filmpje, ik ga hem delen.

Ik ook!!

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:17

Monique ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat veel ouderen hier in de flat met scootmobiel en rollator toch hun boodschapjes doen..
Mijn buurvrouw 83 loopt achter rollator maar heeft medisch hulp nodig in de ochtend..
Veel hebben ook de sleutel min een kluisje bij de deur, omdat ze niet zelf uit bed kunnen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:19

tienus63 schreef:
@knollentuin, uitbraak hier is voor zover ik het begrijp voornamelijk uit de wintersport gebieden opgehaald door de Nederlanders. En verspreid door de carnavalsdrukte.
Als toeristenseizoen hier goed op gang was, was verspreiding in Nederland nog sneller gegaan.

Ik denk dat niemand er aan ontkomt, waar ook ter wereld.

Dat bedoel ik ook, nu is het de carnaval, anders was het hier bij ons geweest.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:20

Ik moest vanmorgen vreselijk lachen. Wij hebben onze kinderen een digitale leeromgeving aangeboden met lesstof die ze kunnen oefenen. Hierbij bieden we geen nieuwe lessen aan omdat niet iedereen thuis oefent waardoor we hiaten zouden krijgen.
Enfin, één van de moeders vroeg me van de week al waarom ze geen nieuwe lessen krijgen aangeboden.
Vanmorgen kreeg ik een berichtje namens haar dochter dat ze het jammer vond dat ze geen nieuwe lessen krijgen en dat ze alles van rekenen al had gedaan. Dus ik ging eventjes kijken: blok 1a heeft ze bijna af en de rest (blok 2a, 3a, 4a en 1b) heeft ze niet gedaan.
Dus ik heb geantwoord dat ik inderdaad heb gezien dat ze met blok 1a bijna klaar is en dat ze daarna ook nog de andere blokken kan maken. _O-

Mama viel eventjes door de mand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:22

tienus63 schreef:
PSvanLot schreef:
Wat ik me afvraag...

Zojuist lees ik op de liveblog van NOS dat Spanje is met ruim 17.000 besmettingen het tweede land met de meeste besmettingen, na Italië.
Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat beide landen zeer veel buitenlandse toeristen trekken die dan overal komen?

Zoiets had ik ook bedacht.
Nederland is in de winter niet echt een bestemming voor buitenlanders.
Maar Nederlanders trekken wel en masse naar de wintersport en de zon in de winter.
Net als zovele burgers uit andere landen.
Drukke plekken zijn overduidelijk wel broeinest voor overdracht gebleken.

Vlak voordat Corona in Wuhan losbrak ben ik nog in Amsterdam geweest. Het was daar echt ontzettend druk toen. Ik vraag me af hoe het er nu uit ziet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:27

Jessix schreef:
Oh dat is mooi zeg van Jumbo!

Dat is echt een goed idee!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:28

Ik vind het sinds gister hier eindelijk wat rustiger bij en in het winkelstraatje waar onze twee supermarkten zitten.

Eergister en de dagen ervoor leken mensen hier vakantie te vieren. Overal mensen. Ik was daardoor net de honden uitgeweken naar een normaal doordeweeks rustig wandelgebied. Maar hier was het werkelijk of er geld uitgedeeld werd zo druk. Dat ik er weer ben vertrokken. Kinderen in groepjes aan het skeeleren. Ouderen die in het zonnetje in een kring rond bankjes zaten met hun rollators en scootmobiels. Vogelspotters met hun camera's die gezellig volgens mij op excursie waren. Mensen die in groepjes aan het hardlopen waren. Vaders denk uit de wijk erachter die met elkaar en hun kinderen samen gingen vissen. Ik kan er nog met mijn pet niet bij.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 20-03-20 12:29, in het totaal 3 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:28

Heel rustig, een kennis stuurde me een foto van de warmoesstraat, normaal kun je er over de koppen lopen, nu liepen er 3 mensen. Even wat anders, op fb gaat een advertentie rond vaan ffp2 maskers van 3m, met een 06 nummer er bij. Dat lijkt me toch niet de bedoeling, ik heb het dan ook gemeld bij fb.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:30

Echwel schreef:
Monique ik kan alleen voor mezelf spreken als ik zeg dat veel ouderen hier in de flat met scootmobiel en rollator toch hun boodschapjes doen..
Mijn buurvrouw 83 loopt achter rollator maar heeft medisch hulp nodig in de ochtend..
Veel hebben ook de sleutel min een kluisje bij de deur, omdat ze niet zelf uit bed kunnen

Het was ook vooral algemeen bedoeld. Ik kan me voorstellen dat een mevrouw als zij nu ook hulp uit de omgeving krijgt om boodschappen te doen? Kinderen, buren, etc.

