Adil18 schreef:Sorry HC, maar heb geen oordeel over iets waar je de ballen verstand van hebt!
Waar baseer jij dit oordeel op? Op dat ik een andere visie heb? Je hebt waarschijnlijk niet eens op je netvlies wat mijn visie ís.
Ook heb hij geen flauw benul van mijn kennis en ervaring van en met jagen.
Laten we dit soort persoonlijke opmerking beter achterwege.
Jouw voorbeelden van Yellowstone zijn achterhaald en uit een tijdperk dat de jagers zich nog als vervanger opstelden van de roofdieren die ze eerst opgeruimd hadden.
Inmiddels is jacht voor beheer daar niet meer nodig.
Natuur en beheer sluiten elkaar UIT.
In NL ís geen natuur dus is de situatie anders. NL is een cultuurlandschap waar hier en daar wilde dieren als cultuurvolgers leven en andere wilde dieren parkinrichtingen bewonen.
Het is voor de mens nodig die dieren te ´beheren´. Er is alleen een ´overschot´ aan reewild omdat er teveel verkeersongevallen zijn bij een hoge dichtheid. Er is alleen een ´overschot´ aan zwartwild omdat er schade aan landerijen wordt aangericht.
Dat is allemaal geen ´natuur´ en ´beheer´ is alleen nodig omdat de méns dat vindt.
Verder vind ik geweerjacht een beetje .... zíelig als het niet voor oogsten van extensieve wildteelt.
Een professioneel jager die wordt betaalt te oogsten is een perfecte manier van vleesproductie en en geweer in handen van zo´n profi een humaan gereedschap om mee te doden.
Geweerjacht voor de ´sportjager´ vind ik niet bijzonder sportief.
Ga witte haaien jagen met een 24-delige zakmes als je zo nodig stoer wil zijn. Heeft het dier ook een kans.
Heb je het over kúndigheid en kwaliteitsselectie, ga dan een jachtvogel trainen of fretteren of coursen. Dáármee test je gelijk de ´fiittest´. Ja, ik weet waar ik het over heb: been there done that.
Je kan ook met een boog te paard de polder in om hazen te gaan jagen. Dat test ook de ´fittest´ haas én is stoer.
Nodig is het echter niet. Hazen hoeven niet ´beheert´ te worden. Zelfs niet in het NL cultuurlandschap.
Mooi stukje hypocrisie: natuurbeheers-eenheid voor jagersclub in NL....
hc