Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:23

runningkawa schreef:
Toch vind ik de stelling nergens over gaan.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zonder hulp van andere een paard kunnen houden met dat aan inkomen. Dus het nut van dit topic ontgaat mij eerlijk gezegt?

Toch is het een zeer actuele stelling, er zijn namelijk paardenbezitters met zo'n dergelijk inkomen - misschien niet op de euro nauwkeurig - zoals we al hebben kunnen lezen in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:24

Perrokai schreef:
Houden we ons aan ons Topic, < 700 euro per maand, geen suikeroompjes, en je kunt ook geen lening krijgen op een dergelijk inkomen. Dus Russel, jij hoeft je al niet aangesproken te voelen duidelijk. Ik ook niet, wie wel hier ??

Dat vraag ik nu al 3 keer Lachen
Voor wie en wat is het topic geopend, want wie zonder enige hulp kan dit?
Dat is dan toch gewoon een topic om maar wat te zeveren, of zie ik dat nu verkeerd?
Het doel ontgaat me telkens, omdat niemand iemand kent die het zonder hulp voor minder als 700 kan...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:24

russel schreef:
Naadje24 er zijn zat mensen die OCD niet laten opereren, die er het geld niet voor willen uitgeven, als de mensen verzekerd zijn misschien omdat de verzekering vergoedt.

Maar het is een utopie te denken dat OCD paarden per definitie geopereerd worden, dus niet. Die worden unoxworsten of recreatiepaarden of handelsvoorraad zonder achtergrond en krijgen een lange weg tot de slager.

Waar denk je dat marktplaats mee vol staat? Niet meer geschikt voor de sport, maar wel voor recreatiepaard? Die mensen hebben in den regel meer dan 700 euries in de nix zitten.

daar gaat het niet om, jij geeft mijn verhaal weer een hele andere wending en zet het op een zijspoor die weer nergens op slaat
nou geen ocd dan, iets anders dan
ik noemde mijn paard en de kosten daarvan gewoon als voorbeeld (maar blijkbaar is dat vrij moeilijk te begrijpen)
al die onderzoeken voordat ze het uiteindelijk vonden ...was ook een hoop geld
of net als mijn oude bondje...bij zijn vorige eigenaar gespiesd op een weidepaal door een rare sprong toen hij van weiland naar stal liep
beestje ging het zeker weten overleven maar dat koste dan wel centjes!

mensen die op het randje leven om toch een paard te bekostigen kunnen dit dan toch nooit betalen?
DAT bedoel ik dus..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:25

russel schreef:
Voor sommige mensen is het hebben van hun paard een heel belangrijk iets in het leven, zonder dat paard hebben ze niets en idd die willen er wel een droge boterham voor eten, als hun maatje er maar is.

Sorry, maar dat is dus pure egoisme en ook erg kortzichtig. Zonder paard kan ik net zo goed dood zijn lees ik dan hieruit.
Maar die gedachtgang is egoistisch en getuigt niet van dierenliefde.

Dus de bovengenoemde zouden dan de paardenmensen zijn en ik een mens met paard.
Laat mij maar lekker mens met paard blijven dan. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:25

Citaat:
Toch is het een zeer actuele stelling, er zijn namelijk paardenbezitters met zo'n dergelijk inkomen - misschien niet op de euro nauwkeurig - zoals we al hebben kunnen lezen in dit topic

ja met dat inkomen wel..heb ik ook...nogal vlug met parttime werk
Maar doen die het alleen?
Huis, vaste lasten? EN paard?
Die mensen mis ik toch echt Lachen Of ik kijk niet goed Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:26

naadje24 schreef:
wat dacht je van OCD? mijn paard ging in een stroomsnelvaart ineens dat stroompje in van klinieken enz enz...hups binnen 6 maanden 4000 euro kliniekkosten....en dan sta je ook nog eens voor de keus van een operatie van ook een heleboel centjes zonder enige garantie en een verzekering die de operatie niet gaat betalen omdat de artsen het afraden en het aanraden om hem in te laten slapen
(knip)

