Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karin schreef:AnneOmie schreef:Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistischIk vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.
'Zichtbare' aandoeningen worden over het algemeen beter geaccepteerd door de omgeving dan onzichtbare of ondefinieerbare aandoeningen. Om maar een voorbeeld te noemen: thuisblijven van je werk vanwege een gebroken been is 'logisch', thuisblijven vanwege overspannenheid of een depressie wordt vaak lastiger geaccepteerd door de buitenwereld. Om dus maar van terminaal zieken te zwijgen - tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek zit voor de buitenwereld vaak ook een groot verschil.
marleen_usar schreef:Inderdaad dan wil je rust en dat krijg maar op 1 manier.
geerke schreef:interesant gesprek bij pauw en witteman met karin spaink op dit moment,zij heeft een boek geschreven over zelfmoord.
het heet "de dood in doordrukstrip"
Zij heeft erg veel begrip voor de mensen die willen "uitstappen"
MarvanTom schreef:He gatsie Ukster! Hou s op!![]()
Mijn schoonmama heeft vrij recent zo'n poging gedaan en gelukkig is het daarbij gebleven met behulp van alle medische toeters en bellen.
Ik werd gebeld door Robs middelste broer of ik ff wilde vertellen aan Rob wat er was gebeurd. Tja...
Ik kon dat gewoonweg niet en zei dat Rob z'n broer maar moest bellen, terwijl ik dondersgoed wist wat er was gebeurd. Ze had alle pillen die maar voor handen waren, ingenomen: van paracetamol tot aan de hartpillen van Rob's pa aan toe.
En het waarom?
Ze heeft geprobeerd uit te leggen waarom, maar niemand pikt dat in de familie. Ik bestempel het als zieligdoenerij om niks. En veracht het.
Dat mens heeft alles: een leuk huis met grote tuin in de sjiekste wijk van Rotterdam, kinderen die goed terecht zijn gekomen, een kleinkind, d'r katten, eendjes, egeltjes, vogeltjes in de tuin, een heel goed pensioen van Rob's pa... Tja, pa is niet echt gezond te noemen, maar die gaat óók gewoon door, haalt alles uit het leven wat erin zit en hoor je echt nooit zeuren.
Díe man zou pas een reden hebben om eruit te stappen na alles wat er is gebeurd met hem en qua gezondheid, maar zij niet!!!
Klinkt vast keihard, maar ik heb er geen begrip voor als je lichamelijk gezond bent en zo'n beslissing maakt.
Je doet de mensen om je heen enorm veel pijn door zo egoïstisch te zijn en de mensen die je (willen) helpen, op zo'n manier buiten spel te zetten alsof zij hebben gefaald en niet jij. Onvergeeflijk.
Citaat:Dat mens heeft alles
Nouks schreef:Niet eerlijk? Ik heb van thuis uit altijd meegekregen: maak er zelf iets van, het is jouw leven en niet dat van iemand anders, in de zin van: het leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen.Eva_ schreef:Omdat het leven nu eenmaal niet eerlijk is.Schrijven is mijn hobby, maar zoiets blijft toch altijd moeilijk te verwoorden. Ik heb een beetje een dubbel gevoel aan zelfdoding. Aan de ene kant, waarom? Er zijn zoveel mensen/kinderen die zo graag willen leven, maar al terminaal zijn. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak lichamelijk gezond. Aan de andere kant, zo iemand moet toch wel verschrikkelijk lijden wil hij een einde aan zijn leven maken? Ik kan het me niet voorstellen, ik houd van mijn leven en probeer van iedere dag te genieten, ook al zitten er dingen tegen. Ben ik verdrietig of zit ik ergens mee, vraag ik om hulp of praat met iemand en ga vervolgens weer verder. Een vraag als 'waarom?' blijft bij zoiets altijd in mijn hoofd spoken, en dat vind ik het ergste, je laat mensen achter met een hoop vragen en twijfels.