Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:05

Wortels kan je heel goed bewaren op een droge, koele plaats in een bak met zand.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:08

lizy29 schreef:
Wortels kan je heel goed bewaren op een droge, koele plaats in een bak met zand.

Klopt, maar ik heb helaas geen droge koele plek zonder muizen of ratten...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:10

Ja gaan eind van het jaar vriezer in en broedeieren voor volgend jaar. Dus hanen gaan op slachtrijpe leeftijd vriezer in. Moet nog even kijken wanneer ik begin. Niet te vroeg denk ik, maar moet ook weer niet te laat.

lizy29 schreef:

Bieten kan zo ook goed bewaren.

Mijn koolraap heb ik in stro in houten kist zitten op de moestuin.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:19

Prairy schreef:
Bijna de hele lijst op een aantal bomen na :')

:') Werd je er ook zo hebberig van? Bij mij is de helft meidoorn, maar verder ook van alles wat.

De meeste soorten zijn wel eetbaar voor mens en/of dier, maar het zijn allemaal de 'wilde' soorten, dus qua opbrengst zal het waarschijnlijk minder zijn dan bij gecultiveerde soorten. Bij mij gaat het dan ook nog maar om een klein deel van het voedselbos, eigenlijk vooral de heg die de overgang vormt tussen het weiland en het voedselbos. Wel heb ik ook wat bomen besteld die deels in het bosgedeelte komen. Laatst heb ik bij een ander adres ook al wat fruitbomen besteld, maar toch zal dat bosgedeelte voor het grootste deel de komende jaren nog vorm moeten krijgen.

Wel wil ik ook wat gaan experimenteren met het voeren van takken aan de paarden en de schapen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bomen en struiken als voedselgewassen voor dieren?

Heb je een cursus gevolgd voor het snoeien van de fruitbomen Judith? Ik heb al wel wat gelezen, maar het lijkt me nog best een kunst om dat goed te doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:21

JudithO schreef:
Zo dan, 800 en 1000 bomen! :oo
Wat voor types bomen hebben jullie uitgezocht, ook allemaal met eetbare producten of ook sier?

De meesten zijn voor de biodiversiteit, wel ook wat hazelnoten bijvoorbeeld en kornoelje, maar deze bestelling is echt om het bos meer divers te maken en voedsel /nestel mogelijkheid voor bijen, insecten en vogels te bieden. Dit is voornamelijk inheems plantgoed.

De voedselbos boompjes zijn 2 weken geleden geplant. Die zijn geselecteerd op grotere / betere vruchten.

Goeroe, ja, nogal :') de subsidie was voor 500 planten :+

Ik ga bij 2 kwekers nog wat andere dingen bestellen voor in het bestaande bos en de (voor)tuin, met deze bestelling heb ik geld bespaard, dus dat mag nu naar andere planten :P Zoals boerenjasmijn, klimplanten etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:27

goeroe schreef:
Prairy schreef:
Bijna de hele lijst op een aantal bomen na :')

:') Werd je er ook zo hebberig van? Bij mij is de helft meidoorn, maar verder ook van alles wat.

De meeste soorten zijn wel eetbaar voor mens en/of dier, maar het zijn allemaal de 'wilde' soorten, dus qua opbrengst zal het waarschijnlijk minder zijn dan bij gecultiveerde soorten. Bij mij gaat het dan ook nog maar om een klein deel van het voedselbos, eigenlijk vooral de heg die de overgang vormt tussen het weiland en het voedselbos. Wel heb ik ook wat bomen besteld die deels in het bosgedeelte komen. Laatst heb ik bij een ander adres ook al wat fruitbomen besteld, maar toch zal dat bosgedeelte voor het grootste deel de komende jaren nog vorm moeten krijgen.

Wel wil ik ook wat gaan experimenteren met het voeren van takken aan de paarden en de schapen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bomen en struiken als voedselgewassen voor dieren?

Heb je een cursus gevolgd voor het snoeien van de fruitbomen Judith? Ik heb al wel wat gelezen, maar het lijkt me nog best een kunst om dat goed te doen.

Enkel met wilg :) Hele dunne twijgjes eten ze helemaal op. Blad zijn ze gek van. Van zodra de takjes toch al een 2 centimeter worden plukken ze er enkel nog de schors vanaf.

Hier nog geen enkele boom van de bestelling gepland (14 stuks). Het is ons afgeraden omdat sommigen niet winterhard zijn in deze fase. Deze gaan dus eind februari/begin maart de grond in en duimen dat er dan geen vorst meer is :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:08

goeroe schreef:

Oude engelse pollarding werd gedaan om jonge stammen te krijgen voor het oogsten van treehay wat de voorloper is van ons bekende grashooi. Veel minder gereedschap voor nodig. Je oogst in het hooiseizoen (juni ong.) met groene bladeren en al, drogen op een rek, bundelen en in de wintervoeren. Je wil er jonge scheuten voor, en oogst dus elk jaar tot om het jaar. Berk, hazelaar en essen (niet esdoorn, dit is de brand heet zowel groen als droog boom) zijn er o.a. geschikt voor.
Knotwilg is dezelfde techniek, maar met een ander doel en die worden juist in de winter gesnoeid, voor je boomhooi wil je juist de bladeren.

