Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:18

Je weet niet wat er gebeurd is. Misschien was het echt heftig en is ie daardoor glad vergeten het eerder te melden of kon het gewoon niet?
Ik vind het raar om gewoon een tikkie te sturen. Het is minder dan 3€ pp extra nu :?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:22

OK zou ook geen tikkie sturen, zeker niet zonder overleg. Misschien is het helemaal geen smoes en had die gewoon een hele zware avond, en dan vergeet je wel eens van die dingen kan een feestje van je hoofd staat er gewoon niet naar.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:02

Ik zou ook geen Tikkie sturen. Dadelijk is het iets heel ergs en dan denk je echt niet aan het feestje van die avond.

Als ik wel zou komen en ik zou weten dat iemand niet komt ivm een vriend die in het ziekenhuis ligt dan vind ik die 3 euro extra betalen echt niet erg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:14

Hmm ik vind het best apart dat meerdere mensen het normaal lijken te vinden om niet af te zeggen op zo’n moment.

Al ben je dan misschien te laat met afzeggen “ als in glad vergeten, want...” maar zeg gewoon ( uit je zelf!) af.

Ik heb een groot verantwoordelijkheids en rechtvaardigheidsgevoel en kan regelmatig mijn oren en ogen niet geloven hoe mensen met elkaar omgaan mbt afspraken, feestjes etc...

Klinkt dramatisch misschien, maar pff... zo voel ik dat nou eenmaal en ik zeg dus zelf zeer zeldzaam af.
Ik zeg dus gewoon nee als iets niet gaat lukken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:18

Ik heb ook een heel groot verantwoordelijkheids gevoel, maar ook wel eens plots in het zkh terecht gekomen en niet af kunnen zeggen door alle hectiek en drukte die bij een acute opname komt kijken.
Hierdoor werd ik zo in beslag genomen dat de wereld even stilstaat en je gewoon niet kan beseffen dat de rest van de wereld gewoon doordraait. Laat staan dat je überhaupt nog weet dat je afspraken hebt. Je hersens kunnen dan blokkeren.

Maar ms als je het nooit zelf hebt meegemaakt dat je het niet begrijpt, dat kan :)

Maar ik zou wel vragen wat er is gebeurd en niet aannemen dat het wel laksheid zal zijn. Wan dat hoeft gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-11-18 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:18

Ik vind het ook fout om niet op tijd af te zeggen,maar laten betalen als die persoon niets heeft gegeten\gedronken kan ook niet vind ik.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:28

Ehm ja meerdere keren in het zkh terecht gekomen door verschillende oorzaken en ook naast een patiënt ( familie en vrienden)... en zodra het kon mijn afspraken afgezegd.
Dat was wel eens te laat uiteraard, maar wel uit mezelf. Soms loopt het gewoon zo... maar ik vind dat mensen het te gemakkelijk zien als excuus soms.

Ik begreep overigens uit het verhaal van degene waar dit verhaal over ging dat de persoon die niet is opkomen dagen niet zelf in het zkh is opgenomen, maar dat het om een vriend ging.
Kort appje is dan nog sneller / makkelijker gedaan.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-11-18 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:29

Maar wat is er met de overgebleven boodschappen gebeurd? Als jullie die houden dan hoeft hij daar toch niet voor te betalen? Of krijgt hij zijn deel van de boodschappen waarvoor hij moet betalen?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:41

Voortaan vooraf laten betalen. Dan krijg je niet het gedoe om tekort geld achteraf.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:44

Zou voor mij afhankelijk zijn van verschillende dingen. Als het iemand is die normaal altijd trouw komt en niet op laatste moment afzegt. En wat de reden was dat hij in ziekenhuis bij vriend zat.
Zelf ben ik altijd heel plichtsgetrouw met afspraken en zeg dingen keurig af als er iets is maar er kan altijd iets heftigs zijn waardoor dit niet kan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:48

Waarom ga je niet gewoon in overleg met diegene en alle vrienden? Zit je in een groepsapp?

Ik begrijp niet waarom hier zo moeilijk over gedaan wordt. Ga in gesprek. Vraag naar wat er is gebeurd en los dit gewoon onderling op.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:51

Nicje87 schreef:
Maar wat is er met de overgebleven boodschappen gebeurd? Als jullie die houden dan hoeft hij daar toch niet voor te betalen? Of krijgt hij zijn deel van de boodschappen waarvoor hij moet betalen?

Dit. Als alles op is gegaan, zou ik het bedrag gewoon verdelen onder de mensen die er wél waren. Als er producten over zijn die nu bij jullie in de kast staan zou ik daar uiteraard niets voor rekenen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:56

Overigens ben ik het eens met degene die hier zegt vooraf laten betalen voortaan. Dan voorkom je dit soort dingen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:20

Ik vind het wel bijzonder dat veel mensen vinden dat de andere gasten maar even extra moeten betalen omdat iemand anders zich niet afmeld.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:28

Urona447 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat veel mensen vinden dat de andere gasten maar even extra moeten betalen omdat iemand anders zich niet afmeld.

