Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:39

milo schreef:
ja bij mij op de pabo ook. ik heb geen idee of er nu nog mensen met taalproblemen bij mij op de opleiding zitten.
je moet toch taalbesef hebben, en je toets halen!

dat onderzoek is erg grappig ja, die heb ik ook in de nederlandse les gehad Haha!

Die komma achter hebben en voor en moet er niet staan! Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:42

"Drama" heb ik niet gezien, helaas.

Dat er door een (groot?) aantal leerlingen van middelbare scholen geen boeken meer gelezen wordt, vind ik onbegrijpelijk. En worden er dan alleen boeken op het lijstje gezet waarvan films zijn gemaakt?

Nou ben ik van een paar generaties terug Knipoog en weet niet beter dan dat ik van kindsafaan (? oh oh) lid van de bieb was. Bij ons thuis werd door beide ouders gelezen dus dat stimuleerde al.

Maar dat was nog in het pré-computertijdperk dus niet te vergelijken met de huidige tijd.

Voor veel banen moet je Nederlands gewoon goed zijn. Ik heb veel als secretaresse bij advocatenkantoren gewerkt en daar typ je pleitnota's, verslagen en correspondentie uit via een dictafoon. Je valt dan meteen door de mand en vliegt subiet de laan uit Lachen

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:50

ik gebruik zelf veel afkortingen zoals eik (eigenlijk) of wss (waarschijnlijk) iig (in ieder geval) enz. (enzovoorts Knipoog )

maar ik kan me vreselijk storen aan het ch -> g of z -> s taaltjuh ( Knipoog ) sgool, paarduh, sjoppen (shoppen), sielug, tog, en inderdaad ook "me" moppie.

Ja man ik kwam so van sgool en toen sag ik daaro me moppie staan in die weitjuh en hij was so sgattug! Misselijk

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:01

Wss is toch geen afkorting van waarschijnlijk? Waar staat die 2e s dan?

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:02

flicka schreef:

Word wel zo gebruikt Knipoog

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:53

Ik irriteer me er ook aan!
iig en ipv gebruik ik zelf ook, op msn.
Maar als je een reactie plaatst op bokt,
dan neem je toch maar even de moeite om normaal taalgebruik te kiezen,
en meer dan drie seconden na te denken wat je typt..
Vink tog wel intelligenter overkomen.. Knipoog

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:04

Vvincent schreef:
flicka schreef:

Word wel zo gebruikt Knipoog

nee joh het is gewoon ws

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:50

Ja en ik gebruik weer wrs Clown

Zo zie je maar dat daar ook weer verschil in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:56

flicka schreef:

Dat er door een (groot?) aantal leerlingen van middelbare scholen geen boeken meer gelezen wordt, vind ik onbegrijpelijk. En worden er dan alleen boeken op het lijstje gezet waarvan films zijn gemaakt?

Bijvoorbeeld. Of boeken die de halve klas al dan niet heeft gelezen en waar goede samenvattingen van te vinden zijn.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:20

Uittreksels noemden we die vroeger. Maar toen was er nog geen internet.
Wrs, wss of ws zijn geen officiële afkortingen in tegenstelling tot enz., etc. Maar ik gebruik op Bokt ook wel idd, puur uit luiheid en dan nog incidenteel. Als je eens in Young Riders gaat kijken schieten de tranen in je ogen. Nou ja, tenminste in de mijne Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:30

Flicka: er is een wezenlijk verschil tussen beide. Uittreksels gaan veel dieper (en zijn vaak net zo dik als het boek zelf). Te veel moeite voor die leerling uit 5-Havo of 6-VWO die enkel een voldoende hoeft te halen, dus.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:53

Echt, ik ben niet meer van deze tijd. Lichtpuntje is dat er nog wel jonge mensen zijn die goed Nederlands schrijven en daar plezier in hebben. Maar hier op Bokt zijn ze met een lantaarntje te zoeken. Nah, welterustah (of welterustuh?) en morrege gezont en vrollik weer op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 06:41

Hehe, "moggeh, lkkr geslapuh?"

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:48

Maar vroegûh hadden de docenten zó door dat je alleen het uittreksel gelezen had, kreeg je ook een onvoldoende voor...
En Nouks, wat ben jij vroeg wakker.. (maar dit lichtelijk off-topic Knipoog).

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:34

Ik irriteer me er ook wel aan moet ik zeggen, hoop dan ook dat ik het zelf per ongeluk niet doe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:42

dorothea schreef:
Maar vroegûh hadden de docenten zó door dat je alleen het uittreksel gelezen had, kreeg je ook een onvoldoende voor...

Ja, daar twijfel ik ook niet aan. Maar ook toen ik mijn mondeling had voor literatuur, waren er genoeg mensen die net een voldoende kregen (of het met een her nog iets op wisten te krikken). Ik had daarentegen wel mijn boeken gelezen. Probleem was alleen dat je ondervraagd zou worden over drie van de boeken op je lijst. Mijn docent kende er maar twee, dus hij heeft speciaal voor mij nog een boek moeten lezen. Voor ieder boek kreeg je een apart cijfer, ik had drie negens (in principe ook het hoogste cijfer dat hij gaf). Later kreeg je nog een schriftelijke toets (geen idee meer waaruit die bestond), daar had ik wel íets minder voor, maar uiteindelijk heb ik ook een 9 op mijn eindlijst staan.

