Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spettic

Re: Discussie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:57

@geerke, stel je die vraag aan mij?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:58

katiavl schreef:
Maar in jezelf geloven heeft de zelfde basis als in een godsdienst geloven, je put er kracht uit. En een eventuele blauwdruk.
Als je op dezelfde manier in jezelf gelooft als anderen in god geloven dan klopt dat. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Citaat:
Je leeft toch altijd met een opvatting, lijkt me raar dat iemand zo leeft. Lijkt me vrij leeg dan

"Slechts in de leegte kan iets groeien" (Vrij naar De Mensenkenner - Bies van Ede)
Jij vindt die leegte blijkbaar iets raars, maar sommige mensen zien die leegte als een kans. En dat is - naar mijn mening - een wezenlijk ander uitgangspunt dan die van het Christelijke geloof. (En zelfs met bovenstaande beschrijf ik het nog erg in termen van oordelen en opvattingen, maar juist omdat het verschillende paradigma's zijn is het moeilijk om uit te leggen wat er verschillend is. Sorry voor het wollige taalgebruik, maar het wordt zo snel simplistisch als ik het anders omschrijf. Het ene is niet uit te leggen in termen van het andere... )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:58

spettic schreef:
Mystica schreef:

Ik bedoelde meer dat zoals in pagina's hiervoor is genoemd, dat Katholieken in meer dingen geloven als Prostestanten. Jehova's geloven erook nog bij dat zij zo veel mogelijk mensen moeten redden van de op handen zijnde Apocalypse. Ze doen dit echter door te praten en omdat zij dit oprecht geloven. Ook al mogen veel mensen ze irritant vinden. Zij hebben op hun beurt weer medeleiden met die mensen. Joden geloven ook in God en in de Messias, zij geloven slechts niet dat jezus deze Messias was. Over Boedisten en Hindoe's etc kan ik niet meepraten omdat ik geen flauw idee heb waar die precies in geloven. Ik snap ook dat jij zo vast gelooft dat voor jou, jou stroming van het Christendom ( protestants gok ik, maar dat doet verder niet ter zake Tong uitsteken ) het enige ware geloof is, maar dat maakt anderen nog niet fout. Ik ben het namelijk niet met jou eens, omdat ik niet geloof dat Jezus de Messias was. De Messias moet nog komen... Dat maakt mijn relatie met God niet minder als de jouwe. En voor mij is dat de waarheid. En daarom dus dat ik zei dat het goed is dat je verschillende kanten hoort, en je eigen conclusies kunt trekken, en als het ware dus kiezen wat jij gelooft. Ik denk dat de Katholieken ook zeker een punt hebben met hun absolutie. Ik denk echter ook, dat dat alleen werkt als je oprecht berouw hebt, en er is maar 1 iemand die dat kan zien, en dat is God. Knipoog Ik vind jou mening dus niet belachelijk, ik deel hem alleen niet. Lachen

Ik wilde nog even zeggen dat ik het niet aanvallend bedoel hoor!!
Vind jou mening juist heel interessant maar ik deel deze niet.

Okay Clown Zo had ik het idd wel opgevat. Nagelbijten / Gniffelen Maar dat maakt niet uit Haha!
Wat betreft het delen van die mening, dat hoeft ook helemaal niet. Haha! Dat maakt het juist interessant Lachen De bedoeling van dit topic lijkt me niet om mensen te overtuigen. Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:59

katiavl schreef:
Maar in jezelf geloven heeft de zelfde basis als in een godsdienst geloven, je put er kracht uit. En een eventuele blauwdruk.
Je leeft toch altijd met een opvatting, lijkt me raar dat iemand zo leeft. Lijkt me vrij leeg dan

Dus vind in jezelf, in de natuur toch ook een vorm van geloof

nee,was een vraag hierop,het gaat zo snel hier en ik typ heeeel langzaam...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:00

geerke schreef:
ik heb er eens (even)over nagedacht,maar ik heb ook geen geloof ,maar om nu te zeggen dat ik een leeg bestaan heb?
Of bedoelde je dat niet?

