Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:44

Citaat:
Als ik kijk naar de jeugd van tegenwoordig, dan ga ik bijna huilen....... hebben het alleen maar over rechten. ... er zijn nou eenmaal ook plichten in het leven, en er zal altijd een "baas" zijn, of dat nou in de werksfeer of prive ligt

Zo ontzettend waar!
Alle rechten die ze hebben weten ze precies, maar de rest hoe ze zich horen te gedragen zijn ze kwijt..grote bek erop en maar door drammen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:04

eva2 schreef:
faye schreef:
Ik weet prima wat je ermee bedoelt, maar het blijft feit dat ouders zich daaraan vergrijpen als ze geen andere middelen meer hebben of weten.

ik heb vroeger ook wel eens een tik gehad...boeiend
dat heeft niets met minste weerstand of zwakte te maken

precies, tikken (hard of zacht) zijn een teken van zwakte! Er zijn best momenten dat het erg moeilijk is om er niet in te trappen, in die valkuil, maar je moet het niet gaan goedpraten!

ik word zo ontzettend moe van het jaren zeventig hippie geblaat dat en tikje slaan is en dat is sielug
waarom denk je juist dat kids zo gruwelijk irritant zijn
ik zie het onder andere bij mijn nichtjes
"nee XXX dat mag niet " met het vingertje omhoog
en kind geeft de denkbeeldige middelvinger en heeft zwaar schijt aan moeders en gaat stug door

wat is er nu zo erg aan boem is ho en plons is water?
wie niet horen wil moet maar voelen
en dan bedoel ik niet je kind bont en blauw timmeren of wat dan ook
maar een tikje! op de vingers of tegen de pamper , wat is daar nu zo mis mee?
als ik een kind drie keer heb moeten zeggen dta de verwarming heet is en dus auw en kind wil niet luisteren, dan brand ie maar lekker de vingers, dan weet ie voortaan dat het dus idd heet en auw is ...

en tuurlij moet je rekenign houden met de ontwikkeling van het kind, hoe oud is het en wat begrijpt het maar om nu een tikje als slaan te bestempelen gaat me veel te ver

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:06

een kind moet ook geen lichamelijke pijn hebben.......... maar moet wel even goed schrikken Lachen en van daaruit weten dat het echt heeul erg menis is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:46

Dat moet je helemaal zelf weten Kim, ik vind dat er andere, betere manieren zijn. Ik hoef mijn kinderen goddank niet te slaan, zelfs geen tikje, want ook een tikje is tenslotte slaan Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:59

Ik hoef mijn kind ook niet te slaan, op die drie keer na dan afgelopen 4,5 jaar. Nou ze doen zich nog vaker zeer door vallen, stoten, of onderling ruzie op straat dan door mijn handje.
Zolang je je kind op kunt voeden binnen normale normen en grenzen waarin het zich kan ontplooien is er niks aan de hand.
En hoe je je kind opvoed ach hemeltje lief moet je zelf weten. Ik ben echter een beetje ouderwets en met mij zijn dat er heel wat meer. Ik dreig ook wel met als dit dan dat, ik vertel ook wel waarom, ik waarschuw ook wel maar tot hiertoe en niet verder.
En de dieren kommuniceren ook wel met elkaar een beste grauw, of een hap in je nekvel en even schudden, of een bok naar de tegenstander. Dat wij toevallig kunnen praten behoeft niet te betekenen dat de dieren dat niet kunnen in hun taaltje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:29

ik hoef ook eigenlijk alleen maar lief te zijn Lachen Lachen

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:50

Draumpje, mijn kids zijn liever en meer opgevoed dan menig kind wat een tikje, tik of schop heeft gekregen. Dus jaren 70 gezemel heeft er niets mee te maken. Gelukkig heb ik in mijn opvoeding vroeger wel een normale manier van communiceren geleerd, waardoor ik nu mijn meiden kan opvoeden zonder allerlei ongezonde maatregelen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:45

KiWiKo schreef:
Ik zeg altijd tegen Sanne als ze loopt te zeuren omdat ze zelf haar ontbijt moet maken, zelf haar schooltas moet pakken en zelf haar lunch moet maken............. Schat, ik heb slechts een taakje in mijn leven......... en dat is ervoor zorgen dat jij een leuke, zelfstandige vrouw wordt die goed voor zichzelf kan zorgen.

Ik ben niet haar vriendinnetje, ik ben haar moeder.

Die hou ik erin! Ja

Wat ik met Jolien (16 mnd) altijd doe (want die probeert het ook nog weleens) is haar gewoon direct op de grond zetten met de strenge mededeling dat ze mama (papa/grote zus) geen pijn mag doen. Iets van 'Nee, dat mag niet, auw,' of zo.

De hele discussie van een tik uitdelen ja of nee, daar ga ik me nu maar niet in mengen, want ik heb nu effe geen puf om er 11 pagina's over te gaan nalezen....

