Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 00:17

Isabonny schreef:
Nee de dochter die meereed. Met haar moeder hebben we nooit contact gehad.

Oh, ik begreep ook dat die moeder dit alles wist? Zou het idd als ouder ook willen weten, maar zij is meerderjarig ws?

Hadden vorig ook zoiets alleen mijn zoon zit met 12/13 jarigen in de klas: klasgenoot hadden onder ons account aankopen gedaan. Die wilde hij niet terugbetalen. Ik probeerde via school aan de gegevens van de ouders te komen (die wilde klasgenoot niet geven uiteraard) maar school kon ons niet de gegevens geven. Wel hebben ze de ouders benaderd met de vraag of zij contact met ons wilden opnemen: nooit wat van gehoord. Tja, sta je dan. Maar dat ging om een kleiner bedrag, dus heb het maar gelaten.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 02:13

Het vervolg van mijn verhaal van de kosten delen van het etentje wordt nog sterker!

Ik had thuis de situatie ook even voorgelegd en uiteindelijk besloten dat die 10 euro het gezeik niet waard zou zijn en wellicht met iets anders ooit wel weer eens recht zou worden getrokken. Normaal vind ik zoiets ook niet echt een probleem, maar ik heb recent heel vervelende ervaringen opgedaan wbt geld kwesties met iemand van wie ik dacht dat ze een goede vriendin was.
Dus dit riep op deze manier even vervelende herinneringen op, waardoor het nu dus voor mij wel even een ding werd.

Wbt de volgende dag dat we samen weg gingen met mijn auto, zei mijn zus van, wacht het even af of ze zelf wat gaat aanbieden, want zijn nu allemaal aannames wat je maakt en gevoed door die eerdere negatieve ervaring.
Besloten dat advies op te volgen.

In de eerste instantie ging ze er meteen vanuit dat ik haar wel even zou ophalen, maar dit was helemaal niet praktisch voor mij, gezien ik dan 2 keer die dag een uur extra rijden zou hebben. Dus gevraagd of ze kans zag zelf bij mijn ouders te komen waarvandaan we dan zouden vertrekken (Ik woon daar niet, maar we gingen met de honden weg en mijne woont op t moment daar)
Wonderbaarlijk genoeg kon ze dat wel regelen dat ze daar zelf zou komen. (Meestal kan dat niet, ze heeft zelf geen auto)

Dus zo gezegd zo gedaan. Maar nou komt ie.. En mn mond valt er nog van open!
Ik had voor mezelf wat drinken en snackjes meegepakt, we gaan in de auto zitten en zij ziet dat, maar het is spul wat zij niet lust. Wat doet ze?!...
"Oh je moeder heeft nog wel blikjes drinken in de kast toch", zegt ze terwijl ze uitstapt zo naar mn moeders voorraadkasten in de schuur loopt en met 2 blikjes voor zichzelf terug komt. :wow:

Ze komt wel heel regelmatig bij ons over dr vloer, gezien we familie zijn en dan krijgt ze uiteraard altijd wel wat te drinken aangeboden en weet ook wel waar alles staat enzo. Is hier wel zo vrij dat ze ook wel eens zelf pakken, maar dat is dan met toestemming of iig een vraag waard. Nu was ze helemaal niet eens op visite..
Dan sta je ook wel even met je mond vol tanden. Ook al waren het maar blikjes cola van de aldi, dus niet eens een euro, maar de manier waarop. :oo

Als klap op de vuurpijl voor t rijden ook niks aangeboden natuurlijk. Dikke 200km heen en terug.

chantalboes

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 02:23

Ik volg dit topic al vanaf het begin, maar wat ik niet bljjf snappen is dat mensen niet over dit soort dingen communiceren. Als je een rekening niet wil splitten dan zeg je dat toch, of als je achteraf denk 'goh, dat was wel ongelijk verdeeld'. Dan stuur je toch eerst even een appie. Zeker als het familie of goede vrienden zijn, vind ik dat je daar gewoon open over moet kunnen communiceren. Voordat je gelijk een tikkie of betaalverzoek stuurt, dat komt zo passief agressief over voor mij. Maar ach, dat is mijn mening.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 03:56

Bespreekbaar maken vind ik inderdaad ook het meest voor de hand liggend.
Dat zou ik bij elk normaal denkend mens ook wel zo doen, maar meestal is dat niet eens nodig juist omdat het normale fatsoenlijke mensen zijn.

Bij bovenstaand figuur is het helaas een verhaal apart. Ik denk dat het ook moeilijk is te bevatten als je nog nooit te maken hebt gehad met mensen die een sociale stoornis of beperking hebben. Ik begrijp het zelf amper. Ik weet alleen dat het nagenoeg onmogelijk is om het op een normale manier te bespreken, zonder dat zij zich meteen 'aangevallen' voelt en het eindigt in een 'ruzie' :=
Juist omdat het familie is wil ik niet 'om die paar rotcenten' een heel drama.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:31

Volgende keer gewoon overrompelen. “We moeten nog even langs de Shell. Betaal jij, omdat ik rijd?”
En als ze dan een grote bek geeft: uit je auto trappen en ander gezelschap gaan zoeken.

