Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:24

Sheran schreef:
Als leven de planeet aan gort helpen is vind ik dat een beetje jammer ja.

Leven is sowieso de planeet aan gort helpen. We zijn nl met teveel. Daarom zijn er ook ziektes en natuurrampen. Om van die overbevolking af te komen. Maar dat mag dan ook weer niet. Iedereen moet beschermd worden zodat ze niet overlijden. :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:25

ingedebruijn schreef:
robert45 schreef:
In NL wil D66 de wet aanpassen zodat ze in de zorg mogen vragen naar je inenting.

Straks nog pleiten voor verplichting van inenting of het uit de maatschappij houden van niet gevaccineerden.

Heel bijzonder dat dit allemaal zo makkelijk aangenomen word.

Dat tweede gebeurt al in het buitenland. Blijkbaar is dat de enige manier waarop ze de boel los durven laten. Niks op tegen.

Daar is heel veel op tegen. Wat is de volgende stap ongevaccineerde mensen toegang weigeren tot het openbare leven?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:26

D66 is Europa, dus vreemd vind ik het niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:28

robert45 schreef:
Daar is heel veel op tegen. Wat is de volgende stap ongevaccineerde mensen toegang weigeren tot het openbare leven?

Die kunnen zich toch laten testen als ze een vaccin niet willen? Hoeft de rest geen last van te hebben.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:31

Wat stel je voor alle dagen gaan testen??

In Duitsland gaan ze ook al verplichten dat je een QR code moet hebben of testen anders mag je niet naar de kapper. Testen moet je zelf betalen.

Knettergek…

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:34

robert45 schreef:

In Duitsland gaan ze ook al verplichten dat je een QR code moet hebben of testen anders mag je niet naar de kapper. Testen moet je zelf betalen.

Knettergek…

Niks knettergek aan. Knettergek is dat volledig gevaccineerden moeten leven met maatregelen omdat anderen zich weigeren te vaccineren. Dat is knettergek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:34

robert45 schreef:
In NL wil D66 de wet aanpassen zodat ze in de zorg mogen vragen naar je inenting.

Straks nog pleiten voor verplichting van inenting of het uit de maatschappij houden van niet gevaccineerden.

Bron?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:40

ingedebruijn schreef:
robert45 schreef:

Knettergek…

Niks knettergek aan. Knettergek is dat volledig gevaccineerden moeten leven met maatregelen omdat anderen zich weigeren te vaccineren. Dat is knettergek.

Grappig. Het was niet ethisch verantwoord van zwakkeren en ouderen te vragen zelf zorg te dragen voor hun veiligheid. Het was immers niet oké mensen buiten te sluiten in een maatschappij. Hetzelfde is nu wel aan het gebeuren bij de veelal jonge, gezonde mensen die niet willen vaccineren omdat het risico op ziekenhuisopname voor hen nihil is. Dat vinden we wel oké?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:45

MarlindeRooz schreef:
Scheelt dat ik een hele kleine studie doe. Maar ik denk dat die 75 mensen is omdat je zo bronnen van besmettingen niet te groot maakt. Sommige studies hebben echt colleges met 400 mensen.

In mijn eerste jaar had ik hoorcolleges met 500 man en dat college moest dan ook nog eens 2x gegeven worden :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:45

Als mensen zich niet willen vaccineren, vind ik helemaal prima. Probleem is echter dat de overheid nog altijd hangt aan de angst op besmettingen waardoor besmettingen voor een bedrijf of organisatie grote gevolgen kunnen hebben. Dat zorgt er dus voor dat zij zich zo goed mogelijk willen indekken en krijg je dit. Als we nou eens gewoon af stappen van die angst om besmettingen, is er ook geen noodzaak meer voor dit soort tweedelingen.

Dusja zolang mijn overheid dit niet doet en ik braaf heb gedaan wat ze willen, wil ik hier niet de dupe van zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:50

robert45 schreef:

Dat is om de wereld te redden blijkbaar?
Of omdat bijvoorbeeld Boktsters naar de Canarische eilanden op vakantie kunnen?
Of?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:53

ingedebruijn schreef:
Als mensen zich niet willen vaccineren, vind ik helemaal prima. Probleem is echter dat de overheid nog altijd hangt aan de angst op besmettingen waardoor besmettingen voor een bedrijf of organisatie grote gevolgen kunnen hebben. Dat zorgt er dus voor dat zij zich zo goed mogelijk willen indekken en krijg je dit. Als we nou eens gewoon af stappen van die angst om besmettingen, is er ook geen noodzaak meer voor dit soort tweedelingen.