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:29

Ik ga nu net zoals Kiwiko heel bokt over me heen krijgen..
Maar ik schuld Kiwiko de hand..
Ik heb een dochter van nu 15 maanden, en sinds ze kan lopen (lees bij 7 maand al) ben ik zeer consequent met haar bezig geweest.
Ik ben geen softy en ik ga niet een hele dag achter haar aanhollen van NEE NEE NEE niet die afstandsbediening pakken (bijvoorbeeld).
Ik waarschuw 3x, wil ze niet horen, dan voelt ze het maar.
Zij weet waar ze aan toe is op dat moment en ze leert wat ze wel en niet mag.
Mijn dochter heeft een stel hersens mee gekregen (blijkbaar) en heb het zovaak geprobeert in het begin om alleen NEE te zeggen en verder het negatieve gedrag te negeren, maar het werkt absoluut niet bij haar.
En dan heeft de TS het over een kindje van 13 maanden, die van mij was 8 maand en had de eerste tik al te pakken, met als gevolg dat ze me nooit weer aan mn haren heeft getrokken.
Dus nu kunnen jullie allemaal wel gaan zitten van een kind van zo jong die snapt dat niet..
Maar ze snappen absoluut meer dan dat wij denken...
Nee lekker blijven negeren om vervolgens over 3 jaar maar eens alles overnieuw moeten afleren, dat helpt echt Lachen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:56

Ik denk dat het ook per kind wisselt. Een van mijn kinderen is keihard, als je die slaat, slaat hij terug. Al vanaf heel jong. Dus dan weet ik inmiddels (en geloof me, een gefrustreerde moeder deelt echt weleens een tik uit) dat nog es slaan geen enkele zin heeft Been there done that. En de spijt lag vooral bij mij achteraf, maar goed.
Wat eens traf is zal je voor jouw kind moeten uitzoeken. Dit manneke haat het als hij op de gang moet. Voor zo'n kleintje vind ik dat nog "te" maar ik liet em op een vaste plek in de kamer zitten en dan huilde hij dikke tranen.
Mijn andere kind is niet zo onder de indruk van de gang maar als ik mijn stem verhef is het mis. Of verlaag idd.

In jouw geval zou ik haar even op een stoeltje zetten en zeggen dat ze daar moet zitten omdat ze je pijn doet. En dan weglopen, even geen aandacht.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 23:58

Overigens....laat iedereen gewoon in zijn waarde. Opvoeden is een heel karwei, soms lijkt het wel alsof je niet meer voor je zwakke momenten mag uitkomen, we schijnen allemaal supermoeders te zijn. Ik vind de TS en de andere mama's die aangeven gewoon soms ergens moeite mee te hebben veel krachtiger eigenlijk. Samen sterk is lijkt mij beter, nuttiger dan....over elkaar heen vallen.

edit: formulering aangepast

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 00:07

Idd Pauline, iedereen heeft zijn/haar eigen opvoeding en die moet men respecteren.
Alleen ik kan me er niets bij indenken dat er mensen zijn die mensen (lees moeders die eens een tik geven) uitmaken alsof ze een kind bijna vermoorden.
Ik mag van geluk spreken dat ik 3x waarschuw, daarna een tik en dat mijn meissie het niet weer doet.
En ja het goede gedrag ook zeer goed belonen, want alles wat goed is moet goed blijven en daar mag je een kind wel voor in de hemel prijzen (in mijn ogen).
Mijn dochtertje ook, als ze iets van mij krijgt dat ze weg moet/mag gooien en ze doet het gaat ze in haar handjes staan klappen, met andere woorden dat moet ik dus ook voor haar doen, en dan komt ze echt met een grijns van kijk mama ik ben goed.
Daar doe je het voor, je kind netjes, eerlijk en met respect de wereld in helpen.
En tja dan maar eens een tik over de vingers..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 06:45

Grietje als jij een kindje van 8 maanden al een tik moet geven ben je imo behoorlijk zielig, wie gaat er een baby nou een tik geven?

Je kan zeggen wat je wil, maar ik kan er niet bij dat je een kind van 8 maanden een tik moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:31

en zulke lage opmerking is precies wat er bedoeld wordt met

Citaat:
iedereen heeft zijn/haar eigen opvoeding en die moet men respecteren.
Alleen ik kan me er niets bij indenken dat er mensen zijn die mensen (lees moeders die eens een tik geven) uitmaken alsof ze een kind bijna vermoorden.

En voor iemand zielig noemen heb ik eens een oW gehad....

Ze heeft het over een kind dat ver voorruit is op andere...