Let er wel op dat bladeren een hogere voedingswaarde hebben, maar dat de schors meer lignine bevat (onverteerbare vezel) je dieren moeten wel een gezond darmstelsel hebben, aan paarden die gevoelig zijn voor koliek, etc. zou ik ze niet in bundels tegelijk gaan bijvoeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 01:11

goeroe schreef:

Oude engelse pollarding werd gedaan om jonge stammen te krijgen voor het oogsten van treehay wat de voorloper is van ons bekende grashooi. Veel minder gereedschap voor nodig. Je oogst in het hooiseizoen (juni ong.) met groene bladeren en al, drogen op een rek, bundelen en in de wintervoeren. Je wil er jonge scheuten voor, en oogst dus elke 3-4 jaar. Berk, hazelaar en essen (niet esdoorn, dit is de brand heet zowel groen als droog boom) zijn er o.a. geschikt voor.
Knotwilg is dezelfde techniek, maar met een ander doel en die worden juist in de winter gesnoeid, voor je boomhooi wil je juist de bladeren.

Let er wel op dat bladeren een hogere voedingswaarde hebben, maar dat de schors meer lignine bevat (onverteerbare vezel) je dieren moeten wel een gezond darmstelsel hebben, aan paarden die gevoelig zijn voor koliek, etc. zou ik ze niet in bundels tegelijk gaan bijvoeren.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:52

Dat is wel interessant tamary. Weet je ergens een lijst die er nog meer geschikt voor zijn? Ik heb namelijk redelijk wat hazelaar besteld en heb een berk omgezaagd die nu flink opschort aan het geven is, dan zou ik eea wat bij elkaar in de buurt kunnen planten en van oogsten over een paar jaar.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:26

Dankjewel tamary, daar ga ik wat verder induiken! Ik had al wel gelezen dat iep en linde hier ook voor gebruikt werden, maar het was me nog niet zo duidelijk hoe ze dat dan deden. Ik vind het interessant omdat zelfvoorzienend wat mij betreft ook betekent zelf het voer voor de dieren verbouwen. Nu zie ik dat voorlopig niet gebeuren en dat hoeft ook niet, maar ik vind het wel leuk om wat meer te leren wat de mogelijkheden zijn en daar met de toekomstige aanplant ook rekening mee te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:18

Hoewel niet helemaal meer hier van toepassing, zit hier toch de groep die het het best begrijpt, denk ik. Mijn fokgroepje cavia's is al jaren uit de fok (aan het begin van het topic was dat nog niet zeker. Maar ondertussen is alles te oud voor een eerste nest). Ik voel me door de tijd ingehaald en schuldig naar de cavia's.

Ze zitten buiten, want binnen gaat helaas echt niet door het ongedierte, en deze nattigheid is een drama voor ze. Vandaag de tweede dode cavia in een maand tijd. De vorige begreep ik nog, Yonna heeft bij haar tweede (en laatste) nest het zeer zwaar gehad en is nooit 100% hersteld, maar Fredje (Frederique) was een kerngezonde cavia die het waarschijnlijk door de nattigheid niet gered heeft. Als het heel hard regent trekt het vocht van onderen in hun hok, maar ik kan er geen verhoogde hokken in plaatsen, want daarvoor is de ren te laag. Ik ben begonnen aan een ren van 1.80m hoog, zodat ik erin kan staan en daar gewone hokken in kan plaatsen, maar die zit nog in een beginstadium. Vorige winter ging goed, maar toen was het niet zo nat en het eerste gedeelte zaten ze nog in de stallen. Toen kregen we een marterachtige op bezoek en waren we een hand kippen kwijt, dus de cavia's moesten per direct in een marterveilig hok. En dat is dit hok, maar voor deze nattigheid is dit weer niet geschikt.

