Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:05

Ik blijf binnen het land dus als er wat zot is kan ik wel eens een fotoke posten :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:08

Annash schreef:
Wij hadden ook een heleboel veren vandaag.

Jolien: heeft dat niet te maken met uit welke richting die veren komen, hoe snel ze gaan en of het dichttrekt? Of ben ik nou in de war?

Oh zo ver was ik niet, deze veren komen van alle kanten vols mij. Oh nee die van vanmiddag uit t westen. Geloof ik,.. :P

Leuk Nenah, veel plezier en succes :D

Estofex is weer wakker geworden *\o/*
Afbeelding

Citaat:
We did not want to miss on the interesting setup tomorrow. Ahead of the trough, a plume of rich low-level moisture is expected along a convergence line spreading into N France and BENELUX during the day. As moisture will overlap with quite steep lapse rates, MLCAPE will be on the order of 1500 J/kg. Initiation will occur along the convergence line. Due to the moderate to strong vertical wind shear (0-6 km bulk shear around 15 - 25 m/s), well organised convection is expected, including a few supercells, spreading northeast. Storms may merge to a linear cluster along the convergence zone, given parallel flow to the boundary. Main threat will be large to very large hail and severe wind gusts. Tornado potential is questionable and will depend on the storm mode during the evening and degree of low level wind shear, which will be strongest in Netherlands during the evening. Level 2 is issued for the area with the best CAPE / shear overlap and where models produce best signals for convective initiation. Less moisture / and shear is expected towards east and south of Level 2. This forecast was based on 00 UTC model data.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:18

Jij ook he Jolien, ben heel benieuwd wat je te pakken gaat krijgen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:33

Mogge dames,
Tis hier mooi, zonnetje schijnt, 13 graden Celsius, de lucht heeft van die vlaagwolken en de snuffelpaal van Cabauw hoor ik piepen.
Kan niets laten zien. Camera en laptop communiceren niet met elkaar. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:25

Mogelijk code rood / level 3 voor België vandaag. Doe je voorzichtig Nenah? Misschien trekken wij ook België in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:00

Dan dreigt oranje voor NL denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:17

Grote kans van, ik hoor zo de laatste verwachtingen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:44

Joolien schreef:
Grote kans van, ik hoor zo de laatste verwachtingen.

%) %)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:46

Tot hoever mag dit topic lopen overigens?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:59

Het andere weer-topic loopt wel tot 500, voorheen was het volgens mij altijd tot 100 normaal, maar niet zeker. :Y)
Edit: Er zijn meer topics zie ik van +100, volgens mij dus niks aan het handje!

Mag ik ook om een hoekje kijken hier? Ik lees al wat langer mee, maar nu het heet wordt, letterlijk en figuurlijk, klets ik ook graag mee! :D

Hier (Deventer) is het strakblauw, maar gisteravond inderdaad behoorlijk wat veren in de lucht.
Volgens Buienradar krijgen wij vanaf 22u vanavond en vannacht meer zware buien. Hoop dat het onweer meevalt.
Wat dat betreft zit ik hier misschien in het verkeerde topic, ik ben niet zo dol op het noodweer. :')
Maar vind het wel interessant om de kaarten en wolken allemaal te volgen. :j
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 05-06-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:59

Code rood hier ??? Ieuw.

Momenteel stralend blauwe lucht.
Batterijen van toestel zijn opgeladen. :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:07

Joolien schreef:
Mogelijk code rood / level 3 voor België vandaag. Doe je voorzichtig Nenah? Misschien trekken wij ook België in.

Jij zegt altijd tegen iedereen doe je voorzichtig? :P En zelf trek je er naar toe :+ := haha zo leuk om te lezen

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:34

Ik hoor net code geel, en kustwacht adviseert mensen het weer goed in de gaten te houden..

