Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:55

Ierpier schreef:
snuffie123 schreef:

Ik ben dus zo iemand :o
De tas hoort niet op een stoel, zet hem op je schoot (zoals ik doe) of op de grond tussen je voeten in. Niet iedereen vind het fijn om te vragen aan de ander of die de tas even weg wil zetten.

Ik zet m meestal weg zodra iemand aan komt lopen. Moeten vragen vind ik zelf ook niet fijn. Op mijn schoot/tussen mn voeten vind ik gewoon niet comfortabel :') (goede reden).

Als de halve coupé leeg is zie ik het probleem al helemaal niet.

Dan zie ik het probleem ook niet. Maar uit ervaring weet ik dat heel veel mensen dat niet doen en je zelfs boos aankijken als je vraagt of je daar mag zitten.

The_Cat

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:20

Ik heb in de week moeten vragen aan iemand om zijn tas weg te zetten (de coupé zat behoorlijk vol, en die meneer zijn tas was de enige vrije plek). Wordt ik eerst vies aangekeken om vervolgens met een behoorlijke zucht zijn tas op te schuiven zodat ik er naast kan gaan zitten. Dat vond ik heel onbeleefd. 'Arme man' heeft dan problemen gehad met het uitstappen van iemand die ook eens diep gezucht heeft en niet plaats gemaakt heeft :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:12

Danique schreef:
Szan schreef:
Ik reis 6 dagen per week met de trein, door het hele land, en maak werkelijk heel weinig grote verstoringen of vertraging mee. Dat is dan ook weer de andere kant van het verhaal. Ik denk dat ik (al jaren) geluk heb dan... Tuurlijk af en toe een aanrijding met veel vertraging of gedoe met werkzaamheden, maar op die 6 dagen per week komt het op mijn trajecten toch zelden voor. Met 2 keer per jaar ben ik er wel.

Maar als jij 300x reist of 3x reist en je hebt 2x vertraging...

Natuurlijk zorgt dat voor een heel andere ervaring.

Ik wil dat gevoel van "faal-NS" ook helemaal niet wegzetten als onjuist. Ik kan me absoluut inbeelden dat je dan flink de balen hebt van de NS. Ik zou er zelf ook ontzettend chagrijnig van worden als ik (ik noem maar wat) 2/3 van de tijd vertragingen of verstoringen heb. Maar ik wilde wel mijn ervaring benoemen als tegengeluid :D

Ofwel ik heb steeds geluk, of wel anderen (3x reizen waarvan 2x vertraging) hebben vaak pech. Net hoe je het bekijkt. Het is ook wel traject-afhankelijk. Sommige trajecten zijn nu eenmaal storingsgevoeliger dan anderen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:29

MarlindeRooz schreef:
Ierpier schreef:
Wat ik trouwens ook raar vind aan het "niet instappen na het fluitje", is dat je geen "waarschuwing" hebt van "RENNEN ANDERS MIS JE M" :')

Je kan toch klok kijken? :')

_/-\o_ Ik snap het inderdaad niet, de trein gaat nooit eerder weg. Dus geluk als jij te laat bent en de trein ook, maar anders moet je gewoon maar optijd komen.
Ik hou elke dag rekening met mijn bus die altijd vertraging heeft, maar mijn trein haal ik nog gewoon. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:30

Ik ken alle treintijden uit mijn hoofd tussen Utrecht - Amersfoort - Zwolle en Ommen - Zwolle. Maar alsnog kijk ik altijd op de reisplanner. :P

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:58

maava schreef:
MarlindeRooz"
[quote="Ierpier schreef:
Wat ik trouwens ook raar vind aan het "niet instappen na het fluitje", is dat je geen "waarschuwing" hebt van "RENNEN ANDERS MIS JE M" :')

Je kan toch klok kijken? :')

_/-\o_ Ik snap het inderdaad niet, de trein gaat nooit eerder weg. Dus geluk als jij te laat bent en de trein ook, maar anders moet je gewoon maar optijd komen.
Ik hou elke dag rekening met mijn bus die altijd vertraging heeft, maar mijn trein haal ik nog gewoon. :)[/quote]

Ik weet nooit 100% zeker of mijn telefoon gelijk loopt met de trein die door de machinisten gebruikt worden, en de klokken die hier op het station hangen vind ik soms verrekte onduidelijk :Y). Sta niet altijd bij 't bord met de juiste tijd in de buurt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:58

Een keer je telefoon goed zetten en dat is opgelost! :P

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:59

Te veel moeite joh :+. Het is ook een beetje een pet peeve van mij hoor, haha.

plus, je weet nooooit of de machinist wel te vertrouwen is. }>

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:12

Ik vind best slim idee.. fluitje voor rennen signaal... ik heb soms in de haast bij bijvoorbeeld vertraging geen tijd om klok te zoeken.. weet je tenminste op gehoor..

