Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:33

@Vealousz, misschien splitten als in de zin ik doe het totale bedrag delen door 5 mensen? In plaats van ieder zijn gerecht en drankjes optellen en dat terug vragen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:46

Shaggy09 schreef:
Oh zo, oops niet goed gelezen. :')
Dat vind ik ook echt niet kunnen, zeg dan gewoon; hey ik lust geen cola, heb je nog iets anders te drinken

Waarom niet gewoon zelf wat meenemen? Een fles cola bij de aldikost 40 ct? kun je een lange rit mee doen. Ik krijg altijd de kriegel van mensen die altijd vinden dat ze wel met anderen mee kunnen eten/drinken, maar niks zelf aanbieden. Zou ik erg snel klaar mee zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:00

Nee eens, maar ik ga er niet van uit dat als iemand een keer wat drinken van mij vraagt dat diegene gelijk nooit zelf iets meeneemt. Je moet mensen wel een kans geven vind ik.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:23

Meestal als ik met iemand een uitje maak en we moeten wat verder rijden, neem ik van alles mee voor ons beide, of voor allemaal als we met meer zijn. Dat doe ik eigenlijk altijd uit gewoonte al en dat hebben we ook van huis uit meegekregen. Mijn moeder voorzag(voorziet) ons dan meestal ook van genoeg eten en drinken voor een hele week. :+

In dit geval had ik even zoiets van, nu maar eens even niet. (Ik wist dat ze het spul niet lustte wat ik meenam) Ik was sowieso al degene die haar een plezier deed met dit uitje, zij kwam er mee bij mij (dat was al voor de pizzadate) en ik dacht, ach waarom niet. Is iets wat ze heel leuk vond en voor haar ook wel bijzonder en over t algemeen kunnen we het best prima vinden ondanks haar beperkingen. Je moet er mee weten om te gaan.
Maar na dat onverwachte gedoe met rekening splitten bij de pizzeria was ik niet meer in zo'n vrijgevige bui en inderdaad.. hoe moeilijk kan het zijn om gewoon zelf een blikje of fles van de aldi mee te nemen? En ook qua eten ben je bij de aldi helemaal niet duur uit, plus ik neem aan dat men over t algemeen ook wel eea in huis heeft.
Ik had echt nooit verwacht dat ze het dan zo even bij mn ouders uit de kast zou pakken. :=

Bovenstaande opmerkingen ben ik t ook wel een beetje mee eens, als ze geen familie was geweest, had ik haar nooit een keer in mijn leven gehad of laten blijven. Behalve de stoornis heeft ze ook wel wat narcistische trekjes.
Punt is een beetje dat de rest van haar familie, ouders, broers, echt de liefste mensen zijn die je kunt bedenken, maar met name haar ouders, zien niet echt in wat voor persoontje hun dochter is. Nou is zij vroeger als kind heel erg ziek geweest, op randje van de dood, dus die ouders zijn altijd super beschermend en heel erg meegaand voor haar geweest en nog steeds. Dat heeft haar persoonlijkheid geen goed gedaan helaas.
Dus vanwege hun bewaren we liever de vrede.

Echter ga ik straks nog wel een gesprekje met haar hebben, want omgaan kunnen met zo iemand gaat tot zover, voel nu echt over me heen gelopen en daar pas ik voor.
Plus ook besloten het contact voorlopig maar even tot het absolute minimum te beperken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:27

Shaggy09 schreef:
Ik doe met een vriendin als we naar de stad gaan meestal de parkeerkosten betalen in ruil voor dat zij rijd met haar auto. Als we echt ver weg gaan als in tientallen kilometers verderop dan zouden we gewoon benzinekosten delen door twee :)

Dat is dan ook weer gierig. Km prijs van een auto is ruwweg gerekend benzinekost x2.
Dus het zou logischer zijn dat degene die meerijdt al de benzine betaalt, degene van wie de auto is heeft de andere helft al betaald; als die nog eens de helft van de benzine betaalt, heeft die 3/4 van de kosten betaald en degene die meerijdt 1/4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:29

Sclimpre schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik doe met een vriendin als we naar de stad gaan meestal de parkeerkosten betalen in ruil voor dat zij rijd met haar auto. Als we echt ver weg gaan als in tientallen kilometers verderop dan zouden we gewoon benzinekosten delen door twee :)

Dat is dan ook weer gierig. Km prijs van een auto is ruwweg gerekend benzinekost x2.
Dus het zou logischer zijn dat degene die meerijdt al de benzine betaalt, degene van wie de auto is heeft de andere helft al betaald; als die nog eens de helft van de benzine betaalt, heeft die 3/4 van de kosten betaald en degene die meerijdt 1/4.

