Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:12

Voetgangers zijn anders ook erg. Ze besturen dan wel niks, maar kijken vaak ook niet uit.. Ik fiets dagelijks door de stad en mensen kijken niet op of om als ze de straat over steken of gebruiken het gewoon als extra voetpad.
Van de week heb ik nog bijna een jongen met zijn hond aangereden die zomaar het fietspad echt 2 meter voor mijn neus ineens over besloot te steken. Dus ik vol op de rem (rij ong. 25km/u) en dat ging maar net goed. Hij schrok zich rot, maar ik had het meer te doen met die hond..
Het was wel lekker dat het zo rustig was in de stad in het begin v/d coronatijd.. De reden waarom natuurlijk niet, maar ik hoefde niet continu op de rem voor mensen die niet uit kijken of gewoon maar voorrang nemen.

Flying_Angel

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:28

Pff, hier ook inderdaad. Laatst met de fiets over de kop omdat een oud mevrouwtje zo fietspad overstak zonder te kijken :\

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:29

Ander vraagje. Bellen jullie als je op een fietspad een fietser inhaalt? Ik vind het altijd wat aso overkomen, tenzij iemand het hele pad in beslag neemt. Maar ik haalde laatst een fietser in, slaat ze zonder blikken of blozen hup linksaf, waar ik dus fietste. :\

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:30

Op de racefiets wel altijd, op de gewone fiets eigenlijk niet tenzij ik er niet langs kan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:32

Zo heb ik op de fiets al eens een andere fietser aangereden. Allebei op een elektrische fiets, ik op het fietspad. Zij kwam vanuit een zijweggetje van rechts wat een voetpad is, daar mag je dus helemaal niet fietsen. Zat ook niet op te letten en ze schiet zo voor me het fietspad op. Die kon ik niet meer ontwijken. Zij viel om, en vertrok daarna weer heel snel naar huis.

Ik heb wel eens het idee dat mensen niet altijd door hebben hoe snel je gaat met een elektrische fiets, maar als je zelf op zo'n ding zit...
Die van mij gaat max 25 km/u trouwens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:33

Flying_Angel schreef:
Ander vraagje. Bellen jullie als je op een fietspad een fietser inhaalt? Ik vind het altijd wat aso overkomen, tenzij iemand het hele pad in beslag neemt. Maar ik haalde laatst een fietser in, slaat ze zonder blikken of blozen hup linksaf, waar ik dus fietste. :

Ligt aan de situatie. Als ik iemand voor me zie die netjes rechts blijft, er is geen zijweg naar rechts en er is voldoende ruimte dan niet.

Maar als ik ook maar enigszins twijfel wel. Vaak doe ik ook 2x kort achter elkaar bellen. Ik kom met 25 km/u aanrijden en bel dan ook wat vroeger. De hoeveelheid mensen die eerst achterom kijken en dan pas opzij gaan... #facepalm.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:46

Met de elektrische fiets ik ook wel hoor, ook omdat ik anders gewoon niet kan passeren ivm smal fietspad, maar ook omdat ik zelf zou schrikken van iemand die zo snel voorbij komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:51

Ik bel altijd als ik fiets, niets irritanter dan ingehaald worden zonder dat je het weet. In de auto heb je je spiegels, daar zie je als iemand je inhaalt. Op de fiets heb ik die niet en ik fiets (elektrisch) ook door.

Net als dat ik altijd stop voor fietsers van rechts. Volgens mij ben ik hier in het dorp de enige die dat doet :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:53

Hanafubuki schreef:
Ik bel altijd als ik fiets, niets irritanter dan ingehaald worden zonder dat je het weet. In de auto heb je je spiegels, daar zie je als iemand je inhaalt. Op de fiets heb ik die niet en ik fiets (elektrisch) ook door.