Dusja zolang mijn overheid dit niet doet en ik braaf heb gedaan wat ze willen, wil ik hier niet de dupe van zijn.

We zijn verschoven van: “code zwart in de zorg voorkomen” gegaan naar: “van Corona af komen”. Dat eerste is haalbaar. Dat laatste niet. Zelfs niet bij een vaccinatiegraad van 100% in NL.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:55

Precies en dat moet ook helemaal geen probleem zijn. Is gewoon een van de ziektes in de wereld waar je met pech ziek van wordt of door overlijdt. Lijkt wel alsof dat bij corona ineens niet mag gebeuren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:56

996981 schreef:
ingedebruijn schreef:

Grappig. Het was niet ethisch verantwoord van zwakkeren en ouderen te vragen zelf zorg te dragen voor hun veiligheid. Het was immers niet oké mensen buiten te sluiten in een maatschappij. Hetzelfde is nu wel aan het gebeuren bij de veelal jonge, gezonde mensen die niet willen vaccineren omdat het risico op ziekenhuisopname voor hen nihil is. Dat vinden we wel oké?

Daar gaat het helemaal niet over.

https://www.rd.nl/artikel/939026-d66-ma ... g-mogelijk

Dit lijkt mij een prima voorstel. Het is namelijk vreemd: als je naar een feestje wil mogen ze vragen of je gevaccineerd bent, maar je werkgever mag het niet.
En het stomme is dat bij klachten, het regime afgestemd is of je gevaccineerd bent of niet. Lees bijvoorbeeld hier rivm.nl/coronavirus-covid-19/professionals/buiten-ziekenhuis
Maar de werkgever mag er niet naar vragen, dus dat is niet uitvoerbaar :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:58

ingedebruijn schreef:
Precies en dat moet ook helemaal geen probleem zijn. Is gewoon een van de ziektes in de wereld waar je met pech ziek van wordt of door overlijdt. Lijkt wel alsof dat bij corona ineens niet mag gebeuren.

Precies. Het leven is niet 100% maakbaar en het enige dat je zeker weet is dat je dood gaat. Dat kan aan allerlei verschillende aandoeningen en ziektes zijn. Corona is daar sinds vorig jaar een van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:01

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

Ik snap dit volkomen, stel je bent iemand die door welk probleem dan ook niet gevaccineerd kan worden of je hebt een donororgaan, dit zijn al 400.000 mensen, waarvan ze door medicijninname niet weten hoe goed vaccinaties aanslaan. Wanneer je dan in het ziekenhuis komt of je brengt je kleine kind naar de opvang, dan is het nogal zeer belangrijk om te weten dat je omgeving zo goed mogelijk beschermd is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:02

Achterom schreef:
996981 schreef:

Dit lijkt mij een prima voorstel. Het is namelijk vreemd: als je naar een feestje wil mogen ze vragen of je gevaccineerd bent, maar je werkgever mag het niet.
En het stomme is dat bij klachten, het regime afgestemd is of je gevaccineerd bent of niet. Lees bijvoorbeeld hier rivm.nl/coronavirus-covid-19/professionals/buiten-ziekenhuis

Volgens mij ging het daar juist wel over? Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij, waar eerder geprobeerd werd dat juist te voorkomen.

Je werkgever heeft andere belangen bij het kennen van je medisch dossier dan een uitsmijter. Dat is het verschil

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:04

bigone schreef:
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

Ik snap dit volkomen, stel je bent iemand die door welk probleem dan ook niet gevaccineerd kan worden of je hebt een donororgaan, dit zijn al 400.000 mensen, waarvan ze door medicijninname niet weten hoe goed vaccinaties aanslaan. Wanneer je dan in het ziekenhuis komt of je brengt je kleine kind naar de opvang, dan is het nogal zeer belangrijk om te weten dat je omgeving zo goed mogelijk beschermd is.

Hoe gaat dat helpen? Gevaccineerden kunnen nog steeds besmet zijn en dus besmettelijk. Weten of iemand gevaccineerd is of niet gaat dus niets uitmaken

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:08

De kans om besmet te raken na volledige vaccinatie is vele malen kleiner dus de kans dat je het dan binnenhaalt ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:12

ingedebruijn schreef:
De kans om besmet te raken na volledige vaccinatie is vele malen kleiner dus de kans dat je het dan binnenhaalt ook.

Daar zijn nog geen volledig, peer-reviewd resultaten van n.a.v. Onderzoeken.

“ Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) heeft onlangs alle beschikbare wetenschappelijke evidentie beschreven over transmissie na vaccinatie.1 Daarin wordt één studie beschreven die de effecten van vaccinatie op transmissie heeft onderzocht. Deze studie is nog niet beoordeeld door vakgenoten (peer-review). Het betreft een zogenoemde ‘huishoudstudie’ waarin gekeken werd naar het aantal infecties bij ongevaccineerde huisgenoten van gevaccineerde en van ongevaccineerde zorgmedewerkers.2 Inmiddels zijn er nog twee studies gepubliceerd (beide nog niet peer-reviewed) die ook gekeken hebben naar het effect van vaccinatie op transmissie. Het betreft een huishoudstudie en een studie onder verpleeghuisbewoners.3,4 De drie studies laten zien dat vaccinatie met één dosis BioNTech/Pfizer- of AstraZeneca-vaccin transmissie vermindert met ongeveer 30 tot 50%. Het is niet duidelijk hoe deze resultaten zich vertalen naar de algemene populatie en maatschappij – het effect kan gunstiger of minder gunstig uitvallen. Dit komt omdat de effecten op transmissie in slechts drie settings zijn onderzocht, voor een beperkt aantal weken na vaccinatie met één dosis BioNTech/Pfizer- of AstraZeneca-vaccin. Ook zijn er geen gegevens over mogelijke verschillen in effect op transmissie bij virusvarianten die meer besmettelijk zijn, zoals de Zuid-Afrikaanse (B.1.351) en de Braziliaanse (P.1) varianten. Gegevens over transmissie na vaccinatie met de vaccins van Moderna en Janssen zijn ook nog niet beschikbaar.“

https://www.gezondheidsraad.nl/binaries ... inatie.pdf

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:13

996981 schreef:
[
Grappig. Het was niet ethisch verantwoord van zwakkeren en ouderen te vragen zelf zorg te dragen voor hun veiligheid. Het was immers niet oké mensen buiten te sluiten in een maatschappij.

En desondanks is dat nog wel grotendeels wat we doen: de mensen die risico lopen vooral vragen binnen te blijven zodat anderen dat niet hoeven.

Citaat:
Hetzelfde is nu wel aan het gebeuren bij de veelal jonge, gezonde mensen die niet willen vaccineren omdat het risico op ziekenhuisopname voor hen nihil is. Dat vinden we wel oké?

Nee, ik vind dat niet oke. Ik wil liever dat we dit soort dingen eens echt uit gaan werken.

Maar wat in elk geval niet klopt is wat je hier schrijft. Het risico op ziekenhuisopname is niet nihil, er zijn al verscheidene jonge mensen opgenomen met ernstige en zeer ernstige klachten. We kennen de langetermijngevolgen van het virus niet, en een best wel aanzienlijk deel, ook van de jongeren, houdt langdurig klachten die invloed hebben op het dagelijks leven. Dat zijn hoe dan ook belangrijke overwegingen, waar heel weinig aandacht naartoe gaat... maar er wordt best wel een flinke gok genomen met vermijdbare gezondheidsschade in de toekomst.

... alleen iedere keer als we te dicht in de buurt komen van die inhoud, gaat het gauw weer over horeca of festivals. (Maar de eerste mensen die wegens langdurige covid uitvallen komen nu zo'n beetje bij de poorten van de Wet Poortwachter, om daar te ervaren hoe leuk het UWV is bv. Daar zegt Rutte volgens mij niets over, maar het gaat veel mensen behoorlijk raken.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:17

996981 schreef:
Achterom schreef:

Volgens mij ging het daar juist wel over? Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij, waar eerder geprobeerd werd dat juist te voorkomen.

Je werkgever heeft andere belangen bij het kennen van je medisch dossier dan een uitsmijter. Dat is het verschil

Ja, dat is zeker een verschil. Het gaat trouwens niet om het totale medisch dossier, het gaat alleen om het feit of je gevaccineerd bent of niet. Je werkgever weet dan namelijk dat je sneller weer inzetbaar bent na klachten en je vermoedelijk minder gevaarlijk bent voor cliënten/patiënten, terwijl de uitsmijter weet dat hij je binnen mag laten voor het feestje.
Dus als het alleen in je eigen belang is mag iemand het vragen, maar als het ook in het belang van de ander (en/of de samenleving) is, dan mag het niet. De regels werken in dit geval niet uit zoals ze bedoeld zijn, laten we het daar maar op houden.

