Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:11

bigone schreef:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Hier vind je redelijk betrouwbare lijsten die dagelijks worden bijgehouden met het aantal doden per land. Ja Italië heeft meer doden .

Terwijl China groter is.
Dan is het percentage in Italie dus vele malen hoger ?

Dat is best bizar.
China heeft direct gehandeld door alles dicht te gooien, is Europa dan gewoon te laks geweest?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:12

Ann schreef:
@PSvanLot

Op dat tijdstip is er alles bijgevuld en voorradig. Maar misschien was 08:00 - 09:00 uur een betere optie geweest.

Dat weet ik wel zeker. Welke zelfstandig wonende oudere met hulp (bij bijvoorbeeld aankleden?) gaat dit halen?
De dagen zijn voor de ouderen al zo lang en zo nog langer als ze de wekker om 06.00 moeten zetten.

brokjes schreef:
PSvanLot schreef:
[ [url=m/l8EhRg.png]Afbeelding[/url] ]

Ik mag hopen dat de tijden een grapje zijn.... of een foutje.

Denk dat het geen fout is. En beter iets dan niets toch, of wat is precies het probleem?

zie bovenstaand.

bigone schreef:
PSvanLot schreef:
[ [url=m/l8EhRg.png]Afbeelding[/url] ]

Ik mag hopen dat de tijden een grapje zijn.... of een foutje.

Hoe ouder je word hoe minder slaap . Meeste ouderen zitten om half zeven al aan het ontbijt. Wanneer je jong bent lijkt dit verschrikkelijk maar denk dat de oudjes er geen probleem mee hebben.

Nou dat is zeker niet waar. Mijn oma van dik in de 90 woont zelfstandig in een ouderenflat. Allemaal mensen van boven de 65 . Ik doe regelmatig mee met het koffieuurtje wat ze iedere dag met een grote groep doen. Ze vertellen bijna allemaal dat ze tegen 08.00 de wekker hebben staan.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:15

Jees ik vind dat ook absurd vroeg... waarom is dat?
maar goed ik neem aan dat ouderen ook op andere tijden mogen in dat geval (of dat handig is helemaal de vraag.. maar oke..)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:15

Cer schreef:
Jees ik vind dat ook absurd vroeg... waarom is dat?
maar goed ik neem aan dat ouderen ook op andere tijden mogen in dat geval (of dat handig is helemaal de vraag.. maar oke..)

Ze mogen altijd, maar dit uur is speciaal voor ze ingericht, dan zijn mensen onder de 70 niet toegstaan.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 20-03-20 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:16

Scum schreef:
Is Italie dan een heel gezond land geweest dat daar zoveel mensen zo oud zijn geworden? Of zijn alle jongeren weggetrokken naar andere landen? Ik dacht dat vergrijzing toch iets was wat in alle landen wel een rol speelde.

De armoede is hoog in Italie, veel jongeren trekken weg ivm een jongeren werkeloosheid van 30% in het noorden en 50% in het zuiden.
Maar er zijn ook vast meer redenen anders gingen mensen er geen wetenschappelijk onderzoek naar doen.
Tussen seizoen 13/14 tot 16/17 zijn in italie 68.000 mensen aan influenza gestorven (0.9%), zo‘n 20.000 per jaar dus. In andere landen ligt dat meestal op 0.1%.

Echwel

Schandalige tijd
Weet zo al hier in de flat moeten sommigen op thuishulp wachten, of voor hun partner wachten voor ze weg kunnen.

Maartje1990

Nou zeg... fijne extra service, niemand hoeft er gebruik van te maken he? Wat een gezever.

Tancreda4

Nirvana_ schreef:
China heeft heel snel gehandeld en de bevolking houdt zich eraan. Ik denk dat de kritiek op China kwam doordat het daar ontstaan is en dat voorkomen had kunnen worden...

China heeft 56 cases per 1 miljoen mensen, Italië 679 |(

Zie quote. Het aantal doden italie is in cijgers groter dan China. Vanwege het enorme verschil in aantal inwoners is het percentage aanzienlijk groter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:17

Sizzle schreef:
Scum schreef:
Is Italie dan een heel gezond land geweest dat daar zoveel mensen zo oud zijn geworden? Of zijn alle jongeren weggetrokken naar andere landen? Ik dacht dat vergrijzing toch iets was wat in alle landen wel een rol speelde.

De armoede is hoog in Italie, veel jongeren trekken weg ivm een jongeren werkeloosheid van 30% in het noorden en 50% in het zuiden.
Maar er zijn ook vast meer redenen anders gingen mensen er geen wetenschappelijk onderzoek naar doen.
Tussen seizoen 13/14 tot 16/17 zijn in italie 68.000 mensen aan influenza gestorven (0.9%), zo‘n 20.000 per jaar dus. In andere landen ligt dat meestal op 0.1%.

In Italië wonen ook vaak meerdere generaties in een woning.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:18

Sizzle schreef:
Scum schreef:

Dit zegt natuurlijk niks officieels maar ik werk met echt HEEL veel jongeren die vanuit Italie komen om hier werk te zoeken. De slecht betaalde baantjes hier staan ze om te springen. Soms nog meer dan de Polen. Omdat er thuis geen werk is... Dat verbaasde mij echt enorm toen ik dit werk begon te doen.. Hoeveel Italianen er elke week komen op zoek naar werk.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:19

Maartje1990 schreef:
Nou zeg... fijne extra service, niemand hoeft er gebruik van te maken he? Wat een gezever.