Naadje met alle respect dat jij je paard toch hebt laten opereren. In zo'n geval maakt het bij mij niet uit of ik nu geld genoeg had of niet. Ik had op dat moment de operatie zelf niet laten doen. Hetzelfde geldt met koliekoperaties, als het zover komt dan besluit ik zeer waarschijnlijk om het niet te doen. De manier waarop je naar paarden kijkt is dus ook zeer belangrijk in de overweging.
Ik vind paarden erg lief en leuk en richt mijn hele leven er naar in, maar zie ze uiteindelijk ook als een zeer luxe hamburger.
Nu heb ik trouwens zelf een goede verzekering en die betaald ontzettend veel en daar heb ik ook al diverse keren dankbaar gebruik van gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:27

Perrokai@, Je kunt ze niet inschatten, maar etiketjes zijn snel geplakt.

Oma met haar kat die alles voor haar is, desnoods eet ze droog brood om de kat maar lekker wiskas te gunnen, dat vinden we een normaal beeld.

Maar de mensen die het niet zo getroffen hebben en dieren voor hun een heel belangrijke invulling in het leven geven, die gaan ver, ja die zullen vast wel de kachel even uitzetten en een dikke trui aan trekken om een voorraadje hooi te kunnen betalen. Dat moet toch kunnen?

Ik denk dat er maar weinig zijn die rekening houden met eventuele ziekte van hun dier. Ik ook niet toen ik mijn paard kocht, dacht overigens toch dat de kosten wel mee vielen, kwam er pas achter toen ik hem had.

IK werkte 20 uur, had idd 700 euro Clown in de maand en een paard, mijn partner even niet noemen. Wij gingen elk weekend uit eten, kocht veel kleren, gooide die tank van de auto zonder te kijken gewoon vol. Nu heb ik die baan niet meer, wij gaan soms nog wel eens uit eten, tanken daar denk ik bij na en kleding, heb nog even genoeg en uitverkopie kan ook. Maar een bijrijder bij ons op stal, leeft ook zo luxe, roept elke keer maar weer dat ik en een kennis van ons zo rijk zijn omdat wij een paard hebben. Reken ik haar uit dat stoppen met roken, wat minder kleren en wat minder uit gaan, voor haal al 3/4 paard in pension is en dan nog een kleine 100 euro erbij die ze gewoon moet inleveren met de rest, is paardje hebben......, maar dat wil ze niet, alles of niets.

Way of life en dat is het maar net.......

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:28

We kunnen wel gaan bakkeleien over hoe het dan allemaal in onze ogen moet, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn met een inkomen <700,-zich nu niet laten horen omdat ze bang zijn dat ze heel bokt over zich heen kunnen krijgen of zich misschien schamen met een minimaal inkomen ?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:28

runningkawa schreef:
Citaat:
Toch is het een zeer actuele stelling, er zijn namelijk paardenbezitters met zo'n dergelijk inkomen - misschien niet op de euro nauwkeurig - zoals we al hebben kunnen lezen in dit topic

ja met dat inkomen wel..heb ik ook...nogal vlug met parttime werk
Maar doen die het alleen?
Huis, vaste lasten? EN paard?
Die mensen mis ik toch echt Lachen Of ik kijk niet goed Lachen

Er zijn mensen die hun paard voor 50,- per maand houden, of een bedrag per kwartaal op een weitje. Deze heb ik voorbij zien komen, maar weet niet of ze zo'n dergelijk inkomen hebben - nogal ON-Nederlands om je daarover uit te laten namelijk. Het is dus mogelijk om je paard voor relatief weinig geld ergens neer te zetten, waarom zouden deze mensen er niet zijn. Verhalen van derden zat ik dit topic.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 11-11-07 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:29

Perrokai schreef:
russel schreef:
Voor sommige mensen is het hebben van hun paard een heel belangrijk iets in het leven, zonder dat paard hebben ze niets en idd die willen er wel een droge boterham voor eten, als hun maatje er maar is.

Sorry, maar dat is dus pure egoisme en ook erg kortzichtig. Zonder paard kan ik net zo goed dood zijn lees ik dan hieruit.
Maar die gedachtgang is egoistisch en getuigt niet van dierenliefde.