Ik ben het verder helemaal met haar eens dat een kind veel meer begrijpt en snapt dan dat vele denken.
Ik vind het juist te kort doen van een kind door te zeggen die begrijpt nog bijna niets.
Geef die leeftijd maar eens 3x na een bepaald iets eens wat lekkers, na 3x zeuren ze er zelf om...waarom zouden ze dan iets afleren na 3x niet begrijpen?? Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:58

Rk, weet jij hoe klein een kind van 8 maanden is? Iets afleren kan zeker wel, maar als je daar als volwassen persoon een tik bij moet geven tegen een baby dat vind ik niet door de beugel kunnen.

Dan vind ik haar als volwassen persoon inderdaad zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:59

nee ik woon de hele dag onder een steen en zie geen kinderen om me heen...en kom pas onder mijn steen vandaan als ze 18 + zijn....pffff wat een vraag....

Heb het tot 2x toe iemand zielig persoon noemen omdat jij er anders over denkt getemd.... als jij er geen OW voor krijgt heb je meer mazzel dan ik Tong uitsteken Clown

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:02

Dus jij vind dat je een baby een tik moet kunnen geven? Dat gaat er bij mij niet in, echt niet.

Bij een peuter kan ik er inkomen dat ze stront vervelend kunnen zijn en sommige ze daarbij een tik op hun vingers geven, maar niet bij een baby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:07

Dat kindje liep al bij 7 maanden, dus is echt de tijd wel voorruit.
Als die dan om het salontafeltje scharrelt en na 3 nee's toch weer aan de aftandsbediening zit ben ik niet tegen een tik op de vingers....

Ik zie zulk enorm verschil tussen een bewuste tik geven en uit zinnen raken en je kind afrossen.
Bewust een tik is geen frustratie of onmacht, je doet het namelijk gewoon nadenkend.
Afrossen valt daar natuurlijk wel onder.

En daar zit bij mij dus echt een enorm verschil.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:08

En ik blijf er bij dat ik dolblij ben dat ik die vooroorlogse methodes niet nodig heb!

Maar goed, wanneer een ander ze wel nodig heeft of denkt te hebben, tja, we hebben ons zelf niet gemaakt natuurlijk.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:19

Bij gebrek aan nieuwe argumenten wordt alles nu een beetje uit zijn verband getrokken, vind ik. Opvoeden is niet zwart/wit, daar zijn we inmiddels wel achter. Ieder zijn ding dan maar?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:26

Jeetje heel erg moeilijk zeg. Ik heb nu een dochtertje van 9 maanden en ik loop ook weleens tegen problemen aan. Vooral omdat ze schijt aan mama lijkt hebben en toch gewoon doorgaat met stoute dingen doen. Aan de ene kant denk ik van: zou ze het wel snappen als ik NEE zeg maar aan de andere kant zie ik haar soms zo ondeugend kijken en voorzichtig kijken of het wel zie en dan heel zachtjes weer dat handje in die richting... dat ik denk van; ze zit me gewoon te neppen die donder, ze weet het echt wel.

Ik weet ook niet wat wijsheid is. Wat mij pijn doen betreft sta ik niet toe, dan ben ik erg streng en zeg NEE STOUT en dan pak ik haar handje en aai dan over mn wang bijvoorbeeld en zeg AAI MAMA.... goed zo! En dat herhalen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:56

En omdat deze vooroorlogse methodes Verward steeds minder gebruikt wordt en mensen soft worden imo lopen er steeds meer brutale ettertjes rond. Die het fatsoen niet hebben om met de snater uit een gesprek te blijven, moeder voor van alles uitmaken als het de zin niet krijgt en het vervolgens gewoon doen. Geen seconde stil kunnen zitten en zijn in restaurant..gewoon van die etters waar de hele omgeving last van heeft.
Simpelweg omdat er totaal geen dicipline is....en nee ik zeg daarbij niet dat je er dicipline inslaat...maar wat suzanne zegt...ze weten het zo donders goed en alleen maar nee of ff op de gang is voor veel gewoon te makkelijk weg komen.

Geef mij maar wat meer discipline van vroeger Ja

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:03

Citaat:
...ze weten het zo donders goed en alleen maar nee of ff op de gang is voor veel gewoon te makkelijk weg komen...
Dat is wel erg zwart/wit gesteld, runningkawa?

Ik heb mijn kinderen altijd met (weinig Clown) woorden kunnen corrigeren/bijsturen en desondanks spreken ze volwassenen met u aan enz. en krijg ik complimentjes tijdens de vakantie over mijn beleefde kinderen. Clown

Ter info: ik heb 1 rustig, bedaard kind en 1 onzettend pittig bijdehandje, die vanaf 8 maanden oud niets anders heeft gedaan dan de grenzen onderzoeken.

Maar goed, onze situatie zal ook niet representatief zijn voor álle gezinnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:50

Eeh ja maar het ene kind is het andere niet he? De ene is veel dominanter of ondernemender of tempermentvoller als de andere. De ene zal dus snel onder de indruk zijn en de ander niet. Het zijn net kleine mensjes he? Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 11:52

Yep, en dat maakt het juist zo leuk dat opvoeden. Haha!