Mystyca@
nee hoor,ik heb alle respect voor jou,ieder moet doen zoals het hem of haar het beste lijkt,alleen ik heb het anders gedaan,en zeker niet met tegenzin.
Trouwens geen seks voor het huwelijk is voor mij geen optie,ik heb mijzelf jaren geleden beloofd om nooit te trouwen....

Dan kon je idd wel eens een problemen als je niet aan seks voor het huwlijk doet ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:01

Als vrijheid geen beperkingen inhoudt, dus tal van verboden die geloven meegeven aan hun volgelingen, dan idd kan je groeien.

Is toch naar om met alles een "mag niet"-gevoel te krijgen? Dat geven alle strenge geloven wel met zich, de stromingen van het christelijke geloof kan behoorlijk beperkend werken binnen een vrije samenleving, bv. zwarte kousen, gereformeerden, nederlandshervormden en zo zijn er nog meer...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:02

Mystica: Och, de nonnen hebben die keuze ook gemaakt Lachen

Maar goed, ik heb de bijbel gelezen en persoonlijk vind ik dat er veel interessantere dingen in staan (over liefde en mededogen en vergeving bijvoorbeeld - het NT spreekt mij dan ook stukken meer aan dan het OT vol met wraak en oorlog) dan over seks voor het huwelijk of niet Lachen

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:02

Mysitca, waar staat dan in de bijbel dat Jezus met Maria van Magdala was getrouwd??

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:03

@ Russel, zou dat geen eigen intepretatie zijn? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat allemaal letterlijk zo in de bijbel staat. Ik heb zelf namelijk nooit last van een "mag-niet" gevoel.

@ Spettic: Moet ik even opzoeken Clown

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:05

russel schreef:
Als vrijheid geen beperkingen inhoudt, dus tal van verboden die geloven meegeven aan hun volgelingen, dan idd kan je groeien.

Is toch naar om met alles een "mag niet"-gevoel te krijgen? Dat geven alle strenge geloven wel met zich, de stromingen van het christelijke geloof kan behoorlijk beperkend werken binnen een vrije samenleving, bv. zwarte kousen, gereformeerden, nederlandshervormden en zo zijn er nog meer...

Daar heb je gelijk in.
Maar die beperkingen worden door mensen bedacht want het is niet bijbels.
Er staat nergens in de bijbel dat je met een lang gezicht en in het zwart gekleed door het leven moet gaan.
Dat is je reinste onzin!!
Maar dat zijn weer van de wetjes door mensen bedacht en zo krijg je een heel verkeerd van het Christelijk geloof

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:05

Shadow0 schreef:
Mystica: Och, de nonnen hebben die keuze ook gemaakt Lachen

Maar goed, ik heb de bijbel gelezen en persoonlijk vind ik dat er veel interessantere dingen in staan (over liefde en mededogen en vergeving bijvoorbeeld - het NT spreekt mij dan ook stukken meer aan dan het OT vol met wraak en oorlog) dan over seks voor het huwelijk of niet Lachen

Dat klopt, maar dat is toch meer in de zin van de verbontenis die ze met god hebben?
Alsof ze daar een soort van "Huwlijk" mee hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:09

ik heb weleens gehoord dat nonnen het met elkaar doen...zou het kunnen een leven zonder seks?(en alles wat daar bijhoort..knuffelen etc....)
Volgen mij raak je dan gefrustreerd of niet?

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:09

Ik heb ook geen "mag niet" gevoel Mystica.
Vind dat het geloof je juist veel vrijheid geeft.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:12

geerke schreef:
ik heb weleens gehoord dat nonnen het met elkaar doen...zou het kunnen een leven zonder seks?(en alles wat daar bijhoort..knuffelen etc....)
Volgen mij raak je dan gefrustreerd of niet?

