Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:07

Maar een vrouwenquotum gaat geheid leiden tot het aannemen van vrouwen terwijl een mannelijke kandidaat mogelijk geschikter is, omdat anders het quotum niet gehaald word.

Ik vind het absoluut te zot voor woorden en denk dat het de kwaliteit op de werkvloer niet ten goede komt.
Ja zeker zijn er goede vrouwen op de werkvloer en tuurlijk zou geslacht niet uit moeten maken, maar ik denk dat er wel meer mannen zijn die überhaupt geïnteresseerd zijn in een topfunctie.
Uiteindelijk zijn er genoeg vrouwen die ZELF besluiten niet voor die topfunctie te gaan vanwege een gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:28

Magrathea schreef:
Diverse teams doen het beter, zo simpel is het.

Zo simpel is het helemaal niet.

Wat is divers?
Iemand aannemen met een andere huidskleur, een ander geloof, een ander geslacht, een andere politieke opvatting, een andere sexualiteit, een andere opleiding, een ander land van herkomst, een andere hobby, een andere smaak mbt lievelingspizza?

Teams met soortgelijke mensen werken juist beter.
Je gaat toch geen bioloog aannemen om een maanraket te bouwen?
Of een Syrische analfabeet om rechtsadvies te geven?

Uiteindelijk is iedereen uniek en zorgt iedereen voor een stukje diversiteit in een team.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:06

De discussie is helaas weer aangewakkerd, en aangezien ik maar beter niet op FB kan reageren op de betreffende FB'ers moet ik hier mijn unpopulair opinion uit.

Het kan me geen reet schelen welke kleur onze Pieten hebben. Het kan me wel schelen dat er kennelijk mensen zijn die geen problemen hebben met het vieren van een feest op een manier die kwetsend is voor anderen. En waarom? Omdat we zelf geen flauw idee hebben welke rol wij hebben gespeeld in de slavernij want o wee als we daar iets over zouden leren. Terwijl dit in andere delen van het koninkrijk juist hoofdzakelijke geschiedstof is.
Of het nu waar is of niet dat zwarte piet een aftreksel is van een slaaf, boeit me niet. Het is naar mijn idee wel aannemelijk te maken, maar het gaat toch om het gevoel dat mensen erbij hebben?
Daarbij, een kind ziet het verschil in kleur toch niet zolang Piet niet herkenbaar is als papa/mama/buurman/buurvrouw :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:13

Sodera schreef:
Maar een vrouwenquotum gaat geheid leiden tot het aannemen van vrouwen terwijl een mannelijke kandidaat mogelijk geschikter is, omdat anders het quotum niet gehaald word.

Ik vind het absoluut te zot voor woorden en denk dat het de kwaliteit op de werkvloer niet ten goede komt.
Ja zeker zijn er goede vrouwen op de werkvloer en tuurlijk zou geslacht niet uit moeten maken, maar ik denk dat er wel meer mannen zijn die überhaupt geïnteresseerd zijn in een topfunctie.
Uiteindelijk zijn er genoeg vrouwen die ZELF besluiten niet voor die topfunctie te gaan vanwege een gezin.

Het heeft in het verleiden geheid geleid tot het afwijzen van vrouwen die mogelijk geschikter waren.

En ja, voor je gezin kiezen is vast een evidente keuze als je man meer betaald krijgt voor hetzelfde of minder werk, wat ook nog eens vaak zo is. Maar da's een heel andere discussie. :)
Edit: en dan hebben we het nog niet eens over de nog steeds enorm ingebakken rol van de vrouw in de samenleving en het gezin (ook ten nadele van mannen trouwens)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:40

enzino schreef:
Magrathea schreef:
Diverse teams doen het beter, zo simpel is het.

Zo simpel is het helemaal niet.

Wat is divers?
Iemand aannemen met een andere huidskleur, een ander geloof, een ander geslacht, een andere politieke opvatting, een andere sexualiteit, een andere opleiding, een ander land van herkomst, een andere hobby, een andere smaak mbt lievelingspizza?

Teams met soortgelijke mensen werken juist beter.
Je gaat toch geen bioloog aannemen om een maanraket te bouwen?
Of een Syrische analfabeet om rechtsadvies te geven?

Uiteindelijk is iedereen uniek en zorgt iedereen voor een stukje diversiteit in een team.

Verschillende mensen binnen een val gebied, team met jonge en oudere mensen, mannen, vrouwen,etc. Ook binnen een vakgebied is er voldoe de diversiteit.
Dus ja, simpel is het wel.
Maar er zijn veel vooroordelen, al dan niet bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:03

Inderdaad simpel, want dan neem je gewoon aan wie je wilt en vervolgens vind je 1 ding dat afwijkt van de groep en heb je netjes aan "diversiteit" gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:10

Magrathea schreef:
LadyMadonna schreef:
Daar op in hakend (NAV het nieuws gister): en die functie moet bekleed worden door de persoon die daar het best voor gekwalificeerd is, ongeacht geslacht. (Het ging gister weer over een vrouwen quotum in de hoge functies)

Ik cringe hier altijd zo hard van. Dus als je meer vrouwen in gaat zetten gaat de kwaliteit achteruit.