Net als dat ik altijd stop voor fietsers van rechts. Volgens mij ben ik hier in het dorp de enige die dat doet :')

Ik vond vroeger mensen met spiegels op hun fiets echt suf. Maar steeds meer twijfel ik of ik ze zelf ook niet neem. _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:01

Ik bel altijd. Fietser kan altijd vanwege een of andere reden uitwijken. Dan weet de fietser ook dat ie ingehaald gaat worden

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:08

Ik bel alleen als mensen heel erg op het midden plakken of slingeren. Of naast elkaar, uiteraard. Soms is er een vrij smal fietspad (dus geen breder pad met strepen en ruimte voor tegenliggers) en dan doe ik het wel. Ik heb ook een elektrische fiets die ondersteuning bied tot 27 km/u maar ik fiets meestal 25 km/u. Ik kijk altijd (ver voor)uit en soms kan ik wel inschatten wat iemand gaat doen, maar als mensen met de rug naar je toe op de stoep lopen en ineens 90graden draaien en oversteken vlak voor je neus.. Dat kun je niet altijd verwachten of aan zien komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:21

ik bel altijd, het fietspad is smal en stel dat ze gaan slingeren of linksaf slaan.
Van de week zat ik achter een scootmobiel en die verrekte het om aan de kant te gaan, reed met 8 kmu midden op het fietspad, vet irritant. Ik ben maar een andere route gaan fietsen om er vanaf te zijn.
Ik heb overigens wel een spiegel op mijn fiets, maar ik ben dan ook al bejaard, dus het mag.... :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:00

Flying_Angel schreef:
Ander vraagje. Bellen jullie als je op een fietspad een fietser inhaalt? Ik vind het altijd wat aso overkomen, tenzij iemand het hele pad in beslag neemt. Maar ik haalde laatst een fietser in, slaat ze zonder blikken of blozen hup linksaf, waar ik dus fietste. :

Meestal ja, Duitse fietspaden zijn best smal.
En ik zeg dan altijd danke als ik inhaal.

Destraks een automobilist die links over de streep ging rijden zodat hij kon kijken wanneer hij zou kunnen inhalen....

Echt dik 20 cm op de verkeerde weghelft rijden.
Ik reed eerst netjes rechts maar heb af en toe een beetje naar links getrokken. Tot hij ineens het doorhad dat hij gewoon op de verkeerde weghelft zat.
Zodra als dat een vrachtauto als tegenligger komt hadden ze een botsing gehad.

Ohja en Duitse wegwerkzaamheden.
Ze zijn weer bezig een nieuw perzisch (of hoe je het ook schrijft) tapijt te maken....
Oftewel "wegdek repareren".
2 stoplichten hebben ze uitgeschakeld en over dat hele stuk een mobiele stoplicht neergezet.
De eerste stoplicht is een normale kruizing, hier staat 1 stoplicht.
Oftewel dikke chaos, links en rechts voegt zonder de kijken in en denk zooo ik kan de doorgaande weg op.
Daarna komt een T kruising en hier staat geen stoplicht.
Dus kom je daar vandaan heb je geen stoplicht en moet je maar zien hoe wie wat waar...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:24

Haha oke eyeopener voor mij dit. Ik was altijd aan het mopperen als iemand belde en me vervolgens inhaalde. Ik heb namelijk geleerd alleen te bellen als je er bijv. niet lang kan. Dus vond het maar vreemd, want ik rij altijd netjes aan de uiterst rechterkant. Vond het maar aso om dan nog te bellen, alsof ik in de berm voor ze moest gaan.

Ik vraag me ook af bij wie dit allemaal bekend is. Ken dit alleen bij wielrenners.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:32

Ik vond het ook aso overkomen, maar nu ik dit lees toch maar weer bellen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:55

ik bel sinds de corona pandemie, ik wil genoeg ruimte om te passeren en niet iemand aanraken of zijn adem in moeten ademen.
Daarvoor zat ik alleen in vakanties op de fiets, de andere dagen werkte ik op kantoor, ging ik met de auto heen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:02

Fietsbel gebruik ik alleen als ik iemand op smal fietspad wil inhalen. Of ze op een gewoon fietspad met meerdere naast elkaar fietsen, of juist in het midden, zodat ik er niet langs kan. Zeg wel altijd iets als "Goedenmorgen" of "bedankt" ofzo.

