Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:06

Alet74 schreef:
En wij hebben inderdaad geen echte natuur, maar maakbare natuur.

= geen natuur dus Cool

NL kent alleen párken. In geen van die parken kan de natuur ook maar minimaal haar gang gaan.

Neem de Oostvaardersplassen. Dat was zuiderzee, is nu polder = kunstmatig land.
Dat kunstmatig drooggelegde land is vervolgens aangelegd tot interessantere 'natuur'.
Met grondwerkmachines is de indeling gemáákt en er is vanuit vliegtuigen ingezaaid.
Daar zijn vervolgens gedomesticeerde grote grazers uitgezet. Van één (het paard) heeft zelf nooit een wilde voorvader in NL geleefd.
Die grote grazer creperen in de winter in grote aantallen op 'natuurlijke' wijze omdat ze niet weg kunnen trekken omdat er een hek om het gebied staat.
Verder wordt de waterstand kunstmatig gereguleerd om de plantengroei te beheren.
Hoe 'natuurlijk'.....

hc

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:24

Huertecilla schreef:
Roosii3jJ schreef:
paarden hebben meestal een beter leven gehad dan koeien en varkens die voor hun vlees leven..

Hoe kom je dáár bij?
De meeste paarden leven in een toilet, krijgen in de regel (en ook VEEL te vroeg) een onbenul op hun rug en worden met een stuk ijzer in hun mond met spoor en zweep in de rondte gestuurd voordat ze weer in een hun toilet geparkeerd worden.
Jaar in, jaar uit.
Een derde van de paarden in NL is er geestelijk zó slecht aan toe dat ze stereotype gedrag vertonen.
Dit is bij koeien vrijwel nul en bij varkens de laatste jaren enórm verminderd.
Paarden in het algeneen zijn volgens objectieve criteria helemaal níet goed af.

hc

Meestal zei ik, tuurlijk zijn er uitzonderingen..
Maar als je het vergelijkt met die koeien, varkens of kippen uit de bio-industrie is het tog wel beter!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:26

Huertecilla schreef:
Alet74 schreef:
En wij hebben inderdaad geen echte natuur, maar maakbare natuur.

= geen natuur dus Cool

NL kent alleen párken. In geen van die parken kan de natuur ook maar minimaal haar gang gaan.

Neem de Oostvaardersplassen. Dat was zuiderzee, is nu polder = kunstmatig land.
Dat kunstmatig drooggelegde land is vervolgens aangelegd tot interessantere 'natuur'.
Met grondwerkmachines is de indeling gemáákt en er is vanuit vliegtuigen ingezaaid.
Daar zijn vervolgens gedomesticeerde grote grazers uitgezet. Van één (het paard) heeft zelf nooit een wilde voorvader in NL geleefd.
Die grote grazer creperen in de winter in grote aantallen op 'natuurlijke' wijze omdat ze niet weg kunnen trekken omdat er een hek om het gebied staat.
Verder wordt de waterstand kunstmatig gereguleerd om de plantengroei te beheren.
Hoe 'natuurlijk'.....

hc

mos en klaver in je gazon is meer natuur dan dat.
maar dat mag natuurlijk niet Nagelbijten / Gniffelen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:15

Huertecilla schreef:
poes schreef:
Was ook mijn eerste idee.... ik weet niet zo heel veel over jagen (plezier- én "echte" jagers) maar ik vind het achterhaald...

Wat ik vínd is vers twee. Het KAN niet.
'Natuur' sluit ingrijpen van de mens uit: natuur = een ecologische situatie zonder ingrijpen van de mens.

De mens maakt in de context van 'natuur' alleen ónderdeel daarvan uit als kleinschalige jager/verzamelaar met niet-technologische hulpmiddelen.

Natuurbeheer is dus een interne tegenstelling en ónzin.

Wat ik van de zin van beheer van het parklandschap NL vind is een ander punt.

hc

Sorry HC, maar heb geen oordeel over iets waar je de ballen verstand van hebt!
Zelfs in de grotere natuurparken in Afrika en parken als Yellow Stone is natuurbeheer van menseleijke hand nodig!

Dat jij eena andere defenitie van het woord 'natuur' hebt ligt aan jou...(dat we in Nederland helemaal niet kunnen spreken van natuur maar van cultuur zal je zeker wel ontgaan zijn...?)

En hoezo is de mens geen onderdeel van de natuur? Wat is dat voor onzin? Onze oerouders waren dit en wij zijn dit nog steeds! Zij maakten vroeger al een deel uit van de hele kringloop en nu moeten wij ons maar terug trekken omdat we verder geevoleerd zijn en het achterhaald is met moderne technologie te handhaven? Alstjeblieft zeg...

