Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:33

Pandora2 schreef:
tienus63 schreef:
Sommige mensen zijn compleet de weg kwijt.

https://nos.nl/l/2373146

Wat?? 8)7 :x

Ik vind dat toch wel ernstige vormen aannemen hoor. Ik zei het een half jaar terug al, heb meer angst voor hun dan voor het virus.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:35

Maar die complotten staan los van corona? Lijkt me meer voor het conspiracy-topic. Het gaat om zogenaamde moorden in de jaren 80...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:35

Het gaat inderdaad echt helemaal fout.
Vorig weekend in Luik ook alles gewoon kort en klein geslagen en leeggeplunderd door een zogezegde BLM betoging.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:03

secricible schreef:
Ondertussen lopen de gemiddelde besmettingen per week nu ook richting de 6000 en is er ook oploop te zien in de ziekenhuizen.
Tot zover de vele mensen die zeiden dat we geen nieuwe golf meer zouden krijgen en dat het wel zou blijven kabbelen -O-

We zullen het gaan zien. Ik dacht en denk ergens nog steeds dat dit geen nieuwe flinke golf gaat worden en het behapbaar gaat blijven. Ik hoop het in ieder geval enorm. Enige domper is alleen steeds die vaccinaties. Want dat zag ik juist als het middel om die zogenaamde golf steeds verder weg te duwen, waardoor die geen kans meer kreeg.

Maar als ik nu kijk is het wel zo dat ruim 68% van de besmettingen zit in de leeftijdsgroep 0 t/m 49 jaar. Ik kan alleen nergens vinden in welke leeftijdsgroepen de toename van de afgelopen dagen vooral zit. Hier is weer een klas in quarantaine en op de sport een kind positief + gezonde jonge vader positief. Ik heb echt het idee dat de toename van besmettingen hem vooral zit in de kinderen en jeugd.

Als we de kwetsbare en ouderen nu juist even extra beschermen door even geen bezoek (tenzij noodzakelijk), thuisblijven en zorgen dat zij geen boodschappen hoeven doen e.d. kunnen we misschien voorkomen dat de ziekenhuisopnames en IC opnames stabiel blijven.

Ik merk wel dat ik me behoorlijk kan ergeren aan sommige ouderen of mensen waarvan ik weet dat zij iets meer risico lopen. Die gaan nog met tweeën boodschappen doen en hebben vaak het mondmasker onder hun neus getrokken. Houden soms echt geen afstand. Juist als je weet dat je meer risico loopt door je leeftijd en/of gezondheid dan let je daar toch wat beter op!? Ik doe echt mijn best, maar het frustreert dan als je juist de mensen waarvoor je je best doet dit ziet doen. Ik houd me maar vast aan het idee dat er ook veel zijn die zich wel eraan houden en zoveel mogelijk thuis blijven.

Maar kijk ik dan zo verkeerd vraag ik me af? Als ik kijk op corona dashbord zie ik dat het percentage positieve testen 7,7% is. Exact een maand geleden lag die nog op 9,8%. En waar er eerst weinig kinderen werden getest worden nu complete klassen getest.

Het gemelde aantal overleden patiënten per dag is weer mooi gezakt. Dit is nog minder dan de helft van wat het exact een maand geleden was (33 tegenover 74 toen).

De opnames zijn ietsjes toegenomen maar de IC opnames zijn weer gedaald.

De besmettingen in verpleeghuizen zijn gisteren licht toegenomen en nu 30, maar exact een maand geleden was dit nog 134!! Maar onder de thuiswonende 70+ers en in de gehandicaptenzorg was gisteren nog steeds een daling te zien.

Ik besef absoluut dat het er allemaal niet denderend uitziet met de toename van de besmettingen. Maar met bovenstaande cijfers vraag ik me af of de toename niet het meest zit in de groep kinderen en jeugd? En die leggen nauwelijks druk op de zorg.
Ik vraag me af of er nu niet volop ingezet moet worden om kwetsbare en ouderen extra te beschermen? Even niet meer langs als het niet noodzakelijk is, de drempel lager leggen om boodschappen te laten doen door iemand of te laten bezorgen.