IDD, glas half leeg mentaliteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:19

Dat meer-generatie wonen is bijv. in Spanje en Griekenland ook, maar daar is het toch niet zo hoog. Het volledige antwoord gaan we hier ook niet op bokt vinden maar de Corona toestanden daar geven wel aan dat er nog beter naar gekeken moet worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:21

Sizzle schreef:
Dat meer-generatie wonen is bijv. in Spanje en Griekenland ook, maar daar is het toch niet zo hoog. Het volledige antwoord gaan we hier ook niet op bokt vinden maar de Corona toestanden daar geven wel aan dat er nog beter naar gekeken moet worden.

Spanje is nr 2 momenteel in Europa qua besmettingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:21

Kana schreef:
Maartje1990 schreef:

Helemaal geen glas half leeg mentaliteit. Maar bied je de ouderen wat aan, zorg er dan wel voor dat er daadwerkelijk gebruik van gemaakt kan worden.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:22

Wat een ge-emmer over het tijdstip voor de ouderen onder ons. Ik vind het een super goed initiatief, iedereen moet het doen met wat ze kunnen dus ik vind het een super net gebaar van de AH.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:23

Ja en als die capaciteit er nu niet is vanwege enorm extra werk vanwege de grote vraag en het uitvallen van personeel vanwege een kriebel hoestje?

Niet alles is mogelijk. Dit is al een mooi begin.
Het kan altijd beter en meer. Maar waardeer ook eens de kleine gebaren. D
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 20-03-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:23

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:24

Ik dacht wat fijn en uurtje voor ouderen want vanuit het kabinet was er niks over gezegd, maar nee het is ook niet goed lees ik hier :') ik snap wel dat sommige dan nog niet zijn aangekleed als ze er hulp bij nodig hebben, maar het is beter iets dan niets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:28

Ik vind het dubbel, dat uurtje voor de ouderen.
Ik ben gisteren speciaal voor mijn dochter (werkt in de ggz) om 8 uur naar de supermarkt gegaan om Wc-papier voor haar te halen (er liepen bijna alleen maar 60+). Zij grijpt al 2 weken mis, als zij uit haar werk komt.
Afgelopen zondag heeft haar schoonmoeder in de stad (speciale) babyvoeding moeten halen. Die is ook iedere x op na haar werktijd.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 20-03-20 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:29

Electra63 schreef:
Ik vind het dubbel, dat uurtje voor de ouderen.
Ik ben gisteren speciaal voor mijn dochter (werkt in de ggz) om 8 uur naar de supermarkt gegaan om Wc-papier voor haar te halen. Zij grijpt al 2 weken mis, als zij uit haar werk komt.
Afgelopen zondag heeft haar schoonmoeder in de stad (speciale) babyvoeding moeten halen. Die is ook iedere x op na haar werktijd.

Jumbo heeft/gaat al een ziekenhuiswinkel geopend in Den Bosch. Hopelijk volgt het in andere ziekenhuizen snel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:31

Undefined schreef:
Volgens mij bedoelt ze dat Duitsland erg weinig doden heeft en er wellicht onderzoek gedaan moet worden naar waarom dat zo is? Zodat andere landen hun aanpak kunnen aanpassen.

Cer schreef:
Ja dat staat in dat artikel, maar op zich valt daar niet veel aan te leren.. de conlusie van het artikel is: italie had meer ouderen, en DLD heeft meer IC bedden..

Dat zal zeker van invloed zijn, maar daar valt niet alleen het grote verschil te verklaren begrijp ik.
Er zullen best meer factoren meespelen, misschien toch ook het vaccinatiebeleid in DL.
In mijn kennissenkring ligt een familielid er ernstig bij op de IC in Brabant. Die heeft naast de virale longontsteking dus ook nog een bacteriële (long)ontsteking opgelopen. Dit soort dubbelinfecties zorgen wel voor een ernstiger verloop van de ziekte.

Ik vrees alleen dat we pas achteraf zullen weten wat we preventief aan de ziekte hebben kunnen doen.
Ben toch blij de pneumokokkenprik te hebben gehaald ook al is niet onomstotelijk wetenschappelijk bewezen dat het iets doet in het geval van een Corona besmetting, maar logischerwijs kun je bedenken dat het zo'n bacteriële infectie als complicatie kan voorkomen.
Het TBC vaccin wordt ook onderzocht omdat het een milder verloop van Corona zou kunnen bewerkstelligen.
Een reden hiervan zou zijn, dat bij inenten met het vaccin je lichaam in de afweermodus komt waardoor ook het Coronavirus minder snel vat op je zou krijgen.
https://www.nursing.nl/vaccin-biedt-mog ... ronavirus/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:32

En de ouderen moeten dan één ochtend eerder op staan willen ze er gebruik van maken, alles voorradig en geen drukte dus veel minder kans op besmetting .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:32

Net bericht dat de (80) van een kennis van me op de ic ligt. Zeer waarschijnlijk Corona...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:33

Kana schreef:
Maartje1990 schreef:

Nee xtra druk op thuiszorg leggen omdat ze vroeger de deur uit moeten

Top mentaliteit

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:34

Ik vind dat BCG geexperimenteer nog best eng. Ik heb gezien hoe enorm ziek mijn paard daar van geweest is en ook toen mensen nog verplicht BCG injecties moesten halen om in Engeland te mogen wonen waren de klachten ook echt niet van de lucht.