Heb je enig idee wat er gebeurd als er niet meer gejaagd wordt? Ga het maar eens opzoeken of spreek met een paar goede jagers, dan kun je er pas echt een oordeel over hebben!

Anti-jagers lijden veelal onder het 'Walt Disney-syndroom' en denken bij jacht aan arme Bambi's etc. Maar echt verdiept in de jacht hebben ze niet...

Probleem van Nederland: We hebben allemaal veel te snel onze mening al klaar staan en willen deze maar wat graag uiten...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 12:43

Nou adil ik weet er idd niet veel vanaf, dus zou graag weten waarom jacht zo nodig is en wat er gebeurt als het niet gedaan wordt? Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:38

poes schreef:
Nou adil ik weet er idd niet veel vanaf, dus zou graag weten waarom jacht zo nodig is en wat er gebeurt als het niet gedaan wordt? Lachen

Mooiste voorbeeld van dit moment: kijk naar het veluwe park waar nu veel te veel wilde zwijnen zijn die schade aanrichten...Had voorkomen kunnen worden als de jagers meer zwijnen hadden mogen afschieten...

Een ander mooi voorbeeld wat ik nu op de reeen betrek. Waarom komen er jaarlijks zoveel reeen onder de auto in Nederland? (meer dan er vaak geschoten worden...!). Het heeft te maken met de kleinschaligheid van Nederland. Wij kunnen niet genoeg plek aan reeen aanbieden, immers geld bij bokken ook concurrentie en heeft de leider-bok zijn eigen gebied, waar de jongere bokken uitgedreven worden. Omdat Nederland klein is moeten reeen vaak de weg oversteken om dan in nieuwe gebieden te komen. Gevaarlijk voor de dieren en automobilisten.

Aan de jagers is het dan om ofwel een deel van de jongere bokken weg te schieten (als de dominante bok nog niet te oud en zeer sterk is (zorgen meestal voor de sterkere nakomelingen) of de jagers halen de oude bok eruit wanneer meerdere goede jonge bokken lopen en de oude leider-bok zijn beste tijd heeft gehad.

Ander voorbeeld: Bij een goede vriend van ons waren de gevolgen van het verbod op het doden van haviken en buizerds duidelijk te merken: Eerst waren ze er in enorme hoeveelheden en vraten daarbij het overgrote deel van prooidieren als konijnen weg. Nadat de voedselreserven steeds minder waren vertrokken de roofvogels en met hun ook andere roofdieren als vossen. Gevolg: een explosieve groei van prooidieren door gebrek aan roofdieren. Het allervervelenste: de doelijke ziekte myxematose joeg als een wervelwind door het gebied en liet diepe sporen achter. Jagers moesten toen in een keer massaal konijnen en hazen afschieten om te voorkomen dat de ziekte steeds verder ging en verstoorden daarbij de geiten die wilden kalveren...

Ander voorbeeld: Een paar jaar geleden werd je jacht op kraaien verboden. In een kleine tijd waren de aantallen ongelooflijk groot. Jagers kregen meldingen van schapenfokkerijen dat kraaien hun levende lammeren aanvielen! Daar zag men iets wat men nog niet vaker had gezien: Kraaien gingen in groepen van 3-10 kraaien doelgericht jagen (kun je het je voorstellen, kraaien die in groepen jagen? Leek 'Birds' van Hitchcock wel...!), pikten de ogen van de lammeren eruit zodat deze de orientatie verloren. Dan begonnen ze levend aan het schaap te eten, vlogen weg om vervogens met nog meer kraaien terug te komen en het (nog steeds levende lam) verder op te eten.

Er zijn echt heel erg veel voorbeelden denkbaar, maar ik zit er nog lang niet zo in als de echte jagers. Die kunnen zeker nog meer redenen en voorbeelden opsommen Lachen
Laatst bijgewerkt door Adil op 01-10-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:11

Adil, mijn vader jaagt ook. En ik eet ook liever een stukje wild vlees dan uit de supermarkt... Zeker nu ik op kamers woon koop ik eigenlijk nooit meer vlees. En ook het eindeloze ah wat zielig van andere mensen ken ik. Het vlees wat ze in de winkel kopen is dan kennelijk niet zielig... Ieder mag zijn eigen mening hebben vind ik, maar verdiep je inderdaad wel in het fenomeen jager voor je er een mening over vormt Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:17

_Tara_ schreef:
Adil, mijn vader jaagt ook. En ik eet ook liever een stukje wild vlees dan uit de supermarkt... Zeker nu ik op kamers woon koop ik eigenlijk nooit meer vlees. En ook het eindeloze ah wat zielig van andere mensen ken ik. Het vlees wat ze in de winkel kopen is dan kennelijk niet zielig... Ieder mag zijn eigen mening hebben vind ik, maar verdiep je inderdaad wel in het fenomeen jager voor je er een mening over vormt Knipoog

Amen Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:38

Adil18 schreef:

Waar baseer jij dit oordeel op? Op dat ik een andere visie heb? Je hebt waarschijnlijk niet eens op je netvlies wat mijn visie ís.
Ook heb hij geen flauw benul van mijn kennis en ervaring van en met jagen.