Overigens ga ik, als kantoormedewerker bovenop mijn normale werk, zondagmiddag de broodmaaltijd serveren in een van onze verpleeghuizen, omdat we anders de bezetting niet rond krijgen. Ik vind het leuk om te doen hoor, maar anderzijds ook triest dat het nodig is. Nederland is bezig met het afschaffen van de maatregelen, maar de zorg is nog lang niet waar we zijn moeten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:20

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
[
Grappig. Het was niet ethisch verantwoord van zwakkeren en ouderen te vragen zelf zorg te dragen voor hun veiligheid. Het was immers niet oké mensen buiten te sluiten in een maatschappij.

En desondanks is dat nog wel grotendeels wat we doen: de mensen die risico lopen vooral vragen binnen te blijven zodat anderen dat niet hoeven.

Citaat:
Hetzelfde is nu wel aan het gebeuren bij de veelal jonge, gezonde mensen die niet willen vaccineren omdat het risico op ziekenhuisopname voor hen nihil is. Dat vinden we wel oké?

Nee, ik vind dat niet oke. Ik wil liever dat we dit soort dingen eens echt uit gaan werken.

Maar wat in elk geval niet klopt is wat je hier schrijft. Het risico op ziekenhuisopname is niet nihil, er zijn al verscheidene jonge mensen opgenomen met ernstige en zeer ernstige klachten. We kennen de langetermijngevolgen van het virus niet, en een best wel aanzienlijk deel, ook van de jongeren, houdt langdurig klachten die invloed hebben op het dagelijks leven. Dat zijn hoe dan ook belangrijke overwegingen, waar heel weinig aandacht naartoe gaat... maar er wordt best wel een flinke gok genomen met vermijdbare gezondheidsschade in de toekomst.

... alleen iedere keer als we te dicht in de buurt komen van die inhoud, gaat het gauw weer over horeca of festivals. (Maar de eerste mensen die wegens langdurige covid uitvallen komen nu zo'n beetje bij de poorten van de Wet Poortwachter, om daar te ervaren hoe leuk het UWV is bv. Daar zegt Rutte volgens mij niets over, maar het gaat veel mensen behoorlijk raken.)

Tuurlijk, ze zijn er. Ik zei ook niet dat er geen kans is. Ik zei dat de kans nihil is. Zoals we vanmiddag hier gerekend hadden is de kans over de hele bevolking +-3%. Daar zitten ook de ouderen en zwakkeren bij. Voor jonge, gezonde mensen is die kans vele, vele malen kleiner. Het gebeurt, maar de kans is zoals ik schreef; nihil.

Van alle ziektes zijn er mensen met restklachten. Denk aan griep, Pfeiffer etc. Dáár hoor je in verhouding veel minder over.

Zoals ik zei: ziekte hoort helaas bij het leven. Mijn moeder is gisteren voor de derde keer geopereerd aan haar aangeboren hartafwijking. Zij gaat eerder dood dan de gemiddelde vrouw. Dat is rot, maar er is niks aan te doen. Ik kan me er dus heel druk over maken, maar dat helpt me niks.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:22

Achterom schreef:
Nederland is bezig met het afschaffen van de maatregelen, maar de zorg is nog lang niet waar we zijn moeten.

Nederland was dan ook al best wel lang bezig met het afschaffen van goede zorg helaas, met name aan de randen zoals verpleeghuizen en ggz. Daar zit weinig rek meer in.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 20:45

Shadow0 schreef:
Achterom schreef:
Nederland is bezig met het afschaffen van de maatregelen, maar de zorg is nog lang niet waar we zijn moeten.

Nederland was dan ook al best wel lang bezig met het afschaffen van goede zorg helaas, met name aan de randen zoals verpleeghuizen en ggz. Daar zit weinig rek meer in.

Tja, ik vergelijk het met de situatie van voor corona, jij vergelijkt het met voor de veranderingen in de zorg.
Laten we het zo stellen: vergeleken met voor corona is het nog steeds schrapen. Enorm hoog ziekteverzuim (iets met medewerkers die corona hebben opgelopen omdat mondkapjes door de overheid niet nodig geacht werden buiten het ziekenhuis -O- ), alle instellingen zijn op zoek naar extra personeel, ook nog eens vanwege het vaste personeel dat nu van een welverdiende vakantie geniet, waardoor er nergens meer mensen te krijgen zijn.
Maar je hebt in die zin wel gelijk dat de zorg niet op een ideaal niveau is, maar dat is het al heel lang niet. De vraag is alleen: wat doe jij daaraan, behalve van achter je computer van alles te vinden?