Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:21

Honderden mensen die de afgelopen week een positieve testuitslag kregen en in quarantaine zitten, dragen mogelijk het coronavirus helemaal niet bij zich. Bij een zesde tot een derde van de positief geteste personen zou het om een fout-positieve uitslag kunnen gaan, blijkt uit informatie van het RIVM over de nauwkeurigheid van de gebruikte PCR-test en de mate waarin het virus voorkomt onder mensen met verkoudheidsklachten. Daarmee zou ook tot een derde van het bron- en contactonderzoek dat de GGD’s de laatste maanden uitvoerden, onnodig kunnen zijn.

Het aantal fout-positieve uitslagen was in Nederland de laatste weken waarschijnlijk relatief hoog. Dat komt doordat het coronavirus nu weinig voorkomt én doordat veel mensen zonder klachten zich laten testen. Dat levert een bijzondere statistische situatie op.

Volgens de Leidse hoogleraar biostatistiek Jelle Goeman is het een bekend probleem dat bij alle diagnostische tests speelt. „Als een ziekte weinig voorkomt, en er dus veel niet-zieke mensen zijn, kan een klein percentage van de niet-zieke mensen in absolute aantallen groter zijn dan een groot percentage van de wél-zieke mensen.”

Overbelast
De GGD’s testen nu dagelijks bijna 25.000 mensen, maar kunnen de toestroom al bijna niet meer aan. Bij de GGD’s zijn testafspraken te maken voor de aankomende 72 uur. Mensen met klachten moeten „helaas soms meerdere keren een testaanvraag doen”, wat voor „begrijpelijke frustraties zorgt” en de telefoonlijnen en website verder belast, aldus de koepelorganisatie.

Volgens de woordvoerder is het opschalen van de testcapaciteit het probleem niet. Dat er te weinig tests beschikbaar zijn, komt vooral doordat er te weinig labcapaciteit is. Die capaciteit wordt ingekocht door het ministerie van Volksgezondheid. „Pas zodra er meer labcapaciteit beschikbaar komt, kunnen GGD’s verder opschalen en aan de vraag voldoen.”

Viroloog Chantal Reusken van het RIVM benadrukt dat mensen zich alleen moeten laten testen als ze klachten hebben, en dan liefst ook direct op de eerste of tweede dag. Onnodig testen leidt niet alleen tot vertragingen bij teststraten en problemen met labcapaciteit, het kan ook leiden tot een toename van het percentage fout-positieven. Het risico bestaat dat maatregelen als thuisisolatie en bron- en contactonderzoek dan vaker ten onrechte worden uitgevoerd. Voor het RIVM is dat al maanden een van de belangrijkste redenen om niet grootschalig mensen zonder klachten te gaan testen.

‘Beter dan heel land op slot’
Reusken onderstreept dat de test in de teststraten gebruikt wordt als screening, niet voor een individuele diagnose door een dokter. Ook daardoor geeft de uitslag wat minder zekerheid. „Om een diagnose te stellen weegt een arts naast de professionele interpretatie van een test, ook het verhaal van de patiënt mee, de klachten, wanneer ze ontstaan zijn, het aantal contacten, de reisgeschiedenis. Als die niet passen bij een positieve uitslag, kan een arts dat meenemen in zijn conclusie. Bij een screening krijg je alleen de testuitslag.”

De Leidse biostatisticus Goeman relativeert het feit dat er mensen in quarantaine zitten die wellicht geen coronabesmetting hebben. „In het licht van de hele Covid-19-epidemievind ik dat een relatief klein probleem. Het is nog steeds een minder draconische maatregel dan een hele stad of een heel land op slot zetten.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:30

Oh wow! Dat is veel! Misschien dat mensen nu ophouden met testen zonder klachten.

Ik mag zelfs op een incognitotabblad nooit meer iets van NRC lezen ;(

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:31

Interessant Besita!

Hoe kan fout positief eigenlijk? Wordt er dan een waarde gemeten die onder andere omstandigheden ook hoog kan zijn?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:38

knollentuin schreef:
Ik heb dat ook, en ik merk dat bij meer mensen. En dat veroorzaakt merk ik, wantrouwen.
Is het allemaal zo erg nog en kunnen we niet een beetje van de maatregelen af qua hoe t nu moet in de bioscopen theaters festivals maar ook de scholen, man man, we zitten nu sinds scholen van de kids begonnen zijn elke week in de afwachting van contactonderzoek en GGD omdat er doorlopend leerlingen besmet zijn. Gedoe

herkenbaar . Nu net weer klasgenoot nummer 2 positief en een boel nog verdacht. 3/4 van de klas in quarantaine