Ik ben benieuwd, had gezien dat er rond 2000uur iets zou kunnen gebeuren :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:36

Stille meelezer meldt zich weer.
Nou...voor de chasers vandaag, heel veel succes *\o/* ! Hoop dat jullie mooie dingen gaan zien! Maar ook dat er niet al teveel schade van komt. Een nat pak is nog wel te overleven maar als er dingen of mensen stuk gaan vind ik dat altijd zo sneu...
Zal eens kijken of broerlief, die in Belgie zit, nog leuke dingen neerzet. Misschien mag ik die wel delen. Vorig jaar had ie hagel. In huis. En een lol dat ie daar om had :') . (broerlief is een beetje apart, runs in the family)
't Ziet er hier nu nog strakblauw uit. Zal mij benieuwen of 't de polder ook gaat halen.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:08

Ik heb er al zo'n zin in vandaag! :):)
Wij gaan vanaf half 2 op pad! Maar voor het 'echte werk' komt zal wel beetje in de avond zijn denk ik!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:11

Het mooist vind ik zelf als je het aan ziet komen. Daar zijn de mooiste plaatjes van te trekken. Als het er éénmaal is, zijn de plaatjes niet zo indrukwekkend meer, maar dan is het "genieten" van de fikse regen, in de wetenschap dat alles en iedereen veilig is.
Ik las dat veel mensen de laatste dag van de Avondvierdaagse hebben, dus ik hoop dat het pas gaat beginnen als iedereen weer veilig thuis is. :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:14

Ladybird schreef:
Joolien schreef:

Jij zegt altijd tegen iedereen doe je voorzichtig? :P En zelf trek je er naar toe :+ := haha zo leuk om te lezen

Het gevaar is dat er steeds meer mensen op pad gaan die nog te weinig te weten over de risico's, hoe buien trekken, etc. Over het algemeen loopt het qua mega noodweer en gevaarlijke situaties hier aardig los, maar toch. Jolien is al een aantal jaar aan het chasen en heeft die ervaring. Dat geeft geen garantie, maar betekent wel dat ze bewust is van wat ze doet en wat ze niet moet doen.

Het zal de eerste keer niet zijn dat ik mensen tegenkom waar het mis is gegaan omdat ze de bui vanaf een verkeerde kant benaderden, geen uitvluchtroute hadden, of gewoon roekeloos gedrag vertoonden. :=

Dus ik zeg het ook: als je geen/weinig ervaring hebt: ga mee met ervaren mensen en stap niet zomaar zelf in je auto. Stay weather safe! En het belangrijkste... have fun! :)

Als ik pech heb ben ik natuurlijk de sjaak als mijn vliegtuig moet landen. Lang leve turbulentie. :') Ik zal de kaarten zo eens bekijken, heb de laatste updates nog niet gezien.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:15

Dat is inderdaad een ideale situatie Agossie.
En hopelijk kan iedereen van de avondvierdaagse nog genieten en droog lopen. Daarna lekker los :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:19

Ik zal idd zorgen dat ik niet ver van huis ga zodat ik snel veilig binnen kan zijn. Het lijkt mij idd niet slim om de storm op te zoeken zonder ervaring.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:24

Tot hier toe geven code oranje voor een groot deel van België, ook hier in Antwerpen.

Dankzij dit topic ben ik lichtelijk geobsedeerd door het weer en de prachtige (wolken)luchten. Vandaag voor mij een belangrijk moment, vanavond zal ik weten of dit topic mij ook helpt bij mijn brontofobie.

Oke, ik kruip weer onder de meeleessteen, waar ik al van in het begin onder zit en ga weer genieten van jullie mooie foto's en filmpjes. Misschien dat ik vandaag of morgen ook nog enkele mooie foto's kan delen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:27

Als ik het zo zie is het net weg bij Schiphol als ik moet landen... gelukkig. Ik hoef de vlucht naar Oklahoma niet zo nodig over te doen. :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:49

ik zit in zuid-limburg dus op de eerste rij vanavond zie ik? :D Geen punt, dan morgen iig geen noodweer tijdens t feest waar ik heenga aan t water... Ik moet zeggen dat ik daar pas sinds Pukkelpop echt rekening mee houd maar ben dus best opgelucht dat t vanavond al komt..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:50

Hier zijn ze al binnen met de avondvierdaagse dacht ik?

Wellicht gaan we vanmiddag/begin van de avond richting het IJselmeer, hopelijk inderdaad mooie foto's kunnen maken als het aankomt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:52

Wat moet je dan laat landen, Annash! Maar... Misschien kun je dan vanuit het vliegtuig de bui zien hangen... Dat zou gaaf zijn!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:10

Ik ga het hier even in de gaten houden van vandaag! Ik woon in het noorden van het land dus het zal hier hopelijk mee vallen (hoewel ik wel van een stevige onweersbui hou :o )
het is hier in Groningen trouwens niet strak blauw. Wel heel zonnig, maar als ik naar het noorden kijk hangt daar toch veel hoge bewolking..... Ik denk boven zee.