dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:07

Esmeralda schreef:
Shadow0 schreef:
Esmeralda: kan je zoon wel praten in zinnen dan?

Waar slaat dit nu weer op
Natuurlijk kan hij praten
Hij kan buiten gewoon goed lezen
Hij kan enkel niet spellen, wel schrijven, alleen de letters ziten niet altijd op zijn plek Clown
vergeet er ook wel een paar.

Ik geloof niet dat dit vervelend bedoeld was.
Ik vroeg me namelijk ook af of je zoon er bij voorlezen/praten ook moeite mee had om het eind van de zin aan te geven.
(En of het inderdaad klopt dat er een komma of een punt komt wanneer je een hap adem neemt als je de zin hardop voorleest . Of zijn daar andere "trucjes" voor?)

Sabrinaboer's post met hoofdletters en punten was namelijk uitstekend te lezen, bij die erna kwam ben ik gestopt na de eerste regel...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:07

Bienotje schreef:
Vond het anders ook niet zo´n rare vraag. Als je bij spreken weet waar een zin begint en ophoudt, zou dat redelijkerwijs met punten en hoofdletters toegepast worden.

Als je zoon dus niet in zinnen schrijft omdat hij die niet ziet, kan ik me voorstellen dat het spreken in zinnen ook achterblijft. Als met spreken alle zinnen al niet goed lopen, kan ik me voorstellen dat geschreven zinnen nog moeilijker zijn.

Wat ik dus al schreef, praten is geen enkel probleem. Maar hoe kan je iets schrijven, als je de woorden niet juist kan schrijven. Als dat dus niet ziet. Het is gewoon zo enorm lastig. Het is ook een lastige vorm.Het gaat al een stuk beter, zal nooit perfect worden. Zoek het anders eens op
dysorthografie, is niet zo heel veel van bekend.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:08

Ze schrijft nu al goede zinnen, voor en achter, hoofdletter en punt plaatsen moet je zelfs geen regels kennen.
Al printje een papier uit Lachen

Dyslexie is een handicap, geen excuus (ken maar weinig die gewoon opgeven en zeggen ik kan het niet) zo geraak je nergens.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:10

highwaykind schreef:
Sabrinaboer's post met hoofdletters en punten was namelijk uitstekend te lezen, bij die erna kwam ben ik gestopt na de eerste regel...

Waarom ben je na de eerste zin al gestopt? Ik kon de post ook lezen (ook dyslect). Het duurt wel even wat langer, maar wat zijn die paar minuten nou om het even een paar keer te lezen voordat je het begrijpt?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:12

Shadow0 schreef:
Eh, oh sorry, Esmeralda, dat klonk een beetje bot, maar zo was dat niet bedoeld, het was echt een informatieve vraag.

Ik bedoelde meer: als je zoon 'auditief', dus in het spreken en luisteren wel zinnen kan herkennen, kan hij dat dan leren gebruiken als startpunt voor zinnen in geschreven tekst? Dus via een omweg zeg maar?

okey Haha!
ik reageer soms idd wat ook wel wat fel
maar dat komt gewoon, omdat dit al een jarenlange proces is geweest.
En mede omdat hij dus perfect leest, dit nooit zo erkent werd.
Er is zoveel verdriet geweest, en als je dan te horen krijgt, je heb dysorthografie
nou de wereld ging voor hem open. ( ook voor ons) Hij was niet dom, hij kan gewoon niet spellen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:15

Mijn lezen is wel goed, ik denk dat het komt door jarelange pedagogie, en duizende boeken.
En die boeken hebben het dus echt wel gedaan, daar ben ik zeker van.
Heb trouwens wel de status dyslexie, heb daarvoor nooit moeten voorlezen geloof ik. Het is dan ook al heel lang geleden, maar onlangs ben ik nog eens getest geweest, en dat was alleen schrijven Lachen

En dom worden genoemd dat gevoel ken ik, tot het derde middelbaar heeft dat bij me geduurd.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:27

A_lette schreef:
highwaykind schreef:

Waarom ben je na de eerste zin al gestopt? Ik kon de post ook lezen (ook dyslect). Het duurt wel even wat langer, maar wat zijn die paar minuten nou om het even een paar keer te lezen voordat je het begrijpt?

Gestopt omdat ik veel het te lastig lezen vind.

Beetje kort door de bocht:
Als zij de moeite niet neemt om het iets makkelijker te lezen te maken, neem ik de moeite niet om het te ontcijferen.
Zelfde met MSN taal. Dat duurt ook maar een paar extra minuten om te ontcijferen, maar daar begin ik ook niet aan.

Poster zal er niet mee zitten dat ik het niet lees, en ik zal er niet mee zitten dat ik de inhoud van de post "mis" ..

