Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:11

Heb je nu gelukkig wel mooi droog weer voor. :j

Hier druk bezig geweest met bandjes leggen, maar volgend jaar minder stapstenen nodig. *\o/* Compostbak zit echt bomvol met mest en groen afval. Uitloop voor de kippen binnenkort stuk smaller maken. Kan ik daar ook wat voorbereidend werk doen.

En denk dat de kippen binnenkort vriezer maar in moeten, want heb last van ondermijnende werkzaamheden met dat iets het hok in probeer te komen.

0091

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:46

Hier ook gigantisch achter, vooral door de regen en het gevolg ervan dat ik liever binnen zit :=

Kippen liggen wel al in de vriezer. Moestuin moet nog geheel leeg gehaald en groter gemaakt worden. Hier gelukkig weinig te snoeien behalve de bramenstruik. Die wil ik helemaal weghalen, al is dat nogal een meerjarenplan..

Ik ben wel al begonnen met de planning van 2020, want dat kan lekker naast de kachel.
O en een nieuwe broedmachine op de kop getikt voor 30 euro, inclusief warmteplaat voor de kuikens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:47

Zit trouwens te denken volgend jaar broedeieren te nemen in plaats van kippen. Kleine broedmachine voor 25 eieren ofzo. Iets tips waar ik dan op zou moeten letten. Ze blijven dan de eerste tijd op de flat zolang ze een warmte lamp nodig zijn.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 10:47

Hier loop ik nog best op schema met winterklaar maken. Varkens hebben een nieuw verblijf, bijna alle eenden en hanen geslacht die moesten gaan, moestuin bijna leeg en de bijtjes zijn er ook klaar voor

Marcella, ze moeten inderdaad warmte de eerste tijd. Verder is het niet zo heel spannend. Ik denk dat ze in huis houden wel oke is de eerste 2/3 weken maar dat ze daarna wel snel gaan stinken (terwijl ze wel nog warmte nodig hebben). Misschien wachten tot wat later in het seizoen als het buiten niet meer koud is en ze eerder naar buiten kunnen?

Iemand hier interesse in mijn Fiem Smart broedmachine? Kunnen ongeveer 20 eieren in. Ik ben overgestapt naar wat groters dus deze staat nu stof te verzamelen hier.

Iemand hier ervaring met de ziekte van Marek?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:55

Heb je een beetje goede resultaten van die Fiem Smart? En zouden er kalkoeneieren in passen denk je? Dan zou ik wel interesse hebben!

Marek (gelukkig) geen ervaring mee.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 11:06

Ik pb je even :)

Ik heb wat gekke gevallen met wat jonge hanen en nu twijfel ik of met Marek is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:14

Is dat niet gewoon een kwestie van goed schoonhouden doe nu ook iedere dag kippenhok schoonmaken, omdat ik het anders teveel vind stinken ook. En alleen bij extreem slecht weer sla ik soms een dag over.

Heb anders ook wel interesse in broedmachine. Voordeel van broedmachine het is makkelijker om aan verschillende rassen te komen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:29

Ik vond de kippen niet echt stinken. Wij hadden ze een week of 9/10 binnen en dan paar uurtjes in het zonnetje buiten en met 12weken volgens mij helemaal buiten

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 14:02

Ik vind het stof wat van kippen afkomt niet zo lekker voor binnen. Als ze nog donsveren hebben dan gaat het wel maar zodra ze gaan ruien geven ze dat meer af. Ik heb ze zelf daarom alleen de eerste week binnen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:07

Wij zijn ook nog helemaal niet winterklaar :+

Er is inmiddels 8 kuub paardenmest opgehaald door diverse (moes)tuin bezitters en ik heb nog 3,5 kuub over (is allemaal van 2018). De laatste paar kuub is alweer gereserveerd en alle mest (2,5 kuub) van 2019 gooi ik in december over het land. Allemaal met de hand en kruiwagen momenteel, want we hebben geen trekker oid.

Wij zullen in 2020 broedeieren beschikbaar hebben van onze kippen (Australorp) :j Misschien schuif ik er een aantal onder een broedse kip in 2020, maar ik ben daar nog niet zeker van. We gaan namelijk eerst het kippenhok en de ren verplaatsen.

Ik moet eerst de wei nog gaan kalken, maar ik moet even kijken welke kal er het goedkoopst is :+ Ik heb mij er nog niet in verdiept :') tips zijn welkom!

