Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:46

Ik vraag me heel erg af wie heeft bedacht dat het onnatuurlijk gedrag is? Waar is dat op gebaseerd?
Ik heb het idee dat dat enige tijd geleden gewoon de ether in geslingerd is en mensen ermee zijn gaan lopen ... maar ik kan ernaast zitten..
(ik kan zo snel niks wetenschappelijks vinden, alleen websites van healthylife, missnatural, MoniqueSchoutenBlog, fitengezondleven en zo meer)

Mensen vs (on-) natuurlijk gedrag.. hebben we even :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-12-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:47

DP dat waarde oordeel hang JIJ eraan. Wie zevert er hier!?

En voorlichting over voeding vond al plaats voordat jij geboren werd. Dat is niet anders dan het altijd al was. Inhoudelijk verandert de voorlichting. Dat noemt men ook wel voortschrijdend- of verandering van inzicht.
Had je vroeger ook moeite met "snoep gezond eet een appel" en "melk is gezond voor elk"?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:51

Wat betreft obesitas: we stevenen af op 2 derde van de Nederlandse bevolking heeft serieus overgewicht. Vraag je je wel eens af waarom je zorgverzekering steeds duurder wordt?
"Leven en laten leven" klinkt zo mooi en tolerant, maar het heeft wel consequenties. Dus aan wie zijn vrijheid kom je nu eigenlijk? En waarom is het ene wel, en het andere niet acceptabel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:51

Maar die slogans bestaan ook niet meer, idd gelukkg!
Wat een getrut zeg.

En jij weet ook heel goed dat er wel een waardeoordeel aanhangt alleen je durft hem hier nu niet uit te spreken.

UO mensen die niet voor hun mening uit durven komen.

Omdat ze een tik op de vingers van de mods willen vermijden. terwijl ze duidelijk die mening hebben. En iedereen die weet ook door de duizenden berichten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:53

Hilarisch hoe de "anti-verandering / wolf / vega" groep er weer op duikt.

Je moet je wel echt bedreigd voelen in je conservatieve BBB-gedachtengoed wil je zo reageren.

Dat wij zuivel drinken is niet zo bedoeld. Dat deed de oermens niet. Je kan hoog en laag springen maar dat is gewoon zo.

(En nee ik ben niet tegen zuivel, ik kom nota bene uit een melkvee familie)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:53

Krijgen we obesitas van melk drinken?

Overigens had ik enige pagina's hiervoor cijfers geplaast over vlees eten in NL vs Europa en de Wereld, en over vleesvervangers.. daar heb ik niet echt een zinnige reactie op gezien. Niet dat dat moet hoor, maar dat 'kreten roepen' is soms wel een beetje vermoeiend..

het wetenschappelijk bewijs dat de oermens het niet deed (ik kan echt ZOVEEL dingen verzinnen die de oermens niet deed, hoe noemde je dit, een drogreden?) heb ik nog niet gevonden..

En "conservatief BBB gedachtengoed".. serieus? :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:56

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:58

MarlindeRooz schreef:
Hilarisch hoe de "anti-verandering / wolf / vega" groep er weer op duikt.

Je moet je wel echt bedreigd voelen in je conservatieve BBB-gedachtengoed wil je zo reageren.

Dat wij zuivel drinken is niet zo bedoeld. Dat deed de oermens niet. Je kan hoog en laag springen maar dat is gewoon zo.

(En nee ik ben niet tegen zuivel, ik kom nota bene uit een melkvee familie)

Maar de oermens at wel vlees....

en de anti groepen... zullen we even tellen hoeveel anti boer er hier zitten?
Je moet je wel echt bedreigd voelen in je conservatieve BBB D66 Groenlinks -gedachtengoed wil je zo reageren.
:') _O-
Dus kom op zeg, discussieer even gewoon :D

En obesitas krijg je ook al niet door vlees en melk...Zie de keto dieten.
ook dat komt elke keer weer de hoek om zeilen.
Wel van te veel suikers en koolydraten. En dat hebben vlees en melk nu juist niet.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:59

Tegennatuurlijk is toch geen synoniem van slecht of fout?

Dat we in stenen huizen wonen met elektriciteit, internet en stromend water is ook tegennatuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:01

Je kan net zo goed afvallen op alleen snoepjes en pasta als op keto hoor. Je valt namelijk niet af van keto zoals als gezegd is. Je valt af van een kcal tekort.