Gaat me alleen om punten/hoofdletters trouwens.
Met een paar dyslectische spelfouten in een zin heb ik echt geen moeite.
Als de eerste en laatste letter van het woord kloppen maakt mijn linker-hemisfeer er wel het juiste woord van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:05

katiavl schreef:
Ze schrijft nu al goede zinnen, voor en achter, hoofdletter en punt plaatsen moet je zelfs geen regels kennen.
Al printje een papier uit Lachen

Dyslexie is een handicap, geen excuus (ken maar weinig die gewoon opgeven en zeggen ik kan het niet) zo geraak je nergens.

Helaas ken ik momenteel mensen genoeg in mijn klas die hun dyslexie wél als excuus gebruiken... Zo vinden ze bijvoorbeeld dat leraren er rekening mee moeten houden als ze hun verslag in hebben geleverd.. Ik vind dat niet terecht.. Iedereen moet een goed verslag inleveren, dus ook de mensen met dyslexie.. Ja Later in het werk na mijn opleiding zul je ook rapporten moeten kunnen schrijven, dus mede daarom vind ik het onterecht dat er altijd rekening mee gehouden moet worden door de leraren..
Extra tijd op tentamens en examens vind ik wel terecht.. het is natuurlijk zonde dat er fouten komen door tijdsdruk..

Hier op bokt stoor ik me soms wel aan schrijffouten in berichten, maar als er in het onderschrift iets staat over dyslexie zal je mij er niet over horen.. Ik had een vriendin met hele erg dyslexie dus ik weet hoe vervelend het is en vooral hoeveel invloed het heeft of bijna alles..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:11

Verslagen hangt er vanaf weet dat er vorig jaar een meisje in diergeneeskunde afgestudeerd is, en die had ook dyslexie. Maar het was een goede student, en dan hebben ze het opgelost door iemand anders aan te nemen om de verslagen te doen. Vond ik wel leuk om te horen Lachen

Verder laat ik altijd eerst word nalezen, dan men moeder, en dan een ander persoon zoals medestudent. Zo heb ik vaak geen fouten in men verslag Lachen in middelbaar moest dat ook wel Tong uitsteken

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:17

Ik laat ook al mijn verslagen doorlezen die ik inleveren. Mijn afstudeerverslag heb ik net ingeleverd en dat is gecontroleerd door mijn moeder en mijn vriend. Het is ook echt wel nodig om dat te doen anders kom je behoorlijk wat fouten tegen, dat vind ik slordig (maar met disorthografie kan ik ze zelf niet vinden..)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:57

nou wat mij opviel tijdens een lezing erover. Dat juist de moeilijke woorden ( denkend aan geneeskunde) juist wel goed geschreven werden. Juist omdat ze daar goed naar moesten kijken hoe het geschreven werd.
En dat zie ik ook bij Dennis ( komt ze weer hoor) merel zou hij meerrel schrijven, maar kolibrie daar in tegen juist weer goed. Dat is dan weer zo apart

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 18:46

Esmeralda schreef:
nou wat mij opviel tijdens een lezing erover. Dat juist de moeilijke woorden ( denkend aan geneeskunde) juist wel goed geschreven werden. Juist omdat ze daar goed naar moesten kijken hoe het geschreven werd.

Ik heb het vak neurologie bij geneeskunde gevolgd en had juist beduidend meer moeite met de moeilijke/lange woorden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:13

Klijn schreef:
Ik laat ook al mijn verslagen doorlezen die ik inleveren. Mijn afstudeerverslag heb ik net ingeleverd en dat is gecontroleerd door mijn moeder en mijn vriend. Het is ook echt wel nodig om dat te doen anders kom je behoorlijk wat fouten tegen, dat vind ik slordig (maar met disorthografie kan ik ze zelf niet vinden..)

Jaa dat vind ik idd ook logisch.. Mijn zusje deed dat ook altijd, die was niet dyslexies (wat een k..woord) maar die zag ook dr eigen fouten niet..
Ik vind dus ook dat het van diegenen in mijn klas wel een beetje eigen verantwoording is om een schrijffoutloos verslag in te leveren, dyslexie of geen dyslexie..

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:47

relaxed... als dyslect zie je niet altijd al je eigen fouten... Dat is al faak in dit topic gezegt... Maar niet iedereen heeft iemand tot zijn/haar beschikking om texten na te lezen. Zelf ben ik ook dyslexties en ik ga naar een internationale school...
Al mijn werk is dus in het engels, maar ik heb niemand om het na te kijuken... Mijn moeder spreekt gewoon niet goed genoeg engels en de spelcheck haalt ook niet alle fouten er uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:00

Oslo_girl schreef:
relaxed... als dyslect zie je niet altijd al je eigen fouten... Dat is al faak in dit topic gezegt... Maar niet iedereen heeft iemand tot zijn/haar beschikking om texten na te lezen. Zelf ben ik ook dyslexties en ik ga naar een internationale school...
Al mijn werk is dus in het engels, maar ik heb niemand om het na te kijuken... Mijn moeder spreekt gewoon niet goed genoeg engels en de spelcheck haalt ook niet alle fouten er uit...