Mijn buurvrouw van 79 helpt al jaren een nog oudere dame met boodschappen elke donderdag, maar heeft nu ook aangegeven dat ze toch echt verwacht dat de eigen kinderen dat nu met die dame gaan doen (ha, haar dochter heeft dat trouwens aangegeven, zelf durft ze dat niet).

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:33

Hier in het dorp ook veel gesloten, schoonheidsalons, zelfstandigen met kleding, schoenen, cadeau's etc.
Eigenlijk alleen de levensmiddelen winkels en drogisterijen zijn nog open.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:37

Ik denk dat de meeste vitale ouderen idd graag 's ochtends komen, dat zie ik hier ook, die zijn meestal wel vroeg in de supermarkt. Mensen die minder vitaal zijn en bijv aangekleed worden, wellicht hadden zij ook al hulp bij het boodschappen halen? Ik wil ook wel als vallende in de risicogroep door een autoimmuunziekte met medicatie die mijn afweer afbreekt, dan winkelen. Maar ben nog lang geen 65+ Heb wel moeite met winkelen nu, wil natuurlijk voor ons gezin eten in huis hebben. Mijn man draait nu al overuren door het corona gebeuren en werkt helaas dus niet vanuit huis. Zou graag winkelen over willen slaan, mensen lijken nog wel brutaler dan voorheen en voel mij daar niet fijn tussen nu. Hoef je natuurlijk niet ziek voor te zijn, haha, denk dat iedereen zich momenteel ongemakkelijk voelt. Online boodschappen was een drama hier, maar gelukkig is de mc drive nog open :D

Overigens zie ik hier nu wel verschil in drukte buiten dan aan het begin van deze rare week. Neemt nu echt wel af, ik kan de wandelaars en fietsers hier in natuurgebied zien, wat begin van de week extreem druk was, daar zie je nu bijna niemand meer. Ook de kinderen die eerst nog in groepjes langs fietsten, neemt nu echt af. Auto's rijden nog wel veel langs, daar zie ik weinig verschil in.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:40

Afbeelding
Mag deze hier? Even wat luchtigheid :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:41

De lessen vallen toch een beetje tegen veel opdrachten zijn komen te vervallen waar ik dan natuurlijk al een begin aan heb gemaakt. Presentatie's moeten maar gefilmd worden en foto's opdrachten.

Volgens mij zijn ze even vergeten dat we zo min mogelijk naar buiten moeten maar ga maar foto's maken. Sommige dingen weiger ik ook om te maken. Misschien ook omdat ik door ga met stage en heel veel thuis zitten ondanks dat we allemaal in de zorg zitten. Nu wou ik ook zelf door omdat ik nu al merk dat ik van het thuis zitten helemaal gek wordt en mijn oude slechte gewoonten weer terugkomen. En ik wil ondanks de slechte tijden toch anderen kunnen helpen. Maar goed ik denk dat geef de leerlingen die wel doorgaan minder opdrachten omdat het voor mijn idee belangrijker is om juist nu te gaan helpen en zorg te verlenen aan anderen dan dat ik een fotoboek ga maken.... Maar goed wie ben ik om dat te bepalen haha

Even wennen de Skype lessen ook handig als je microfoon het niet doet door weet ik veel wat. Motivatie (behalve voor stage) is ook wel ver te zoeken momenteel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:51

Zo geen idee of het helpt maar geeft wel een goed gevoel.
Wij wonen in een appartementen complex, met alleen een trappenhuis.
Normaal wordt deze iedere maandag schoon gemaakt, tenminste geveegd, gedweild, ramen gezeemd.
Maar deze week niet gedaan.
Dus hop zelf een bezem gepakt, alle trapleuningen, buitendeur, brievenbussen etc allemaal schoon gemaakt met een sopje met dettol.

Gisteren alle deuren, keukenkastjes er al mee schoon gemaakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:55

Vind het alleen wel weer zo kudde gedrag als ik zie hoe druk het is bij de Hornbach. Gisteren middag en avond parkeerplaats helemaal vol toen ik langs reed.

Interessant filmpje. Heb op het moment best last van droge handen dit kom alleen niet door handen wassen, want op de moestuin alleen slootwater tot mijn beschikking. Maar wel gemerkt dat kleigrond op je handen dat dit ook je handen uitdroogt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:55

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
Zoiets had ik ook bedacht.
Nederland is in de winter niet echt een bestemming voor buitenlanders.
Maar Nederlanders trekken wel en masse naar de wintersport en de zon in de winter.
Net als zovele burgers uit andere landen.
Drukke plekken zijn overduidelijk wel broeinest voor overdracht gebleken.

Vlak voordat Corona in Wuhan losbrak ben ik nog in Amsterdam geweest. Het was daar echt ontzettend druk toen. Ik vraag me af hoe het er nu uit ziet.

