runningkawa schreef:
Het idee van maar 1 kind mogen hebben is opzich zo verkeerd niet.
Maar ja, probeer dat maar eens klaar te krijgen in arme landen
Wie betaalt het pensioen/de oude dag van die mensen in die arme landen als ze oud zijn? Hun ene kind mag zeker voor drie mensen gaan verdienen. In arme landen is men vaak ongeschoold en met ongeschoold werk kan men nauwelijks iets verdienen.
Daarnaast zijn de levensomstandigheden in arme landen niet top. Als wij ziek zijn, krijgen we medicijnen en we overleven. Zij hebben daar niet altijd toegang toe. Als dat ene kind overlijdt, is je pensioen weg.
En vaak kunnen ze al niet rondkomen als ze nog kunnen werken, dus hoe moeten ze gaan sparen?
In China moet het meisjes-doden ontmoedigd worden, maar hoe gaan we rechtvaardigen dat mensen in arme landen maar 1 kind mogen, terwijl wij er twee nemen? En het rijke Westen dumpt zijn afval en overtollig eten (onze melkplas wordt weggewerkt in de melkpoeder) in de arme landen, doet aan protectionisme en door de landbouwsubsidies krijgen we duur Europees eten op ons bord, terwijl goedkoop Niet-EU voedsel verdort of niet geproduceerd (want niet de investering waard) word.
runningkawa schreef:Dat ben ik met je eens
We kunnen maar een erg klein groepje helpen wat hier heen komt.
De echte, echte armen kunnen het niet eens betalen hierheen te komen.
Kunnen we dat geld niet veel beter daar besteden.
Daar de mensen proberen de hulp te bieden die ze nodig hebben.
erop toe zien dat het geld daar naar de arme gaat en niet naar de rijken, niet naar wapens.
Ik denk dat je daar veel meer aan hebt, dan wat er nu gebeurd.
Dat er mensen willen vluchten kan ik begrijpen, maar daar moet een oplossing voor komen.
Op vangen is de oplossing niet
En daarin ga ik wel weer helemaal mee! In je eigen land moet je veilig kunnen zijn1 Nieman wil vluchten en niemand zou het moeten hoeven doen.
Wat Arabesk zei over Pim F., is reuze interessant. Het doet me denken aan Ayaan Hirsi Al (PvdA --> VVD) en Margot Kraneveldt (LPF --> PvdA). Interessant hoe men zo radicaal kan switchen.
En inderdaad daalt de bevolkingsgroei en over een flink aantal jaar zijn veel babyboomers dood (dat is een feit).
Ik ben bang dat ik verder niet zoveel kan bijdragen aan de discussie. Ik ben het op veel punten met shadow0 eens.