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:15

Gianti schreef:
Ik vind best slim idee.. fluitje voor rennen signaal... ik heb soms in de haast bij bijvoorbeeld vertraging geen tijd om klok te zoeken.. weet je tenminste op gehoor..

Ja en dat is dus niet de bedoeling, daar heeft de NS een tijdje terug nog erg veel aandacht aan besteed om dat mensen duidelijk te maken, fluiten = niet meer instappen, dus ook niet rennen om nog in te stappen :)
http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is- ... -instappen

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:21

Ik ren ook niet als er gefloten is :) maar vooral als je nog perron op moet is het soms niet duidelijk hoeveel tijd er is :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:22

Bij het fluitsignaal dacht ik toch altijd al "oliebol, te laat" in plaats van "snel, rennen!" :=

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:28

Knudd schreef:
Gianti schreef:

Ja en dat is dus niet de bedoeling, daar heeft de NS een tijdje terug nog erg veel aandacht aan besteed om dat mensen duidelijk te maken, fluiten = niet meer instappen, dus ook niet rennen om nog in te stappen :)
http://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is- ... -instappen

Weet ik, dat vond ik juist irritant :')

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 15:33

Hier weer zo een Pipo die zowat op mijn tas ging zitten. Ik kon ze nog net weggristen. Zit in een vierzit. Plekken tegenover me gewoon leeg. Zet je dan toch daar neer -O-

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:43

snuffie123 schreef:
Ierpier schreef:
Wat ik ook irritant vind is mensen die het irritant vinden dat mensen tassen op stoelen zetten. Wat is het probleem zolang je ze gewoon weg haalt als iemand wil gaan zitten.

Je hebt ook types die dan al zowat bovenop je tas neerploffen :roll: .

De tas hoort niet op een stoel, zet hem op je schoot (zoals ik doe) of op de grond tussen je voeten in. Niet iedereen vind het fijn om te vragen aan de ander of die de tas even weg wil zetten.

Ga jij op iemand z'n tas zitten, bedoel je?
Het is namelijk gewoon strafbaar om andermans spullen te vernielen natuurlijk :).
In mijn tas zitten bijvoorbeeld mijn schoolspullen en een dure laptop. Wanneer iemand bewust op mijn tas gaat zitten en mijn spullen gaan hierdoor stuk, dan doe ik aangifte.
Een tas mag op een stoel staan als het rustig is en het voetpad niet belemmert, lijkt mij.
Als het druk is, is het ronduit asociaal om je tas op een stoel te laten staan. Toch geeft dat nog steeds niemand het recht om dan spullen van een ander te vernielen. Het is nooit toegestaan om eigen rechter te spelen.
Dat het vervelend is om te vragen of een tas aan de kant mag, snap ik volkomen, maar ook dat geeft geen recht om aan andermans spullen te komen :).
Het zou zoveel fijner zijn als mensen over en weer wat toleranter jegens elkaar zijn.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:05

Over de het optijd komen voor de trein.
Hier op station Leiden loopt de klok die aan de buitenkant van het station hangt, altijd 5 minuten voor. Heb ik nu ondertussen wel door, maar in het begin was het paniek en rennen voor mn leven _O-

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:08

Iejoorr schreef:
Hier op station Leiden loopt de klok die aan de buitenkant van het station hangt, altijd 5 minuten voor. Heb ik nu ondertussen wel door, maar in het begin was het paniek en rennen voor mn leven _O-

:') altijd leuk dat soort dingen

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:09

Iejoorr schreef:

? :o?
Ik reis elke dag via Leiden maar dat is me serieus nog nooit opgevallen, ga morgen gelijk kijken :')
Nu rijdt mijn trein wel altijd 2 vaste tijdstippen per uur dus vaak kijk ik niet op de klok daar, misschien dat het daaraan ligt haha.
Laatst bijgewerkt door Arantes op 26-09-16 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:19

Arantes schreef:
Iejoorr schreef:

? :o?
Ik reis elke dag via Leiden maar dat is me series nog nooit opgevallen, ga morgen gelijk kijken :')
Nu rijdt mijn trein wel altijd 2 vaste tijdstippen per uur dus vaak kijk ik niet op de klok daar, misschien dat het daaraan ligt haha.

Hahaha _O- en mij is het dus nog nooit opgevallen dat er daar ergens überhaupt een klok hangt! Ik ga morgen eens even kijken.