Er zijn ook mensen geweest die dankzij die schriftelijke toets net op een 5,5 kwamen, of die zelfs een onvoldoende op hun eindlijst hadden staan. Hadden ze maar moeten lezen, denk ik dan. Maar één iemand spande de kroon; geen enkel boek zelf gelezen (één verplicht boek klassikaal), maar toch een 9 voor het mondeling.

Citaat:
En [***], wat ben jij vroeg wakker.. (maar dit lichtelijk off-topic Knipoog).

Tsja, krijg je als je in [***] woont en in Hoofddorp werkt...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:01

Toad schreef:
Ik irriteer me er ook wel aan moet ik zeggen, hoop dan ook dat ik het zelf per ongeluk niet doe Knipoog

Nee, je ergert je... Knipoog

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:04

Dan zal ik ook wel ouderwets zijn...
Vind het trouwens ook helemaal niet fijn om een lange tekst te lezen die zo raar geschreven is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:13

flicka schreef:
"Drama" heb ik niet gezien, helaas.

Nou ben ik van een paar generaties terug Knipoog en weet niet beter dan dat ik van kindsafaan (? oh oh) lid van de bieb was. Bij ons thuis werd door beide ouders gelezen dus dat stimuleerde al.

Maar dat was nog in het pré-computertijdperk dus niet te vergelijken met de huidige tijd.

Voor veel banen moet je Nederlands gewoon goed zijn. Ik heb veel als secretaresse bij advocatenkantoren gewerkt en daar typ je pleitnota's, verslagen en correspondentie uit via een dictafoon. Je valt dan meteen door de mand en vliegt subiet de laan uit Lachen

Er zijn er heus nog wel die genoeg lezen hoor (mijn vriendin is de hele literatuurlijst aan het lezen). Maar sommige mensen Rolleyes Die lezen echt gewoon nóóit iets. Lijkt mij best erg!
Als een boekopdrachtje al te veel is, dan weet ik het ook niet hoor. Ik lees dagelijks de krant en ben altijd wel bezig in een boek.. Ik vind het ook leuk om te doen..

Havo5 dus Knipoog

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:18

Msn-taal, wordt door veel mensen (vooral kinderen) gebruikt omdat het 'hip' is. Vroeger schreef ik ook in msn-taal en vond ik het hip, maar nu vind ik het vooral hoogst irritant. Breezah taal is nog erger. En ZiNnEtJe AlS dIt WoRdT vEeL lAsTiGeR oM tE lEzEn, en of het nou echt stoer staat? Als je het mij vraagt niet. Afkortingen zoals, iig, ff, enz, gebruik ik wel.. Vork

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:38

Die afkortingen kunnen inderdaad wel,
maar woorden expres verkeerd schrijven vind ik ronduit "dom" overkomen!
Het is best leuk, voor de grap een keer.
Of uit pure luiheid,
maar om nou elk woordje een andere spelling te geven..

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:54

't Viel me jaren geleden al op dat de jongere zussen van m'n vriend zo beroerd Nederlands spraken. Vooral het door elkaar halen van "die, de en het" Sinds Bokt erger ik me ook dood aan de schrijftaal die ik voorbij zie komen. Krijgen die kindjes geen Nederlandse taal meer op school?! Mijn grammatica is ook nooit 100% geweest (d, t, dt), maar mijn hemel, 't moet toch echt niet gekker worden! Waar moet dat heen?! Wat ik ook verschrikkelijk vind, is de verEngelsing (mooi woord Clown ) van de Nederlandse taal en dat terwijl ik Engels een prachtige taal vind. Pure verloedering van je Moerstaal!!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 00:34

Ik vind eigenlijk dat als je bewust zo schrijft en niet beter kan, behoor je geen mavo, havo of wat voor diploma te krijgen ook al is het LTS. Ik snap niet dat je daar mee weg komt ? Waar zijn die scholen dan mee bezig ?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 00:39

Het valt mij ook weer steeds op hoeveel schrijffouten mensen maken!
Ik heb nooit echt problemen gehad met de Nederlandse spelling, zal heus wel een fout maken hoor, maar mij zal je nooit MSN taal zien gebruiken, ik stoor me daar vreselijk aan en ik zie het nut er ook niet van in, het heeft niks met de Nederlandse taal te maken, heel irritant!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:46

imd schreef:
Er zijn er heus nog wel die genoeg lezen hoor (mijn vriendin is de hele literatuurlijst aan het lezen). Maar sommige mensen Rolleyes Die lezen echt gewoon nóóit iets. Lijkt mij best erg!
Als een boekopdrachtje al te veel is, dan weet ik het ook niet hoor. Ik lees dagelijks de krant en ben altijd wel bezig in een boek.. Ik vind het ook leuk om te doen..

Afgod
Ik hoop dat jouw leeslust besmettelijk is, Imre!

Dat niet iedereen van lezen houdt snap ik best, maar deze kerstvakantie heb ik leesverslagen nagekeken... Ik had in veel gevallen net zo goed meteen naar www.scholieren.com kunnen gaan.