Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:38

Waarom is niet uit te leggen,iemand kan je nog zo veel steunen toch blijf je je erg alleen voelen met jou ellende.Iemand die zegt je te begrijpen begrijpt je niet, dat kan ook niet.Het is vaak wel een wel over wogen beslissing.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:54

Karin schreef:
AnneOmie schreef:
Egoistisch...... is een terminaal kankerpatient die euthanasie laat plegen dan ook egoistisch Verward Ik vind dat hetzelfde, alleen weet/ziet de wereld daarvan dat die persoon ziek is! Bij iemand die psychisch in nood is begrijpt/snapt bijna niemand het.

'Zichtbare' aandoeningen worden over het algemeen beter geaccepteerd door de omgeving dan onzichtbare of ondefinieerbare aandoeningen. Om maar een voorbeeld te noemen: thuisblijven van je werk vanwege een gebroken been is 'logisch', thuisblijven vanwege overspannenheid of een depressie wordt vaak lastiger geaccepteerd door de buitenwereld. Om dus maar van terminaal zieken te zwijgen - tussen lichamelijk ziek en psychisch ziek zit voor de buitenwereld vaak ook een groot verschil.

precies. daar heb ik het jarenlang moeilijk mee gehad. met het feit dat mensen niet kunnen begrijpen als je ongelukkig bent, niet lekker in je vel zit. ik had 10 keer liever, 10 keer mijn arm gebroken. dan begrepen ze mij tenminste!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:57

in mijn omgeving heb ik geen zelfmoorden meegemaakt. gelukkig niet.

egoistisch vind ik het niet. als je zo enorm diep zit. zo ongelukkig bent. soms moet je dan voor jezelf kiezen. het leven kan dan echt ondragelijk zijn. want je zult elke dag je bed uit moeten komen. en mensen keren zich van je af. dus op een gegeven moment ben je heel eenzaam. het leven gaat ALTIJD door. ook al ben jij op, kun jij niet meer. je kunt je een week ziek melden. maar daarna zul je toch weer meoten beginnen. en de druk blijft. je kunt niet zeggen, over een jaar ben ik er weer. maar nu evne niet! je kunt de dingen niet helder zien, je wilt wel. maar je zit opgeslokt, opgesloten. mensen kunnen van alles tegen je zeggen, maar niets helpt. vaak is medicijnen toch wel een oplossing, omdat je er dan even uit kan stappen. omdat je zonder medicijnen daar vaak niet toe in staat bent. ik snap zelfmoord wel, als je zo bang bent, zo eenzaam. geen toekomst meer ziet. wat moet je hier dan nog?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 18:59

Inderdaad dan wil je rust en dat krijg maar op 1 manier.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:00

marleen_usar schreef:
Inderdaad dan wil je rust en dat krijg maar op 1 manier.

inderdaad, want door in je bed te liggen vind je geen rust. het blijft gewoon doorgaan

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:04

Ik heb maanden op bed gelegen, aan de huisarts had ik niks want die gaf alleen maar antidepresiva.Ik was niet depri maar werd dat wel van de pijn.Het consultatie bureau heeft in die tijd een laffe streek geleverd.Mijn dochter had een eet probleem, en toen zeiden ze dat ze thuis kwamen kijken als een kind 2 was.Dat was nieuw zeiden,wat later niet zo bleek te zijn ze hadden een raport gemaakt waar in stond het kind wil wel eten maar kreeg geen eten.Ook stond er opeens in de computer van de huisarts dat ik een post natale dpressie had, dat heb ik gehoord van de fysio.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:44

Niemand kan/mag je tegenhouden als JIJZELF besluit er een einde aan te maken. Vroeger vond ik het iets wat niet goed was en egoistisch... nu weet ik wel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:13

Ik vind dat Lotjj92 het heel mooi heeft verwoord. Ik kan me best wel voorstellen dat als je zo met jezelf en je leven in de knoop zit, dat er dan voor jezelf nog maar 1 oplossing is. Ik ken ook een vrouwtje die heeft pas geleden zelfmoord gepleegd. Zij stond al ruim 1 jaar onder behandeling, medicijnen sloegen niet aan en ook de psychiaters konden er niet doorheen prikken. In haar situatie begreep ik het heel goed! Ja

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:15

Vanmorgen was de crematie van de vader van mijn beste vriendin, die dus euthanasie heeft gepleegt door zijn ms.... zijn vrouw had een hele mooie symbolische verwoordeing: Ze zag hem als een boom in de herfst, met al zijn blaadjes. ieder blaadje dat viel stond ergens voor; kracht, moed, behoud van eigenwaarde, humor, doorzettingsvermogen, hoop, verlies, vreugde en ga maar door, ze kon heel veel dingen noemen... ze heeft hem dus thuis verzorgd tot het einde als pgb-er.