Zou best kunnen dat nonnen het met elkaar doen...
Het is ook onnatuurlijk, een groep ongetrouwde vrouwen bij elkaar.
Een vrouw hoort een man te hebbengeen discussie over homofilie graag en seks te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:21

Overigens betekent vrijheid niet altijd in alle opzichten 'geen beperkingen hebben'. Als je de regels in de bijbel als allemaal tikken op de vingers van een vervelende bemoeial ziet, ja, dan is het een zeer naar geloof. Maar... als je de regels ziet als de vastgelegde vorm van dat wat toch al vanzelf spreekt, dan is het al heel anders. Hou je van je ouders / respecteer je ze omdat het 'moet' van een boek? Of respecteer je je ouders / hou je van ze omdat zij degenen zijn die je leven hebben gegeven, je hebben verzorgd en bijgestaan en je hun liefde hebben gegeven?
Iemand die het tweede heeft ervaren en daarom van zijn ouders houdt, zal de 'wet' niet als een beperking ervaren, maar als iets wat volkomen voor zich spreekt - en de wet is dan slechts het vastleggen van zo'n natuurlijk proces, ipv het forceren van iets.

(Het is duidelijk dat religie in veel gevallen heeft geleid tot precies dat forceren. Maar er zit wel veel meer aan vast dan alleen maar forceren en opleggen van regels.)

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:23

Shadow, ik ben het helemaal met je eens Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:26

Mystica schreef:
@ Russel, zou dat geen eigen intepretatie zijn? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat allemaal letterlijk zo in de bijbel staat. Ik heb zelf namelijk nooit last van een "mag-niet" gevoel.

Ja dat denk ik wel, ik ben er ondertussen ook al achter dat een gereformeerde bijbel weer op bepaalde manier anders is dan een katholieke bijbel. Dan hebben de Jehova's ook weer een andere bijbel. Ben benieuwd hoe de bijbel van de Jezuïeten zal zijn,

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:27

pinuts schreef:
ik geloof persoonlijk dat veel gelovigen zich bang laten maken, ze laten zich beperken omdat ze anders later niet in de hemel maar in de hel komen. Aan de andere kant snap ik het wel, je bent opgegroeid met een geloof, je weet niet beter. Maar welke regels moet je volgen? wanneer kom je in de hel? Mag je wel of geen seks hebben voor het huwelijk? Leef je volgens je eigen regels of volgens de regels van de kerk?..

Gauw dan, tussen twee lesuren door Clown

Even om dit voorop te stellen: ik ben niet met een geloof opgegroeid. Ik was in mijn tienerjaren toen ik ermee in aanraking kwam en ik ben een week voor mijn 19e verjaardag gedoopt. Uit eigen keuze. En ik weet dus wel anders, niet beter.
Welke regels moet je volgen? Eigenlijk is er maar 1 regel: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf. Dat zegt Jezus in Mattheus 22:
Citaat:
35 Om hem (Jezus) op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Alles wat je doet, moet dus vanuit naastenliefde zijn, of in ieder geval het goede voor de ander op het oog hebben.
Zoals gezegd, wanneer je in de hel komt, daar ga ik niet over oordelen. Seks voor het huwelijk is een heel andere discussie. God zegt dat je 1 vlees wordt als je met elkaar naar bed gaat, dus je zit voor de rest van je leven aan elkaar vast. Ik heb van zeer nabij gezien wat het voor ellende kan veroorzaken om met 'iedereen' maar naar bed te gaan, maar dat wordt te persoonlijk om hier op te schrijven, geloof niet dat ik die persoon daar een plezier mee doe. Ik ben er mede daardoor van overtuigd dat het ook vanuit het gevoel van naastenliefde niet goed is om seks voor het huwelijk te hebben (al klinkt dat waarschijnlijk wat vreemd Clown)
Zoals gezegd, ik leef dus niet volgens de regels van de kerk, maar volgens de regels van Jezus, waarvan ik de belangrijkste hierboven genoemd heb.

Spettic, wat de nonnen betreft:
Citaat:
Het is ook onnatuurlijk, een groep ongetrouwde vrouwen bij elkaar.