Laten we dit soort persoonlijke opmerking beter achterwege.

Jouw voorbeelden van Yellowstone zijn achterhaald en uit een tijdperk dat de jagers zich nog als vervanger opstelden van de roofdieren die ze eerst opgeruimd hadden.
Inmiddels is jacht voor beheer daar niet meer nodig.

Natuur en beheer sluiten elkaar UIT.
In NL ís geen natuur dus is de situatie anders. NL is een cultuurlandschap waar hier en daar wilde dieren als cultuurvolgers leven en andere wilde dieren parkinrichtingen bewonen.
Het is voor de mens nodig die dieren te ´beheren´. Er is alleen een ´overschot´ aan reewild omdat er teveel verkeersongevallen zijn bij een hoge dichtheid. Er is alleen een ´overschot´ aan zwartwild omdat er schade aan landerijen wordt aangericht.
Dat is allemaal geen ´natuur´ en ´beheer´ is alleen nodig omdat de méns dat vindt.

Verder vind ik geweerjacht een beetje .... zíelig als het niet voor oogsten van extensieve wildteelt.
Een professioneel jager die wordt betaalt te oogsten is een perfecte manier van vleesproductie en en geweer in handen van zo´n profi een humaan gereedschap om mee te doden.
Geweerjacht voor de ´sportjager´ vind ik niet bijzonder sportief.
Ga witte haaien jagen met een 24-delige zakmes als je zo nodig stoer wil zijn. Heeft het dier ook een kans.

Heb je het over kúndigheid en kwaliteitsselectie, ga dan een jachtvogel trainen of fretteren of coursen. Dáármee test je gelijk de ´fiittest´. Ja, ik weet waar ik het over heb: been there done that.

Je kan ook met een boog te paard de polder in om hazen te gaan jagen. Dat test ook de ´fittest´ haas én is stoer.
Nodig is het echter niet. Hazen hoeven niet ´beheert´ te worden. Zelfs niet in het NL cultuurlandschap.

Mooi stukje hypocrisie: natuurbeheers-eenheid voor jagersclub in NL....
hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:20

Adil, al wat je aanhaalt in je voorbeelden, toont aan dat de mens het natuurlijke evenwicht verstoord heeft, en dan voor god wil gaan spelen om dat evenwicht te herstellen.
laat de natuur haar gang gaan, dan komt er uiteindelijk een nieuw evenwicht tot stand.
en een troep kraaien die een lam levend opeet?
tja, ik heb ook medelijden met het lam, maar het is wél natuurlijk Knipoog

de mens maakt volgens mijn mening niet écht meer deel uit van de natuur, daarvoor hebben we véél te veel onnatuurlijke hulpmiddelen gecreëerd, daarvoor zijn we veel te ver van de natuur weg geëvolueerd Scheve mond

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:25

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:

Waar baseer jij dit oordeel op? Op dat ik een andere visie heb? Je hebt waarschijnlijk niet eens op je netvlies wat mijn visie ís.
Ook heb hij geen flauw benul van mijn kennis en ervaring van en met jagen.

Laten we dit soort persoonlijke opmerking beter achterwege.

Jouw voorbeelden van Yellowstone zijn achterhaald en uit een tijdperk dat de jagers zich nog als vervanger opstelden van de roofdieren die ze eerst opgeruimd hadden.
Inmiddels is jacht voor beheer daar niet meer nodig.

Natuur en beheer sluiten elkaar UIT.
In NL ís geen natuur dus is de situatie anders. NL is een cultuurlandschap waar hier en daar wilde dieren als cultuurvolgers leven en andere wilde dieren parkinrichtingen bewonen.
Het is voor de mens nodig die dieren te ´beheren´. Er is alleen een ´overschot´ aan reewild omdat er teveel verkeersongevallen zijn bij een hoge dichtheid. Er is alleen een ´overschot´ aan zwartwild omdat er schade aan landerijen wordt aangericht.
Dat is allemaal geen ´natuur´ en ´beheer´ is alleen nodig omdat de méns dat vindt.