En ik ben politiek helemaal niet links. Dat ik strategisch links gestemd heb dit keer zegt niks. :Y)

Verklaar dan maar eens waarom een groot deel van de wereldbevolking geen lactose kan verdragen. Als melk drinken zo natuurlijk is. O:)

En dat de oermens vlees at is inderdaad heel natuurlijk! Ik ben ook niet tegen het eten van vlees. Net zoals dat ik niet tegen zuivel ben.

Alleen natuurlijk is zuivel drinken / eten niet voor de mens.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 20-12-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:02

[***] schreef:

Dat we in stenen huizen wonen met elektriciteit, internet en stromend water is ook tegennatuurlijk.

Nou ja, is dat nog tegennatuurlijk of is dat aanpassen en nu natuurlijk geworden?

Uiteindelijk is tegennatuurlijk vaak wel een synoniem achtig iets voor afwijkend. Maar inderdaad, tegennatuurlijk is niet perse goed/fout denk ik

Vwb de lactose intolerantie (geen idee of dit drogredenen zijn, maar oke): er zijn meer mensen met een melk, noten, schaaldieren, annanas, aardbeien, uien allergie/intolerantie dan mensen met een vlees allergie..

Zeg ik als iemand met een pittige melk intolerantie/allergie (geen idee wat het verschil is trouwens, maar ik kan er iig niet tegen :+ )
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-12-23 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:03

DP je kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik mijn mening niet durf te geven op bokt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:10

[***] schreef:

Haha ja dat dacht ik dus ook na het lezen van alle reacties _O-

Niemand schiet je af als je melk drinkt hoor :')

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:12

Cer schreef:
[***] schreef:

Nou ja, is dat nog tegennatuurlijk of is dat aanpassen en nu natuurlijk geworden?

Ik denk dat ik je zin verkeerd lees. Je insinueert toch niet dat wonen in stenen huizen met elektriciteit, internet en stromend water 'natuurlijk is geworden'? :D

Cer

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:15

ja, want waarom niet? we zijn van grotten naar huizen gegaan.. aanpassingen..
ons natuurlijk gedrag is aangepast..

Is dat heel grappig? Of is het alleen natuurlijk als je in een berenvel om een vuurtje een konijn aan een stok zit te roosteren?

Ik heb het niet gestudeerd hoor, maar ik zou denken dat je het onder een soort van evolutie kan scharen, maar goed, dat zal dan wel niet :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:16

Ik ben allergies voor appels.... Verwarm ik ze dan niet meer.
Overigens ook voor sla en spinazie.

En dat zijn best erg natuurlijke dingen

En hier in Europa is maar 5% lactose intollerant
In Azie 90.
reden, erfelijkheid.
Niet dat het niet natuurlijk is

Citaat:
Lactose-intolerantie komt op volwassen leeftijd veel voor. Over de hele wereld heeft 65% van de volwassenen lactose-intolerantie. Maar er zijn grote verschillen. In Noord Europa heeft 5% van de volwassenen lactose intolerantie, in het oosten van Azië heeft 90% van de mensen het.

Lactose-intolerantie kan door verschillende factoren veroorzaakt worden. Soms speelt erfelijkheid een rol. Maar ook andere factoren kunnen de oorzaak zijn van lactose-intolerantie.

Is deze ziekte erfelijk?
Bij lactose intolerantie onder volwassenen kan erfelijkheid een rol spelen. Maar het kan ook andere oorzaken hebben, zoals een beschadigde darmwand. Die beschadiging kan ontstaan door bijvoorbeeld een infectie van de darm, coeliakie of de ziekte van Crohn

Als kinderen drie jaar zijn neemt de productie van lactase langzaam af. Het kan zijn dat na verloop van tijd de productie van lactase echter te veel afneemt. Hierdoor kan lactose-intolerantie ontstaan. Meestal is lactose-intolerantie aangeboren en dus erfelijk. Ook kan er een tijdelijke intolerantie ontstaan na een infectie of operatie aan de darmen. Als de darmwand herstelt verdwijnen de klachten na enige tijd vanzelf.
.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-12-23 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:18

Erfelijkheid, ja dat haakt in op mijn eerdere UO over het in stand houden van de zwakken van de soort (en daar ook mee doorfokken, plat gezegd) Zeer onnatuurlijk als je ons met dieren vergelijkt

:D

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:30

Ja, sorry... Natuurlijk ( ;) ) zijn kunstmatig gebouwde huizen met elektriciteit, internet en stromend water niet natuurlijk. Dat heeft een beetje te maken met de betekenis van het woord natuurlijk.

