Zo ontzettend overstuur, al mijn trouwfoto's verpest!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Zo ontzettend overstuur, al mijn trouwfoto's verpest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:05

Mij ook.
Als je dan 1 echt leuke foto hebt om uit te vergroten en deze foto's nog leuk bewerkt denk ik dat je wel waar voor je geld hebt.
En hey, jullie hebben toch een leuke dag gehad? Dat is nog altijd het allerblangrijkste Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:05

Ah, en dit is precies de reden waarom ik al twee keer een trouwreportage heb afgeslagen. Huur maar een prof, ik doe het niet haha.

Ik vind de buitenfoto's mooi en de kwaliteit lijkt ook in orde. Hier kun je best wat mee, staat leuk aan de muur. Misschien had je er meer van verwacht, dat kan.

Sja, misschien even sparen dan en over een tijdje in (gala)jurk hijsen en door een prof foto's laten maken. Hoewel dat niet persè beter is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:06

Moeilijk te beoordelen, zoals de foto's hier door Lian geplaatst wordt. Geen vergelijkingsmateriaal IMO.

Nikki heeft ze in een hogere resolutie aanklikbaar gemaakt. Ik heb enkele van de geplaatste foto's door Lian in hogere resolutie mogen bewonderen en ik schrok vooral van de foto die binnen genomen was. Zo klein lijkt hij mooi scherp, maar dat valt nog wel tegen als die groter is. Zo'n foto was bij mij dan ook direct in de prullenbak verdwenen.

Wat waren de afspraken over de resolutie van de foto's? Gezien de foto's die ik heb mogen ontvangen, om mijn mening er over te vragen, lang niet af te drukken zijn tot groot formaat. Sterker nog, 13x18cm zal het uiterste zijn, wil je kwalitatief goede afdrukken hebben.

Ook zag ik dat er met de buitenfoto's met een dermate hoge ISO is gewerkt en de foto's lijken ook nog wat extra verscherpt. Dit is enorm zonde, vooral als je bedenkt dat een bruidspaar vaak wel een mooie foto in huis wil hangen.

De foto's die in je portfolio op je site staan, Nikki, zijn echt leuk! Jammer dat je dit niet hebt kunnen bereiken, zoals je zelf ook al zei, bij Lian en Roel.

No offence naar iemand, ik geef mijn mening vanuit een fotografenoog. Over de afspraken en verhalen die hier rond gaan kan ik niet oordelen, ik zal ook geen partij kiezen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:08

Als ik de onbewerkte foto's zo zie, begrijp ik wel dat je even moest slikken toen je ze zag, want echt de móóiste foto's zijn het inderdaad niet.
Maar het label 'totaal onbruikbaar, wazig, onscherp en verpest' vind ik nog steeds véél te overdreven! Het is geen prof. kwaliteit, maar daar hebben jullie zélf voor gekozen! Als jullie garantie wilden op perfecte foto's, hadden jullie een professionele fotograaf moeten inhuren!

En als je een beetje rationeel nadenkt, weet je wel dat er digitaal nog heel wat aan een foto verbeterd kan worden, en dat als je dat gewoon diréct aan Nikki had gevraagd, ze dat had gedaan. Of eventueel láten doen.

Maar alsnog vind ik jouw beginpost redelijk overtrokken, TS. Ik vind dat Nikki direct al een goede oplossing heeft aangeboden, maar die zou ik niet eens durven aannemen!

Anoniem

Yinari schreef:
Ah, en dit is precies de reden waarom ik al twee keer een trouwreportage heb afgeslagen. Huur maar een prof, ik doe het niet haha.

Zelfs ik doe 't niet. Heb het één keer gedaan. Stel was volledig tevreden over de foto's overigens, maar 't is echt mijn ding niet. Stel heeft vaak enorm hoge verwachtingen en niet veel budget en daarnaast ben je als fotograaf altijd de banketstaaf als 't niet helemaal naar wens gaat.

Muzefee

Lian, goed dat je tot deze oplossing gekomen bent! Ja Het is uiteraard ook een kwestie van nabewerken en ik hoop dat dat ook goed komt.

Wel is het aan te raden voor Nikki om de foto's toch in 10MP formaat aan te leveren, willen Lian en Roel degelijke vergrotingen laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:11

Muzefee schreef:
Wat waren de afspraken over de resolutie van de foto's? Gezien de foto's die ik heb mogen ontvangen, om mijn mening er over te vragen, lang niet af te drukken zijn tot groot formaat. Sterker nog, 13x18cm zal het uiterste zijn, wil je kwalitatief goede afdrukken hebben.

Pardon, hoe weet jij überhaupt hoe groot de hi-res bestanden eigenlijk zijn? Wie zegt dat Nikki ze op het grootst mogelijke formaat heeft geuploaded?

Citaat:
Ook zag ik dat er met de buitenfoto's met een dermate hoge ISO is gewerkt en de foto's lijken ook nog wat extra verscherpt. Dit is enorm zonde, vooral als je bedenkt dat een bruidspaar vaak wel een mooie foto in huis wil hangen.

Euhm... ISO zat niet meer in de Exif op de foto's die ik heb gechecked. Wat was de ISO volgens jou?
Daarnaast lijkt het me sterk dat Nikki een te hoge ISO heeft gebruikt; ze heeft geloof ik via PM al minstens een keer of 4 laten weten bang te zijn voor ruis en "hoe doe je dat toch zonder ruis".... Als je het mij vraagt, zou ze juist wat minder bang mogen worden voor ruis.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:13

Nouks schreef:
Muzefee schreef:

Pardon, hoe weet jij überhaupt hoe groot de hi-res bestanden eigenlijk zijn? Wie zegt dat Nikki ze op het grootst mogelijke formaat heeft geuploaded?

Ik heb het in dit geval helemaal niet over de foto's die Nikki heeft laten zien hier in het topic, maar de foto's die Lian mij, zonder ze te verkleinen, toegestuurd heeft. Knipoog Dus jah ik weet dat Lian ze op dat formaat gekregen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:14

Ah ok, vandaar. Wat voor ISO heeft Nikki buiten gebruikt?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:17

Dat staat er helaas niet meer in, maar een beetje fotograaf kan aan de korrel wel zien of die hoog was ja/nee. Bij één van de binnenfoto's heeft ze nog wel gegevens in de foto, daarbij heeft ze ISO 400 gebruikt en daar is redelijk wat korrel te zien. Wellicht een probleem van de camera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:21

Muzefee schreef:
Dat staat er helaas niet meer in, maar een beetje fotograaf kan aan de korrel wel zien of die hoog was ja/nee. Bij één van de binnenfoto's heeft ze nog wel gegevens in de foto, daarbij heeft ze ISO 400 gebruikt en daar is redelijk wat korrel te zien. Wellicht een probleem van de camera.

Camera staat er niet om bekend dat 'ie veel problemen levert op hoge ISO.
Daarnaast: onderbelichten en ophalen levert soms behoorlijk smerige ruis op.
Mijns inziens beter 800 of zelfs 1600 en netjes belichten dan 400 en onderbelichten.

ISO400 binnen vind ik absoluut niet raar. Had Nikki wat mij betreft direct het dubbele van mogen maken.

De ISO die ze buiten heeft gebruikt, heb ik aan de foto's niet af kunnen zien. Moet ook wel zeggen dat ik daar niet heel specifiek naar gekeken heb. Maar ook daar lijkt 200 of 400 me geen enkel probleem.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:49

Alle verhalen hebben twee kanten en beide partijen hebben nu hun zegje hierover kunnen doen. En daarom bij deze een definitief slot op het topic.