Ik vond die symboliek zo mooi. dat hij een boom is, en ieder blaadje dat valt een stukje van hem is dat uitvalt, zoekraakt. Maar ook iets is waar hij voor staat, wie hij is. Dat is net als met zijn ziekte was... hij was heel veel, een grote stevige boom, maar langzaamaan vielen er steeds meer blaadjes, en bleef er steeds minder van de boom over...

Hij lag er hele vredig bij, hij wilde dit zo graag. op het laatst bedankte hij ook de dokter voor alle goede zorgen.. het enige enge aan hem was dat zijn handen spierwit waren, en zij nnagels daarentegen knalblauw.. maar zijn gezicht was heel vredig...bijna alsof hij glimlachte..

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:22

@ zydeco: Ik weet niet of het je helpt, echter kan ik je zeggen, dat ik er wat betreft, Maaike net zo over denk en hetzelfde gevoel heb als jij.... wat als... had ik maar... etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:37

interesant gesprek bij pauw en witteman met karin spaink op dit moment,zij heeft een boek geschreven over zelfmoord.
het heet "de dood in doordrukstrip"
Zij heeft erg veel begrip voor de mensen die willen "uitstappen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:39

geerke schreef:
interesant gesprek bij pauw en witteman met karin spaink op dit moment,zij heeft een boek geschreven over zelfmoord.
het heet "de dood in doordrukstrip"
Zij heeft erg veel begrip voor de mensen die willen "uitstappen"

Eens kijken...

Ze maakt er ook geen geheim van moet ik zeggen hoe ze er over denkt. Ze publiceert zelfs "method files" op haar website...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 00:46

tja,als je het toch wil kun je het beter meteen goed doen,anders beland je weer in een psychiatrische afdeling onder het mom van een gevaar voor jezelf.....het is toch eigelijk wel raar,we worden geboren zonder dat we het misschien willen,en als je niet meer verder wilt leven mag je dat niet zelf beslissen,beetje krom....(nee,ik heb geen plannen hoor...)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:05

Zo juist even bijgelezen.
Erg aangrijpend deze topics.
@Eyes: bedankt en heel veel liefde en sterkte

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:42

ik heb het ook niet mee gemaakt in mijn omgeving...

ik vind het geeen egoistische keuze..

ik zit zelf erg slecht in me vel nu, en soms als ik heel erg depri ben en heb even niemand om bij uit huilen, dan denk ik wel is, er zijn mensen die zich erger als mij voelen en dan zelfmoord plegen om rust te krijgen... rust zou wel fijn zijn..
maar het is nog noooit in mijn gedachten opgekomen om het echt te doen...

maar ik snap dus wel dat mensen het doen, die niemand meer hebben, en echt zo slecht in hun vel zitten. dat ze echt op zijn... ik kan er niet boos om worden.
ongelukkig leven is ook niks.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:51

@Ukster: ik denk niet dat het zo is dat ze niemand hebben, maar dat ze gewoon niet meer weten hoe ze verder moeten. Als liefde mensen hier zou kon houden, zouden velen niet gaan...
Helaas is dit dus niet zo...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 02:45

He gatsie Ukster! Hou s op! Ach gut

Mijn schoonmama heeft vrij recent zo'n poging gedaan en gelukkig is het daarbij gebleven met behulp van alle medische toeters en bellen.
Ik werd gebeld door Robs middelste broer of ik ff wilde vertellen aan Rob wat er was gebeurd. Tja...
Ik kon dat gewoonweg niet en zei dat Rob z'n broer maar moest bellen, terwijl ik dondersgoed wist wat er was gebeurd. Ze had alle pillen die maar voor handen waren, ingenomen: van paracetamol tot aan de hartpillen van Rob's pa aan toe.
En het waarom?
Ze heeft geprobeerd uit te leggen waarom, maar niemand pikt dat in de familie. Ik bestempel het als zieligdoenerij om niks. En veracht het.
Dat mens heeft alles: een leuk huis met grote tuin in de sjiekste wijk van Rotterdam, kinderen die goed terecht zijn gekomen, een kleinkind, d'r katten, eendjes, egeltjes, vogeltjes in de tuin, een heel goed pensioen van Rob's pa... Tja, pa is niet echt gezond te noemen, maar die gaat óók gewoon door, haalt alles uit het leven wat erin zit en hoor je echt nooit zeuren.
Díe man zou pas een reden hebben om eruit te stappen na alles wat er is gebeurd met hem en qua gezondheid, maar zij niet!!!
Klinkt vast keihard, maar ik heb er geen begrip voor als je lichamelijk gezond bent en zo'n beslissing maakt.
Je doet de mensen om je heen enorm veel pijn door zo egoïstisch te zijn en de mensen die je (willen) helpen, op zo'n manier buiten spel te zetten alsof zij hebben gefaald en niet jij. Onvergeeflijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:16