Verder vind ik geweerjacht een beetje .... zíelig als het niet voor oogsten van extensieve wildteelt.
Een professioneel jager die wordt betaalt te oogsten is een perfecte manier van vleesproductie en en geweer in handen van zo´n profi een humaan gereedschap om mee te doden.
Geweerjacht voor de ´sportjager´ vind ik niet bijzonder sportief.
Ga witte haaien jagen met een 24-delige zakmes als je zo nodig stoer wil zijn. Heeft het dier ook een kans.

Heb je het over kúndigheid en kwaliteitsselectie, ga dan een jachtvogel trainen of fretteren of coursen. Dáármee test je gelijk de ´fiittest´. Ja, ik weet waar ik het over heb: been there done that.

Je kan ook met een boog te paard de polder in om hazen te gaan jagen. Dat test ook de ´fittest´ haas én is stoer.
Nodig is het echter niet. Hazen hoeven niet ´beheert´ te worden. Zelfs niet in het NL cultuurlandschap.

Mooi stukje hypocrisie: natuurbeheers-eenheid voor jagersclub in NL....
hc

Behalve dat je de natuur van Nederland ziet als cultuur (want dat is zo) zit je er weer helemaal naast.

Wij zijn in 2005 nog in Yellowstone geweest en toevallig is mijn vader er nu weer heen (eergister vertrokken). Wij hebben goede vrienden die in zijn gesteld om de natuur binnen het park te beheren. Nu nog steeds. En mijn vader is er nu ook een week om te beheren en te genieten, daarna gaat hij twee weken toeren door de USA. Daar ben je dus fout geinformeerd. Want laat ik je nu eens vertellen dat zelfst het grootste natuurpark ter wereld (in Afrika) gejaagd wordt ter onderhoud en beheer....

Ja natuurlijk omdat we dit (in Nederland) zelf hebben aangericht, maar daarbij kunnen wij naar veel generaties voor ons wijzen. Zij hadden het destijds echt nodig en wij kunnen misschien zonder, maar wat onverantwoord om dan je rol op te geven; alleen omdat je het vlees (en andere delen) niet meer nedig hebt.

Zoals ik al in een voorbeeld schreef zie ik ook een overschot aan wild omdat wij (de mens) met onze infrastructuur e.d. steeds meer grond in beslag nemen. Maar wat wil jij wat er dan gedaan wordt? De duizenden zwijnen die er te veel zijn lekker door de akkers laten wroeten? Voor een kapitaal aan schade achterlatend? De weggebruikers elke keer opnieuw voor het gevaar blootstellen een ree op de motorkap te krijgen? Reeen laten creeperen als ze aangereden worden of liever toch maar in een keer dood door een kogel? Laten we alle (hazen en) konijnen met myxematose lopen of verlossen we ze toch maar uit hun lijden?

Schuld van de mens; JA! Maar wat wil je dan doen? Mensen wegsturen? Nederland minder dicht bevolkt krijgen? Wie stuur je dan weg? Bij wie begin je?

Ik denk dat jagen verreweg de meest betere oplossing is.

Over jouw kennis: Ben je wel eens mee geweest op jacht of beter, heb je zelf wel eens gejaagd? Heb je wel eens met een ECHTE jager gepraat over de visie van de jager? Waarom ze dit doen?

Jagers worden veel te veel gezien als de vijanden van de natuur en dieren terwijl ze veelal de natuur beter kennen, beter begrijpen en meer waarderen dan de huis-tuin-keuken burger die zijn kind leert dat melk uit de supermarkt komt...
Laatst bijgewerkt door Adil op 01-10-08 21:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:29

fojoe schreef:
Adil, al wat je aanhaalt in je voorbeelden, toont aan dat de mens het natuurlijke evenwicht verstoord heeft, en dan voor god wil gaan spelen om dat evenwicht te herstellen.
laat de natuur haar gang gaan, dan komt er uiteindelijk een nieuw evenwicht tot stand.
en een troep kraaien die een lam levend opeet?
tja, ik heb ook medelijden met het lam, maar het is wél natuurlijk Knipoog

de mens maakt volgens mijn mening niet écht meer deel uit van de natuur, daarvoor hebben we véél te veel onnatuurlijke hulpmiddelen gecreëerd, daarvoor zijn we veel te ver van de natuur weg geëvolueerd Scheve mond

Kortzichtig, aangezien onze oerouders al deeluitmaakten van de natuur. Zij hebben hun rol daar ingenomen, moeten wij die opgeven omdat we zogenaamd verder geevoleerd zijn?