Anoniem

Dat het in het weekend zo druk is kan de NS vaak ook niets aan doen. Er zijn sowieso die werkzaamheden waardoor mensen andere routes nemen. Daarnaast was afgelopen weekend een combi van; laatste dagen kruidvat/ah/blokker kaartjes + zeer mooi weer + veel evenmenten. Dat zijn geen zaken waarop ze vooruit kunnen plannen. Kan me daar zo aan irriteren dat half Nederland die kaartjes tot de laatste geldigheidsdag bewaart en vervolgens de NS de schuld geeft dat het te druk is.

Veel materieel is traject gebonden en er is een vaste omloop van stellen zodat er elke dag op alle plekken genoeg treinen zijn om de dienst 's ochtends weer op te starten. Ergens daar tussenin moeten ze ook allemaal gereinigd worden en hun technischd controles krijgen. Daarnaast staan er in het weekend meer treinen aan de kant zodat hieraan onderhoud of grotere controles gepleegd kan worden zodat ze door de weeks niet uit de diest hoeven. Alles bij elkaar kan je niet zo ineens een stapeltje dubbeldekkers naar de andere kant van het land brengen, omdat het onverwacht mooi weer wordt en half Nederland erop uit wilt. Nederland is qua spoornetwerk zo druk dat je het wel een beetje met zo'n schuifpuzzeltje kan vergelijken. Om 1 treintje te verzetten moet er elders weer ruimte gemaakt worden. Dat geldt zowel voor het gewone rijden als de opstelcapaciteit op grote stations voor reiniging, controle en onderhoud.

Scamander

Ik ben een keer een week naar Duitsland gegaan. Koffer paste niet in het rek boven (was een oude trein) en niet onder de stoelen. Toen heb ik hem ook op de stoel naast mij gedaan want op het gangpad zou hij nog erger in de weg staan. Was een hele drukke trein en kreeg veel boze gezichten maar kon niet echt anders.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:21

Gloa schreef:
Kan me daar zo aan irriteren dat half Nederland die kaartjes tot de laatste geldigheidsdag bewaart en vervolgens de NS de schuld geeft dat het te druk is.

Op de laatste geldigheidsdag van die acties reis ik expres niet met de trein, of als ik niet anders kan, koop ik een eersteklas kaartje :=
Laatst bijgewerkt door Szan op 26-09-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:21

Cinderella schreef:
snuffie123 schreef:

Ga jij op iemand z'n tas zitten, bedoel je?
Het is namelijk gewoon strafbaar om andermans spullen te vernielen natuurlijk :).
In mijn tas zitten bijvoorbeeld mijn schoolspullen en een dure laptop. Wanneer iemand bewust op mijn tas gaat zitten en mijn spullen gaan hierdoor stuk, dan doe ik aangifte.
Een tas mag op een stoel staan als het rustig is en het voetpad niet belemmert, lijkt mij.
Als het druk is, is het ronduit asociaal om je tas op een stoel te laten staan. Toch geeft dat nog steeds niemand het recht om dan spullen van een ander te vernielen. Het is nooit toegestaan om eigen rechter te spelen.
Dat het vervelend is om te vragen of een tas aan de kant mag, snap ik volkomen, maar ook dat geeft geen recht om aan andermans spullen te komen :).
Het zou zoveel fijner zijn als mensen over en weer wat toleranter jegens elkaar zijn.

Ohh haha ik lees net mijn bericht even terug en snap je verwarring. Nee ik ben niet zo iemand die dan op je tas neerploft. Ik bedoelde dat ik iemand was die het vervelend vind dat iemand zijn tas op de stoel neerzet. Maar zie mijn bericht daarna. We waren het er al over eens geworden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:25

Mayca schreef:
Ik ben een keer een week naar Duitsland gegaan. Koffer paste niet in het rek boven (was een oude trein) en niet onder de stoelen. Toen heb ik hem ook op de stoel naast mij gedaan want op het gangpad zou hij nog erger in de weg staan. Was een hele drukke trein en kreeg veel boze gezichten maar kon niet echt anders.

Maar was de trein zo vol dat anderen niet meer konden zitten? In dat geval zou ik dus ook wel (eerst netjes) hebben gevraagd of ik daar kon zitten. Als je dan zou weigeren had ik dus wel echt je koffer gepakt en hem voor je voeten gezet of weet ik waar om vervolgens op de stoel te gaan zitten. Niks vervelends naar jou toe hoor, maar dan vind ik dat een persoon wel op de stoel mag zitten.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:26

Ik heb wel eens mensen die zich tegenover mij verontschuldigingen als ik mn tas weg zet voor ze. :? Hallo, ìk ben hier de aso :').