Ik zeg toch ook nergens dat een dyslect zijn eigen fouten wel ziet... In jouw situatie is het idd lastig om het door iemand na te laten kijken.. Maar ik zit gewoon op een nederlandse HBO, dus kunnen degenen met dyslectie gewoon hun verslag laten checken door een ouder of een medestudent... Ja

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:24

Ik heb meerdere malen gelezen dat mensen met dyslexie ook moeite hebben met het verschil tussen links en rechts- dat wist ik helemaal niet! Clown

Kreeg altijd minpunten omdat ik de verkeerde kant op reed tijdens m'n proeven ("andere rechter kant!"), een ingreep kreeg tijdens mijn rijexamen omdat ik linksaf wilde slaan ("andere rechter kant!") en m'n moeder laatst niet kon vinden op het vliegveld omdat ik haar 'direct na de deuren naar rechts' had gestuurd ("andere linker kant!")...

sabrinaboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 09:48

dat over lings en rechts heb ik ook en ook lezen gaat me erg slecht af zeker onder druk zoals een
proefje soms lees ik een heel stuk en dan begrijp ik er echt helemaal niets van
ik maak zelf woorden van woorden die er al staan en er soms niet eens op lijken of als ik een texst heb waar somige woorden juist zijn weg gelaten om te kjiken of je ze ziet zie ik niet maak er zo hele zinnen van
en als ik iets lees in mijn hoof niet hardop dan begrjip ik het ok vaak niet

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:21

Ja dat links en rechts herken ik ook heel erg!

Ik heb daar ook heel veel moeite mee als ik het snel moet zeggen. Een keer belde een vriendin op om de weg te vragen, dus ik stuurde haar links, rechts, weer rechts enz. Later belde ze weer op dat ze er niet was gekomen maar als ze precies het tegenovergestelde had gedaan van wat ik zei dan wel!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:01

Zijn er eigenlijk mensen die goede manieren hebben gevonden om links/rechts wel aan te leren of daar in elk geval wat beter in te worden? Ik ben het nu met de verstandelijk gehandicapte ruiter aan het oefenen, maar dat blijft heel moeilijk. Dus als ik op 1 of andere manier via omweggetjes iets kan bereiken, dan graag.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:20

Shadow0 schreef:
Zijn er eigenlijk mensen die goede manieren hebben gevonden om links/rechts wel aan te leren of daar in elk geval wat beter in te worden? Ik ben het nu met de verstandelijk gehandicapte ruiter aan het oefenen, maar dat blijft heel moeilijk. Dus als ik op 1 of andere manier via omweggetjes iets kan bereiken, dan graag.

naar het schijnt, helpen de kruisoefeningen bij sommige prima
dat zou je dus kunnen proberen
voor het rijden even 10 min kruisoefeningen, en dan rijden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:38

Esmeralda schreef:

Wat zijn dat?

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:43

Zoals eerder al gezegd, vind ik het ook een verschil tussen dyslectie hebben, of gewoonweg breezertaal gebruiken.

Dat jij niet weet waar een d of een t komt, of dat je dingen met een ij schrijft ipv met ei, dat vind ik nog oke. Maar dat je echt dingen opschrijft, die gewoon zeker weten geen ABN zijn, dat vind ik niet kunnen op een openbaar Forum.

En er zijn inderdaad verschillende soorten Dyslectie, maar zoals ook al gezegd, is een spellingscontrole altijd handig. Het kost je 1 minuut meer, om je te schrijven tekst even naar Word te kopieren en dan de spellingscontrole er doorheen te halen.

(natuurlijk niet bij een reactie van 1 zin ) .

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:05

Shadow0 schreef:
Esmeralda schreef:

Wat zijn dat?

Met je linkerhand, je rechter been aanraken (schouders, bovenbenen, voeten ect ect)
Of springen en dan je benen kruisen ( voor kruisen achter kruisen)
en dit kan je in allerlei varianten doen. Lastig uitleggen hoor Haha!
Maar snap je het nu een beetje?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:14

Ok, maar helpt dat voor het begrijpen van links-rechts?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:37

Shadow0 schreef:
Ok, maar helpt dat voor het begrijpen van links-rechts?

je hersenhelfde worden dan geacitveert om het maar zo te zeggen
ze moeten samen gaan werken, en dat schijnt te helpen.
Proberen kan altijd, het doet geen zeer ( behalve als je in de knoop raakt)