Trouwens, brengt mij bij nog een ergernis: scholieren die op een tweerichtingsfietspad met 3 personen naast elkaar fietsen, dus ook op rijbaan voor tegenliggers en dan niet even aan de kant als die er ook aan komt... Ik ga dus ook principieel niet aan de kant, ik heb volgens mij het recht om gewoon op mijn eigen rijbaan op dat fietspad te fietsen, en vertik het dan ook de berm in te duiken. Tot nu toe gaat het nog altijd goed, omdat bij die drietallen (soms zijn er het ook wel eens meer) er dan toch ineens een lampje gaat branden dat ze beter even opzij kunnen gaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 16:09

60 rijden als je 80 mag _-:(

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:58

Bejaarden op de fiets die pas achter elkaar gaan fietsen als je ze al bijna op de bumper hebt en dan ook nog gaan schreeuwen over te hard rijden terwijl ik serieus 55 reed op de teller op een 60 km weg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:02

Ik roep tegenwoordig goedendag als ik op scootmobiel een fietser wil passeren.
Als ik toeter, liggen ze van hun fiets. Weet ik uit ervaring.

Vandaag in de auto was ik aan het remmen vanwege een file.
Duikt er ineens een auto voor mij. Tja toen was mijn remweg gehalveerd.
Dus nog harder remmen. Ging goed. En dankbaar dat degene achter mij oplette.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:11

Anne_GTI schreef:
Bejaarden op de fiets die pas achter elkaar gaan fietsen als je ze al bijna op de bumper hebt en dan ook nog gaan schreeuwen over te hard rijden terwijl ik serieus 55 reed op de teller op een 60 km weg.

Bij welke 60km weg heb je een niet afgezonderd fietspad? Ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen en waarschijnlijk dat ze daarom dachten dat je te hard reed?

Althans in de stad heb je het niet, landwegen en polder waarschijnlijk weer wel nu ik er over nadenk :Y)

Ik vind bellen of toeteren op een scooter alleen nodig als er 2 naast elkaar fietsen of als ze slingeren (meestal telefoongebruik). Ik reed voorheen veel scooter en dan heb je dat vaker. Goedendag vind ik ook best agressief overkomen trouwens :+ als je dat gaat schreeuwen zou ik echt denken “hallo???”

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:27

BLW, 6 km lang, 1 bocht... Afbeelding

Als je hier een auto nog niet op tijd ziet aankomen wordt het tijd voor een blindengeleidehond.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:28

Rennie89 schreef:
Anne_GTI schreef:

Bij welke 60km weg heb je een niet afgezonderd fietspad? Ik ben ze persoonlijk nog niet tegengekomen en waarschijnlijk dat ze daarom dachten dat je te hard reed?

Althans in de stad heb je het niet, landwegen en polder waarschijnlijk weer wel nu ik er over nadenk :Y)

Ik vind bellen of toeteren op een scooter alleen nodig als er 2 naast elkaar fietsen of als ze slingeren (meestal telefoongebruik). Ik reed voorheen veel scooter en dan heb je dat vaker. Goedendag vind ik ook best agressief overkomen trouwens :+ als je dat gaat schreeuwen zou ik echt denken “hallo???”

Hier in de omgeving ook veel 60km wegen zonder afzonderlijk fietspad.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:41

Rennie89 schreef:
Anne_GTI schreef:

Genoeg hier bij ons op 't boerenland :+
https://www.google.nl/maps/@51.7715149, ... 384!8i8192

Hier staat het duidelijk, met bordje :Y)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:43

In de polder zie je niet anders. 80-wegen hebben dan een apart fietspad, 60-wegen meestal niet.