Heerlijk rustig :D ( ik woon in Amsterdam )

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:58

Hier gaan allerlei buren de voortuin met elkaar op knappen.

Ik snap het wel je kunt nu dingen doen waar je normaal niet aan toe komt, ik zit ook te denken om een kamer opnieuw te behangen daar denk ik al een jaar aan, als het op lockdown gaat kun je ook niks meer halen dan is het fijn als je al spullen in huis hebt :o dan ga ik wel alleen de spullen halen

Ben heel benieuwd wat de cijfers gaan doen en of er nog extra maatregelen gaan komen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 20-03-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:01

@Tanya die is wel grappig inderdaad! Vraag me wel af of dat hier geplaatst “ mag” worden :=

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:13

Ik moest net nog even naar de media markt. Was erg rustig vergeleken met normaal. Wel de eerste mensen gezien met mondkapjes. Eigenlijk vind ik omdat er al schaarste in mondkapjes is, dat ze alleen nog maar gebruikt mogen worden door het zorgpersoneel die zo hard hun best doen om mensen met Corona te helpen/redden met het gevaar voor hun eigen gezondheid.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:13

Pindabear schreef:
Ik moest net nog even naar de media markt. Was erg rustig vergeleken met normaal. Wel de eerste mensen gezien met mondkapjes. Eigenlijk vind ik omdat er al schaarste in mondkapjes is, dat ze alleen nog maar gebruikt mogen worden door het zorgpersoneel die zo hard hun best doen om mensen met Corona te helpen/redden met het gevaar voor hun eigen gezondheid.

Maar niet alle mondkapjes zijn geschikt voor de zorg

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:16

Pindabear schreef:

Misschien zijn het homemade mondkapjes? Of hadden ze ze al voordat het hier echt crisis werd?

Vind het vooral schokkend dat er blijkbaar geen noodvoorraad voor de ziekenhuizen aanwezig is in Nederland. Zowel wat het aantal testen betreft als beschermmateriaal. De Nederlandse overheid is duidelijk helemaal niet voorbereid op een pandemie, terwijl ze altijd roepen heel goed voorbereid te zijn op allerhande crisissen. Dat geeft toch te denken.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:17

Dat zou inderdaad ook kunnen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:18

elnienjo schreef:
Vind het vooral schokkend dat er blijkbaar geen noodvoorraad voor de ziekenhuizen aanwezig is in Nederland. Zowel wat het aantal testen betreft als beschermmateriaal. De Nederlandse overheid is duidelijk helemaal niet voorbereid op een pandemie, terwijl ze altijd roepen heel goed voorbereid te zijn op allerhande crisissen. Dat geeft toch te denken.

Niemand was hierop voorbereid. Denk je echt dat dit alleen een probleem is van de Nederlandse overheid? Hier in Spanje is het precies hetzelfde hoor.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:18

MightyMike schreef:
Ik denk dat de meeste vitale ouderen idd graag 's ochtends komen, dat zie ik hier ook, die zijn meestal wel vroeg in de supermarkt. Mensen die minder vitaal zijn en bijv aangekleed worden, wellicht hadden zij ook al hulp bij het boodschappen halen? Ik wil ook wel als vallende in de risicogroep door een autoimmuunziekte met medicatie die mijn afweer afbreekt, dan winkelen. Maar ben nog lang geen 65+ Heb wel moeite met winkelen nu, wil natuurlijk voor ons gezin eten in huis hebben. Mijn man draait nu al overuren door het corona gebeuren en werkt helaas dus niet vanuit huis. Zou graag winkelen over willen slaan, mensen lijken nog wel brutaler dan voorheen en voel mij daar niet fijn tussen nu. Hoef je natuurlijk niet ziek voor te zijn, haha, denk dat iedereen zich momenteel ongemakkelijk voelt. Online boodschappen was een drama hier, maar gelukkig is de mc drive nog open :D

Overigens zie ik hier nu wel verschil in drukte buiten dan aan het begin van deze rare week. Neemt nu echt wel af, ik kan de wandelaars en fietsers hier in natuurgebied zien, wat begin van de week extreem druk was, daar zie je nu bijna niemand meer. Ook de kinderen die eerst nog in groepjes langs fietsten, neemt nu echt af. Auto's rijden nog wel veel langs, daar zie ik weinig verschil in.

Waar woon je, MightyMike? Misschien dat een bokker kan helpen met boodschappen doen?

Mocht er een bokker zijn in de regio Wijchen die risico loopt en geen boodschappen wil/durft/kan doen, dan laat maar weten. Ik kan helpen.

Wel contactloos overdragen, ik werk in de kinderopvang, dus ik wil geen risico mensen potentieel besmetten.