Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:Als je op dezelfde manier in jezelf gelooft als anderen in god geloven dan klopt dat. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.Maar in jezelf geloven heeft de zelfde basis als in een godsdienst geloven, je put er kracht uit. En een eventuele blauwdruk.
Citaat:Je leeft toch altijd met een opvatting, lijkt me raar dat iemand zo leeft. Lijkt me vrij leeg dan
spettic schreef:Mystica schreef:
Ik bedoelde meer dat zoals in pagina's hiervoor is genoemd, dat Katholieken in meer dingen geloven als Prostestanten. Jehova's geloven erook nog bij dat zij zo veel mogelijk mensen moeten redden van de op handen zijnde Apocalypse. Ze doen dit echter door te praten en omdat zij dit oprecht geloven. Ook al mogen veel mensen ze irritant vinden. Zij hebben op hun beurt weer medeleiden met die mensen. Joden geloven ook in God en in de Messias, zij geloven slechts niet dat jezus deze Messias was. Over Boedisten en Hindoe's etc kan ik niet meepraten omdat ik geen flauw idee heb waar die precies in geloven. Ik snap ook dat jij zo vast gelooft dat voor jou, jou stroming van het Christendom ( protestants gok ik, maar dat doet verder niet ter zake) het enige ware geloof is, maar dat maakt anderen nog niet fout. Ik ben het namelijk niet met jou eens, omdat ik niet geloof dat Jezus de Messias was. De Messias moet nog komen... Dat maakt mijn relatie met God niet minder als de jouwe.
En voor mij is dat de waarheid. En daarom dus dat ik zei dat het goed is dat je verschillende kanten hoort, en je eigen conclusies kunt trekken, en als het ware dus kiezen wat jij gelooft. Ik denk dat de Katholieken ook zeker een punt hebben met hun absolutie. Ik denk echter ook, dat dat alleen werkt als je oprecht berouw hebt, en er is maar 1 iemand die dat kan zien, en dat is God.
Ik vind jou mening dus niet belachelijk, ik deel hem alleen niet.
Ik wilde nog even zeggen dat ik het niet aanvallend bedoel hoor!!
Vind jou mening juist heel interessant maar ik deel deze niet.
katiavl schreef:Maar in jezelf geloven heeft de zelfde basis als in een godsdienst geloven, je put er kracht uit. En een eventuele blauwdruk.
Je leeft toch altijd met een opvatting, lijkt me raar dat iemand zo leeft. Lijkt me vrij leeg dan
Dus vind in jezelf, in de natuur toch ook een vorm van geloof
geerke schreef:ik heb er eens (even)over nagedacht,maar ik heb ook geen geloof ,maar om nu te zeggen dat ik een leeg bestaan heb?
Of bedoelde je dat niet?
Mystyca@
nee hoor,ik heb alle respect voor jou,ieder moet doen zoals het hem of haar het beste lijkt,alleen ik heb het anders gedaan,en zeker niet met tegenzin.
Trouwens geen seks voor het huwelijk is voor mij geen optie,ik heb mijzelf jaren geleden beloofd om nooit te trouwen....
russel schreef:Als vrijheid geen beperkingen inhoudt, dus tal van verboden die geloven meegeven aan hun volgelingen, dan idd kan je groeien.
Is toch naar om met alles een "mag niet"-gevoel te krijgen? Dat geven alle strenge geloven wel met zich, de stromingen van het christelijke geloof kan behoorlijk beperkend werken binnen een vrije samenleving, bv. zwarte kousen, gereformeerden, nederlandshervormden en zo zijn er nog meer...
Shadow0 schreef:Mystica: Och, de nonnen hebben die keuze ook gemaakt![]()
Maar goed, ik heb de bijbel gelezen en persoonlijk vind ik dat er veel interessantere dingen in staan (over liefde en mededogen en vergeving bijvoorbeeld - het NT spreekt mij dan ook stukken meer aan dan het OT vol met wraak en oorlog) dan over seks voor het huwelijk of niet
geerke schreef:ik heb weleens gehoord dat nonnen het met elkaar doen...zou het kunnen een leven zonder seks?(en alles wat daar bijhoort..knuffelen etc....)
Volgen mij raak je dan gefrustreerd of niet?
Mystica schreef:@ Russel, zou dat geen eigen intepretatie zijn? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat allemaal letterlijk zo in de bijbel staat. Ik heb zelf namelijk nooit last van een "mag-niet" gevoel.
@ Spettic: Moet ik even opzoeken
pinuts schreef:ik geloof persoonlijk dat veel gelovigen zich bang laten maken, ze laten zich beperken omdat ze anders later niet in de hemel maar in de hel komen. Aan de andere kant snap ik het wel, je bent opgegroeid met een geloof, je weet niet beter. Maar welke regels moet je volgen? wanneer kom je in de hel? Mag je wel of geen seks hebben voor het huwelijk? Leef je volgens je eigen regels of volgens de regels van de kerk?..
Citaat:35 Om hem (Jezus) op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
Citaat:Het is ook onnatuurlijk, een groep ongetrouwde vrouwen bij elkaar.
1 Korinthe 7 schreef:7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die.
8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.
Blue_Eyes schreef:Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.
spettic schreef:Mysitca, waar staat dan in de bijbel dat Jezus met Maria van Magdala was getrouwd??
johannes schreef:En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’
russel schreef:Mystica schreef:@ Russel, zou dat geen eigen intepretatie zijn? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat allemaal letterlijk zo in de bijbel staat. Ik heb zelf namelijk nooit last van een "mag-niet" gevoel.
@ Spettic: Moet ik even opzoeken
Ja dat denk ik wel, ik ben er ondertussen ook al achter dat een gereformeerde bijbel weer op bepaalde manier anders is dan een katholieke bijbel. Dan hebben de Jehova's ook weer een andere bijbel. Ben benieuwd hoe de bijbel van de Jezuïeten zal zijn,
Blue_Eyes schreef:Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.
spettic schreef:Ok, het zijn dus verhalen, maar ik kan uit het stukje wat Johannes schreef niet opmaken dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena. Het gaat over het eerste openbare optreden van de Jezus, de bruiloft te Kana