[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:01

Bedoel je niet: iedere psychopaat heeft een vergroot deel?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:09

Ja dat denk ik wel :p

En ik zal er nog wat aan toevoegen: Volgens mij is het juist de onderontwikkeling van bepaalde hersendelen (hetzij klein, hetzij verminderde verbinding) en dan specifiek de delen die zorgen voor sentiment, empathie en schuldgevoel, maar ook de amygdala is aangedaan, die zorgt weer voor angst en onrust/bezorgdheid.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:16

Independence schreef:
Bedoel je niet: iedere psychopaat heeft een vergroot deel?
Ik weet eigenlijk niet wat ik precies bedoel, kwam d'r op neer dat niet iedereen met zo'n vergroot deel psychopaat hoeft te zijn, maar wel dat iedere onderzochte psychopaat zo'n vergroot deel had.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:19

Ja die stellingen zijn lastig, is niet voor niks onderdeel van de IQ test (ik bedoel hier niks banketstaaf mee voor je dat denkt, ik geef enkel aan dat dat soort stellingen inderdaad lastig zijn).

Wat het feitelijk is:
- Elke psychopaat heeft specifieke onderontwikkelde hersendelen
- Niet elk persoon met die specifieke onderontwikkelde hersendelen is een psychopaat

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:24

Een koe is een dier, maar niet ieder dier is een koe +:)+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:30

Xyris schreef:
Ja die stellingen zijn lastig, is niet voor niks onderdeel van de IQ test (ik bedoel hier niks banketstaaf mee voor je dat denkt, ik geef enkel aan dat dat soort stellingen inderdaad lastig zijn).

Wat het feitelijk is:
- Elke psychopaat heeft specifieke onderontwikkelde hersendelen
- Niet elk persoon met die specifieke onderontwikkelde hersendelen is een psychopaat
Lol, paar borrels op hier, daar ligt het denk ik aan. Tijdens mijn jeugd diverse testen ondergaan, no worries :)

Klopt, ik weet alleen niet of het onderontwikkeld is of juist overonderwikkeld. Interessant voorbeeld:

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:32

fleurtjeuh schreef:
Een koe is een dier, maar niet ieder dier is een koe +:)+
Zulke irritante vragen, vaak helpt het om de stellingen te kaderen, bijv. binnen een cirkel te plaatsen en dan kijken naar een, eventuele, overlap.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:33

Toevoeging op het filmpje, de vragen zijn wel enorm suggestief.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:39

Het is een beetje te laat om het hele filmpje nog te bekijken, maar dit doet me denken aan een adoptiemoeder die ooit een lezing gaf over hechtingsstoornissen bij haar kinderen. Dat is waarschijnlijk bij dit filmpje ook het geval (maar ik heb alleen de eerste 2 minuten gezien)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:43

Filmpje lang geleden gezien , gok dat ook .

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 00:46

Eens, ik denk niet zo zeer direct een psychopaat in de dop, maar de toon/bewoording/blik, zetten me wel aan het denken. Enorm intens.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:07

Ik denk dat dit een perfect voorbeeld is van nature-nurture. En eigenlijk ook een stukje 'kip en ei'.

Ik heb ook nog niet het hele filmpje kunnen kijken (doe ik morgen even) maar ik kan me zo voorstellen dat er 2 dingen kunnen gebeuren bij een (uiteindelijk) psychopaat.

- Het kind in kwestie wordt dusdanig op erg jonge leeftijd mishandeld waardoor normale verbindingen in de hersenen niet kunnen ontstaan (binding, emoties etc).
- De ouders zijn dusdanig wanhopig door het abnormale gedrag van het kind dat ze overschakelen op mishandeling waardoor de bestaande afwijking versterkt/bevestigd wordt.

Dus wat is het kip en wat is het ei. Ik denk dat beide gevallen wat voor te zeggen valt, al lijkt de laatste meer aannemelijk, al kan het net zo goed zijn dat een disfunctionele familie genetisch gezien disfunctioneel is en dus ook disfunctionele kinderen op de wereld zet, hier op de verkeerde wijze mee omgaat en ga zo maar door (een mogelijke zijweg voor de laatste optie) waardoor zaken van kwaad tot erger worden.

