Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:19

Telpeva schreef:
OU
Dat webshops zoals Aliexpress, Temu etc. Met allemaal goedkope troep uit China niet verboden zijn in NL is voor mij een teken dat geld en handel belangrijker wordt gevonden als gezondheid van het volk.

Ik denk ook dat dit een flinke mede veroorzaker is van het failliet gaan en verdwijnen van winkels in NL. En de mensen kan je het imo niet kwalijk nemen omdat het niet verboden is. Van mij mogen ze het verbieden voor particulieren om uit China te bestellen, en er mag van mij meer controle komen op dropshippers + boetes voor het aanbieden van producten zonder Europese keurmerken en producten die schadelijk zijn voor de gezondheid.

Zolang je echt exact hetzelfde product daar kan krijgen voor een paar euro's wat hier bij "Nederlandse webshops" ruim 40 euro kost. Kies ik dan toch sneller voor die van AlieExpres.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:41

Een van de redenen dat al dat Aliexpress/Temu/ed spul zo goedkoop zijn, zijn de lage verzendkosten.

Bron: Lage verzendtarieven Aliexpress
Hoe kan het dat het zoveel goedkoper is om pakketjes van China naar Nederland te versturen, dan andersom? Enerzijds komt dit door afspraken over tarieven die zijn vastgelegd via de Universal Postal Union (UPU), vertelt een woordvoerder van PostNL. "Toen deze tarieven werden ingevoerd, was China nog een ontwikkelingsland. Ook subsidieert de Chinese overheid postverzendingen, waardoor de verzendtarieven nog lager zijn komen te liggen. Tegelijkertijd hebben Chinese webwinkels afspraken gemaakt met postbedrijven als Hong Kong Post en China Post. Ze betalen hen een fiks bedrag voor bulkverzendingen, waarbij de verzending per pakketje laag is.

Dus aan alle kanten worden ze gematst. Als dit normale prijzen zouden zijn, dan zouden het al een stuk minder interessant zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:08

KarenQ schreef:
Een van de redenen dat al dat Aliexpress/Temu/ed spul zo goedkoop zijn, zijn de lage verzendkosten.

Bron: Lage verzendtarieven Aliexpress
Hoe kan het dat het zoveel goedkoper is om pakketjes van China naar Nederland te versturen, dan andersom? Enerzijds komt dit door afspraken over tarieven die zijn vastgelegd via de Universal Postal Union (UPU), vertelt een woordvoerder van PostNL. "Toen deze tarieven werden ingevoerd, was China nog een ontwikkelingsland. Ook subsidieert de Chinese overheid postverzendingen, waardoor de verzendtarieven nog lager zijn komen te liggen. Tegelijkertijd hebben Chinese webwinkels afspraken gemaakt met postbedrijven als Hong Kong Post en China Post. Ze betalen hen een fiks bedrag voor bulkverzendingen, waarbij de verzending per pakketje laag is.

Dus aan alle kanten worden ze gematst. Als dit normale prijzen zouden zijn, dan zouden het al een stuk minder interessant zijn.

Ja maar, dat ligt veel simpeler: Als je 500.000 pakketjes in een container stopt en het kost 10.000 euro om die container naar NL te sturen, dan betaal je 0,02 euro per pakketje aan verzendkosten. Moeilijker is de wet van de grote getallen niet.

Fabled

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:12

Een andere reden is de Oeigoeren.

Helaas is dat voor veel mensen alsnog geen reden om naar alternatieven te zoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:14

Alternatieven worden steeds moeilijker. Naast de kosten komen er steeds meer dingen te koop in NL die gewoon rechtstreeks daarvandaan komen alleen minimaal 10 keer zo duur zijn. Bol staat er vol mee, maar ook tig andere plekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:16

[***] schreef:

Helaas is dat voor veel mensen alsnog geen reden om naar alternatieven te zoeken.

Ander punt is dat die alternatieven er soms niet zijn.
Ali & co leveren ook spullen die je anders als consument (vrijwel) niet te pakken krijgt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:19

[***] schreef:

Maar we worden ook voor de gek gehouden waar we bij staan.

Een led halsbandje voor de hond.
Omdat ik nu kijk zie ik dat ze bij de welkoop nog maar 10,95 zijn maar eerder tegen de 18 euro.
Bij de action 2,99, dezelfde.
Bij Ali vast nog goedkoper.

Nu kan niemand mij wijsmaken dat die van de Welkoop ineens zoveel beter is voor de mensen die hem gemaakt hebben.
Hoogstens een ander merkje erop uit dezelfde fabriek.

Dan is het mijn inziens niet raar dat mensen hem bij de action halen, tenminste ik wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:27

ikke schreef:
[***] schreef:

Ali & co leveren ook spullen die je anders als consument (vrijwel) niet te pakken krijgt.

Zoals hello kitty ventieldoppen, zonnebloem assecoires, handige opbergdingen..

8-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:35

Als de Nederlandse markt zou stoppen met alles via woekerprijzen door te verkopen dan zou dat al veel schelen. Zoals DP hierboven ook al aangeeft. Bijvoorbeeld de veiligheidsoogjes voor knuffels. Mijn moeder haalt en breidt knuffels. Eerst bestelde ze de oogjes in Nederland. Daar betaal je tussen de 40 en 80 cent per paar. Dus 2. In China bestel je er 100 dus 50 paar voor 2,80 euro. En dat zijn exact dezelfde oogjes.
En zo is dat met vele andere artikelen ook. In Nederland willen ze dikke winsten maken op de Chinese producten. Kan je het beter zelf direct in China bestellen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:01

Suzanne F. schreef:
Als de Nederlandse markt zou stoppen met alles via woekerprijzen door te verkopen dan zou dat al veel schelen. Zoals DP hierboven ook al aangeeft. Bijvoorbeeld de veiligheidsoogjes voor knuffels. Mijn moeder haalt en breidt knuffels. Eerst bestelde ze de oogjes in Nederland. Daar betaal je tussen de 40 en 80 cent per paar. Dus 2. In China bestel je er 100 dus 50 paar voor 2,80 euro. En dat zijn exact dezelfde oogjes.
En zo is dat met vele andere artikelen ook. In Nederland willen ze dikke winsten maken op de Chinese producten. Kan je het beter zelf direct in China bestellen.