Ik vind het ook bijzonder dat je geen geld mag vragen als het niet allemaal op geraakt is. Je koopt niet voor jezelf een huis vol vreten toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 22:30

Urona447 schreef:

Maar als de andere gasten het eten hebben opgegeten wat orgineel bedoeld was voor de afmelder waarom niet.
Als het eten nog over is nee dan kan je het niet aan de andere doorrekenen en moet je een andere oplossing zoeken.
Ik zou dan kiezen om het zelf op te maken en dus niks te laten betalen of het eten aan hem geven en laten betalen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:00

Ineke2 schreef:
Overigens ben ik het eens met degene die hier zegt vooraf laten betalen voortaan. Dan voorkom je dit soort dingen.

Idd, daar kun je een hoop vervelende situaties mee voorkomen. Wij hadden er ook weer eentje.

Mijn kind liep stage met nog een aantal klasgenoten ca. 40 km van huis, dus 80 km per dag. Ze kreeg onze auto mee en wij hadden al gezegd: Als jullie allemaal samen rijden, dan kunnen jullie ook de kosten fijn delen.
Nou, auto volgetankt voor ze aan stage begonnen, maar elke dag 80 km betekend 400 km op een week en dan moest er na ca. 1,5 week voor het eerst getankt worden.
1 van de klasgenoten betaalde meteen de 1e tank in haar eentje, vervolgens reed nr. 2 niet meer mee, maar ging met eigen auto. Op de vraag van 2 anderen of ze konden meerijden (dus met zijn allen dan met de andere chauffeur meerijden) werd vaag geantwoord, moeilijk moeilijk.

Kwam er op neer dat uiteindelijk onze auto 9 weken lang elke dag heeft gereden met 2 of 3 personen. De 4e persoon heeft de rest van de stage alleen of met 1 extra persoon gereden.

Nu gaat het dus over die ene persoon die de ene keer met onze auto meereed en de andere keer weer met de ander.
Op een gegeven ogenblik moest er weer getankt worden en hebben wij dat betaald. De keer erop wilde degeen die al eens betaald had, weer een tank betalen. Toen hadden wij echter zoiets van: Eh, er rijdt nog eentje mee, dat die maar eens betaald. En toen begonnen de "problemen".

Moeder van die persoon zou aan het einde van de stage betalen, want ze hield precies bij wanneer met wie werd meegereden.
Daar gingen me de haren al van overeind staan: M.a.w.: wij mochten alles gaan voorschieten, terwijl een tank benzine wekelijks ca. € 65 was.

Vervolgens zaten we bijna aan het einde van de stage en toen we er nog eens om vroegen, kregen we als antwoord dat we niet zo moeilijk moesten doen. Wij hadden maar 1 kind, zij waren met 3 kinderen thuis -O- {:)-:( :x . Dus?????
Moeder zat met een burn out thuis, dus we moesten echt tot einde maand wachten. :o? Ja en? Ik heb ook eens met burn out thuis gezeten, maar als je in loondienst bent, dan krijg je gewoon salaris uitbetaald.

Uiteindelijk een tikkie gestuurd. Dat is betaald geworden....door een familielid, omdat moeder het niet kon betalen? Ik snap er soms echt niks van.
Ik ben echt niet de ergste. Als je van te voren aangeeft: Mag ik meerijden, maar ik kan niet zo veel mee bijdragen aan de benzine, dan kun je in overleg bepalen hoe en wat. Ik ben dan geneigd te zeggen: die auto moet toch rijden. Die ene persoon extra, daar gebruikt hij niet echt meer door.
Maar niet achteraf en dan ook nog ONS een schuldgevoel proberen aan te praten omdat wij het financieel misschien wat beter hebben.

Dat was dus een leer voor de volgende keer: vooraf betalen. Bij de bus/trein kun je ook niet achteraf betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 23:10

Isabonny: er is natuurlijk de mogelijkheid dat ze het echt niet goed konden missen. Dat het uiteindelijk door een familielid is betaald wekt die indruk wel. (En wat betreft uitbetaling bij ziekte: je salaris kan gekort worden waarbij je maar 70% uitbetaald krijgt. Dat kan echt wel het verschil maken tussen dingen wel kunnen betalen en niet.)

Dat is inderdaad handiger om vooraf te overleggen - maar het is ook een onderwerp waar veel schaamte omheen hangt er waar dus vaak niet handig mee omgegaan wordt. Vervelend, en daar hoeven jullie niet zomaar ongevraagd voor op te draaien, maar in dit geval kan het zijn dat er ook echt iets speelde.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 00:35

Daar ben ik me ook van bewust dat er natuurlijk een taboe om hangt en schaamte, maar vroeg of laat zou het toch uitkomen. Zoals nu aan het einde van de stage en dan is het dubbel zo vervelend.