Familie of niet, je kan toch niet bezig blijven, kom op...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:44

Ook mensen met een beperking of stoornis kunnen dingen leren.
Dat is een makkelijk excuus.
En dan doe ik mijn baan voor niets.

Zolang je er niets mee doet kan ze er ook niets van leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:21

Sorry, echt totaal niet relevant of ze familie is of niet.. Wat een asociaal gedrag :n

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:43

Faline schreef:
Als klap op de vuurpijl voor t rijden ook niks aangeboden natuurlijk. Dikke 200km heen en terug.

Nee logisch toch, het is voor haar alleen maar makkelijk. Gewoon van te voren afspreken dat je ieder de helft betaald van de benzinekosten oid. Zo iemand gaat echt niet zelf aanbieden om te betalen..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:47

Als jij het allemaal laat gebeuren, laat je ook gebeuren dat zij een asociale profiteur is, en blijft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 08:47

Pappen en nathouden helpt weinig he...

Volgens mij heb je met dit soort figuren vier opties:
1. Slikken dat ze zo is / zijn
2. Opvoeden en dan maar door de zure appel heen
3. Enkel contact op momenten dat het jou geen geld kost.
4. Jezelf afvragen of dit soort parasieten wel in je directe omgeving passen.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:37

Ik denk dat het belangrijk is in situaties waarin de ander er vanuit gaat dat jij blijft betalen, dat je het bespreekbaar maakt. En praten over geld zaken wordt vaak als vervelend ervaren en veel mensen hebben verwachtingen over hoe anderen gaan reageren. Toch zou ik het aankaarten op een nette, rustige manier. Jij ergert je nu er heel erg aan, terwijl misschien het gesprek reuze mee gaat vallen en zij dan er rekening mee kan houden en er niks meer aan de hand is. Het kan uiteraard ook een heel vervelend gesprek worden, maar dat heb je deels zelf in de hand en de manier waarop het nu gaat is ook vervelend. Tevens vind ik het wel netjes in vriendschappen dat op het moment dat je je ergens aan stoort, je het bespreekbaar maakt zodat de ander hier ook van op de hoogte is en eventueel wat aan kan doen. Succes! Dit soort dingen zijn nooit leuk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:58

Geldzaken hoef je niet op een vervelende of vingerwijzende manier te brengen toch? Zeker als iemand een beperking heeft of iets mist zegmaar zou ik het wat simpel houden denk ik. Zoals: vanaf nu heb ik een regel dat iedereen die met mijn auto meerijdt, zijn deel meebetaald met de benzine en parkeerkosten. Dus met 2 man in de auto: kosten 50/50. Kan of wil je het niet betalen, dan moet je ander vervoer zoeken.

Wat de cola betreft zou ik een opmerking hebben gemaakt: heb jij gevraagd of je die cola mag pakken? Hoe zou je het vinden als iemand jouw cola af zou pakken? Zet maar weer terug, we zoeken daar een winkel en dan mag je van je eigen geld blikjes kopen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:08

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik heb 3 november met vrienden mijn verjaardag gevierd en alles voorgeschoten (gingen bowlen en uit eten). Aan het einde van het eten gevraagd of ik het totaal door het aantal gasten mocht splitten als soort cadeau. Dit was prima, dus ik heb de dag erna mijn bankrekeningnummer en het bedrag doorgegeven. 3 van de 5 hebben direct betaald, de andere twee nog niet...
Dankzij die functie van WhatsApp weet ik wel dat ze het de dag zelf al gelezen hebben.
Ik wil niet te passief agressief reageren, maar ik zou het wel zo netjes vinden als ze betalen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:09

gewoon vragen of ze het nog willen betalen. Ik heb ook wel eens dat ik iets vergeet. Het hoeft niet gelijk kwade wil te zijn. Evt tikkie of betaalverzoekje via je bank sturen. Maak je het zo nog makkelijk ook nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:11

Maddoxx schreef:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik heb 3 november met vrienden mijn verjaardag gevierd en alles voorgeschoten (gingen bowlen en uit eten). Aan het einde van het eten gevraagd of ik het totaal door het aantal gasten mocht splitten als soort cadeau. Dit was prima, dus ik heb de dag erna mijn bankrekeningnummer en het bedrag doorgegeven. 3 van de 5 hebben direct betaald, de andere twee nog niet...
Dankzij die functie van WhatsApp weet ik wel dat ze het de dag zelf al gelezen hebben.
Ik wil niet te passief agressief reageren, maar ik zou het wel zo netjes vinden als ze betalen...