Dus de bovengenoemde zouden dan de paardenmensen zijn en ik een mens met paard.
Laat mij maar lekker mens met paard blijven dan. Haha!

Kijk en dat is een denkfout. Die paarden hebben het wellicht wel veel beter dan het gros dat met zijn 400 grams Anky deken hele dagen op zijn luxe dressuurstal staat....

Dat jij nu een etiketje wederom plakt en meteen zwart-wit conclusies trekt, moet jij zelf weten, maar probeer je eens in te leven in mensen die wellicht wat anders zijn dan jij....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:29

Perrokai schreef:
Dan kan heel bokt uit de lucht want je kunt vannachter de PC nooit alle hoeken van iemands persoonlijke omstandigheden inschatten dus kun je daar nooit over discuseren. En toch word iedereen daar hier keer op keer op afgerekend.

Houden we ons aan ons Topic, < 700 euro per maand, geen suikeroompjes, en je kunt ook geen lening krijgen op een dergelijk inkomen. Dus Russel, jij hoeft je al niet aangesproken te voelen duidelijk. Ik ook niet, wie wel hier ??

ik, maar je vergeet er 1: vaste lasten van het huis delen met iemand...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:30

Sizzle schreef:
Naadje met alle respect dat jij je paard toch hebt laten opereren. In zo'n geval maakt het bij mij niet uit of ik nu geld genoeg had of niet. Ik had op dat moment de operatie zelf niet laten doen. Hetzelfde geldt met koliekoperaties, als het zover komt dan besluit ik zeer waarschijnlijk om het niet te doen. De manier waarop je naar paarden kijkt is dus ook zeer belangrijk in de overweging.
Ik vind paarden erg lief en leuk en richt mijn hele leven er naar in, maar zie ze uiteindelijk ook als een zeer luxe hamburger.
Nu heb ik trouwens zelf een goede verzekering en die betaald ontzettend veel en daar heb ik ook al diverse keren dankbaar gebruik van gemaakt.

idd knip...ik hem namelijk ook gezegd dat ik hem waardig in hem laten slapen....lezen zou fijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:30

Ik vind dat er maar enkele mensen die zich moeten schamen en laat dat nu net niet die met een weinig inkomen zijn die alles voor hun paard over hebben Tong uitsteken

Wat is er mis met 50 euro op de wei?
Als dat een droge wei is?
Ik ken mensen met een goed inkomen die dat belangrijker vinden dan een luxe stalling omdat ze graag wat meer natural gaan?
Dat heeft toch niet direct met inkomen te maken en te maken dat een paard wat tekort komt? Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:31

paintedblack schreef:
We kunnen wel gaan bakkeleien over hoe het dan allemaal in onze ogen moet, maar ik denk dat er genoeg mensen zijn met een inkomen <700,-zich nu niet laten horen omdat ze bang zijn dat ze heel bokt over zich heen kunnen krijgen of zich misschien schamen met een minimaal inkomen ?

En dat is juist heel jammer. Van dat soort mensen valt juist veel te leren over het algemeen. Wij leven in een veel te materialistische maatschappij en mensen die al dan niet gewongen daar niet aan mee (kunnen) doen kunnen juist heel waardevol zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:33

naadje24 schreef:
Sizzle schreef:

idd knip...ik hem namelijk ook gezegd dat ik hem waardig in hem laten slapen....lezen zou fijn Knipoog

Sorry, dat heb ik inderdaad gemist. Maar inslapen kost toch geen 3000 euro? Vandaar waarschijnlijk dat ik het niet goed gezien heb. .

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:34

russel schreef:
Nou precies.

Vallen ook de kinders eronder die van hun krantenwijkie een pony hebben? Die zitten er zat op bokt en die ouders hebben ook zo iets, als het gaat, gaat het. Die springen vast wel bij, maar die zeggen misschien wel, nu is het toch wel te duur geworden allemaal, pony gaat weg.

Sommige paarden zijn nooit ziek en ik ken er meer die nooit ziek zijn en al dik in de jaren zitten, dus nooit een DA nodig hebben, zie bedragen van 3000 euro voorbij komen, ben benieuwd wat dat moet zijn.