Maargoed, mijn punt was dus dat tegennatuurlijk niet per se een waardeoordeel hoeft te bevatten. We doen allemaal onnatuurlijke dingen de hele dag door.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:37

Interessant.. wat is 'kunstmatig gebouwd'? van stenen / cement, of van hout, beton.. Wat is een stenen huis anders dan een lemen hut. En dan zet je een hoop hutten op elkaar (met beton en gereedschap/werktuigen) en dan heb je een flat :D

Ik weet niet wat de defenitie is hoor, dus geen idee of het klopt

Gelukkig doen we niet allemaal natuurlijke dingen de hele dag door... dat zou best een puinhoop worden denk :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:45

Cement is iig vervuilend door de hoge verhitting.
Anders dan de leem van vroeger.

Ik denk dat de meeste problemen ook komen door de te grote hoeveelheid we nodig hebben voor de vele mensen.
Een houten huis best natuurlijk. Maar zouden we daar allemaal in wonen bestaat er geen bos meer denk ik.

Uo
De moderne geneeskunde is niet natuurlijk. En daarom worden we ook met teveel mensen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:46

Nikass schreef:
Wie zijn de anti vlees en anti zuivel mensen?
En wie zegt dat jouw redenering anders is? Dat wil zeggen, ja, je redeneert anders, maar inhoudelijk hoeft het niet zoveel te verschillen:
Ik denk, dat als volwassene melk drinken, feitelijk onnatuurlijk gedrag is. Dat wil niet zeggen dat daar een waarde oordeel aan hangt? Wat je ervan vindt om iets onnatuurlijks te doen is een andere discussie.
Dus dat er nog meer onnatuurlijke gedragingen zijn is denk ik ook waar.
Wat je daar van vindt, is een tweede.

Geen waarde oordeel? Lijkt me sterk. Ik zie de 'volwassenen en melk drinken' opmerking regelmatig voorkomen. Ik zie nooit opmerkingen dat fris/thee/koffie/alcohol zo verschrikkelijk onnatuurlijk is langskomen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:47

MarlindeRooz schreef:
Er is geen direct bewijs. Wel is het duidelijk dat ons verteringsstelsel niet gemaakt was om melk te drinken. Dat is voor sommige bevolkingsgroepen nog steeds zo (en dus voor mij mweh). ;(

https://www.science.org/content/article ... -digest-it

Geldt ook voor alcohol. Het is bewezen dat bijvoorbeeld de Indigenous people of America en Aziaten minder goed alcohol kunnen verdragen.

Maar ik ben gek op melk. Niks lekkerder dan met een kater een liter volle melk weg atten. _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:55

Ik ben niet anti boer, boeren zijn nodig voor de voedselvoorziening, maar het systeem zoals het nu is, is imo te vervuilend en onvoldoende gefocused op dierenwelzijn. Je hoeft toch niet meteen anti alles te zijn om te zien dat iets beter kan?

Kinke schreef:
Geen waarde oordeel? Lijkt me sterk. Ik zie de 'volwassenen en melk drinken' opmerking regelmatig voorkomen. Ik zie nooit opmerkingen dat fris/thee/koffie/alcohol zo verschrikkelijk onnatuurlijk is langskomen

Ik snap het waardeoordeel punt niet zo? Koemelk die bedoeld is voor kalfjes drinken als volwassen mens is toch ook best gek? Kattenmelk of hondenmelk drinken zouden we toch ook raar vinden? Ik zie het verschil niet zo, anders dan dat het een gewoon gevonden wordt en het ander niet.

Volgens mij wordt er ook vaak genoeg gezegd dat koffie, fris en alcohol niet goed voor je zijn. Imo is dat ook niet natuurlijk.
Volgens mij is de enige echt gezonde drank water.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:01

DuoPenotti schreef:
Uo
De moderne geneeskunde is niet natuurlijk. En daarom worden we ook met teveel mensen.

Daar snijd je een mooie aan. Als je mensen vraagt waarom Nederland (te) vol is, is het antwoord negen van de tien keer "door de buitenlanders". Maar wanneer je dan stelt dat onze 'eigen' Nederlanders vanwege de moderne geneeskunde óók een significant onderdeel van het probleem zijn ben jij ineens de boeman :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:02

Mensen worden ook "te oud". Tegenwoordig is 80 heel normaal, vroeger was je echt stokoud. Toen mijn oma met 78 overleed kreeg ik regelmatig "oh dat is niet echt oud." te horen.