Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:29

_Tara_ schreef:
Er is ooit een bioloog geweest, Haeckel, die heeft dat de wereld in gebracht. Lees hier maar: http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1805

Ik ken dit verhaal, maar wat Haeckel heeft gedaan is zelf met de losse pols z'n tekeningen aangepast zodat de verschillen die er zijn minder goed zichtbaar zijn, hiermee bedrijft hij dus onzuivere wetenschap. Dat doet niets af aan het feit dat wij als embryo bizar veel lijken op het embryo van een kip, terwijl we later alleen nog kunnen vergelijken dat we allebei twee ogen, voeten etc hebben.

_Tara_

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:47

Dat is toch precies wat de site zegt? := Er zijn veel grotere verschillen tussen embryo's van verschillende diersoorten/mensen dan Haeckel zei. Degene waar ik in eerste instantie op reageerde gaf aan dat je in 't begin geen verschil ziet tussen verschillende embryo's. Dat is wat Haeckel de wereld in heeft gebracht en niet waar.

Citaat:
[ Afbeelding ]
Op de eerste rij de tekeningen van Haeckel. Op de tweede rij foto’s van zoals het werkelijk is.
(M.K. Richardson, © Springer-Verlag GmbH & Co.)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:16

_Tara_ schreef:
Dat is al heel lang achterhaald, wat je daar verteld over dat embryo's er allemaal hetzelfde uitzien in het begin.

Dan ga ik jouw eigen bericht nog maar een quoten. Dat embryo's er hetzelfde uitzien in het begin is niet achterhaald, we zien er heel erg hetzelfde uit. Ook als je kijkt naar die foto's, kan je dat niet ontkennen. (wel een beetje zonde dat ze bij het ene embryo wel een dooierzak laten zitten (die grote ronde bol) en bij de rest dit zo'n beetje weghalen, terwijl dit er in eerste instantie bij ons ook zit). De website wil dat hele concept de prullenbak in gooien, omdat er een keer een meneer is geweest die de gelijkenis overdreven heeft.

Puur kijkend naar structuren is het onmogelijk om te beweren dat we niet op elkaar lijken in embryofase, zelfs al zou je om een reden vinden dat het op de foto's niet op elkaar lijkt. Denk bijvoorbeeld aan de kieuwbogen die wij als embryo hebben die later verdwijnen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:37

We zeggen echt precies hetzelfde := Er zijn verschillen, maar die zijn klein. Wat degene zei waar ik op reageerde was: embryo's zien er allemaal precies hetzelfde uit. Dat is dus duidelijk niet zo.
Mij is overigens tijdens het vak ontwikkelingsbiologie ook verteld dat dat verhaal van Haeckel niet de waarheid is. Er is inderdaad een stadium in de ontwikkeling waarop ze dus redelijk op elkaar lijken. Maar daarbuiten niet.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:14

Waarom er dazen bestaan, onnuttige beesten, alleen maar bloed drinken en grote bulten achterlaten...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:17

Iejoorr schreef:
Waarom er dazen bestaan, onnuttige beesten, alleen maar bloed drinken en grote bulten achterlaten...

Zelfde met muggen , vliegen , horzels en weet ik wat voor andere beesten :(

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:37

Voedsel voor vogels, die zelf weer voedsel zijn voor grotere diersoorten, enz enz.

Gebruiken wetenschappers/documentairemakers, die organismen bestuderen die nog nooit daglicht hebben gezien (bijv heel diep in de oceaan, of ergens in een grot) gewone lichten tijdens het filmen? Dat lijkt nl wel vaak zo... En zo ja, kunnen die dingesen daar dan wel tegen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:18

Tepels bij mannen zijn een rudimentair orgaan, oftewel een orgaan zonder functie. Net als verstandskiezen of je blinde darm. Dat zijn organen die hun functie mogelijk verloren hebben.