Nou zoals bekend was mijn paard niet ziek maar kreeg een rottig ongeluk. Had ik hem willen laten oplappen dan had de operatie mij 2000 euro gekost, de zes weken intern op de kliniek, 750,00 euro per week, de revalidatie etc etc dan nog maar even niet meegerekend. Dus reken maar uit, in een half uur vanuit het niets op mn bordje gekwakt. Gelukkig was ik verzekerd maar helaas was het onbegonnen werk om hem te laten opereren zoals de foto's uitwezen.

Nu realiseer ik me wel dat zo'n bedrag ook voor de betere inkomens echt wel zwaar weegt hoor. Dus vandaar dat ik een verzekering neem anders hoest ik dat ook niet zo even op. Maar hoe doet iemand dit met een lager inkomen ? En nogmaals een lening krijg je er niet voor hoor. En als je ouders het ook niet hebben ? Mijn vader zou zeggen ja sorry hoor maar dat gaat me een beetje te ver. En ik zou niet eens boos op hem worden op zo'n moment. Het is toch mijn verantwoording niet die van je ouders of je suikeroom of de bank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:34

Dat is zeker sizzle Ja
Deze maatschappij met meer willen hebben dan de buurman is niet echt gezond Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 15:34

runningkawa schreef:
Ik vind dat er maar enkele mensen die zich moeten schamen en laat dat nu net niet die met een weinig inkomen zijn die alles voor hun paard over hebben Tong uitsteken

Wat is er mis met 50 euro op de wei?
Als dat een droge wei is?
Ik ken mensen met een goed inkomen die dat belangrijker vinden dan een luxe stalling omdat ze graag wat meer natural gaan?
Dat heeft toch niet direct met inkomen te maken en te maken dat een paard wat tekort komt? Lachen

Daar is niks mis mee, maar het feit dat het mogelijk is betekent automatisch ook dat mensen met een relatief laag inkomen een paard kunnen houden. De vraag was, of dit verantwoord is? Vervolgens begint de hele bijstand-discussie Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:35

paintedblack schreef:

Ja, of zich moeten verantwoorden over hoe ze dat allemaal doen.

BV ooit, jaren geleden woonde ik in Amsterdam, huurde een woninkje in Amsterdam-West, had een goede baan als secretaresse, tent hield er mee op, WW, banen waren er nauwelijks, veel reaorganisaties, dus ik zat ondertussen al 6 maanden in de WW, zelfs het uitzendburo werd gek van mij, belde ze regelmatig allemaal door de week.

Krijg ik een sneer van een kennis van mij, hoe ik dat toch allemaal deed, huisje, auto (die stond te rotten voor de deur uit zuinigheid), maar ik deed ook nog avondcursussen en was elke dag fris gewassen en had fatsoenlijke kleren aan Clown , tja ook niet fel over been ondertussen Clown , maar ik mocht mij wel verantwoorden.... Boos! De armoe moest er van af druipen. Sigaar

Je wordt heel creatief, heel erg creatief. Maar ik heb het in jongere jaren nl heel erg niet-breed gehad als kamerbewoner en dan wordt je heel erg slim en creatief en ontdek je hoe je veel geld kunt besparen. Dát is een waardevolle levenservaring en nog steeds kan ik toveren met geld, een deugd vind ik het. Mijn man heeft het altijd goed gehad en die vind ik verspillend met geld. Way of life..., voor sommigen idd niet te bevatten, maar die moeten misschien eerst eens goed in de spiegel kijken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:36

Als je je paard gewoon verzekerd hebt, zie ik het probleem niet

Maar goed...ik vraag me echt nog steeds werkelijk af wie een paard heeft en de kosten alleen draagt met dat inkomen...
Heb ze nog niet gespot in dit topic Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:39

russel schreef:
Kijk en dat is een denkfout. Die paarden hebben het wellicht wel veel beter dan het gros dat met zijn 400 grams Anky deken hele dagen op zijn luxe dressuurstal staat....