Ik ben het met je eens dat de evenwichtverstoringen direct of indirect door ons als mens gemaakt zijn. Jagen kun je dan 'god spelen' noemen, ik noem de verantwoording nemen voor wat je hebt gedaan, de rol voortzetten die we ooit kregen...!

Over de natuur zijn gang laten gaan; in een gebied in Frankrijk is een dergelijke test gedaan: Na vier jaar waren er alleen nog maar mussen, eksters en een paar kraaien te vinden..Mooie natuur....

Ik vind het jammer dat mijn vader niet op Bokt zit, die had jullie binnen 10 minuten overtuigd, dat heeft hij al bij heel erg veel mensen voor elkaar gekregen...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:35

Adil18 schreef:
Jagers worden veel te veel gezien als de vijanden van de natuur en dieren terwijl ze veelal de natuur beter kennen, beter begrijpen en meer waarderen dan de hui-tuin-keuken burger die zijn kind leert dat melk uit de supermarkt komt...

Dat is nou precies hetgeen waar ik ook altijd mee zit. Als er mensen zijn die hart voor de natuur hebben zijn het wel jagers. Hoe krom het misschien ook klinkt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:38

_Tara_ schreef:
Adil18 schreef:
Jagers worden veel te veel gezien als de vijanden van de natuur en dieren terwijl ze veelal de natuur beter kennen, beter begrijpen en meer waarderen dan de hui-tuin-keuken burger die zijn kind leert dat melk uit de supermarkt komt...

Dat is nou precies hetgeen waar ik ook altijd mee zit. Als er mensen zijn die hart voor de natuur hebben zijn het wel jagers. Hoe krom het misschien ook klinkt.

Ja Juist, mensen willen of kunnen dit op een of andere manier niet zien omdat jagers anders van de natuur genieten dan de mensen die op zondag eens door het bos wandelen (of rijden)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:41

Huertecilla schreef:

Dit, HC, bewijst overigens voor mij al genoeg dat je er echt de ballen verstand van hebt... Nagelbijten / Gniffelen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:41

Adil18 schreef:
Over jou kennis: Ben je wel eens mee geweest op jacht of beter, heb je zelf wel eens gejaagd? Heb je wel eens met een ECHTE jager gepraat over de visie van de jager? Waarom ze dit doen?

heb je het tegen mij?
nee, maar ik heb ook helemaal niets tegen jagers.
échte jagers dan, niet het type dat op uitgezette fazanten schiet Knipoog
voor mij geen probleem dat er reëen, wilde zwijnen etc. geschoten worden.
als je het tenminste bekijkt als het wild oogsten om het op te eten.
maar ik ben het met hc eens dat de woorden 'natuur' en 'beheer' samen een absurde combinatie vormen.

onze oerouders maakten idd deel uit van de natuur, net zoals sommige zogeheten primitieve stammen nu nog.
alleen heeft de mens zich zodanig ontwikkeld dat hij inmiddels heel ver van de natuur verwijderd is, cultuur heet dat Knipoog
als jij vindt dat de mens wél nog écht deel uitmaakt van de natuur, dan moet je daaruit concluderen dat er dan ook niets anders dan natuur bestaat Haha!

oh, en in onze keuken komt melk van de koe, eieren van de kip en spek van het varken Vork

_Tara_ schreef:
Als er mensen zijn die hart voor de natuur hebben zijn het wel jagers.

nog één kleine reactie hierop (maar die hoef je niet al te serieus te nemen): natuurlijk, waar moeten ze anders gaan jagen als er geen natuur meer is? Duivel

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:42

Adil18 schreef:
Huertecilla schreef:

Dit, HC, bewijst overigens voor mij al genoeg dat je er echt de ballen verstand van hebt... Nagelbijten / Gniffelen

ik denk dat hc dit vooral richtte aan het adres van de tamme-fazanten-jagers Knipoog

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:52

fojoe schreef:
heb je het tegen mij?
nee, maar ik heb ook helemaal niets tegen jagers.
échte jagers dan, niet het type dat op uitgezette fazanten schiet Knipoog
voor mij geen probleem dat er reëen, wilde zwijnen etc. geschoten worden.
als je het tenminste bekijkt als het wild oogsten om het op te eten.
maar ik ben het met hc eens dat de woorden 'natuur' en 'beheer' samen een absurde combinatie vormen.

Nee, ik had het niet tegen jou maar tegen HC.

