Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 13:59

Emmaa_ schreef:
xMaxxiee schreef:
Aan verwachtingen van mensen in de supermarkt. 'Product is niet binnen gekomen' 'Ja maar ik heb het nodig' Ja kan ik toveren of zo? _-:(

Hoe is dat een ergernis op het openbaar vervoer?

Oh wauw, ja niet :')
Deze was bedoeld voor het waar heb je je vandaag aan geërgerd topic. LEZEN Maxime damn it :+

Gianti

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 15:28

Ns komt zo mijn strot uit....

Treinen rijden niet verder dan Diemen zuid.. hebben ze extra treinen van Diemen naar Bijlmer *yeah*.. moet je alleen wel 20 minuten op wachten *yeah*.. en als je er vervolgens in zit krijg je de mededeling dat trein niet verder rijdt en dat je de volgende van half uur later moet nemen *yeah*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 18:10

Afgelopen dinsdag was er iemand aangereden op het station zelf (apeldoorn), er reed dus eigenlijk praktisch niks. Ik heb mijn ouders gebeld en die zijn me komen halen. Alleen jammer dat ik mijn paardrijles heb gemist :(

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:16

Iejoorr schreef:
Ik heb me vandaag geërgerd aan een tunnel vol me schuim waardoor het overal achtelijk druk was en er ongeveel 1 trein per uur reed.
Oh en dat "mijn" trein gewoon zou rijden om 15;26 en vervolgens om 15;28 toch maar niet -O- |o

Daardoor kon ik niet op rotterdam centraal komen en moest ik omreizen -O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:19

Vanochtend zat er iemand naast me in de bus te slapen, alleen elke bocht lag 'ie zowat bij me op schoot :\ Bochten de andere kant op lag 'ie zowat in het gangpad... Volgens mij was die heel diep in slaap :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:25

Gianti schreef:

Treinen rijden niet verder dan Diemen zuid.. hebben ze extra treinen van Diemen naar Bijlmer *yeah*.. moet je alleen wel 20 minuten op wachten *yeah*.. en als je er vervolgens in zit krijg je de mededeling dat trein niet verder rijdt en dat je de volgende van half uur later moet nemen *yeah*

En van dat soort dingen baalt NS net zo goed. Wij rijden ook veel liever al onze treinen op tijd. Maar als we niet mogen rijden van Prorail kunnen we op ons kop gaan staan, we mogen niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:36

Hoe zit het als trajecten uitvallen door werkzaamheden Inoterry? Zaterdag ging ik naar Utrecht, normaal via Deventer-Apeldoorn-Amersfoort maar daar reden bussen ivm werkzaamheden waardoor alles via Zwolle of Arnhem moest. Stukje Deventer-Zwolle was al best druk maar daar reed een dubbeldekker. Toen kwam de echte uitdaging, de trein naar Rotterdam. Die was weliswaar lang maar zat al vol en het hele perron stond vol. Oh vreugd…dat werd staan voor bijna iedereen op het perron. Paden in de coupe's stonden vol en de balkons ook. Het werd pas echt hilarisch toen er werd omgeroepen dat er ook railcatering aan boord was :D Als er zulke omleidingen zijn, waarom worden er dan geen dubbeldekkers ingezet? De terugreis was overigens net zo dramatisch. Ik had mazzel dat ik op de juiste plaats stond heen-en terugreis en er mensen in Amersfoort uit gingen zodat ik kon zitten (had verschrikkelijke rugpijn).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:52

Inoterry schreef:
Gianti schreef:

En van dat soort dingen baalt NS net zo goed. Wij rijden ook veel liever al onze treinen op tijd. Maar als we niet mogen rijden van Prorail kunnen we op ons kop gaan staan, we mogen niet.

Hij reed niet verder ivm trein ervoor.. dan vind ik gewoon dat je organisatorisch niet goed bezig bent en niet kan maken als het al om vervangende reis vervoer al gaat..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:06

Inoterry schreef:
Gianti schreef:

Wat ik me altijd afvraag; NS geeft altijd ProRail de schuld van alles, maar kan NS de spoorlijnen niet overkopen van ProRail? Dan is iedereen af van sporen die niet werken en treinen die niet rijden omdat ProRail de zaken niet op orde heeft :)

Want zonder gekheid: ik ga vrijwel nooit met de trein maar áls ik dat een keer doe is er áltijd een probleem op mijn traject of een trein met vertraging.
En vijf minuten vertraging is op zich niet erg, maar wel als je daardoor je aansluiting mist en je dus in totaal een half uur of een uur vertraging hebt :\

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:16

Ik ben ook consument bij ns.. tuurlijk kan het eens mis gaan, maar op traject wat ik reis is het continu mis.. maakt me niets uit of het bij ns mis gaat of ProRail, ikbetaal aan ns, die kijk ik er dus ook op aan.. snap dondersgoed dat springers enzo overmacht is.. maar hoe dat wordt opgelost is soms ook gewoon om te janken, al is het maar informatie verstrekken..