Dat jij nu een etiketje wederom plakt en meteen zwart-wit conclusies trekt, moet jij zelf weten, maar probeer je eens in te leven in mensen die wellicht wat anders zijn dan jij....

Ik proef hier afgunst uit hoor, jaloezie. Nu scheer je weer de meerbedeelden over 1 kam.
en weer voel ik me niet persoonlijk aangesproken want onder die categorie val ik al helemaal niet Knipoog
Anders als ik ben ? Hoe ben ik dan ? Dat schijn jij heel goed te weten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:42

Perrokai, ik verdien 400 per maand en 200 voor mijn paard, staat los van mijn partner zijn inkomen. HIj is feitelijk kostwinner, maar als ik een rekening krijg van 2000 euro voor mijn paard, dan weet ik niet hoe dit zich gaat voltooien.

Mijn paard is belangrijk voor mij, die wil ik houden en oplappen, maar ik moet wel aankloppen bij mijn man en die moet nl ook die 2000 euro willen betalen en dat is persoonlijk. Sommige paardenliefhebbers willen dat niet en laten het dier inslapen, maar dat is persoonlijk, ik wil het wel, maar mijn man moet het goed vinden, snappie?? Die zal misschien, ik zeg misschien want wij zijn dierenliefhebbers, dat ga ik niet uitgeven, dat is ons spaargeld dat doe ik niet, moet hij niet inslapen???

Dan ga ik naar mijn moeder...., tja dat kan nog..., maar ik bedoel maar, dat is iets wat mensen bepalen. Ook paardenmensen kunnen denken dat dat net te ver gaat.

Zo bv ken ik iemand die zijn paard met een gebroken been heeft laten opereren en een speciaal katrol waar het paard aan hing, dat heeft zo ontzettend veel geld gekost, dat vond hij nodig, maar wie doet dat???

Zo is een pensionklantje van ons die heeft 2 paarden gekregen, die mensen gingen falliet en vonden dat het paard niet kon blijven, deze man vond dat zijn hobbie geld mag kosten en laat alles voor zijn paarden, hij was de bijrijder dus de failliete eigenaar heeft ze hem geschonken. Die mensen eten geen droog brood, die man laat zijn vakanties er voor schieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:43

Perrokai schreef:
russel schreef:

Ik proef hier afgunst uit hoor, jaloezie. Nu scheer je weer de meerbedeelden over 1 kam.
en weer voel ik me niet persoonlijk aangesproken want onder die categorie val ik al helemaal niet Knipoog
Anders als ik ben ? Hoe ben ik dan ? Dat schijn jij heel goed te weten ?

Ik vind het erg zuur om die mensen als egoisten te bestempelen, daar viel ik over.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:44

Sizzle schreef:
Sorry, dat heb ik inderdaad gemist. Maar inslapen kost toch geen 3000 euro? Vandaar waarschijnlijk dat ik het niet goed gezien heb. .

nee je leest weer niet goed Knipoog
ik zei hup binnen 6 maanden 4000 euro kliniekkosten
ik heb totaal 8 maanden in de kliniek gelopen waarvan hij er ook een aantal weken heeft moeten blijven
+ het vervoer, terug kopen van de verzekering, in laten slapen...

het uiteindelijk plaatje was 7000 euro...en nou was ik dus goed verzekerd,betaalde 52 euro per maand aan premie en ik verdiende goed en had weinig vaste lasten

maar als dit zelfde verhaal gebeurd bij een minder bedeelde......die omdat de premie te duur is geen dure verzekering afneemt?
wat dan? ja je kan wel wat geld besparen door te slachten in plaats van in te laten slapen
maar die kliniek wil ook zijn geld zien..
nou was het voor mijn paard dus geen haalbare kaart dat opereren......
maar wat als dat het wel is? laat je m dan maar slachten omdat je het niet kan betalen?
maar al die tijd heb je wel droog brood gegeten om m te kunnen houden?
Kijk en dat vind ik dus pas echt misplaatste dierenliefde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:47

Maar wie zegt dat de rijkere dat wel op kan hoesten?
Vaak leven die maandelijks gewoon al duurder..blijft er aan het eind van de maand dan meer over? Lachen