Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 07:44

Ah die had ik al eens eerder gezien, ik ga de prijzen eens vergelijken met mijn lijstje die ik al eerder gemaakt heb voor mijn bestelling bosplantsoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:04

Ik kom langzaam aan gek van mijn konijnen :+ Ik heb veel te lieve rammen. Ze gaan altijd snuffelen, knuffelen en daarna verder eten. Ze doen duidelijk hun werk niet.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:13

:+

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:53

Mijn kippen worden vandaag geslacht. Ben heel erg benieuwd naar het vlees.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:46

Kippen zijn behoorlijk vet, maar wel lekker kan ik ze garen in hun eigen vet.

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 10:47

Hoe oud waren ze nu Marcella? Wat voor gewichten waren ze geslacht?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:11

Ongeveer 8 maanden en gewichten weet ik niet. Ze hadden wel ook nog alle 3 een ei zitten.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:44

Hoi allemaal, ik lees al een poosje mee. Wil graag pluimvee gaan houden, deels voor eieren en ongediertebestrijding (loopeenden) en ook deels voor vlees. Ik zou dan ook graag willen leren hoe ik zelf op verantwoorde wijze pluimvee kan slachten, iemand enig idee waar dat kan (Noord Nederland)? Wil graag oa kalkoenen gaan houden van vlees, en neem aan dat zelf slachten niet zo eenvoudig is bij zulke grote dieren en wil dat dat natuurlijk zo snel en stressloos als mogelijk zal gaan. Tips zeer gewenst, bvd! :)

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 14:21

Wat leuk dat je aan de slag wilt met pluimvee! Ik kan muskuseenden echt ten harte aanraden voor ongedierte bestrijding! Ze leggen ook nog eens super, hebben bijna geen voer nodig als ze kunnen scharrelen, pakken zelfs muizen en broeden zelf jongen uit. Het enige wat je hoeft te doen is slachten na 14 weken. Ze zijn ook een stuk stiller en rustiger dan loopeenden.

Kalkoenen slachten is niet zo moeilijk, werkt hetzelfde als een kip. Ze zijn wel wat groter dus een extra handje is zeker wenselijk.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:38

Ik heb cursussen gezocht maar kon niet echt wat vinden. Uiteindelijk via via iemand gehad die het me heeft uitgelegd en zelf heb ik dat geperfectioneerd voor wat bij mij past.

Je mag met me meekijken, maar ik woon in Noord-Holland dus is wel een beetje uit de richting

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:29

Bedankt voor de reacties! Ik zou heel graag eens met een van jullie meekijken die wel die ervaring heeft, als een soort eerste stap. Wil me echt goed voorbereiden, en wie weet, eet ik met kerst 2020 wel mijn eerste zelf geslachte kalkoen! :Y) Mocht er iemand zijn die (relatief ;) ) bij mij in de buurt woont dan hoor ik het heel graag! Mag natuurlijk ook via PB. En anders neem ik jouw aanbod ook graag aan 0091! Ga namelijk wel met enige regelmaat richting NH

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:00

En anders eens vrager bij slager.

Mijn vader heeft de kippen trouwens laten slachten dus uiteindelijk niet zelf gedaan. :')

julius_juut

Berichten: 3122
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:42

Ik zit in het westerkwartier van Groningen, tegen de friese grens aan, maar momenteel geen vogels dit richting pan moeten. Wanneer ik dat wel weer heb kan je hier wel meekijken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:40

Zo, ik heb net mijn eerste konijnen geslacht. Ik had al vaker konijnen gevild maar over het effectief dooddoen kon ik mij niet zetten. Nu wil het zo dat mijn vriend deze periode niet tot nauwelijks thuis is (zie hem deze week maar 2 avonden bv) dus goed. Dan maar zelf doen zeker. Is wonderbaarlijk genoeg goed gelukt! Had schrik om te veel te twijfelen maar dat was niet het geval :D 1 konijn was een lichtgewicht, maar die was samen met zijn zus altijd al de kleinste van het nest geweest, die was een kilo. De andere 1.220 en 1.330. Perfecte gewichten voor ons :)

Marcella: Al een kip geprobeerd?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:07

Nee nog niet ben voorzichtig omdat ik darmen heb die soms stom doen. :=

Maar zit vol verlangen te wachten tot die week vriezer voorbij is. Gaan denk ik eerst kippenpoten uitproberen. Van het idee doe ik :9 :9 :9 :9 :9 :9

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 19:09

Wat goed! Stoer hoor zo alleen!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:27

Kon niet langer meer wachten, maar gisteren zijn de eerste 3 kippenpoten gesneuveld en heerlijk opgepeuzeld. Smaakte heerlijk :9 :9 :9 :9

Bij mijn eigen gemaakte patat en een appel/peren sapje. :9 :9

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:04

Klinkt goed Marcella!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:45

Klinkt goed, is er nog iets over voor het kerstmenu Marcella?

Het is rustig hier!

Ik heb net mijn bestelling voor het boomplantprogramma opgestuurd. Maar liefst 1000 bomen en struiken heb ik besteld. Was een karweitje om alles uit te zoeken, maar de grootste klus komt natuurlijk nog. := Wordt wel een mooi begin van het nieuwe jaar, ik heb er zin in. :D

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:49

Haha dat klinkt bekend! Ik heb er ook ruim 800 besteld met dank aan jouw tip :D

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:51

Wat leuk! :D Wat heb je besteld?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:52

Nou ze smaken goed en van de week 2x kippenborst op. :9 :9

Heb ook al zo goed als besloten welk kippenras hierna kom (Sussex).

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:56

Leuk Marcella! Wanneer komt de volgende lichting kippen? Gaan die dan ook aan het eind van het jaar weer de vriezer in? Ik heb wel respect voor wat jij allemaal doet hoor. Ik wil ook altijd van alles, maar met twee kleine kinderen valt dat vaak tegen. Ik wil bijvoorbeeld ook heel graag weer kippen, maar daar moet nog het één en ander voor gebeuren en ik vermoed dat we eerst wel even zoet zijn met andere dingen. :+

Prairy
Berichten: 9265
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:00

goeroe schreef:
Wat leuk! :D Wat heb je besteld?


Bijna de hele lijst op een aantal bomen na :')


2 van mijn kipjes zijn eindelijk eieren gaan leggen! 1 van de 2 is een kip die ik qua eieren eigenlijk opgegeven had, ze legde alleen maar wind eieren de afgelopen 8-9 maanden. Toen is ze flink in de rui gegaan, en nu legt ze perfecte groen-blauwe eieren met harde schaal :D

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:03

Zo dan, 800 en 1000 bomen! :oo
Wat voor types bomen hebben jullie uitgezocht, ook allemaal met eetbare producten of ook sier?

Hier momenteel vrij rustig. Nog veel hanenvlees in de vriezer, nog een paar porties groene bonen, en in de tuin staan nog een aantal struiken boerenkool die ik nog moet oogsten.
Afgelopen week zijn de laatste wortels opgegaan, al heb ik nog wel een aantal voederwortels staan die ik vrij binnenkort wel op moet voeren. Met al die nattigheid blijven die niet zo best meer helaas...

Verder binnen nog een bak veldsla op een koude zolderkamer voor de verse groentjes.

En enorm jeukende vingers die de fruitbomen willen snoeien maar nog even geduld moeten hebben.
Wij hebben hier 1 oudere fruitboom die nooit fatsoenlijk gesnoeid is, dus elk jaar doen we daaraan een stuk restauratie. Ik kan niet wachten tot het moment dat die er weer fatsoenlijk uitziet en weer goed vruchten gaat dragen!