Heb jij echt zin om daarover te gaan hannesen als je met iemand meerijdt of iemand met jou meerijdt? Ik wil gewoon een paar euro benzinevergoeding als we meer dan 10km rijden, mijn auto en de kosten ervan zijn verder mijn verantwoordelijkheid.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:33

Nee, maar ik vind het logisch vinden als je meerijdt om aan te bieden de benzinekosten te betalen, en niet om aan te bieden de helft van de benzinekosten te betalen.
Voor 10km gaat niemand gaan rekenen, het is wat anders als je bv samen op vakantie gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:36

Als ik met een vriend of vriendin op vakantie ga zou ik echt nooit verwachten dat iemand de volledige benzinekosten op zich zou nemen en ik zou er ook niet echt van gecharmeerd zijn als iemand dat aan mij vraagt. Kosten voor de auto heb je ook als je niet op vakantie gaat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:45

Lol nu ik het teruglees idd, ik klink echt als mijn oude juf _O- Neeee dat wil ik helemaal niet, vreselijk!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:59

Wij hebben 1x met de meidengroep onenigheid gehad met het betalen van een rekening in het restaurant. 2 vriendinnen gaven aan geen voorgerecht te hebben gehad en wilden niet volledig delen. Toen niks over gezegd en met de andere 6 het overige bedrag gesplit. Kwamen we later aan het rekening waarom die 2 zo'n raar bedrag hadden betaald. Hadden ze zelfs het extra bakje maya en patat door 8 gedeeld.... De keer erna met zijn allen eten hebben we vooraf gelijk gezegd, de rekening gaat door 8, onafhankelijk wie wat drinkt/eet, want dat gezeur van de vorige keer willen we niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:00

Sclimpre schreef:
Shaggy09 schreef:

Afhankelijk van waar je parkeert hoeft dat helemaal niet gierig te zijn. Parkeerkosten kunnen best hoog zijn ... :(

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:08

Da's waar. Als het een klein eindje rijden is en een dure parking.
Ik reageerde meer op het 2de stuk, slecht gequoted dus !

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:21

Sclimpre schreef:
Da's waar. Als het een klein eindje rijden is en een dure parking.
Ik reageerde meer op het 2de stuk, slecht gequoted dus !

Achso, Tja, dat is denk ik afhankelijk van de afspraken tussen de personen. als iemand met mij meerijdt ben ik blij als ik de helft van de brandstofkosten krijg. De rest v.d. kosten ben ik toch al kwijt. Tenzij ik op zijn/haar verzoek rijdt en dus niet op eigen initiatief. Dan is het een iets andere situatie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:30

Sclimpre, bedoel jij te zeggen dat degene die met de auto rijd al kosten heeft aan de auto zelf en daarom niks van de tank hoeft te betalen? :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:31

Telpeva schreef:
Lol nu ik het teruglees idd, ik klink echt als mijn oude juf _O- Neeee dat wil ik helemaal niet, vreselijk!

Hahaha :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:36

Shaggy09 schreef:
Sclimpre, bedoel jij te zeggen dat degene die met de auto rijd al kosten heeft aan de auto zelf en daarom niks van de tank hoeft te betalen? :+

Dat vind ik wel logisch, ja. Als je eens zoekt op prijs per km vind je de reële kost wat een gereden km kost. Dat is ongeveer het dubbele van enkel de brandstofkost.
Daarom vind ik het logisch om als je een flink eind samen gereden hebt aan te bieden de brandstof te betalen, dan heeft elk ongeveer evenveel betaald.
Of natuurlijk om de beurt rijden, dan moet er niks betaald worden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:43

Ik zou het wel heel gierig vinden als ik met jou een dagje weg zou gaan en je zou willen dat ik de volledige benzinekosten betaal. Je gaat immers samen. Daarnaast vind ik het nogal een dooddoener om geld te rekenen voor het rijden van de auto. Ja , als je iets gebruikt slijt het. Maar het is een vervoersmiddel en is niet gemaakt om stil te staan.

En als je geld gaat vragen omdat je wegenbelasting hoog is dan weet ik niet zo goed wat ik zou doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:46

Als je wegenbelasting te hoog is moet je een goedkopere auto gaan rijden. Ik zou het echt niet durven om aan vrienden te vragen of ze gebruiksslijtage aan mijn auto willen meerekenen in hun bijdrage :o Ook al ga je wel op vakantie en je krijgt een klapband oid. Ja, je band zal het de afgelopen km's wat zwaarder te verduren hebben gehad, maar uiteindelijk rij jij er x aantal jaar op en slijt je ze dan ook af.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:50

Ik denk dat het meestal andersom is. Degene die rijdt vraagt helemaal niets, en degene die meerijdt biedt aan te betalen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:52

Ik ook niet.. maar heb zelf nooit een vergoeding gevraagd eigelijk. Als we samen gaan, denk ik daar niet aan. Maar andersom om, en zou niet weten of ‘de ander’ dit wel had verwacht?