Ik zou gewoon zeggen 'hey, kunnen jullie (namen van 2 personen) nog even het geld voor mijn verjaardag overmaken?' hoeft niet moeilijker toch..

Telpeva als een vriendin zo tegen mij zou praten zou de vriendschap niet heel lang meer duren :')

Sommige dingen vind ik ook wel simpeler op te lossen hoor. Als je wil dat iemand meebetaalt aan je benzinekosten zeg je 'joh, die 200km even splitten? Is wel een hoge kostenpost voor mij zo' en als je niet de helft wil betalen van een maaltijd zeg je 'nou kunnen we splitten naar ratio want jij hebt wel wat meer op dan ik'.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:11

Riddershow schreef:
gewoon vragen of ze het nog willen betalen. Ik heb ook wel eens dat ik iets vergeet. Het hoeft niet gelijk kwade wil te zijn. Evt tikkie of betaalverzoekje via je bank sturen. Maak je het zo nog makkelijk ook nog eens.

Misschien even een appje sturen met “ goh had je nog aan gedacht om het over te maken heb het namelijk nog niet binnen “ iets in die trant

Gefeliciteerd ! :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:17

Thanks, ik voelde me op de een of andere manier opdringerig ofzo... Maar net een berichtje gestuurd en eentje reageerde al meteen met oliebol, vergeten :D

Het kan soms zo simpel zijn...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:18

Telpeva schreef:
Geldzaken hoef je niet op een vervelende of vingerwijzende manier te brengen toch? Zeker als iemand een beperking heeft of iets mist zegmaar zou ik het wat simpel houden denk ik. Zoals: vanaf nu heb ik een regel dat iedereen die met mijn auto meerijdt, zijn deel meebetaald met de benzine en parkeerkosten. Dus met 2 man in de auto: kosten 50/50. Kan of wil je het niet betalen, dan moet je ander vervoer zoeken.

Wat de cola betreft zou ik een opmerking hebben gemaakt: heb jij gevraagd of je die cola mag pakken? Hoe zou je het vinden als iemand jouw cola af zou pakken? Zet maar weer terug, we zoeken daar een winkel en dan mag je van je eigen geld blikjes kopen.

Wow! Dat noem jij niet vervelend en vingerwijzend? :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:18

Inderdaad gewoon casual vragen :) Ik voel me dan ook altijd opdringerig maar andersom zouden mijn vrienden het waarschijnlijk ook gewoon vragen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:20

Ben ik dan de enige die het raar vind dat je het pas aan het einde van het eten vraagt? Waarom niet vooraf? Misschien zijn de overige 2 het er helemaal niet mee eens, en heb je ze er mee overvallen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:24

Wat betreft die cola, dat vind ik wel overdreven hoor :o Je klinkt net als een strenge juffrouw Telpeva :=
Mijn vrienden mogen gewoon van mijn drinken mee drinken. Zijn niet voor niets vrienden.

Ik doe met een vriendin als we naar de stad gaan meestal de parkeerkosten betalen in ruil voor dat zij rijd met haar auto. Als we echt ver weg gaan als in tientallen kilometers verderop dan zouden we gewoon benzinekosten delen door twee :)

@Vealosz, ze heeft ook nooit gezegd dat zij het zou betalen toch? Als iemand voorschiet hoef je niet gelijk ervan uit te gaan dat je het niet meer hoeft terug te betalen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:28

@shaggy:

Volgensmij gaat het erom dat ze datgene was chauffeur had meegenomen niet lekker vond en bediende ze zich uit de kast van chauffeurs moeder zonder het te vragen. Dat vind ik wel heel vrij (eerder onbeschoft). Ookal zou ik weten dat het mocht, zou ik het toch even vragen. Al het maar: "is het goed als ik een blikje cola van je ouders pak?"

@biggirl: dank je :)
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 27-11-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:29

Dat ja. Het idee alleen al, ik vind het bijzonder onbeschoft.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:30

Shaggy09 schreef:
Wat betreft die cola, dat vind ik wel overdreven hoor :o Je klinkt net als een strenge juffrouw Telpeva :=
Mijn vrienden mogen gewoon van mijn drinken mee drinken. Zijn niet voor niets vrienden.

Ik doe met een vriendin als we naar de stad gaan meestal de parkeerkosten betalen in ruil voor dat zij rijd met haar auto. Als we echt ver weg gaan als in tientallen kilometers verderop dan zouden we gewoon benzinekosten delen door twee :)

@Vealosz, ze heeft ook nooit gezegd dat zij het zou betalen toch? Als iemand voorschiet hoef je niet gelijk ervan uit te gaan dat je het niet meer hoeft terug te betalen.

Ze heeft gevraagd of ze het bedrag mocht splitten. Waarom vragen als je het voorschiet? Dan was dat toch al bekend?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:31

Oh zo, oops niet goed gelezen. :')
Dat vind ik ook echt niet kunnen, zeg dan gewoon; hey ik lust geen cola, heb je nog iets anders te drinken