Ook vind ik dat er iets veranderd moet worden aan de quarantaineregels. Dinsdag is er uit het team van mijn dochter een kind komen trainen waarvan de vader milde klachten had en in afwachting was van de test. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat dit mag! Vader bleek positief, nu kind getest en jawel ook positief bevonden op donderdag. En dinsdag nog een uur getraind met het team (redelijke contactsport). Eer dat bron- en contactonderzoek afgerond is ben je weer 1 of 2 dagen verder.

Waarom niet zodra iemand in een huishouden in afwachting is van een test, de rest verplicht in quarantaine??? En ga eens enorme zware boetes zetten op het niet opvolgen van quarantaine en isolatie. Ga hier steekproefgewijs op controleren. Zorg dat de boetes zodanig hoog zijn dat je het kleine risico op een steekproef niet durft te nemen. Triest dat het nodig is, maar doe hier iets in!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-03-21 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:06

Hier gediagnosticeerd met griep door de huisarts. :')
Vind ik op zich ook wel heel knap in deze Corona tijd waar nauwelijks griep aanwezig is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:09

lenaa_tje schreef:
Vind ik op zich ook wel heel knap in deze Corona tijd waar nauwelijks griep aanwezig is.

Je bent de uitzondering }>
Veel beterschap want dat is ook niet leuk !

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:11

Pandora2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Je bent de uitzondering }>
Veel beterschap want dat is ook niet leuk !

Haha ja heb ik weer!
Dankjewel! Ik hoop dat ik als nog snel op knap want voel mij als nog flut :')
Maar als nog blij dat ik geen Corona heb hoor trouwens!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:21

Dat valt nog te bezien natuurlijk, ik heb vorig jaar echt nog weken gehoest door influeza. Beterschap!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:32

Beterschap lenaa_tje

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:36

Beterschap lenaatje! Ben jij nu het eerste officiële geval? Of ben je niet officieel getest op influenza? :D

Vayo, m.i. is dat lager percentage juist te wijten aan de hele schoolklassen. Dan heb je logischerwijs ook meer negatieve testen en dus zakt je percentage nu wat.
Tov gisteren zijn de IC's gedaald maar over wat langere periodes stijgt het, net als de zkhopnames.
Vph is mooi maar puur te wijten aan vaccinaties en die hebben weinig invloed op de wereld buiten de muren van het verpleeghuis.
Ik wil heel graag dat je gelijk hebt, maar ik zie iets anders op dit moment.

Jeugd besmet ook ouders, en opa en oma. Misschien met iets vertraging maar het is precies gelijk aan de tweede golf.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:43

secricible schreef:
Beterschap lenaatje! Ben jij nu het eerste officiële geval? Of ben je niet officieel getest op influenza? :D

Vayo, m.i. is dat lager percentage juist te wijten aan de hele schoolklassen. Dan heb je logischerwijs ook meer negatieve testen en dus zakt je percentage nu wat.
Tov gisteren zijn de IC's gedaald maar over wat langere periodes stijgt het, net als de zkhopnames.
Vph is mooi maar puur te wijten aan vaccinaties en die hebben weinig invloed op de wereld buiten de muren van het verpleeghuis.

Jeugd besmet ook ouders, en opa en oma. Misschien met iets vertraging maar het is precies gelijk aan de tweede golf.

Dat weet ik niet aan de hand van de pcr (?) test (zo n vinger prikje) is dit haar conclusie.
En gewoon haar onderzoek natuurlijk. Denk dat voor een officieel geval zijn je echt bloed onderzoek moet doen _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:45

Eigenlijk werkt de griep pcr hetzelfde als een covid test. Is een kwestie van een extra kruisje op het formulier na een neus swab.
Maar who cares uiteindelijk, ziek is ziek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:47

Volgens RIVM gaat officiële vaststelling idd via eenzelfde swab:

Citaat:
Ongeveer 40 huisartspraktijken in Nederland zijn aangesloten bij een netwerk om te bepalen hoe ernstig de griepepidemie ieder jaar verloopt. In deze praktijken neemt de huisarts (of assistent) bij patiënten met IAZ slijm af via de neus en uit de keel. In deze monsters wordt onderzocht of het influenzavirus verantwoordelijk is voor de klachten. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu houdt de resultaten daarvan landelijk bij en zet deze elke week op de RIVM-website.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... teerd%20is.