Eleeke

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:49

Dat artikel is niet helemaal kloppend met teveel aannames. Chantal Reusken heeft in een andere artikel in NRC daar een uitgebreide uitleg over geschreven.
Zij komt tot een percentage fout positief van rond de 15% ( 800 van de 5500 ).
Goede uitleg erbij ( virusmateriaal nog wel aanwezig bv maar ziekte langer geleden doorgemaakt, dat had 1 vd wielrensters laatst )

Er is overigens ook fout negatief, maar daar zie ik weinig over geschreven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:09

Ja das allemaal leuk , maar de mensen die voor een reis een test moeten laten zien dat ze negatief zijn? Die hebben allemaal geen klachten , kennis van ons had dat pasgeleden ook-- positief getest,bij de test die hij moest overleggen voor z'n zakenreis . bij controle test - spoedtest aangevraagd met hele gezin ,niemand positief.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 18:42

Het tehuis waar mijn oma woont is weer op slot..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:00

Kom hier ook eens even mee lezen en binnen vallen... zelf houd ik nog steeds zoveel mogelijk afstand en mijd drukke plekken zoveel mogelijk.
Ik stoor me vooral aan mensen in het OV en vooral in de Supermarkt die gewoon geen afstand houden.
Mijn werk kan ik gelukkig grotendeels thuis doen, en met lesgeven probeer ik ook zoveel mogelijk wel de afstand te behouden.
Mijn vriend is inmiddels voor de 2e keer positief getest. Beide keren door een directe collega besmet geraakt. Gelukkig lijken de klachten nu wel een stuk milder dan de 1e keer, maar het zorgt er wel voor dat ik er zelf heel bewust mee bezig ben en blijf...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 19:34

Tiggs schreef:
Sizzle, hoe gaat het testen in Zwitserland eigenlijk? Gaat daar een zelfde tijd overheen als hier?

Om even als een goed geintegreerde Zwitser te spreken: dat is van kanton tot kanton verschillend :P
Ik weet het niet precies, mijn man is arts dus als we in Bern testen (hij is nu 2x getest) dan ziet hij het resultaat al als het in de computer staat.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:32

Nou, hier komt de Oostenrijkse. Ik ben half april postitief getest op een besmetting van begin maart. Dat is dus omdat je lichaam virus opruimt en de test geen verschil maat tussen actief of dood virus. 2 weken voor Jan l*l huisarrest gehad en dat is in Oostenrijk dus met controle van de politie. Iedere dag. -O-

Je mag je grondstuk niet verlaten en je hertest komen ze met een ambulance bij je thuis doen. Erg grappig kan ik je vertellen...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 21:56

imaudy schreef:
Interessant Besita!

Hoe kan fout positief eigenlijk? Wordt er dan een waarde gemeten die onder andere omstandigheden ook hoog kan zijn?

De test is heel specifiek voor dit virus. Maar je kan er ook inactief virus materiaal mee aantonen.. Daarnaast is de test erg gevoelig voor contaminatie, daardoor komen ook vals positieve uitslagen voor door kruisbesmetting, bv tijdens het samplen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 22:45

Hier de uitslag binnen 12 uur na afname test beschikbaar (online)!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:18

Tiggs schreef:

Dat is fijn!

Ik moet zo om 9:00 in Zwaag, maar is een uur rijden en filetijd. Nou wil ik zo wel gaan, maar wat als je echt te vroeg daar bent? Is dat echt een probleem, weet iemand dat?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 07:39

Dreamy schreef:
Tiggs schreef:

Dat is fijn!

Ik moet zo om 9:00 in Zwaag, maar is een uur rijden en filetijd. Nou wil ik zo wel gaan, maar wat als je echt te vroeg daar bent? Is dat echt een probleem, weet iemand dat?

Meestal is er wel parkeerruimte om even te wachten!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 08:50

Ik dank toch de hemel op mijn blote knieën voor een premier als Rutte iedere keer als ik die leugenaar zie :x .

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:02

Dreamy schreef:
Tiggs schreef:

Dat is fijn!

Ik was ook iets te vroeg, had het idee dat ze niet echt naar de tijd keken, mocht gewoon achteraan aansluiten. Ik moest trouwens eerst de locatie voorbij rijden en dan een heel stuk door bedrijven terrein, om weer op die locatie aan te komen (oprijden en afrijden moest langs andere kant) daardoor was de reistijd langer dan ik van te voren dacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:34

purny schreef:

:') Ik zag gisteren ook weer een heerlijk stukje van hem over die bosbranden.
"het wordt vanzelf kouder"
"de wetenschap is het niet met u eens meneer"
"ik denk dat de wetenschap dit nog niet eens weet"
Als het niet zo triest was, was het hilarisch geweest.