Ik hoor nu dat trouwens nog niet alles betaald is. Dat al naar het restant gevraagd is, maar dat er nu gevraagd werd: Hoe had je het gedaan als je alleen naar deze stage had moeten gaan?

M.a.w., dan had je het ook alleen moeten betalen? Dus?? Willen ze nou dat mijn kind dan maar voor de rest opdraait? Want zonder hun had dat ook gemoeten?

Dus in plaats van te voren erover te praten, krijgen we nu achteraf van die "leuke" opmerkingen als "bedankje".
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 26-11-18 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 01:06

Je kunt de vraag ook retourneren ;)

Hoe had ZIJ het betaald als ze iedere keer alleen naar de stage zou moeten? Nu was er de mogelijkheid om te splitsen, voordeel voor iedereen :)

En aangezien je dochter een rijbewijs heeft (leeftijd 18?) neem ik aan dat het stagegenootje anders maar uit eigen portemonnee bijlegt? Waarom moet mams dat betalen?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 01:16

julius_juut schreef:
Ik had vanmiddag ook een gierige gebeurtenis. Boodschappen doen in een dorp verderop en moest echt waanzinnig nodig plassen. Er is zowaar een openbaar toilet, waar je 50 cent in de deur gooit waarna je er in kan. Toen ik weer naar buiten kwam had ik een botsing met een oude dame. Vroeg me af waarom iemand in hemelsnaam op de drempel ging staan wachten, tot ze de deurklink gauw uit m'n hand trok zoat de deur niet in het slot kon vallen. Scheelde haar maar mooi weer 50 cent. :+

Waaauuw..... Dat soort mensen trek ik dus gewoon weer aan hun kraag naar achteren en dan trek ik de deur dicht. achterlijk gedrag van die vrouw zeg.

Ik vind het heus niet erg als ze geen zin hebben om te betalen of geen kleingeld hebben. Maar dan moeten ze het gewoon netjes vragen of ik de deur open wil houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 01:24

Snorlex schreef:
Je kunt de vraag ook retourneren ;)

Hoe had ZIJ het betaald als ze iedere keer alleen naar de stage zou moeten? Nu was er de mogelijkheid om te splitsen, voordeel voor iedereen :)

En aangezien je dochter een rijbewijs heeft (leeftijd 18?) neem ik aan dat het stagegenootje anders maar uit eigen portemonnee bijlegt? Waarom moet mams dat betalen?

Ik denk dat ze dan een andere stageplaats had moeten zoeken. Eentje die dichter bij huis lag. Ik denk dat klasgenootje net zo krap bij kas zit als moeders?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:43

Wat betreft afzeggen feestje:
Als je zegt dat je komt, er is een bedrag afgesproken en er is al op ingekocht, dan vind ik dat je het bedrag moet betalen, of je komt of niet, ook al is het iets heel vervelends. Daar kan niemand iets aan doen maar hoeft de organisator niet voor op te draaien. Maar goed, misschien dat de rest van de groep het niet erg vind om de kosten over elkaar te verdelen.

Wat betreft de reiskosten:
Als je niet veel geld hebt moet je keuzes maken die daarbij horen. Ik weet niet of het een optie was om een stage dichterbij te zoeken. Maar gewoon niet de kosten te betalen vind ik een slechte zaak. En alleen de benzinekosten van een auto delen vind ik nog eens heel redelijk. Geen afschrijving en andere kosten en OV is een stuk duurder.

Ik snap dat iemand zich schaamt om niet te zeggen dat hij krap bij kas zit, ik heb dit jaar een tijdje krap bij kas gezeten door onverwachte uitgaven. En heb aan aangegeven mijn collega's dat ik toen niet meeging met de lunch (we eten woensdags en donderdags "uit") en op de vraag waarom, ook gewoon aangegeven dat ik er op dat moment geen geld voor had. Ze hebben het gewoon geaccepteerd, het kan iedereen overkomen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:38

Grappig dat de meningen idd verschillen.

Nog even: niemand is opgenomen. In datzelfde appje stond dat hij net thuis was en dat de vriend niet hoefde te blijven. Blijft een vaag verhaal en hij reageerd nergens op. Neemt telefoon niet op, reageerd niet op appjes en dit is niet de eerste keer dat hij afzegd. Gebeurd nogal vaak. Daarnaast ging vooraf betalen niet want niemand wist precies het bedrag van te voren.

En niet iedereen is zo rijk dat ze even 3 euro meer kunnen betalen, ookal lijkt het een laag bedrag. Maar bedankt voor de reacties!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:39

Riddershow schreef:
Wat betreft afzeggen feestje:
Als je zegt dat je komt, er is een bedrag afgesproken en er is al op ingekocht, dan vind ik dat je het bedrag moet betalen, of je komt of niet, ook al is het iets heel vervelends. Daar kan niemand iets aan doen maar hoeft de organisator niet voor op te draaien. Maar goed, misschien dat de rest van de groep het niet erg vind om de kosten over elkaar te verdelen.

Dit toch, beetje raar anders vind ik.