Zo kun je ook rudimentaire collega's hebben :-))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:37

beert schreef:
Zo kun je ook rudimentaire collega's hebben :-))

Ghegheghe :=

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:05

hazira schreef:
Dat van de 3D films ken ik ook wel ja.

Het speeksel (wat de mug laat lopen) zorgt bij ons voor de vervelende muggenbulten. Er zit namelijk histamine in. Een stof die een soort allergische reactie geeft. Door histamine ontstaan er een bult en vervelende jeuk.. (zegt google :) )

Waarom het na het krabben nog meer jeukt, geen idee..
Je kunt er wel wat azijn op doen, dan schijnt het minder te worden

Ja, lang leven de azijn! Ik ben onwijs allergisch voor alles wat steekt en azijn is zo fijn om op een jeukende/pijnlijke bult te doen. Het trekt er ook echt van weg.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 05:38

Is een binnenzwembad open als er onweer is ? En hoeveel zou de waterrekening kosten bij een zwembad ? :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:59

Een binnenzwembad, als in: met dak dus? Waarom zou dat niet open zijn met onweer? Een gebouw isoleert voldoende.
En de waterrekening..sjah die zal wel fiks zijn en vergeet daarbij niet het verwarmen en onderhouden (chemicalien en filteren etc) :=

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:11

Waarom lopen de deelnemers van een voltigewedstrijd altijd zo geforceerd dat het best grappig wordt?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:19

Waarom jeukt een wond tijdens het genezen zo erg dat je hem het liefste gelijk weer openkrabt?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:27

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:31

Wat maf zeg... Dat het ook daadwerkelijk nut heeft :') ik zit nu al de hele dag op mn handen om van mn genezende wonden af te blijven, ben een paar dagen terug van de trap gevallen en tegen de grof gestuckte muur aan geland _-:(

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:13

Ik kom zo even binnenvallen, maar wat een toptopic. :D Ik heb al veel geleerd haha.

Maar hoe plast/poept een baby als hij nog in de buik zit? Want de voeding die er in gaat moet
er toch ook een keer weer uit? :+ :Y)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:15

die plast/poept niet. Voedingsstoffen komen via de navelstreng binnen en verlaten het lichaam ook weer via de navelstreng.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:15

Een baby plast wel degelijk in de buik. Het vruchtwater wordt ook gewoon gezuiverd. Baby's kunnen ook poepen in de buik. Vaak is dit een teken van stress ivm het een of ander, anders doen ze het niet. Dit is vaak geen goed teken.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:24

Ik heb altijd al willen weten waarom katten altijd zo netjes op de stoep lopen. Je ziet ze altijd netjes oversteken, en ziet ze verder bijna niet op de weg. Zelfs al rijden er geen auto's.
Ik vind dat echt bijzonder, want er is niemand die ze dat aanleert? Bij een hond leer je dat 'ie naast zn baas moet blijven lopen op de stoep. Maar een kat doet dat gewoon automatisch!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:54

LisaaBloem schreef:
Waarom jeukt een wond tijdens het genezen zo erg dat je hem het liefste gelijk weer openkrabt?

volgens mij jeukt het omdat het een vorm van pijn is. echter in een hele lichte mate. dus eigenlijk doet de wond nog zeer. maar wordt ervaren als jeuk

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:58

xChiva schreef:
Waarom hebben mannen tepels?

omdat de embryo er eerst van alles op zet, onder andere tepels. na 9 weken wordt pas het geslacht bepaald en dan zitten de tepels er al op. verdere ontwikkeling vindt dan bij een man in mindere mate plaats

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 00:06

Maartenn schreef:
Dat heb ik ook miss_lizje.

Waarom is een ton in geld 100.000 terwijl een ton in kilo's 1000 is?

de gulden woog ooit eens 10 gram.
100.000 gulden had een gewicht van 1000. kg wat toen ook het gewicht van een ton was ofzo

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:32

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:26