W.b. die PCR testen, ik vind dat ook wel een hele lastige. We hebben niks beters, maar deze testen zijn nooit gemaakt om in deze vorm gebruikt te worden en zo massaal op individuele basis in te zetten. Maar wat moet je anders?

De gemiddelde ligduur op de IC vind ik wel echt heel hoopvol, ik hoop echt dat dat gaat schelen in de maatregelen. Het betekent simpelweg dat er meer mensen tegelijkertijd besmet kunnen zijn en dat de curve hoger mag worden totdat de boel uit de hand loopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:42

Ik vind het bijzonder dat er zoveel besmettingen zijn en zo weinig(tot nu toe) opnames en sterfgevallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:44

purny schreef:
Ik vind het bijzonder dat er zoveel besmettingen zijn en zo weinig(tot nu toe) opnames en sterfgevallen.

Grotendeels omdat het vooral de jongeren zijn die besmet raken en de risico groep minder. Als je naar het dashboard kijkt zie je dat de verdeling m.b.t. besmettingen anders is dan tijdens de eerste golf. Toen waren het veel ouderen en mensen van middelbare leeftijd. Nu veel jongeren, die worden er minder ziek van.
Dat hangt ook wel samen met dat een deel van de mensen die het hoogste risico hadden al overleden is door de eerste golf.
Daarnaast is de zorg ook wel een stuk verbeterd rondom corona natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:57

Volgens dit stukje zijn het toch veel studenten die besmet zijn. Oa tijdens hospiteren zijn veel mensen besmet.
Corona onder studenten, 'het is 5 voor 12', maar quarantaine is lastig - https://nos.nl/l/2348452

En hier werd laatst geopperd dat jongeren misschien wel meer testen, maar dat klopt niet, integendeel.
Weekcijfers corona: 7 procent geteste twintigers blijkt besmet - https://nos.nl/l/2348436

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 09:57

secricible schreef:
purny schreef:

:') Ik zag gisteren ook weer een heerlijk stukje van hem over die bosbranden.
"het wordt vanzelf kouder"
"de wetenschap is het niet met u eens meneer"
"ik denk dat de wetenschap dit nog niet eens weet"
Als het niet zo triest was, was het hilarisch geweest.

W.b. die PCR testen, ik vind dat ook wel een hele lastige. We hebben niks beters, maar deze testen zijn nooit gemaakt om in deze vorm gebruikt te worden en zo massaal op individuele basis in te zetten. Maar wat moet je anders?

De gemiddelde ligduur op de IC vind ik wel echt heel hoopvol, ik hoop echt dat dat gaat schelen in de maatregelen. Het betekent simpelweg dat er meer mensen tegelijkertijd besmet kunnen zijn en dat de curve hoger mag worden totdat de boel uit de hand loopt.

Ik denk dat dat ook onze grootste hoop is. Ziekenhuizen zullen voor een deel namelijk niet meer bereid zijn om zo snel op te schalen als in het voorjaar, omdat ze dat personeel (mensen die vertrekken en mensen die nog steeds niet hersteld zijn) heeft gekost wat ze niet kunnen missen. Daarnaast willen ze ook geen tweede keer bijna alle reguliere zorg stil leggen. Dat de curve hoger 'mag' worden durf ik daarom niet zo te zeggen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:00

mag schreef:
Ik was ook iets te vroeg, had het idee dat ze niet echt naar de tijd keken, mocht gewoon achteraan aansluiten. Ik moest trouwens eerst de locatie voorbij rijden en dan een heel stuk door bedrijven terrein, om weer op die locatie aan te komen (oprijden en afrijden moest langs andere kant) daardoor was de reistijd langer dan ik van te voren dacht.

Maakte inderdaad gelukkig niet uit :D ze gingen ook om 09:00 pas open. Stond al 20 minuten voor tijd als eerste in de rij :o Viel me alles mee trouwens. Benieuwd!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:12

Gaat het bij jullie ook zo stroef met het testen? Mijn moeder kwam er gewoon niet doorheen aan de telefoon, hele dagen geprobeerd - niemand te spreken gekregen. Mijn collega mocht na een week wachten komen, was de test mislukt en nu mag ze pas na weer een week wachten komen.. En zo ken ik nog meer vergelijkbare verhalen. Echt een ramp :(

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:13

Sintara schreef:
Gaat het bij jullie ook zo stroef met het testen? Mijn moeder kwam er gewoon niet doorheen aan de telefoon, hele dagen geprobeerd - niemand te spreken gekregen. Mijn collega mocht na een week wachten komen, was de test mislukt en nu mag ze pas na weer een week wachten komen.. En zo ken ik nog meer vergelijkbare verhalen. Echt een ramp :(

Ook online geprobeerd? Kreeg gelijk twee opties voor de volgende dag te zien (wel een stuk rijden).