wat was haar uitleg dan?
ellende kan heel diep zitten(ondanks een 'mooi' leven)

ik snap jou ook wel,maar je weet niet hoe zij zich voelde

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:23

MarvanTom schreef:
He gatsie Ukster! Hou s op! Ach gut

Mijn schoonmama heeft vrij recent zo'n poging gedaan en gelukkig is het daarbij gebleven met behulp van alle medische toeters en bellen.
Ik werd gebeld door Robs middelste broer of ik ff wilde vertellen aan Rob wat er was gebeurd. Tja...
Ik kon dat gewoonweg niet en zei dat Rob z'n broer maar moest bellen, terwijl ik dondersgoed wist wat er was gebeurd. Ze had alle pillen die maar voor handen waren, ingenomen: van paracetamol tot aan de hartpillen van Rob's pa aan toe.
En het waarom?
Ze heeft geprobeerd uit te leggen waarom, maar niemand pikt dat in de familie. Ik bestempel het als zieligdoenerij om niks. En veracht het.
Dat mens heeft alles: een leuk huis met grote tuin in de sjiekste wijk van Rotterdam, kinderen die goed terecht zijn gekomen, een kleinkind, d'r katten, eendjes, egeltjes, vogeltjes in de tuin, een heel goed pensioen van Rob's pa... Tja, pa is niet echt gezond te noemen, maar die gaat óók gewoon door, haalt alles uit het leven wat erin zit en hoor je echt nooit zeuren.
Díe man zou pas een reden hebben om eruit te stappen na alles wat er is gebeurd met hem en qua gezondheid, maar zij niet!!!
Klinkt vast keihard, maar ik heb er geen begrip voor als je lichamelijk gezond bent en zo'n beslissing maakt.
Je doet de mensen om je heen enorm veel pijn door zo egoïstisch te zijn en de mensen die je (willen) helpen, op zo'n manier buiten spel te zetten alsof zij hebben gefaald en niet jij. Onvergeeflijk.

Ik denk niet dat dr leuke huis in de sjieke wijk, het pensioen van haar man etc perse betekenen dat ze gelukkig is. Sterker nog, om een depressie te hebben hoeft er niet altijd iets naars te zijn gebeurd, dat kan "zomaar" de kop opsteken. Ik weet natuurlijk niet wat voor reden zij heeft genoemd, maar het kan heel goed zijn dat er nog veel meer speelt, waar niemand weet van heeft!!

Je schrijft dat niemand het pikt in de familie... Ik hoop maar van harte dat dat niet betekent dat jullie haar laten vallen, maar zo klinkt het wel helaas... Ze heeft alle steun nodig die ze kan krijgen. Jullie vinden haar dan wel egoistisch, maar eigenlijk vind ik het egoistischer om zoveel onbegrip te tonen, je noemt het zelfs zieligdoenerij!! Het wordt totaal niet serieus genomen, en ik heb dan ook heel veel medelijden met je schoonmoeder dat ze zo'n familie (en schoondochter) heeft Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 09:25

Je bent me voor Laura24. Zo denk ik er ook over, helemaal.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:47

MarvanTom, die TS lijkt een schreeuw om aandacht, maar dat is vaak niet voor niks!
En juist door zo iemand geen begrip te tonen, kan het straks een geslaagde TS worden Scheve mond

Een Non suïcide afspraak werkt wel, de verantwoording die ze hebben wordt dan zo aangesproken. Plus dat er meestal ook afspraken worden gemaakt voor hulp en die combi kan vaak net het punt zijn dat ze helder houdt in de zin dat ze nog een lichtpuntje zien. Ik werk bij de GGZ en hier gaan toch vaak mensen weer 'gelukkig' weg terwijl ze binnen kwamen met alleen maar doodsgedachten. De psychiatrische hulp is tegenwoordig zo goed ontwikkeld, dat er voor veel mensen goede hulp kan worden geboden Lachen