Wild wat geschoten moet worden komt ook gewoon via de poelier bij de burger of in een restaurant e.d. terecht. Dus dan is het oogsten om op te eten toch? Het gaat alleen om stuk vlees wat een ander leven achter de rug heeft dan dat stukje vlees uit de supermarkt, daarom eet ik bijna alleen maar wild...

fojoe schreef:
onze oerouders maakten idd deel uit van de natuur, net zoals sommige zogeheten primitieve stammen nu nog.
alleen heeft de mens zich zodanig ontwikkeld dat hij inmiddels heel ver van de natuur verwijderd is, cultuur heet dat Knipoog
als jij vindt dat de mens wél nog écht deel uitmaakt van de natuur, dan moet je daaruit concluderen dat er dan ook niets anders dan natuur bestaat Haha!

En je kunt niet deel uitmaken van beide? Dat wij verder zijn ontwikkeld dan de meeste andere diersoorten en daarom in een door ons opgebouwde cultuur leven moet dus maar meteen heten dat we onze rol in de natuur moeten opgeven? onverantwoord. Want inderdaad als landen in Nederland is de natuur ook cultuur geworden door onze hand, en wij zullen daar toch in moeten handhaven.

Laat het nou net zijn dat jagers zich niet zo ver van de natuur verwijderd voelen en wel de verantwoording op zich willen nemen die wij allemaal zouden moeten dragen. Als dankbaarheid vallen we ze aan, stalken wij ze en noemen ze diernmoordenaars...

Overigens heeft het schieten op uitgezette dieren echt helemaal niks met beheer te maken, dat zie ik ook...Maar al dat andere? Hoe wil je het dan noemen? Onderhoud aan de natuur? vind ik ook goed hoor Lachen (Ben je er overigens van bewust dat jagers zich niet alleen kommeren om het schieten van dieren maar zowel flora ALS fauna beheren/onderhouden?)

fojoe schreef:
oh, en in onze keuken komt melk van de koe, eieren van de kip en spek van het varken Vork

Gelukkig maar Haha!

fojoe schreef:
_Tara_ schreef:
Als er mensen zijn die hart voor de natuur hebben zijn het wel jagers.

nog één kleine reactie hierop (maar die hoef je niet al te serieus te nemen): natuurlijk, waar moeten ze anders gaan jagen als er geen natuur meer is? Duivel

Als men zo'n commentaar niet eens serieus moet nemen waarom plaats je hem dan? Zo trap je onnodig op andermans zielen door de jagers als 'schietgraag' neertezetten...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:55

De plezierjagers idd, als ik het goed begrijp.
Maar weet je? Maar als de jacht niet nodig zou zijn in landschapspark Nederland, waarom gebeurt het dan nog steeds? Omdat alle jagers plezierjagers zijn?
Dacht het dus ff niet.
Bij ons in de buurt is het nodig. Ja. Nodig.
Wat is nou zieliger? Een beest laten verhongeren omdat er te weinig voedsel is? Of kogel in z'n kop? Een goede jager wéét welke dieren hij moet afschieten en vooral op welke manier. Idd, een goede jager...

Wat ik laatst belachelijk vond bij ons ind e buurt: hebben ze dassen uitgezet. Dássen? Leefden die vroeger in de Achterhoek? Ik weet het niet.
Ga een beest niet ergens uitzetten als het niet z'n natuurlijke omgeving is. Net zoals al die beheersplannen voor 'nieuwe natuur'. Ja, daar gaan die dieren dan zitten. Als het door de mens pas is aangelegd, dan komen ze daar nooit. Geur van de mens schrikt af.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:51

Adil18 schreef:
fojoe schreef:
alleen heeft de mens zich zodanig ontwikkeld dat hij inmiddels heel ver van de natuur verwijderd is, cultuur heet dat

En je kunt niet deel uitmaken van beide? Dat wij verder zijn ontwikkeld dan de meeste andere diersoorten en daarom in een door ons opgebouwde cultuur leven moet dus maar meteen heten dat we onze rol in de natuur moeten opgeven? onverantwoord. Want inderdaad als landen in Nederland is de natuur ook cultuur geworden door onze hand, en wij zullen daar toch in moeten handhaven.

Laat het nou net zijn dat jagers zich niet zo ver van de natuur verwijderd voelen en wel de verantwoording op zich willen nemen die wij allemaal zouden moeten dragen. Als dankbaarheid vallen we ze aan, stalken wij ze en noemen ze diernmoordenaars...