Dit is echt zo ontzettend niet wat ik zeg....

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:21

Janine1990 schreef:
De discussie is helaas weer aangewakkerd, en aangezien ik maar beter niet op FB kan reageren op de betreffende FB'ers moet ik hier mijn unpopulair opinion uit.

Het kan me geen reet schelen welke kleur onze Pieten hebben. Het kan me wel schelen dat er kennelijk mensen zijn die geen problemen hebben met het vieren van een feest op een manier die kwetsend is voor anderen. En waarom? Omdat we zelf geen flauw idee hebben welke rol wij hebben gespeeld in de slavernij want o wee als we daar iets over zouden leren. Terwijl dit in andere delen van het koninkrijk juist hoofdzakelijke geschiedstof is.
Of het nu waar is of niet dat zwarte piet een aftreksel is van een slaaf, boeit me niet. Het is naar mijn idee wel aannemelijk te maken, maar het gaat toch om het gevoel dat mensen erbij hebben?
Daarbij, een kind ziet het verschil in kleur toch niet zolang Piet niet herkenbaar is als papa/mama/buurman/buurvrouw :Y)

Zelfs Gerda in Sesamstraat had zo een 30 jaar geleden al een item over dat zwarte Piet echt niet zo leuk is voor zwarte kinderen. Toen hadden ze dat item direct groot moeten uitlichten. In die tijd veranderde er wel vaker wat aan pieten en het feest zonder dat heel Nederland op zijn achterste benen kwam te staan.
Zonde dat er toen nooit iets mee is gebeurt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:46

Ja ik dacht eerst, wat een gezeur laat het lekker. Maar na even denken vind ik het belangrijker dat er, zo blijkt, écht mensen zijn die zich er gekwetst om voelen.

Ik vond wel dat nieuwsitem waarbij een kind werd geïnterviewd over kleuren pieten super leuk. Er werd hem gevraagd wat hij vond van groene Piet, en toen zei hij ja hij is een beetje misselijk maar als dat over is is hij gewoon weer zwart _O-

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:56

Sintara schreef:
Ja ik dacht eerst, wat een gezeur laat het lekker. Maar na even denken vind ik het belangrijker dat er, zo blijkt, écht mensen zijn die zich er gekwetst om voelen.

Ik vond wel dat nieuwsitem waarbij een kind werd geïnterviewd over kleuren pieten super leuk. Er werd hem gevraagd wat hij vond van groene Piet, en toen zei hij ja hij is een beetje misselijk maar als dat over is is hij gewoon weer zwart _O-

Geniale opmerking _O-

De ergste die ik onlangs las in een discussie is dat iemand zegt: ‘het maakt voor die kinderen toch niet uit wat voor kleur Piet heeft? Het gaat tenslotte om het feest.’
Dat er een reactie onder staat: ‘daar gaat het helemaal niet om! Wij moeten ons gewoon niet alles laten afpakken.’
Ik moest er gewoon om lachen, zo kortzichtig verzin je het toch niet?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:01

Mij interesseert t ook niks hoe pieten eruit zien, voor zo’n roetveeg is m’n kind minder bang denk ik.
Uiteindelijk gaat dat hele feest om de cadeaus en het snoep dus denk eigenlijk dat het voor de kinderen niks uitmaakt.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:23

Ik blijf erbij dat, als dit de dingen zijn waar je je zo druk om maakt (de kleur van zwarte piet), dat je je dan heel erg gelukkig mag prijzen in je leven. :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:30

__Sannne schreef:
Ik blijf erbij dat, als dit de dingen zijn waar je je zo druk om maakt (de kleur van zwarte piet), dat je je dan heel erg gelukkig mag prijzen in je leven. :j

Ik denk, of eigenlijk ik weet... Dat het voor een bepaald slag mensen totaal niet zo ligt.
Zeker niet als de verhalen over slavernij in je familie zitten. Ik bedoel welke Nederlander uit Nederland weet er nu dat neger vertaald werd naar slaaf? Oude woordenboeken zijn hier het bewijs van. En ik maar denken dat het een keurig woord voor zwarte is.
Of als je dagelijks aan je huidskleur herinnert wordt om andere redenen...

Zie het een beetje als een onbedoelde onenigheid waarbij iemand gekwetst is. Vaak is dat door wie iemand is dat hij of zij zich gekwetst voelt. De andere persoon heeft dit niet kwetsend bedoeld, en zegt dit ook.