Eigenlijk kunnen jullie er niets meer (behalve als er hier iemand is die een paar maanden een groep van 5 cavia's, 4 zeugen en een castraat, droog en veilig kan huisvesten), maar ik wil eigenlijk gewoon even mijn ei kwijt. Hopelijk houdt de rest het nog even vol, zodat ik een ren heb waar goede hokken in kunnen, terwijl het alsnog marterproef is. Want anders worden ze alsnog afgeslacht. En voor nu strooi ik ze nog maar vaker bij, zodat ze in ieder geval zo veel mogelijk droog zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:22

Wat voor ongedierte is de reden dat binnen niet kan?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:25

Ei kwijt mag altijd :)
Misschien kan ik je helpen. Kom ze wel wat krapjes te zitten, maar ik zou een verdieping af kunnen staan tijdelijk. Doe ik mijn eigen cavia's op de andere verdieping. Een verdieping is 2.30 bij 0.60 en een deel 0.80 (met een ruimte voor de trap erin).
Als je interesse hebt moet je het maar laten weten. Ik wil wel graag goede afspraken mbt zorg, kosten, dierenarts indien nodig, hoe lang etc :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:56

Wat vervelend Mizora. Past er ook geen katten(vervoers)mand in? Ik heb twee cavia's in een vrij standaard konijnenhok (met aanbouw omdat ik het te klein vond), maar als het erg vies of koud is sluit ik het trappetje naar de ren eronder af en zet ik er zo'n kattenmand in. Dat past qua hoogte precies. Als het erg koud is stop ik de ruimte tussen de kattenmand en de rand van het hok (waar de tralies zitten) ook nog helemaal vol met hooi. Zo zitten ze lekker warm en uit de tocht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:05

tamary schreef:
Wat voor ongedierte is de reden dat binnen niet kan?

In ieder geval muizen en ratten die dan van de schuur naar binnen komen, maar we hebben sinds kort het gevoel dat we ook een bunzing (of familie) hebben lopen, die op zich het huis nu niet in komt, maar als er knaagdieren zitten ben ik daar een stuk minder van overtuigd. De muizen en ratten zijn ooit de reden geweest dat ze naar buiten gegaan zijn, omdat het echt niet meer ging. Mijn ouders geven ook aan dat ze het echt niet willen (en het is hun huis/boerderij).

Century schreef:
Ei kwijt mag altijd :)
Misschien kan ik je helpen. Kom ze wel wat krapjes te zitten, maar ik zou een verdieping af kunnen staan tijdelijk. Doe ik mijn eigen cavia's op de andere verdieping. Een verdieping is 2.30 bij 0.60 en een deel 0.80 (met een ruimte voor de trap erin).
Als je interesse hebt moet je het maar laten weten. Ik wil wel graag goede afspraken mbt zorg, kosten, dierenarts indien nodig, hoe lang etc :)

Superlief aangeboden! Ik heb met mijn ouders overlegd en we gaan proberen deze week toch een tijdelijk houten hok neer te zetten dat geschikt is (2*1m) en marterproef. Mocht dat niet lukken, dan neem ik inderdaad contact met je op.

goeroe schreef:
Wat vervelend Mizora. Past er ook geen katten(vervoers)mand in? Ik heb twee cavia's in een vrij standaard konijnenhok (met aanbouw omdat ik het te klein vond), maar als het erg vies of koud is sluit ik het trappetje naar de ren eronder af en zet ik er zo'n kattenmand in. Dat past qua hoogte precies. Als het erg koud is stop ik de ruimte tussen de kattenmand en de rand van het hok (waar de tralies zitten) ook nog helemaal vol met hooi. Zo zitten ze lekker warm en uit de tocht.

Er staat een onderkant van een kattenreismand (op zijn kop) in inderdaad. Dat werkt goed als schuilhok, de complete set (onder+bovenkant) had te veel last van inregenen, door de luchtgaten van de bovenkant, dat had ik eerder.

-----------

Dank jullie voor de reacties en het meedenken. Ik heb net met mijn ouders ook gesproken en we gaan toch dus nog wat anders tijdelijk proberen, zodat ik ze niet tijdelijk elders hoef te plaatsen en ze toch goed zitten. Ik zag het daarstraks echt even niet meer zitten met ze, maar nu er weer wat opties zijn, kan ik de moed weer voor ze vinden. Ik ben dol op het clubje, en Fredje was er één met een bijzonder karakter en er was ook niets aan te zien, niet mager, geen diarree of iets dergelijks, ook geen onrustige ademhaling gehoord (ik check dat semi-dagelijks) maar toch dood. Dus het kwam even extra hard aan. En ik ben (om andere redenen) de laatste tijd heel moe, dus even wat minder veerkracht. Maar goed, daar hebben de beestjes niks aan, dus even uitjanken en dan een oplossing vinden voor de rest.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:25

Ik snap het helemaal hoor. Ben in vrij korte tijd allerlei caafjes kwijt geraakt aan allerlei problemen, ook nog vrij jonge caafjes, en ik was daar erg van aangeslagen.
Nu is de kat ziek, dus we gaan nog even door met de ellende :\

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:34

Sterkte allebei. Dat is het wel een beetje met dieren, meestal veel plezier, maar toch ook regelmatig zorgen of verdriet. Hoe meer je er hebt, hoe meer ook van beide.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:30

Lastig zo dit weer met cavia's buiten. Ik snap alleen niet zo goed hoe er ongedierte zoals muizen en ratten in huis komen als je cavias binnen zet :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 18:40

Goeroe, geen cursus gevolgd in fruitbomen snoeien, maar wel flink in verdiept en een oud-collega die het voor de hobby erbij deed en die mij veel uitgelegd heeft.