Overigens heeft het schieten op uitgezette dieren echt helemaal niks met beheer te maken, dat zie ik ook...Maar al dat andere? Hoe wil je het dan noemen? Onderhoud aan de natuur? vind ik ook goed hoor (Ben je er overigens van bewust dat jagers zich niet alleen kommeren om het schieten van dieren maar zowel flora ALS fauna beheren/onderhouden?)

ik denk dat dit in basis vooral een semantische discussie is Haha!
natuur kan je niet beheren, want dan is het geen natuur meer, dat is wat hc (als ik hem snap Tong uitsteken ) en ik proberen te zeggen.
van mijn part mág je fauna en flora gaan onderhouden of beheren (ik heb immers ook graag een stukje wild op mijn bord), maar noem het dan géén natuur.
spreek dan voor mijn part over wildbeheer, parkbeheer, bio-beheer, ...

Adil18 schreef:
fojoe schreef:
nog één kleine reactie hierop (maar die hoef je niet al te serieus te nemen): natuurlijk, waar moeten ze anders gaan jagen als er geen natuur meer is?

Als men zo'n commentaar niet eens serieus moet nemen waarom plaats je hem dan? Zo trap je onnodig op andermans zielen door de jagers als 'schietgraag' neertezetten...

dat was alleen maar een grapje, lachen mag toch ook wel eens? Knipoog
had trouwens niets met schietgraag te maken, ik had net zo goed kunnen zeggen dat springruiters een parcours neerzetten omdat ze anders niet kunnen springen Tong uitsteken

peelemeisje schreef:
Wat is nou zieliger? Een beest laten verhongeren omdat er te weinig voedsel is? Of kogel in z'n kop?

het gáát er helemaal niet over wat zieliger is.
een beest dat verhongert, is natuur (hoewel ook al verstoord, in evenwichtige natuurlijke omstandigheden zijn er roofdieren die de zwakkere dieren opeten, gaat ook sneller dan verhongeren).
een kogel door z'n kop is cultuur.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:21

NL is in cultuur gebracht landschap waar een aantal wilde dieren proberen te overleven.
Er is tussen mens en wild dier geen enkel natuurlijk evenwicht omdat de mesn meer 'ruimte' opeist.
Om het onnatuurlijk 'evenwicht' te bewaren moeten de dieren 'beheerd' worden.
Het is financieel lucratief om dat beheer te verpachten.
Dat noemt men 'jacht'.
Ik vind dit hypocriet van de mensen die geld betalen om de dieren dood te schieten.

@Aldi: Mijn persoonlijk kennis en ervaring is breed. Ik heb >20 jaar met zelfopgeleide lange honden, uilen en fretten gejaagd.
Ik begrijp ook 'iets' van ecologie en ethologie. In mijn huidige woonomgeving jaag ik niet. Ik heb wel zelf een geweer gemaakt (vergunning en al) om de ratten op de boerderij te 'beheren'.
Ook dit is niet nódig maar omdat wíj de concurrentie van die ratten op onze boerderij niet wíllen.

Mbt de menselijke rol in de natuur héb ik al de wetenschappelijk geaccepteerde definitie gegeven.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:26

fojoe schreef:
een beest dat verhongert, is natuur (hoewel ook al verstoord, in evenwichtige natuurlijke omstandigheden zijn er roofdieren die de zwakkere dieren opeten, gaat ook sneller dan verhongeren).

Gelijk heb je Fojoe.

De 'jagers' halen doorgaans verschillende aspecten door elkaar omdat ze hun positie willen rechtvaardigen terwijl zij alleen een economisch bestaansrecht hebben: het is voor grondeigenaar en staat lucratief het 'jacht'recht te verpachten.

'Natuur' houdt in dat de mens NIET beheert. De rest is geneuzel.

Enig idee hoeveel lood de 'jagers' (en vissers) de natuur in schieten/gooien met hun technologische jachtmiddelen? Dat lood wat tegen meerprijs uit de benzine moest?

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:39

Huertecilla schreef:
NL is in cultuur gebracht landschap waar een aantal wilde dieren proberen te overleven.
Er is tussen mens en wild dier geen enkel natuurlijk evenwicht omdat de mesn meer 'ruimte' opeist.
Om het onnatuurlijk 'evenwicht' te bewaren moeten de dieren 'beheerd' worden.
Het is financieel lucratief om dat beheer te verpachten.
Dat noemt men 'jacht'.
Ik vind dit hypocriet van de mensen die geld betalen om de dieren dood te schieten.

@Aldi: Mijn persoonlijk kennis en ervaring is breed. Ik heb >20 jaar met zelfopgeleide lange honden, uilen en fretten gejaagd.
Ik begrijp ook 'iets' van ecologie en ethologie. In mijn huidige woonomgeving jaag ik niet. Ik heb wel zelf een geweer gemaakt (vergunning en al) om de ratten op de boerderij te 'beheren'.
Ook dit is niet nódig maar omdat wíj de concurrentie van die ratten op onze boerderij niet wíllen.