Potverdikkie, nog geen officiële influenza -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:49

secricible schreef:
Volgens RIVM gaat officiële vaststelling idd via eenzelfde swab:

Citaat:
Ongeveer 40 huisartspraktijken in Nederland zijn aangesloten bij een netwerk om te bepalen hoe ernstig de griepepidemie ieder jaar verloopt. In deze praktijken neemt de huisarts (of assistent) bij patiënten met IAZ slijm af via de neus en uit de keel. In deze monsters wordt onderzocht of het influenzavirus verantwoordelijk is voor de klachten. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu houdt de resultaten daarvan landelijk bij en zet deze elke week op de RIVM-website.

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/zor ... teerd%20is.

Potverdikkie, nog geen officiële influenza -O-

Ik ga terug naar de huisarts :D
Nu wil ik ook officieel!

Kruipt terug in bed om toch maar uit te zieken. Hadden ze dinsdag best gelijk met de Corona test kunnen doen dan :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:51

Vayo schreef:
Ik merk wel dat ik me behoorlijk kan ergeren aan sommige ouderen of mensen waarvan ik weet dat zij iets meer risico lopen. Die gaan nog met tweeën boodschappen doen en hebben vaak het mondmasker onder hun neus getrokken. Houden soms echt geen afstand. Juist als je weet dat je meer risico loopt door je leeftijd en/of gezondheid dan let je daar toch wat beter op!? Ik doe echt mijn best, maar het frustreert dan als je juist de mensen waarvoor je je best doet dit ziet doen. Ik houd me maar vast aan het idee dat er ook veel zijn die zich wel eraan houden en zoveel mogelijk thuis blijven.

Dat heb ik ook gehad, maar heb me niet gerealiseerd dat het voor ouderen best ingewikkeld is en ze ook echt angstig kunnen zijn. Ik merk het ook vaak in de supermarkt, ze zijn soms echt in de war. Helemaal bezig met waar ze heen moeten, welke boodschappen ze moeten hebben, etc. en hebben hun omgeving dan echt niet meer in de gaten. Ik heb wel eens een ouder echtpaar gehad die hun boodschappen in mijn karretje legde terwijl ik er achter stond.

Ook kan niet iedereen thuis blijven. Oudere die zelfstandig wonen en dan ook vooral de stellen die je ziet moeten gewoon voor zichzelf zorgen. Niet iedereen heeft kinderen (in de buurt) die boodschappen kunnen doen. En ook in bestellen via internet zijn ze echt niet altijd even handig.

Door het anders te bekijken vind ik het nu eigenlijk heel sneu ipv dat ik mezelf aan ze erger. En dat heeft mij weer een beetje geholpen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:04

secricible schreef:

Ja dat denk ik ook. Maar ik denk ook dat er tussen die positieve testen veel kinderen zitten die er nu uitgepikt worden en weinig tot geen symptomen hebben. Normaal werden zij niet opgemerkt en konden ze meer voor besmettingen zorgen dan nu als ze in quarantaine/isolatie zitten.

Die IC opnames vind ik maar heel licht stijgen. Tussen 20 december en 5 februari waren de IC opnames echt een stuk hoger (tussen 731 en 573). 5 febr 573. 10 febr. 533, 22 febr. 561, 3 mrt. 549., 10 mrt. 560 17 mrt. 564

Ziekenhuisopnames eigenlijk hetzelfde. Ik zie maar een lichte stijging. En vooral dan weer een kleine afname, kleine toename, kleine afname, kleine toename enz.

Vph klopt, maar minder doden lijkt me ook belangrijk. En ook daar is de druk in de zorg hoog dus die daling is erg belangrijk.
Voor de ziekenhuiscijfers is de daling in thuiswonende 70+ers erg belangrijk!!! En ook die in de gehandicaptenzorg.

Natuurlijk zie ik nu ook een lichte stijging, maar vooralsnog blijf ik voorzichtig optimistisch en positief dat het behapbaar zal blijven.

Ik denk juist dat het nu belangrijk is dat ouderen en kwetsbaren meer thuis blijven, even minder bezoek en mensen met schoolgaande kinderen ook even niet op bezoek gaan als dat niet noodzakelijk is. Nu mijn kinderen naar school gaan en sporten let ik weer extra op waar ik (met ze) heen ga.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:14

Sizzle schreef:
Eigenlijk werkt de griep pcr hetzelfde als een covid test. Is een kwestie van een extra kruisje op het formulier na een neus swab.