Veel sterkte voor alle mensen hier die een dierbare zo hebben verloren.
Maar maak jezelf geen verwijten!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:37

Misschien dat het vaak nog moeilijker is als je alles al hebt en zo; dan ben je nog meer alleen met je pijn, verdriet, onvrede... Want jij hebt toch alles? Succes, geld etc.
Als je iets meemaakt wat iedereen weet en erg vindt, dan is het vaak gemakkelijker om er over te praten.
Verder willen veel mensen een ander niet tot last zijn, ook begrijpen ze er zelf niks van, waarom zou een ander dit dan wel begrijpen?
Kijk eens hoe verschillend de reacties in dit topic.
Dan zou je toch ook niemand meer in vertrouwen durven nemen?

En wat is geluk/gelukkig zijn?
Volgens mij geen rijkdom, succes e.d., maar het vermogen om goeds te zien, moois te zien en te durven ontvangen, en laat dat voor sommigen nu juist zo moeilijk zijn...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:09

Citaat:
Dat mens heeft alles

Geld en een mooi huis maakt niet gelukkig.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:25

Dat mens heeft alles...
en maandag is de begravenis, zo was toch niet zo gelukkig als iedereen dacht.

Mensen die niet meer willen leven en er zelf een einde aan maken, zitten echt heel erg met zichzelf in de knoop. Niemand kan zich die wanhoop voorstellen. Ik kan heb wel vrede als mensen dat doen. het neemt niet alleen hun leven maar ook het lijden wat ze hadden.

Als mensen zeggen dat ze zelfmoord willen plegen dan moet dat heel serieus opgevat worden. Mensen die zelfmoord plegen geven namelijk vaak van te voren signalen. Er zijn nog veel mensen die denken dat als iemand het zegt dat ze het dan niet doen. Een verkeerde misvatting.

Op de wiki pagina staat een goede uitleg wat wel te doen en wat niet te doen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfmoord

Als je zelfmoord afkeurt, wat geeft jou het recht om te beslissen of iemand leeft of niet? Natuurlijk mag je iemand niet doden. Maar mag je wel beslissen over iemands leven?

Ik denk dat een luisteren oor het beste helpt. En ik vind dat als mensen zelfmoord willen plegen dat ze nabestaande een kans moeten geven afscheid te nemen. Maar dat is vaak heel moeilijk want nabestaande zullen alles in het werk stellen om het tegen te gaan. En dat is heel logisch. Dat zou ik zelf ook doen. Maar iedereen in verwarring achterlaten is een hele last die je ze meegeeft.

Helaas zijn veel mensen zo wanhopig dat ze niet meer denken aan de nabestaanden. Maar een goede uitleg in een brief oid zou denk ik voor veel nabestaanden een kleine verlichting betekenen.

En ja, ik heb ook zelfdoding meegemaakt in mijn omgeving.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:18

Nouks schreef:
Eva_ schreef:
Schrijven is mijn hobby, maar zoiets blijft toch altijd moeilijk te verwoorden. Ik heb een beetje een dubbel gevoel aan zelfdoding. Aan de ene kant, waarom? Er zijn zoveel mensen/kinderen die zo graag willen leven, maar al terminaal zijn. Mensen die zelfmoord plegen zijn vaak lichamelijk gezond. Aan de andere kant, zo iemand moet toch wel verschrikkelijk lijden wil hij een einde aan zijn leven maken? Ik kan het me niet voorstellen, ik houd van mijn leven en probeer van iedere dag te genieten, ook al zitten er dingen tegen. Ben ik verdrietig of zit ik ergens mee, vraag ik om hulp of praat met iemand en ga vervolgens weer verder. Een vraag als 'waarom?' blijft bij zoiets altijd in mijn hoofd spoken, en dat vind ik het ergste, je laat mensen achter met een hoop vragen en twijfels.
Omdat het leven nu eenmaal niet eerlijk is.
Niet eerlijk? Ik heb van thuis uit altijd meegekregen: maak er zelf iets van, het is jouw leven en niet dat van iemand anders, in de zin van: het leven is een feestje, je moet alleen zelf de slingers ophangen.
Maar ik ben nog jong, ik moet nog veel levenservaring op doen, dus ik weet het niet....