Mbt de menselijke rol in de natuur héb ik al de wetenschappelijk geaccepteerde definitie gegeven.

hc

Voor jou misschien, alle jagers zullen het niet met jou eens zijn. Het is hun goed recht zich als natuurbeheerder te zien, omdat zij meer een zijn met de natuur dan de meeste mensen van op.

Het opleiden van fretten, honden en uilen maakt je niet per definitie een expert op jachtgebied, of wist je niet dat jagers eerst een dure en langdurige cursus af moeten leggen voordat ze mogen jagen Pling

En HC, heb jij met je fretten dan met een vergunning gejaagd? en met je honden etc. ook? Heb je hierbij een geweer gebruikt? Heb je een cursus gedaan? Had je een vergunning? Wist jij welk dier je wel mag 'uitschakelen' en welke je moest laten lopen...?

Jagers schieten namelijk echt niet op alles wat ze voor de lens krijgen maar schieten dat weg wat het gebied ten goede komt, en dat is in mijn ogen een deel van het beheer...

Maar misschien weet je dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen jacht, beheer en schadebestrijding door de Flora- en Faunawet (laten we het nu even heel erg concreet opstellen). Er zijn dus soorten die onder de term jacht vallen, echter verandert dit vaker door het ongelijkmatige evenwicht, waardoor sommige termen die onder jacht vallen naar beheer geschoven worden. Jacht en beheer gaan in die zin dus hand in hand en beheer gaat dus niet zonder jagen.

Dan heb je nog de dieren die onder schadebestrijding vallen, als kraaien, konijnen en duiven. Die worden dus 'beheerd' om schade te voorkomen.

Dat jij dus een onderscheid maakt in jacht en beheer kan ik dus inzien, maar ben je er van bewust dat deze grens zeer transparant is. Als een boer mijn vader de opdracht geeft op zijn land te jagen ter beheer, beheert hij dus in opdracht van iemand anders en dat zou men dan jagen noemen....Zie je hoe dun en onstabiel de grens eigenlijk is...?

Citaat:

Verklaar je nader...? Nors opkijken

En voor de rest; waarom reageer je niet op de zaken die ik hiervoor heb aangekaart, dat nog steeds in Yellowstone gejaagd wordt en dat jagen niks met stoerheid te maken heeft...?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:43

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:

Gelijk heb je Fojoe.

De 'jagers' halen doorgaans verschillende aspecten door elkaar omdat ze hun positie willen rechtvaardigen terwijl zij alleen een economisch bestaansrecht hebben: het is voor grondeigenaar en staat lucratief het 'jacht'recht te verpachten.

'Natuur' houdt in dat de mens NIET beheert. De rest is geneuzel.

Enig idee hoeveel lood de 'jagers' (en vissers) de natuur in schieten/gooien met hun technologische jachtmiddelen? Dat lood wat tegen meerprijs uit de benzine moest?

hc

Hahahaha, sorry, maar je draaft vreselijk door!

Natuur kan ook gewoon beheerd worden, als de politiek, staatsbosbeheer en ieder ander spreekt van 'natuurbeheer', wie ben jij dan om te zeggen dat dit niet waar is? Alleen omdat JIJ er een andere definitie aan geeft wil dit niet zeggen dat dit correct is!

Jagers halen voor de rest niks door elkaar hoor, ze weten wat ze doen en te weten wat voor naam ze hebben in de maatschappij. Eigenlijk zouden ze eens echt helemaal op moeten houden met jagen en de mensen dan laten zoen wat er gebeurd...Maar nee, dan schreeuwt iedereen moord en brand en doen de jagers het WEER niet goed.

Verplaats je in de positie van de jagers: Ze zijn een kleine groep die onze sh*t die wij allemaal veroorzaken recht moeten zetten en worden er om gehaat...

Een beetje meer respect voor de jagers mag echt wel, dus praat er in vervolg iets anders over, vooral als je niet weet waar je het over hebt....

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:54

Het probleem is volgens mij gewoon de overbevolking. Ik zie de jagers zelf ook liever niet bezig, maar besef me wel dat het helaas in nederland niet meer anders kan Boos!

On-topic. Ik ben ook alweer heel wat jaartjes vegetarisch. Ik heb liever dat men een paard of een hertje uit de wei eet dan die zielige varkentjes in zo'n klein hokkie.
Vaak zeggen mensen tegen mij ze worden toch wel zo gefokt en geslacht of je nou wel of geen vlees eet. Tsja als iedereen er zo over denkt dan zal er weinig tot geen verandering in de leefomstandigheden van de dieren komen.