Vervelend van die cavia's. Heb ik verder echt totaal geen ervaring mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:31

De muizen en ratten zitten sowieso wel wat tussen de muren en in de schuur, maar zolang er geen eten beschikbaar is, blijft het bij een enkel bezoek in de woning en planten ze zich nauwelijks voort (of er overleeft nauwelijks iets, kan ook). Zodra ze mee kunnen snacken van de cavia's wordt dat een heel ander verhaal.

Vannacht had het bij ons weer zo hard geregend dat de bodem al weer nat was na de verschoning van gisteren. Maar goed nieuws, want samen met mijn vader (mijn moeder heeft alle dieren verzorgd zodat ik me hierop toe kon leggen) hebben we een tijdelijk verblijf gemaakt dat veel beter geschikt is voor dit soort weersomstandigheden.

Het dak gaan we vrijdag nog wel aanpassen, maar voor nu is het waterdicht, en de onderkant ook marterproof, de bovenkant alleen katproof. Vrijdag of zaterdag wordt er ook een raam in gezaagd, maar die zaag ligt nog op een andere locatie. Er wordt dus onder toezicht gelucht (hoewel het niet 100% winddicht is, dus er is sowieso wel wat luchtverversing).

Afbeelding

Afbeelding

Het hok is 1.5 x 1m, de laagste wand is 60cm hoog, het puntje zal zo'n meter hoog zijn. Het is eerst 10cm zand, dan marterproof gaas (19x19mm) en dan 4cm dikke rubber tegels. Daarop ligt een half pak (dus 10kg) zaagsel. Ze zitten nu dus wel wat kleiner, maar eindelijk droog. De witte bak staat erin om bij eventueel optrekkend vocht toch een droge hoek te hebben.

Ik ga alle tips zeker onthouden, zeker ook de vlonders. Want daar had ik dus echt niet aan gedacht.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:35

Fijn dat het je gelukt is! Als je toch problemen tegen komt mag je altijd contact opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:44

Hier is zonet mijn bestelling voor zaden eruit gegaan. Vorig jaar hadden wij maar een mini moestuin met de verhuis. Dit jaar gaan wij weer proberen gaan voor minstens 75% zelf gekweekte groenten. Maar nu vinden we onze doos met zaden niet meer. Bijna alles dus opnieuw besteld }:0

Tomaat Black Russian (TOM010)
Tomaat Cerise (TOM013)
Tomaat Chocolate Stripes (TOM18)
Tomaat Currant Gold Rush (TOM022)
Tomaat Garden Peach (TOM028)
Tomaat German Orange Strawberry (TOM030)
Tomaat San Marzano 2 (TOM053)
Tomaat Moneymaker (TOM039)
Mesclun / Frans salade mengsel (SLA002)
Rucola (SLA007)
Wortel Atomic Red (WOR001)
Wortel Cosmic Purple (WOR002)
Wortel Flakkee (WOR003)
Wortel Rainbow Mix (WOR011)
Paprika California Wonder 300 TMR (PAP002)
Paprika Chocolate Beauty F1 (PAP003)
Paprika Dulce D´España (PAP004)
Paprika Golden California Wonder (PAP005)
Hete Peper Anaheim (PEP001)
Hete Peper Caloro (PEP007)
Hete Peper Fish Pepper (PEP013)
Hete Peper Scotchbonnet Orange (PEP042)
Peulen Norli (PLV019)
Erwt Waverex
Stamslaboon Gondola (PLV031)
Stamslaboon Aramis (PLV009)
Bloemkool All Year Round
Broccoli Groene Calabrese Early
Koolrabi White Vienna
Rode Kool Red Acre
Savooiekool Winterkoning
Spruitjes Long Island Improved
Prei Musselburgh
Lente-ui White Lisbon
Ui Spanish White
Courgette Bianca Di Trieste (Lebanese Type) (COUR006)
Komkommer Marketmore (KOM007)
Komkommer White Wonder (KOM011)
Pompoen Small Sugar (POM009)
Kalebas Butternut Waltham (KAL001)
Knolselderij Dolvi (SELD001)
Selderij Groene Pascal (SELD004)
Pastinaak Tender and True
Cantaloupe di Charantais
Bijen mix
Vlindermengsel
Verrassingszakje zaden

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:08

Dat is een flinke bestelling! Bij Velt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:28

Bij Zaden en Zo. Die hebben ook kleinere verpakkingen van bv 10 zaden waardoor wij van alles wat kunnen testen om te zien wat ons het beste bevalt :j