1 Korinthe 7 schreef:
7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die.
8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

Paulus was een man die er 'geen moeite' mee had om alleen te blijven, celibatair te leven. Het is iets waar nonnen ook voor kiezen, en waarvan God zegt dat het goed is. Ze doen dit zo om zich geheel aan God te kunnen wijden, zijn als het ware met God getrouwd. Ik vind dat op zich een nobel streven. Het zou best kunnen hoor, dat er nonnen zijn die 'het' samen doen, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje 'not done' om erover te speculeren.

En nou gauw weer voor de klas Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:28

Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:30

Blue_Eyes schreef:
Oh, nog even dit. God heeft die regels niet gegeven om ons te pesten natuurlijk. God heeft aanwijzingen gegeven omdat Hij beter weet wat goed voor ons is dan wij.

Is het niet ook een beetje zoals in het boeddhisme, ook al heb je sex voor het huwelijk, ook al ga je niet naar de kerk. Als je probeerd een zo goed persoon te zijn. Dat je altijd een goede christen bent.
Dat de regels eigenlijk een beetje achtergrondpositie krijgen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:31

spettic schreef:
Mysitca, waar staat dan in de bijbel dat Jezus met Maria van Magdala was getrouwd??

Er zijn verhalen die vertellen dat Maria Magdalena de Heilige graal zou zijn. Omdat zij een dochter van Jezus zou hebben met de naam Sara. Deze zou ze gekregen hebben in Frankrijk ( waar zij met de hulp van Jozef van Arimathea heen zou zijn gegaan), na haar huwlijk met Jezus. Dit zou in de bijbel uit dit stukje blijken:
johannes schreef:
En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel – riep hij de bruidegom en zei tegen hem: ‘Iedereen zet zijn gasten eerst de goede wijn voor en als ze dronken zijn de minder goede. Maar u hebt de beste wijn tot nu bewaard!’

Sara zou later de stammoeder van de Merovingen worden.

Maar ook dit is allemaal speculatie natuurlijk.
Als het waar is, is het handig verdraaid en geheim gehouden door het vaticaan. Ik zou ook verschrikkelijk graag eens in hun archieven willen snuffelen. Nagelbijten / Gniffelen ( en dan niet in het openbare gedeelte Haha! )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:34

russel schreef:
Mystica schreef:

Ja dat denk ik wel, ik ben er ondertussen ook al achter dat een gereformeerde bijbel weer op bepaalde manier anders is dan een katholieke bijbel. Dan hebben de Jehova's ook weer een andere bijbel. Ben benieuwd hoe de bijbel van de Jezuïeten zal zijn,

Dan zou je even moeten opzoeken, waar die van af stamt. De bijbel van de katholieken/protestanten stamt af van de latijnse versie van keizer constantijn. Hoe dat met de rest zit weet ik niet.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:34

Ok, het zijn dus verhalen, maar ik kan uit het stukje wat Johannes schreef niet opmaken dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena. Het gaat over het eerste openbare optreden van de Jezus, de bruiloft te Kana

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:36

Blue_Eyes schreef:

rare aanwijzingen geeft Hij dan soms,als ik het journaal kijk word ik niet vrolijk....
Wat ik ook nooit begrijp,als iets goed is,een kindje krijgen na jaren proberen of genezen van een ziekte is het door god,Hij heeft daar dan voor gezorgt...
Maar als mensen dingen doen,oorlogen voeren enzo.die niet door de beugel kunnen doen de mensen hetzelf en speelt God geen rol...
Dat begrijp ik nooit...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:38

spettic schreef:
Ok, het zijn dus verhalen, maar ik kan uit het stukje wat Johannes schreef niet opmaken dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena. Het gaat over het eerste openbare optreden van de Jezus, de bruiloft te Kana

En dat zou dus zijn eigen bruiloft zijn geweest en dat zou verkapt kunnen blijken uit het feit dat de bruidegom geroepen werd, die dan dus Jezus zou zijn. Haha!