Of niet. Niet direct en niet indirect.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:09

Suzanne F. schreef:

Je snapt dat dat komt zodat bedrijven hun Nederlandse personeel kunnen betalen, kunnen bijdragen aan sociale voorzieningen, e.d.?

Of je moet in NL ook terug willen naar 15 cent per uur.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:16

Er zijn ook bedrijven die artikelen verkopen die niet met dwangarbeid worden gemaakt. :)

Maargoed, moet iedereen zelf weten. Mijn uo is in elk geval dat teveel mensen prullaria in huis halen waarvan ze niet hebben uitgezocht of het wel veilig is of niet in strafkampen is gemaakt.

Ik vind dat erg. Gezien de hoeveelheid prullaria dat verkocht wordt is dat niet zo'n populaire mening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:39

UO: een verbod op prullaria! Alleen nog maar nuttige dingen kopen :j
:+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:41

Cer schreef:

en vooral ook krijgen!

Ik ben zelf helemaal niet van de prul zooi. Maar krijg ze wel.
Maar die mensen denken vast dat het nuttig is voor mij...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:42

Oh ja, dat ook!
Ik heb dat niet meer, sinds ik heel veel ventileer dat ik dat niet moet (dát, en er zijn niet zoveel mensen die mij uberhaupt wat geven :') win/win )

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:43

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

en vooral ook krijgen!

Ik ben zelf helemaal niet van de prul zooi. Maar krijg ze wel.
Maar die mensen denken vast dat het nuttig is voor mij...

Krijgen is nog het ergste ja :') moet je nog doen alsof je er blij mee bent ook

Niobe

Definieer prullaria?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Wat is prullaria? Als in, wat valt eronder?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:45

oliebol wat nergens voor nodig is en alleen stof staat te verzamelen :+ is een hele subjectieve definitie I know :P

ikke schreef:
[***] schreef:

Het probleem dat ik dan weer zie is dat 90% van die troep dus helemaal geen alternatief behoeft. De wereld vergaat echt niet zonder zoveelste vel sierstickers, poepende honden kalender, opbergdoos in de vorm van een eenhoorn, grappig toestelletje voor het scheiden van eigeel of aparte kruidenpotjes speciaal voor op de camping :') Zal misschien ook een UO zijn :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:46

Cer schreef:

Wat voor jou prullaria is is voor een ander noodzakelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:48

Fly_high schreef:
oliebol wat nergens voor nodig is en alleen stof staat te verzamelen :+ is een hele subjectieve definitie I know :P

ikke schreef:

Het probleem dat ik dan weer zie is dat 90% van die troep dus helemaal geen alternatief behoeft. De wereld vergaat echt niet zonder zoveelste vel sierstickers, poepende honden kalender, opbergdoos in de vorm van een eenhoorn, grappig toestelletje voor het scheiden van eigeel of aparte kruidenpotjes speciaal voor op de camping :') Zal misschien ook een UO zijn :o

Ja, heel subjectief idd :=.

Wat is prullaria... Een vaas? Een lijst? Een waxinelichthouder? Een beeld(je)?

Ik heb voor op de boot ook speciale borden en bekers.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 21-12-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:48

purny schreef:
Cer schreef:

Wat voor jou prullaria is is voor een ander noodzakelijk

Citaat:
prullaria zelfst.naamw. Afbreekpatroon: prul - 'la - ri - a Verbuigingen: prul (enkelv.) Verbuigingen: prullen (meerv.) diverse kleinigheden van bedenkelijke kwaliteit of producten met een kortstondige levensduur

Wat is daarvan noodzakelijk voor iemand dan? Als het niet lang mee gaat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:49

Niobe schreef:
Definieer prullaria?

Ja dat is niet helemaal helder, de ene zegt:
Prullaria
1) Allerhande 2) Clichékunst 3) Dingetjes 4) Frutsels 5) Junk 6) Kitsch 7) Kleingoed 8) Kleinigheden 9) Rommel 10) Snuisterijen 11) Stronterijen 12) Voddenkraam 13) Waardeloze dingen 14) Waardeloze kleinigheden 15) Waardelozedingen

Maar de andere zegt:
prullaria zelfst.naamw. Afbreekpatroon: prul - 'la - ri - a Verbuigingen: prul (enkelv.) Verbuigingen: prullen (meerv.) diverse kleinigheden van bedenkelijke kwaliteit of producten met een kortstondige levensduur

Sommige prullaria gaan best lang mee. Het is ook niet altijd waardeloos (sommige sjit is best nog aan de prijs)

Ik vind het 'alles wat ik niet leuk vind'.. :D En dat is heel persoonlijk..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:51

Prullaria mag je alleen cadeau geven als de ontvanger duidelijk kenbaar heeft gemaakt dat die dat wilt of daar wel fan van is. In alle andere gevallen is de kans zeer groot dat een theepot in de vorm van een flamingo nooit gebruikt zal worden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:52

Fly_high schreef:

Die "dogs pooping in beautiful places" heb ik wel degelijk nodig :))