Mijn moestuin is een groot oerwoud, die moet ik ook nog winterklaar maken :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 16:41

Dan hoef je niet meer naar de sportschool Djoena!

Hier is de eierenschaarste ook eindelijk weer over. 2 eenden en een jonge hen weer aan de leg _/-\o_ Wij vertikken het om eieren in de winkel te kopen ookal is alles in de rui :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:26

Marcella, neem dan wel raskippen en geen vleeskuikens, want de echte vleeskuikens stinken echt enorm. Daar ruikt de mest gewoon heel anders van dan bij 'normale' kippen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:50

Wil dan inderdaad voor raskippen gaan.

Had een raam bij een deel van het hok staan, maar vermoedelijk een beest geweest wat het hok in wilde komen. Maar het raam lag in stukken op de grond. Ga dus binnenkort maar afspraak met mijn vader om de kippen te slachten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:26

Ik wil volgend jaar wat experimenteren met verschillende vleeskippen om te kijken wat beter groeit maar ook wat lekkerder smaakt.

Welke rassen raden jullie aan?
Ik heb momenteel mechels koekoek en mechelse kalkoenkop op de lijst staan maar misschien raden jullie dat juist af?

En waar halen jullie je broedeieren? Marktplaats bied in mijn regio (NH) vrij weinig aan..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:32

Poule de bresse kippen vind ik ook een aanrader.

Broedeieren van de bresse zijn wat beter te vinden, van de Mechelse heb ik in het zuiden des lands gehaald vorig jaar op twee verschillende locaties, van de eerste locatie een haan aangehouden en van de tweede locatie hennen. Nu mijn eigen broedeieren. Die verkopen goed hier, omdat ze zo lastig te krijgen zijn in het noorden van het land.

Ik heb de broedeieren trouwens altijd op marktplaats gevonden.

Voor de grap zou je ook eens een setje Ross kuikens op kunnen zetten. Die moet je echt wel met een week of 8 op wintersport sturen. Maar de smaak en structuur is heel anders dan van de raskippen. En ze broeden heel makkelijk en komen heel netjes bijna tegelijk uit het ei. Erg makkelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:54

Ga maar eens vragen of de buurman op de flat anders een klein broedmachine wil maken voor mij.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:12

Hoe zou je aan Ross broedeieren moeten komen? Ik heb ze zelf nooit kunnen vinden, maar zou het wel graag eens proberen. :D Beetje over op iets meer kip in de vriezer in plaats van alleen maar kalkoen. :) Kalkoen is lekker wanneer het gesnipperd en goed gekruid is, maar gewoon een poot of filet minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:14

Ik bestel ze bij iemand die aan huis levert. Hij verzend ook naar Nederland :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:16

Daar heb ik ook wel interesse in. Heeft hij heel het jaar door eieren en wat vraagt hij per ei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:22

Hij vroeg €0.50 per ei toen ik voor het laatst bestelde. Hij is op 2dehands.be terug te vinden als je in de zoekbalk legoman ingeeft. Ik weet wel niet of hij altijd naar Nederland verzend. Hij heeft ook nog lang op marktplaats geadverteerd met de eieren :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:49

Ik heb ook Ross eieren van Marktplaats gehad, maar je kunt ook gewoon kijken of er een vleeskuikenouderdieren bedrijf in de buurt zit. Dikke kans dat als je daar vraagt of je wat broedeieren mag kopen, ze daar gewoon mee akkoord gaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:08

Op het moment is er idd één aanbieder op marktplaats. Die doet alleen wel helaas alleen aan grote aantallen. :P

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:32

150 eieren of 50 kuikens is voor mij inderdaad ook veel te veel haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:44

5/10 eieren zou wat mij betreft genoeg zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:56

Misschien zijn jullie geïnteresseerd in het boomplantprogramma van Stichting Heg&Landschap? Maandag 9 december aanstaande komt Lex Roeleveld van die stichting naar Tjuchem (Groningen) om iets te vertellen over de aanplant en het onderhoud van (al dan niet eetbare) heggen, bosjes en houtwallen en natuurlijk over het boomplantprogramma. Iedereen is van harte welkom, al zal het voor de meeste waarschijnlijk te ver zijn. Wie meer info wil mag gerust een pb'tje sturen.