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:26

Ik woon sinds kort in Maastricht en mijn ouders wonen in Groningen (Winschoten). Nu is een enkeltje Winschoten - Maastricht €26,30. Laatst wilde mijn broertje weten of het rendabel was om een dagkaart van de AH te kopen voor een dagje Amsterdam. Dus heb ik opgezocht hoeveel dat kost. €26,20. Waarom is het maar 10 cent duurder om naar Maastricht te gaan terwijl er toch een flink verschil tussen Amsterdam en Maastricht zit? Zit er een soort max op voor wat je voor 1 reis kunt betalen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:30

Gianti schreef:
Hij reed niet verder ivm trein ervoor.. dan vind ik gewoon dat je organisatorisch niet goed bezig bent en niet kan maken als het al om vervangende reis vervoer al gaat..

Wat bedoel je met een trein ervoor? Stond er 1 kapot? Waren er andere problemen bij die trein zoals politieassistentie of ambulance? En ook in zo'n geval bepaald prorail welke treinen er rijden en welke niet. En extra treinen zijn vak treinen die, onder een ander nummer dan in de normale dienstregeling rijden om maar zoveel als op dat moment mogelijk is te laten rijden. Helaas betekent het dus niet dat er meer treinen gaan rijden.

@Kinke, bij werkzaamheden gebruikt NS het matrieel wat ze beschikbaar hebben. Er zijn trajecten die standaard drukker zijn en daar rijden de dubbeldekkers vaak ook standaard op. Als je die ineens gaat gebruiken op de plekken waar werkzaamheden zijn word het probleem alleen verplaatst. Verder moet er ook nog gekeken worden of de treinen wel langs het perron passen. Ook is het verplaatsen van het matrieel niet altijd te doen. Daar moet ook het nodige personeel voor zijn en ook daar moeten rijpaden voor worden gehuurd.

@Verootje, NS geeft prorail niet de schuld van alles. Sterker nog, tot voor kort namen ze braaf alle schuld van alle vertragingen op zich ook al konden wij niks doen aan wisselstoringen, spoorstaafbreuken en dergelijke gein. Prorail overkopen zie ik niet zo snel gebeuren omdat dat een staatsbedrijf is en best wel wat opbrengt. Al is er een tijdje geleden wel weer ver gesproken om dat te doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:31

een dagkaart van de Appie was maar 16 euro?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:31

Ja dat klopt. Maar als je gewoon op tarief reist met je OV bedoel ik.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:33

Ik reis 6 dagen per week met de trein, door het hele land, en maak werkelijk heel weinig grote verstoringen of vertraging mee. Dat is dan ook weer de andere kant van het verhaal. Ik denk dat ik (al jaren) geluk heb dan... Tuurlijk af en toe een aanrijding met veel vertraging of gedoe met werkzaamheden, maar op die 6 dagen per week komt het op mijn trajecten toch zelden voor. Met 2 keer per jaar ben ik er wel.

@ PeerAppel: een dagkaart van NS zelf kost 52 euro (en een beetje). Dat is dus het duurste wat je voor je reis kunt betalen. Dan is omgerekend het duurste enkeltje inderdaad 52/2=26 euro (en een beetje). Of vlieg ik nu te kort door de bocht, NS'ers?
Laatst bijgewerkt door Szan op 26-09-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:34

Wat ik ook irritant vind is mensen die het irritant vinden dat mensen tassen op stoelen zetten. Wat is het probleem zolang je ze gewoon weg haalt als iemand wil gaan zitten.