Even een zijsprongetje :o Is zo'n pcr test voor de mensendingen hetzelfde als de pcr test die ze gebruiken voor de paardendingen ?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:15

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:

Even een zijsprongetje :o Is zo'n pcr test voor de mensendingen hetzelfde als de pcr test die ze gebruiken voor de paardendingen ?

Het type test, dus het werkingsmechanisme: ja.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:18

Oké, thanks.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:18

Kennis van mij is net uit het ziekenhuis maar dat is ook een bijzonder verhaal. Werd ziek en testte negatief. Kreeg antibiotica van de dokter, hielp niet. Nog een keer antibiotica en werd steeds zieker. Uiteindelijk naar het ziekenhuis en werd in het ziekenhuis positief getest. Bleek achteraf in die week zeker 4 anderen te hebben besmet.

Dat is natuurlijk hopeloos als je negatief test en toch besmet bent.
De tandarts zei laatst dat als je verkouden was maar een negatieve test kon overleggen dat je dan gewoon mocht komen. Nou dat is lekker dan als je toch besmet kan zijn zonder dat je positief test.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:22

Suzanne F. schreef:
Kennis van mij is net uit het ziekenhuis maar dat is ook een bijzonder verhaal. Werd ziek en testte negatief. Kreeg antibiotica van de dokter, hielp niet. Nog een keer antibiotica en werd steeds zieker. Uiteindelijk naar het ziekenhuis en werd in het ziekenhuis positief getest. Bleek achteraf in die week zeker 4 anderen te hebben besmet.

Dat is natuurlijk hopeloos als je negatief test en toch besmet bent.
De tandarts zei laatst dat als je verkouden was maar een negatieve test kon overleggen dat je dan gewoon mocht komen. Nou dat is lekker dan als je toch besmet kan zijn zonder dat je positief test.

Dit is op werk toch ook? Hier tenminste wel

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:23

Doet mij een beetje denken aan die bretoense variant.
Maar die mensen testen eigenlijk nooit positief als ik het goed begrepen heb. Enkel na verder onderzoek kwam het eruit.

Bij de rhino uitbraak bij paarden zijn er ook die verschillende keren negatief testen en na een tijdje heel erg ziek worden.
Maar goed, dat is een herpesvirus dus misschien scheelt dat ook wel in nauwkeurigheid.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:25

Nog gekker vind ik eigenlijk dat je niet in quarantaine hoeft als een huisgenoot in afwachting is van de uitslag van een test of een testafspraak heeft staan, tenzij die huisgenoot het benauwd heeft en/of koorts heeft.

Dinsdag is een vader van een teamgenootje van mijn dochter getest vanwege milde klachten. Dat teamgenootje is die avond komen trainen en de andere dag de uitslag van vader ... positief. Kind is gisteren getest en bleek vandaag ook positief. Teamsport zonder afstand en een uur lang. Wel in de open lucht, maar dan nog ... Bijna allemaal kinderen die op een verschillende school/groep/richting zitten. Lekker handig weer dit.

Waarom niet altijd als iemand in een huishouden een testafspraak heeft of in afwachting is van de uitslag, de rest van het huishouden verplicht in quarantaine??? Ze moeten eens enorme zware boetes zetten op het niet opvolgen van quarantaine en isolatie. En hier steekproefgewijs op controleren. En zorgen dat de boetes zodanig hoog zijn dat mensen het kleine risico op een steekproef niet durven te nemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:50

Omdat de nauwe contacten van iemand die verdacht zijn niet in quarantaine hoeven.

Je bent bevestigd positief, of je bent verdacht.

Bevestigd positief--> je nauwelijks contacten worden verdacht en je gaat in isolatie.
Verdacht --> je gaat in quarantaine en laat je testen/wacht op uitslag.

Daar kun je nog een cirkel omheen leggen (nauwelijks contacten van een verdachte óók in quarantaine) maar dat is tot nu toe niet gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:25

Mensen hebben natuurlijk ook nog zelf gezond verstand (tenminste als het goed is...) Als je klachten hebt en je daarom op de testuitslag wacht, kan je ook gewoon zelf verzinnen dat het misschien slim is om je kind even thuis te houden en niet naar een training te laten gaan. Volgens mij heb je niet perse een overheid nodig om dat aan je te vertellen.