Ik weet niet zeker of ik het hier al eerder heb gezegd, maar, hoewel ik aangeef dat optie 2 erg aannemelijk is, heb ik ook te maken gehad met een optie 1, de persoon in kwestie woont in Canada, heb hem nooit ontmoet, maar kende hem via internet. Hij vertoonde vreemd obsessief gedrag naar mij (in een RPG-spel) dus heb hem gevraagd naar zijn motivatie hiervoor. Hij gaf aan een psychopaat te zijn, niet in staat tot iets te voelen en daardoor ook de extremen op te zoeken, want dan voelde hij tenminste nog iets. (Interessant punt van discussie overigens, want hoe kan iemand iets willen voelen dit niet beter weet? Toch ergens in de natuur van de mens verscholen dat men niet zonder emotionele stimulatie kan? Zelfs als is het, in dit geval dan, een aangeboren kwestie?) Anyways, deze persoon gaf aan een prima jeugd te hebben gehad, niks geks te hebben meegemaakt, iig geen mishandeling oid, en heeft een moeder die hem enorm goed begeleid. Hem uitleg wat wel kan en mag en wat niet en hem overal moreel in stuurt. Hij gaf aan graag dieren te willen mishandelen maar hier al vroeg op aangepakt te zijn en dit niet te doen (hearsay he, al verwacht een van een gediagnosticeerde psychopaat wel de waarheid te horen zodra een dergelijk persoon op de praatstoel zit). In dit geval lijkt het toch echt nature te zijn. Natuurlijk kan het probleem te laat zijn geregistreerd waardoor het heeft kunnen escaleren, maar van slechte 'nurture' lijkt geen sprake te zijn.

Ik vind het in ieder geval waanzinnig interessant, ik denk echt dat het van persoon tot persoon verschilt, de 1 heeft er aanleg voor, de ander heeft gruwelijke pech in zijn of haar opvoeding en dan zit er nog een grijs gebied tussen. Maar het is in en in triest dat mensen zo moeten leven, want kennelijk hebben ze toch behoefte aan gevoel (zij het rust, zij het opwinding, you name it) en het is gewoon all over the place, want relativeren is dus niet mogelijk. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die ze kunnen aanrichten...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 09:13

Ailill schreef:
Eens, ik denk niet zo zeer direct een psychopaat in de dop, maar de toon/bewoording/blik, zetten me wel aan het denken. Enorm intens.

Ze is vreselijk seksueel misbruikt, daar is dit een gevolg van. Dankzij therapie is ze 'gezond' geworden.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:37

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:13

Xyris schreef:
lor1_1984 schreef:
Je hoort ook zo vaak dat kleinere kinderen goedbedoeld de goudvis hebben willen wassen, dattie niet tegen zeep kon is weer erg sneu. :(:)
En mijn toen 3jarige neefje was 's avonds laat uit bed geklommen terwijl zijn moeder net sliep, wilde de cavia's in bad doen en hield de cavia onder water in het aquarium. :=
Cavia heeft dat helaas niet overleefd ('cavia kon niet zwemmen oma' -O-), er zaten vanaf dat moment wel slotjes op de caviakooi en er is duidelijk uitgelegd (en regelmatig herhaald) dat neefje niet zonder toezicht aan de dieren mocht komen.

Ik heb ooit wel eens een stuk zeep in het aquarium gegooid, was 3 maar vergeet het nooit meer :')

We hadden een keertje iemand 2 goudvissen gegeven voor der verjaardag.
En toen vroeg ik een tijdje later van waar zijn je vissies gebleven?

Kreeg k dus te horen dat ze die 2 beestjes in de pan had gegooid...(Kind was/is niet 100%)

:oo >;)

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:15

Los van in de pan gooien, geschift! Maar mede daarom nooit dieren cadeau doen aan iemand...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:20

Dat hebben we daarna ook nooit meer gedaan.
En denk dat dit zeker al 15-20 jaar geleden is geweest.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:47

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:28

LizMD schreef:
https://bnnvara.nl/video/terugkijker-i-shot-my-parents

Ik heb de documentaire (zelf) nog niet gezien, maar hij past goed in het rijtje.

Niet echt, deze jongen was depressief maar geen psychopaat. Als je een docu wil zien over een sociopaat, dan raad ik The Family I Had aan.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:39

Te zien op Netflix?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:42

Nee, hij werd door 2doc uitgezonden. Uitzending gemist misschien?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:44

MarcoBorsato schreef:
LizMD schreef:
https://bnnvara.nl/video/terugkijker-i-shot-my-parents

Ik heb de documentaire (zelf) nog niet gezien, maar hij past goed in het rijtje.

Niet echt, deze jongen was depressief maar geen psychopaat. Als je een docu wil zien over een sociopaat, dan raad ik The Family I Had aan.

Die heb ik gezien, ontzettend aangrijpend en ik kan mij haar angst goed voorstellen nu ze een kindje heeft
Ik heb een zoon in de hulpverlening met een klein zusje en godzijdank gaat het nu goed maar het was best confronterend om die docu te zien en te denken, wat als, zo erg als je dat als moeder denkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:24

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:36

Lynn_Nikita schreef:
Vorig jaar een docu over gezien op Youtube, was dit niet een experiment waarbij de jongens, bewust, in die aparte 'klasses' binnen de samenleving moesten opgroeien?

Luguber vind ik het overigens niet, wel interessant :j

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:19