Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:32

@Shadow0:
Ik hou mijn mail daarom zo formeel mogelijk, zowel naar collega's als naar vrienden, bekenden en familie. Zelf op mns (jawel, modern) schrijf ik ABN. Knipoog

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:36

dorothea schreef:
@Shadow0:
Ik hou mijn mail daarom zo formeel mogelijk, zowel naar collega's als naar vrienden, bekenden en familie. Zelf op mns (jawel, modern) schrijf ik ABN. Knipoog

Mns is idd wel héel modern ja. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:37

Boos! Boos! heel verhaal kwijt...

Maar ik vind het verengelsen van de taal afschuwelijk, en ben een antieke tuttebel
Kids gebruik ik nooit.
Goal is doelpunt.
...Managers kun je gewoon leidinggevende voor zeggen.

En ga zo maar door.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:38

In het 'durp' waar ik ben opgegroeid voedden de meeste mensen hun kinderen op in het 'Nederlands'. Dat Nederlands was doorspekt met Groningse woorden en voornamelijk klanken. Mijn ouders hebben mij en m`n zus daarom maar in het Gronings opgevoed. Dat Nederlands zou dan op de basisschool wel goed aangeleerd worden, zo was het idee. Onze kleuterjuf sprak gelukkig goed Nederlands, een andere leerkracht zeker niet. Al in groep drie waren er klasgenootjes van mij die extra taalles en spraakles kregen door het halfbakken taaltje dat ze beheersten. Bij velen is het zelfs nooit iets geworden.

Wij werden thuis altijd verbeterd (ook in het Nederlands, dat later net zo goed gesproken werd). Toen ik de meester van groep 7/8 een keer (netjes Bloos ) verbeterde toen hij het weer eens had over iets dat 'veel zwaarder woog als' moest ik echter de klas uit (de enige keer ooit!) Bloos! .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:38

Idd, mns heb ik zelfs niet. Tong uitsteken

Tja, op een forum gebruik ik afkortingen als idd en iig, en die zal ik in een formele mail niet gebruiken. In een formele mail gebruik ik ook geen afkortingen als d.w.z., hooguit p.s. (in een informele mail wordt dat BTW).

Het mag iig Haha! duidelijk zijn dat ook ik me schuldig maak aan het gebruik van verschillende soorten (schriftelijke) taal. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:40

Uums schreef:
Mijn ouders hebben mij en m`n zus daarom maar in het Gronings opgevoed.

Zo zie je maar dat je zelfs met zo'n achtergrond later je brood nog kunt verdienen met het Nederlands! *LOL*

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:41

Shadow0 schreef:
Overigens is de 'vermening' ook nog iets dat een rol speelt.

Bedoel je 'vermenging'?

4EverHobbes

Ik moet wel heel eerlijk toegeven dat ik meer 'moeite' heb met foutloos schrijven nu ik in een andere werkomgeving zit. Voorheen werkte ik fulltime als tekstschrijver; tegenwoordig heb ik een volledig andere functie. Correct Nederlands schrijven kost me gewoon meer moeite nu ik dagelijks geconfronteerd word met teksten die door mensen geschreven zijn die er gewoon veel minder kaas van hebben gegeten. Helaas betrap ik mezelf dan ook regelmatig op fouten (gelukkig nooit te laat zodat ze nog verbeterd kunnen worden, maar toch... Het sluipt er gewoon in).

Echwel

Zelfs het oosterse dialect keur ik niet goed bij mijn dochter.
Zie veel kinderen van vrienden die niet ABN kunnen praten, alleen dialect.
Nou wil ik dat van mijn dochter dus beslist niet, stel je voor dat ze ergens moet solliciteren, en ze kan alleen dialect spreken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:45

Ik werk op dit moment ook een aanzienlijk aantal uren per week in een omgeving waarin ik niet direct in aanraking kom met (en verantwoordelijk ben voor) foutloos geschreven teksten. Maar fouten in andermans teksten herken ik nog steeds direct, noem het toch een soort beroepsdeformatie. Haha!

Misschien speelt bij mij mee dat ik de rest van de week nog wél bezig ben met mijn oorspronkelijke vakgebied.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:47

Nou ik denk dus dat dat er wel degelijk mee te maken heeft. Ik herken fouten gelukkig ook wel en ben heel blij dat ik me in de positie bevind dat ik ze ook mag verbeteren, zelfs stukken terughalen. Maar het kost me veel meer moeite! Eigenlijk net als dat ik verschillende talen heb gestudeerd; na een poosje niet gebruiken wordt het steeds lastiger om weer op mijn oude niveau te komen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:50

Waarschijnlijk bedoel je het oostelijke dialect, Echwel?

Ik betrap mezelf in gesprekken met collega's ook wel eens op het gebruik van uitdrukkingen als 'waar heb je dat weg', maar gelukkig valt dat in onze omgeving niet zo op. Knipoog

Met een lange ee of oo heb ik trouwens weinig moeite. Aan mij schijn je ook te kunnen horen dat ik uit het oooosten kom, maar voor zover ik weet ben ik toch echt met het ABN grootgebracht door ouders die hier tot de 'import' behoren en ik heb 'zelfs' nog twaalf jaar in Utrecht gewoond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:53

Je hebt gelijk Karin Haha!
Maar sommige uitdrukkingen, en zeker het accent is niet om aan te horen.

