Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:07

En het sprookje van de kleine zeemeermin. Die niet op tijd haar prins kon binden, hem dan eigenlijk moet vermoorden met een mes en dat niet kon en daardoor veranderde in schuim (want zeemeerminnen hadden geen ziel).

Loretteeee

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:20

Nee! Hou op! :oo

Wat is er dan met Bambi gebeurd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:22

Loretteeee schreef:
Nee! Hou op! :oo

Wat is er dan met Bambi gebeurd...

Zeg, vond je het niet al gruwelijk genoeg dat z'n mams dood is? >;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:37

Nou vraag ik me af of zijn mams wel door jagers is gedood :=

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:38

Hmmm Bambi heb ik wel eens gelezen, is net als Pinokkio een recenter verhaal in plaats van een ouder sprookje met onduidelijke oorsprong. Is geschreven door Felix Salten in 1923.

Ik had een of andere anieke ('60?) Nederlandse vertaling, en vond het heel raar dat het meisjes-hert wat z'n liefje word hem elke keer kusjes gaf.

Wikiartikel inclusief samenvatting
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 24-03-16 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:41

elenaMM77 schreef:
ja klopt, het wakker maken met een kus faalde..
dus maakte hij daar handig gebruik van

ze werd wakker omdat ze beviel van een tweeling..
toen de prins dat hoorde heeft hij haar laten overkomen,
maar hij was inmiddels al getrouwd,
zijn nieuwe vrouw probeerde haar en de kinderen te vermoorden..
prins kreeg er lucht van en vermoorde zijn vrouw..

doornroosje trouwde met haar verkr*** en ze leefden nog lang en gelukkig pfff

:oo :o
:')

En ik vond het al ontluisterend genoeg toen ik het sprookje eens als volwassene terugkeek...keek toch met heel andere ogen naar bepaalde dingen. Een baby, weggerukt van haar ouders en 16 jaar lang opgevoed door 3 halfdemente tantes in het midden van het bos in totaal isolement? Die dan op haar 16de moet terugkeren naar haar ouders van wie ze nooit had geweten dat ze die had, en eigenlijk met als doel direct uitgehuwelijkd te worden? Echt, voer voor psychologen dat sprookje hoor :') .

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:44

elenaMM77 schreef:
Ik moet je teleurstellen, in het originele verhaal wordt pinokkio wanneer hij een gewone jongen is geworden, opgehangen :')

Sprookjes waren juist vrij duister vol moraal, meer voor volwassenen.. daarna zijn ze vriendelijker gemaakt om ze voor kinderen geschikt te maken. Disney is ook niet het originele verhaal van pinokkio
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinokkio_(boek)

Spoiler:
[ Afbeelding ]

en daar vloog het happy end het raam uit :\

Dat is halverwege het verhaal. Het feuilleton eindigde daar, de roman gaat verder.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:45

Verder zie ik hier heeeeel veel boude beweringen over "oorspronkelijke" sprookjes. Kom eens met bronnen mensen! Nog even helemaal los van de talloze versies waarin sprookjes zijn overgeleverd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:48

Bambi is nog niet zo oud als de andere sprookjes he. Als ik me goed herinner ergens uit 1920. Toen moesten dingen al veel netter en keuriger. Hij is wel altijd lief tegen z'n vriendinnetje. Al dat wrijven en likken... Dat noemen ze dan tegenwoordig weer bambisex. :D

Ik dacht trouwens dat bij doornroosje dat ze geen tweeling kreeg. Maar 1 kind dat de doorn uit d'r sabbelde... Maar goed, dat zal dan wel weer een gekuiste versie zijn.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:51

Ik heb een paar jaar terug een keer iemand horen vertellen dat die een boek had uitgegeven van de 'echte' sprookjes. Ik weet echter niet meer wie dat was (sorry, ik heb flinke geheugenproblemen) en ik kan het nu ook niet vinden op internet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:56

musiqolog schreef:
Verder zie ik hier heeeeel veel boude beweringen over "oorspronkelijke" sprookjes. Kom eens met bronnen mensen! Nog even helemaal los van de talloze versies waarin sprookjes zijn overgeleverd.

Mijn bron zit in mijn hoofd. Dit is al jaren bekend. Google zelf even kom je ook genoeg tegen. Zelfs wikipedia licht een tipje van de sluier op...

Het gaat verdorrie om sprookjes/ oude verhalen.. ik ga er geen welles nietus spelletje van maken hoor. Iets met First world problems enzo..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:05

Sammie schreef:
musiqolog schreef:

Mijn bron zit in mijn hoofd. Dit is al jaren bekend. Google zelf even kom je ook genoeg tegen. Zelfs wikipedia licht een tipje van de sluier op...

Het gaat verdorrie om sprookjes/ oude verhalen.. ik ga er geen welles nietus spelletje van maken hoor. Iets met First world problems enzo..