Helaas neemt dit het gevoel niet weg. Dat is je eigen interpretatie. Ik denk dat iedereen wel zo'n situatie kent of heeft meegemaakt. Pijn voelen en weten dat iemand het niet zo heeft bedoeld. Het neemt de pijn niet weg. Of welk gevoel je er ook bij had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:32

Er zijn heel veel (veel te veel!) plekken voor de zwartepietendiscussie. Niet hier ook nog alsjeblieft. -O-

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:40

Anoniem schreef:
Er zijn heel veel (veel te veel!) plekken voor de zwartepietendiscussie. Niet hier ook nog alsjeblieft. -O-

Mee eens..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:12

Dat vind ik nog het ergste. 'Ik word zo moe van al die mensen die racisme/konolialisme steeds ter sprake brengen! Kun je dat net ergens anders doen?' Joh als je een beetje op hebt gelet in dit topic zie je dat discussies gemiddeld een pagina duren, dat overleef je toch wel? :o

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:19

Ja, over onpopulaire meningen. Aangezien heel veel mensen wat vinden over zwarte piet is daar niks onpopulair aan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:35

fransje23 schreef:
Rytir schreef:

Mwa, valt mee hoor. Ik heb vrij veel mensen met hoge functies in de familie, van artsen, professors, tot mensen in de hoge raad en die dragen stuk voor stuk geen make-up.

De hogere functies op het gebied van wetenschap, geneeskunde en overheid is het niet zo'n issue. Bij pretentieuze functies (zuid as, financing, grote advocatenkantoren) en dus ook torenhoge salarissen speelt dat echt wel een rol...

Oh ja, een arts verdiend geen hoog salaris?

Uiteindelijk gaan ze ook bij grote bedrijven voor kwaliteit boven uiterlijk. Er verzorgd uit zien betekent niet per definitie make up, al denken sommige mensen van wel.[/quote]

Ik zeg nergens dat een arts of de andere genoemde beroepsgroepen geen hoog salaris verdienen (en krijgen). Bij de zeer commerciële genoemde partijen is uiterlijk echter wel heel belangrijk. Daar kom je echt niet zomaar verder op je flatjes, h&metje en naturel uiterlijk. Tenzij je naturel al doutzen looks hebt :Y) Eerlijk? Nee. Maar dat is nu nog wel de praktijk zoals ik zie en meemaak in, nogmaals de eerder genoemde, beroepen.

Edit; de quote doet raarrr :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 07:25

Vrouwen zijn simpelweg vaak minder geschikt voor topfuncties omdat ze willen baren en part-time willen gaan werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:09

elnienjo schreef:
Vrouwen zijn simpelweg vaak minder geschikt voor topfuncties omdat ze willen baren en part-time willen gaan werken.

Ja, alle vrouwen ja :')

Zo hou je het ook wel in stand natuurlijk :) het is tegenwoordig gelukkig een keuze om kinderen te krijgen en om parttime te gaan werken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:14

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:

Ja, alle vrouwen ja :')

Zo hou je het ook wel in stand natuurlijk :) het is tegenwoordig gelukkig een keuze om kinderen te krijgen en om parttime te gaan werken.

Ik ben bewust kindvrij (maar evengoed geen carrieretijger), maar veel vrouwen kiezen op 'n gegeven moment toch voor kinderen en dan schakelen ze terug ondanks dat ze wel de potentie en hoge opleiding hadden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:29

fransje23 schreef:
Sanet schreef:
Unpopulair opinion (?): voor topfuncties moet je top mensen hebben (ook in de zorg, over mensen hun rug/ziekte!), en ja, die zijn duur en terecht (vaak!).
If you pay peanuts, you get monkeys.. En je wilt op dat soort functies geen monkeys.

Maar wat is de grens tussen duur en overbetaald? Kwaliteit kost geld maar soms is het ook gewoon bizar veel, m.i. soms teveel.
Voor sommige functies is er een heel "oude jongens krentenbrood " circuit waardoor de salarissen exorbitant hoog zijn en blijven.

Kwaliteit kost geld... hmmmm, dan mag onze huisarts (en diens assistentes) maar eens even heel gauw het loon van een dagbesteder gaan krijgen. -:(- Maar dat is even off-topic. De tekst gaf gewoon even een trigger voor een flinke frustratie van mijn kant. ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:31

En daarnaast durven vrouwen minder te onderhandelen over salaris, dus is het niet heel gek dat wij gemiddeld verdienen....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:36

Anoniem schreef:

Dank u. _/-\o_

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 09:09

liekec schreef:
En daarnaast durven vrouwen minder te onderhandelen over salaris, dus is het niet heel gek dat wij gemiddeld verdienen....

Das toch idioot, dat je salaris afhangt van je onderhandelingstechnieken en niet van je kwaliteiten :=