Zeker echte Tukkers, die slikken de halve woorden in, dus dan is het helemaal onverstaanbaar.
En als je dan ziet dat ze fonetisch schrijven lopen de rillingen over je lijf.
Knoop---knup.
Enz enz

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:55

Heey, zelf heb ik woord blind heid probleem, dus eigenlijk lees ik al die fouten niet Lachen
Sowieso en zowieso blijft voor mij gewoon hetzelfde , wee niet hoe ik dat moet uitleggen,

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:56

Karin schreef:
Uums schreef:
Mijn ouders hebben mij en m`n zus daarom maar in het Gronings opgevoed.

Zo zie je maar dat je zelfs met zo'n achtergrond later je brood nog kunt verdienen met het Nederlands! *LOL*

Het Gronings was dan weer wel het onderdeel waarop ik ben afgestudeerd Bloos.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:02

Deze kwam ik zojuist een paar keer tegen in een topic (afkomstig van verschillende Bokkers):

Citaat:
eensgezinswoning

Een woord dat door veel mensen verkeerd wordt geschreven. Het is toch echt een woning die bedoeld is voor één gezin, dus een eengezinswoning. Waar men dan wel weer heel eensgezind in kan wonen. Knipoog

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 03:30

Ik merk wel dat Nederlands moeilijk is voor mij...soms dan Haha! hihi. Praten gaat mij wel goed af, maar als ik mij weer eens in veel Engelse teksten heb begraven voor school, dan wil het nog wel eens zo zijn dat ik het engelse woord sneller weet dan het Nederlandse. Dat is af en toe wel even schrikken. Och, spelvauten maak ik ook, t's en d's kan ik ook nooit goed plaatsen (na meerdere pogingen heeft mijn Docent Nederlands op de middelbare dat ook opgegeven). Maar er is wel een verschil tussen je best doen en klakkeloos wat opkalken. Ergens een keer een foutje tussendoor, dat maakt niet uit, maar dat moderne taalgebruik (teveel, of juist helemaal geen hoofdletters, geen leestekens, foenetisch schrijven, enz enz enz.) Dat vind ik echt vreselijk. Over nekhaarmomenten gesproken.

Eengezinswoning....hihi dat had ik ook fout geschreven hoor Bloos

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 03:54

En dan hebben we het nog niet over de woorden in het Groot Dictee der Nederlandse taal... Je wilt het woordenboek er vaak genoeg bij halen, niet zozeer om te weten hoe je het schrijft, maar allereerst om te weten wat het betékent. Het nadeel is dan wel dat je, om het op te kunnen zoeken, moet weten hoe je het spelt. Ik vrees dat velen dan ook voor altijd in het duister zullen blijven tasten. Karin's link naar het wetenschappelijk forum was ook mooi: Preci..precipi...prepicite... Laat maar.

En ook ik betrap mezelf erop veel te veel half-engelse woorden te gebruiken, en de afkortingen worden er ook niet minder op.

Je krijgt zo wel zin de Nederlandse taal weer eens onder de loep te nemen, en het ABN weer uit de kast te trekken.

Uitzonderingen daargelaten, waarlijk, dat kan ik u in alle toonaarden uitdrukken Tong uitsteken (jaja, er klopt niets van, maar je krijgt er zo'n zín van. Dat kan inderdaad dubbel opgevat worden trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:21

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:39

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:59

Waaaaaaaaah *LOL*

Heb 'm doorgestuurd naar Onze Taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:58

Botervlieg schreef:
Waaaaaaaaah *LOL*

Heb 'm doorgestuurd naar Onze Taal.

Onze Taal kent de site hoogstwaarschijnlijk wel. De maker van Spatiegebruik heeft voor zover ik weet goed contact met het Genootschap.

Maar goed, toch leuk Knipoog

(Waarop hebben jullie gestemd?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:24

Ghehehe, ik ben een echte spellingsfreak. Nagelbijten / Gniffelen
Voor een dikke rekensom hoef je niet aan te bellen, maar iemands werkstuk op spellingsfouten checken is geen probleem! Tuurlijk, iedereen maakt eens een fout, maar over het algemeen heb ik daar niet gauw last van. Talenknobbel Schijnheilig ? Geen idee, iig liggen talen mij veeel meer dan rekenen. Daar zijn wel de momenten voor mij van 'hoe moest dit ook alweer?' , ik word al duizelig van teveel getallen. Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:46

Nouks schreef:

Onze Taal kent de site hoogstwaarschijnlijk wel. De maker van Spatiegebruik heeft voor zover ik weet goed contact met het Genootschap.

Maar goed, toch leuk Knipoog

(Waarop hebben jullie gestemd?)

Ja, ze kenden 'm al.
Maar ik werd toch bedankt. Pling

(De bovenste; de juf van de spelletjes.)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:58

Ik heb ook op 'huis kamer' gestemd. Haha!