Je hebt ook types die dan al zowat bovenop je tas neerploffen :roll: .
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 26-09-16 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:35

Inoterry, dat vind ik sowieso apart, de trein naar Roosendaal is vaak zo'n nieuwe dubbeldekker, de trein naar Rotterdam is zo'n oud barrel die altijd hartstikke vol zit? De lengte van de trein was in ieder geval geen probleem, want die Rotterdam trein was wel heel lang, maar geen dubbeldekker terwijl er wel een dubbeldekker hoeveelheid reizigers was.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:36

Aha, dan is er dus wel een soort maximum wat je per reis kunt betalen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:41

Szan schreef:
Ik reis 6 dagen per week met de trein, door het hele land, en maak werkelijk heel weinig grote verstoringen of vertraging mee. Dat is dan ook weer de andere kant van het verhaal. Ik denk dat ik (al jaren) geluk heb dan... Tuurlijk af en toe een aanrijding met veel vertraging of gedoe met werkzaamheden, maar op die 6 dagen per week komt het op mijn trajecten toch zelden voor. Met 2 keer per jaar ben ik er wel.

@ PeerAppel: een dagkaart van NS zelf kost 52 euro (en een beetje). Dat is dus het duurste wat je voor je reis kunt betalen. Dan is omgerekend het duurste enkeltje inderdaad 52/2=26 euro (en een beetje). Of vlieg ik nu te kort door de bocht, NS'ers?

Maar als jij 300x reist of 3x reist en je hebt 2x vertraging...

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:41

Wat ik trouwens ook raar vind aan het "niet instappen na het fluitje", is dat je geen "waarschuwing" hebt van "RENNEN ANDERS MIS JE M" :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:43

Ierpier schreef:
Wat ik trouwens ook raar vind aan het "niet instappen na het fluitje", is dat je geen "waarschuwing" hebt van "RENNEN ANDERS MIS JE M" :')

Je kan toch klok kijken? :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:43

Ierpier schreef:
Wat ik ook irritant vind is mensen die het irritant vinden dat mensen tassen op stoelen zetten. Wat is het probleem zolang je ze gewoon weg haalt als iemand wil gaan zitten.

Ik ben dus zo iemand :o
De tas hoort niet op een stoel, zet hem op je schoot (zoals ik doe) of op de grond tussen je voeten in. Niet iedereen vind het fijn om te vragen aan de ander of die de tas even weg wil zetten.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:45

snuffie123 schreef:
Ierpier schreef:

Ik ben dus zo iemand :o
De tas hoort niet op een stoel, zet hem op je schoot (zoals ik doe) of op de grond tussen je voeten in. Niet iedereen vind het fijn om te vragen aan de ander of die de tas even weg wil zetten.

Ik zet m meestal weg zodra iemand aan komt lopen. Moeten vragen vind ik zelf ook niet fijn. Op mijn schoot/tussen mn voeten vind ik gewoon niet comfortabel :') (goede reden).

Als de halve coupé leeg is zie ik het probleem al helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 26-09-16 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:46

verootjoo schreef:
Wat ik me altijd afvraag; NS geeft altijd ProRail de schuld van alles, maar kan NS de spoorlijnen niet overkopen van ProRail? Dan is iedereen af van sporen die niet werken en treinen die niet rijden omdat ProRail de zaken niet op orde heeft :)

Haha, die is goed!

Ooit (nog niet zo lang geleden) was dat al het geval. Er was één spoorbedrijf (NS) dat én de spoorlijnen beheerde én de treinen bezat en onderhield, en daarbij óók nog eens die treinen liet rijden en de reizigersstromen afhandelde.

Dat moest vervolgens verplicht worden gesplitst (want marktwerking: ieder bedrijf moest in ieder Europees land treinen kunnen laten rijden, ongeacht wie het spoor daar beheerde).

Die verplicht opgelegde marktwerking bestaat uiteraard in de praktijk helemaal niet voor de Nederlandse reiziger; op de kleinere lijntjes in (vooral) het Oosten van het land kun je alleen 'kiezen' voor de vervoerder die daar rijdt, op de hoofdlijnen alleen voor NS. Je kunt als reiziger helemaal niet zeggen: 'de service/prijs/stiptheid van bedrijf X bevalt mij niet, dus ik pak altijd de trein van bedrijf Y om van Utrecht naar Rotterdam te komen'.

Hoe dan ook, spoor en vervoer mogen niet in dezelfde handen zijn, want dan zou één vervoerder (NS bijvoorbeeld) een ongeoorloofd concurrentievoordeel hebben ten opzichte van andere vervoerders die geen eigen spoor bezitten.
Dat die vervoerder met eigen spoor of korte lijntjes met de spoorbeheerder misschien dóór dat voordeel juist betere service kan leveren, dat is blijkbaar van ondergeschikt belang.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:55

@inoterry normaal rijden er geen treinen tussen die stations, deze waren ingezet om naar station te brengen waar nsbussen klaar stonden. Peron stond vol, niets met politie of defecte trein etc