Edit: Dat Pinokkio-verhaal kwam natuurlijk van Elena, niet van Sammie.
Zucht... Ik heb jouw Pinokkio-verhaal al beantwoord. Zal ik anders eens met het Engelstalige Wikipedia-artikel aankomen?

Citaat:
In the original, serialized version, Pinocchio dies a gruesome death: hanged for his innumerable faults, at the end of Chapter 15.

Het staat er duidelijk: alleen de feuilletonversie, die minder dan de helft van het boek beslaat, eindigt met het ophangen. Dan heb je nog niet eens het groeien van de neus gehad. Dat kun je toch niet het originele verhaal noemen?

En trouwens: "Mijn bron zit in mijn hoofd." Ja, dat kan iedereen wel waarderen. Stel je voor dat ik dat in mijn proefschrift schreef!
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 24-03-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:07

Mijn pinokkioverhaal?? Ik heb het helemaal niet over pinokkio gehad.. Zucht.....................

We zijn hier niet met proefschriften bezig.. Maar met een gezellig topic over laat gevallen muntjes.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:10

Sammie schreef:
Mijn pinokkioverhaal?? Ik heb het helemaal niet over pinokkio gehad.. Zucht.....................

We zijn hier niet met proefschriften bezig.. Maar met een gezellig topic over laat gevallen muntjes.

Sorry, je hebt gelijk.

Maar verder: overal op het internet vliegen de onware beweringen in het rond. Dat is een hoogst kwalijke ontwikkeling, omdat er irreële angsten en domme sentimenten mee worden gevoed. Daarom vind ik dat je sterke beweringen altijd moet onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:23

Sterke beweringen :')

Kom op jongens. Sprookjes. Waar hebben we het over :+

Terug naar het originele onderwerp?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:32

wauw, musiqolog... Wind je niet zo op joh.... Dacht dat dit een pleziertopic was, niet een zaak van leven en dood en een wetenschappelijke benadering... Serieus, je vergelijkt dit topic met een proefschrift? :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:35

Oké oké, ik kan me soms erg opwinden, zeker online....

En inderdaad, dit is wat anders dan een proefschrift. Maar je bent het toch met me eens dat er op het internet erg veel ongefundeerde dingen worden geroepen?

Maar inderdaad, laten we weer ontopic gaan. Even kijken of ik de afgelopen tijd nog iets blonds heb gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:40

Het muntje viel bij mij vorige week, toen ik hoorde dat Knorretje een jongetje is.
En Dribbel een meisje.
En Nijntje een meisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:41

Zijn niet alle winnie the pooh dieren mannelijk? Volgens mij is alleen Kanga vrouwelijk..

Nijntje wist ik wel, die heeft zoveel jurken altijd ;)
Dribbel dacht ik inderdaad ook een mannetje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:45

Nee... Winnie is een meisje volgens mij :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:51

uch, ik dacht dat het een mannelijk beertje was,
maar wel met een grote hoeveelheid vrouwelijkheid.

had hem stilletjes op de afdeling herenliefde staan zeg maar,
door zijn subtiele maniertjes hihi (verder nooit in verdiept.. maar vond m altijd een beetje 'nichterig).

edit:

ik ben er toch maar even snel ingedoken waarom ik er nu vanuit ging dat het een mannetje was..
staat gewoon in het boek :')

Citaat:
When I first heard his name, I said, just as you are going to say, "But I thought he was a boy?"
"So did I," said Christopher Robin.
"Then you can't call him Winnie?"
"I don't."
"But you said--"
"He's Winnie-ther-Pooh.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-03-16 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:52

Lente schreef:
Nee... Winnie is een meisje volgens mij :=

In het boek wordt naar Winnie constant met "hij" verwezen. http://www.lib.ru/MILN/pooh.txt_with-big-pictures.html

Maar nu je het zegt, Winnie is inderdaad een meisjesnaam. Zo'n gekke gedachte is dat dus niet. Ik denk wel dat Shanna gelijk heeft: alleen Kanga is vrouwelijk. Ik heb zelf niet het hele boek gelezen, van Roo weet ik het niet zeker.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:56

ik heb ook eens gelezen dat janneman robinson een meisje zou zijn

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:57

Roo is de zoon van Kanga, dat word wel op plaatsen gezegd meen ik.
Winnie is wel een meisjesnaam, maar hij heet niet Winnie :) Hij heet Winnie-ther-Pooh (ja, incl de r). Volgens mij word dat hij mannelijk is specifiek aangehaald in het eerste hoofdstuk. Zal zo even de quote zoeken, en als ik t niet direct kan vinden vanavond een foto maken van het boek.

En Janneman Robinson is de zoon van AA Milne. Daar is dus ook niets meisje aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:59