Toevallig laatst wel iemand gevraagd of ik mee mocht rijden en zou dan benzinekosten betalen. We gingen naar hetzelfde ‘evenement’ zo’n 50 km verderop. Maar vind het dan lastig om te weten hoeveel dus kreeg al de helft terug.

Veel dingen die ik hier lees klinken zo simpel op te lossen, maar zal in de praktijk best lastiger zijn.

Zoals zelf drinken uit de kast pakken, dat zou ik ook niet waarderen. Maar weet van mezelf dat ik ws niks zou zeggen en de ergenis groter zou worden, tot diegene alles op haar bord krijgt en ik ook de deur dicht trek. Best banketstaaf, diegene wist dan ook niet dat ik hier allemaal (nog) mee zat. Toch al regelmatig gebeurd met ex schoonzusjes.. dat ik maar niks zeg om de lieve vrede te bewaren. Maar als het uit is knal ik daarbij ook nog mijn deur dicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:54

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het meestal andersom is. Degene die rijdt vraagt helemaal niets, en degene die meerijdt biedt aan te betalen.

Ik vraag wel gewoon voor een benzinevergoeding hoor. Sommige mensen zijn daar nou eenmaal laks mee en ik vind het prima om mensen mee te nemen, maar dan verwacht ik wel dat we de kosten ook gewoon delen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:03

Daantjuh88 schreef:
Wij hebben 1x met de meidengroep onenigheid gehad met het betalen van een rekening in het restaurant. 2 vriendinnen gaven aan geen voorgerecht te hebben gehad en wilden niet volledig delen. Toen niks over gezegd en met de andere 6 het overige bedrag gesplit. Kwamen we later aan het rekening waarom die 2 zo'n raar bedrag hadden betaald. Hadden ze zelfs het extra bakje maya en patat door 8 gedeeld.... De keer erna met zijn allen eten hebben we vooraf gelijk gezegd, de rekening gaat door 8, onafhankelijk wie wat drinkt/eet, want dat gezeur van de vorige keer willen we niet.

Oh dat vind ik dan wel heel normaal dat mensen die echt duidelijk minder besteld hebben of die bijvoorbeeld geen alcohol gedronken hebben, minder betalen.
Ik vind het apart dat ze dat zo moeten opeisen en jij dat als “moeilijk” ziet.

Ik zou het toch niet durven vragen dat iemand die voor 20,- euro gegeten en gedronken heeft, 35,- zou moeten betalen ofzo, omdat ik wél een voorgerecht en die wijn heb genomen. Dan zit die persoon mijn eten te betalen, dat zou ik dus gierig van mezelf vinden.

Wij splitten de rekening alleen door het gezelschap als we allemaal ‘ongeveer’ hetzelfde genuttigd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:06

Wij splitten altijd gewoon in gelijke delen. Als er mensen zijn die om budgettaire redenen maar 1 gerecht willen eten en geen drankjes oid, dan zorgen we dat we voor die persoon betalen zodat diegene überhaupt geen kosten heeft. Vind het vooral gewoon heel veel gedoe om uit te gaan rekenen wie wat heeft gegeten en wie wat moet betalen, uiteindelijk blijft er altijd wat over en niemand denkt aan fooi.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:45

Ik ben met mijn stalgenootje naar een paardenevenemt geweest en ik zei ik betaal gewoon benzinegeld hoor. Moet je maar een tikkie sturen wat het kost.
Nee zei ze dat wil ik niet je doet genoeg voor ons (haar dochter rijdt mijn paard)
Dus ik heb daar het eten betaald en een dekje gekocht voor haar.
Ik dacht ik rij niet voor niets mee.

Ik vind dit soort dingen heel normaal net als de rekening splitten.
Ik sta soms echt verbaasd over acties van mensen wat ik hier lees.
Zou niet eens in mijn hoofd opkomen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 15:54

Ik vind het raar om op het etentje zelf te vragen of het goed is dat je de rekening split bij wijze van verjaardagscadeau. Als zoiets je aangeboden wordt is dat leuk, maar daar vraag je toch niet zelf om :+ Voor mij is dat hetzelfde als vragen om een cadeautje. Hoe was het afgesproken van te voren? Waren de gasten er überhaupt op voorbereid dat ze hun eigen eten moesten betalen?